Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2881
Hei kan starte med at jeg er snekker. er 20 år gammel og har en ganske sikker stilling men pga min far sitter inne for tiden, så sliter jeg litt med psyken men prøver fortsatt å møte opp på jobb. Men nå nylig møtte jeg ikke på jobb en dag. da ringte en av sjefene meg og forlangte at jeg skulle møte på jobb. jeg hadde nesten ikke sovet og slet litt. Men fra vondt til verre dette var ikke sjefen så fornøyd med. så han gikk ganske langt med kjefting og trakassering, truet meg til og med å gi meg fyken. Dagen etter gikk jeg på legen og fikk sykemelding i 14 dager. Da ringer vedkommende igjen og forlanger å få vite hvorfor jeg er sykemeldt, og hvor lenge. jeg sier så klart ikke grunnen. Og hører ikke mer fra han den dagen. Så ringer han meg på nytt dagen etter for så. Å true meg tilbake i jobb føler jeg nesten ikke tørr noe annet. Jeg har tatt opp siste telefonsamtale og vurderer å gå til sak. Har også begynt å søke ny jobb.

Noen som har noen tips om hva man kan gjøre i slike situasjoner?
Hvis jeg husker rett, så er du ikke pliktig til å informere om årsak til sykemelding, du kan / kunne eventuelt bare sagt at du sliter litt psykisk med personlige forhold. Vi har alle vært i situasjoner som tærer på psyken.
kan man slutte direkte uten oppsigelsestid?
Har du blitt truet ut i arbeid, og du har tatt det opp, da kan du forvente å diktere premissene for din oppsigelse. Sannsynligvis kan du få lønn for hele perioden uten å måtte stille på jobb, en ordning som er langt ifra umulig å få til selv uten den jokeren du sitter med på hånden.

Dette er ikke i gråsonen, dette er langt over streken, og det vet sjefen din meget godt. Han har virkelig tråkket i salaten nå.
Det jeg foreslår du gjør er at du søker etter ny jobb (noe du gjør).
Gå opp til sjefen å lever oppsigelse, grunnet hans oppførsel, hvor du også nevner bevisene du sitter på.
Om sjefen din har ett snev av vett, vil han la deg gå på dagen, uten oppsigelsestid.
Trusler fra sjef er totalt uakseptabelt og kan slå hardt tilbake på han selv.

Det er ikke alltid jobb kommer i fremste rekke. Om du er en herre som er sjelden borte ellers, har ikke sjefen noe grunnlag for sitt utbrudd.
Dette viser hvor han stiller i forholdet ansatte/firma, og etter min mening ikke sjef verd jobbe for.
Overskuddsmateriell
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
Hvis jeg husker rett, så er du ikke pliktig til å informere om årsak til sykemelding, du kan / kunne eventuelt bare sagt at du sliter litt psykisk med personlige forhold. Vi har alle vært i situasjoner som tærer på psyken.
Vis hele sitatet...
Riktig. Du er ikke pliktig til å fortelle hvorfor du er sykmeldt. At man er sykmeldt er en sak mellom deg og NAV.

Videre vil jeg anbefale deg å ta kontakt med verneombud og/eller tillistvalgt.
Hvor stor bedrift er dette? Er de snakk om en mellomleder eller er det snakk om en mindre bedrift med bare en leder?
Hvertfall ikke si opp selv.. det må du ikke finne på å gjøre .. ta kontakt med Lo
Du møter ikke opp på jobb fordi din far sitter inne? Helt ærlig, jeg skjønner sjefen din veldig godt. Ta deg sammen mann!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Du møter ikke opp på jobb fordi din far sitter inne? Helt ærlig, jeg skjønner sjefen din veldig godt. Ta deg sammen mann!
Vis hele sitatet...
Du som uttaler deg så bastant om dette vet naturligvis alt om hvordan denne situasjonen er, og effektene dette kan ha på psyken?
Sitat av robhol Vis innlegg
Du som uttaler deg så bastant om dette vet naturligvis alt om hvordan denne situasjonen er, og effektene dette kan ha på psyken?
Vis hele sitatet...
Og du vet åpenbart alt?

Problemet til TS er at han dropper å møte på jobb uten å gi beskjed. At sjefen ringer og lurer på hva som skjer er helt normalt uten at det blir trakassering av den grunn.

Det er korrekt at jobben ikke har krav på å vite hvorfor noen er sykmeldte, men selvfølgelig må de få beskjed om at man ikke har tenkt til å møte jobb og at man er sykmeldt.
Sitat av deadmau7 Vis innlegg
Noen som har noen tips om hva man kan gjøre i slike situasjoner?
Vis hele sitatet...
Vær ærlig. Det kan du komme langt med.