Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6889
Jeg fikk denne i posten i går.

Det er 12 år siden jeg var i garden.
Jeg fikk fort avsmak for militæret under tjenesten, men fullførte.

Så det kom som en overraskelse å få inkallelse 12 år etter.
Er det lov? Jeg trodde at om man ikke ble inkalt etter 5 år, så ble man ikke det.

Jeg er 100% arbeidsufør for tiden, så det blir utsatt. Men jeg ønsker ikke å drive å utsette hvert år.

Jeg er Jeger, og går på pistolklubb, så jeg kan kanskje ikke si at jeg er pasifist?

Jeg er pasifist i den forstand at jeg synes militæret i alle land skulle vært avviklet/kraftig redusert, og ønsker ikke å delta. Men jeg kan kanskje ikke si at jeg er pasifist?

Blir det evt problemer med jeger/pistolskyting?
Sist endret av MrFreak; 17. mai 2014 kl. 09:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror du kan bli inkalt til du fyller 50 år. Mener at dersom det skulle ha blitt krise, krig eller øvelse så kan du bli kalt inn til du er fyllt 50 år. Har du vært befal så er alderen på 55 år. Gjelder for de som har fullført førstegangstjeneste eller mer. Ville tror at det er noe av det samme med de som har vært gardister og HV.
du kan godt være pasifist selv om du er jeger og hobbyskytter.

Du tror ikke på militære løsninger, så enkelt kan du si det. Det er bare å si at du tror på dialog og forståelse - ikke våpen og aggresjon.

Det er jo en helt ærlig sak! Jeg er selv natoveteran og synes jeg har hatt det fint i militæret, både i inn og utland, men det er ikke for alle og slik er det bare.
Si du ruser deg jevnlig, fungerer alltid!
Trådstarter
24 0
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
du kan godt være pasifist selv om du er jeger og hobbyskytter.

Du tror ikke på militære løsninger, så enkelt kan du si det. Det er bare å si at du tror på dialog og forståelse - ikke våpen og aggresjon.

Det er jo en helt ærlig sak! Jeg er selv natoveteran og synes jeg har hatt det fint i militæret, både i inn og utland, men det er ikke for alle og slik er det bare.
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar!

Hvorfor tror du jeg er blitt innkalt? Det er jo 12 år siden jeg var inne! Jeg trodde det var vanskelig nok å komme inn for de som ønsket det.

Kanskje det har noe med at jeg har flyttet tilbake til Trondheim?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg også er en eks gardist som ble innkalt til HV. Jeg var så heldig at jeg ble innkalt bare noen år etter jeg dimmiterte fra garden og ikke 12 år som deg.
På innrulleringsøvelsen i HV møtte jeg en kar som hadde vært i telemarksbataljonen og vært i Afganistan som også hadde blitt innrullert i HV. Noe han var mildt sagt irritert over.


Så du kan se frem til følgende:
I et prioritert HV område så vil dere trolig ha rep en gang i året, muligens annen hvert år. De varer som regel i 4-7 dager.
I et ikke prioritert HV område vil det bli færre øvelser og lengere tid mellom dem.

De rep øvelsene jeg har vært med på sålangt har bestått av repitisjon enkeltmannsferdigheter, mye TIM og skyting. Offiserene er som regel en gjeng med strebere og mannskapet er lite motivert til å gjøre annet enn å drikke kaffi.

Dette må du kose deg med til du er 45år som menig eller 55år som offiser/befal. (ikke 100% på disse tallene).

Les gjerne siden til forsvaret selv: "hvorfor meg?"
Jeg var 6 måneder i et HV-kompani i førstegangstjenesten. Jeg hatet militæret, for jeg er en person som absolutt ikke liker å ha det ubekvemt eller å bo ute i naturen.

Desverre ble jeg innkalt til HV etter at jeg var ferdig med militæret, så så jo ut som jeg måtte lide meg gjennom en uke hvert år og bli påmint hvor lite jeg liker grønn tjeneste.

Måten jeg slapp på var å gi uttrykk for at jeg hadde personlige problemer. Var mye fram og tilbake og ble kalt inn til noen øvelser jeg ikke egentlig ikke burde vært på. Ringte til slutt kompanisjefen og forklarte ham min situasjon, og etter det har jeg ikke hørt noe mer fra dem.

Tror jeg fortsatt står i "rullene" deres som det heter, men er ikke aktiv.

Hvis du vil slutte kan du jo prøve deg med at du er pasifist, da politiet neppe kan tvinge deg til å delta om de ikke kan bevise at du lyger, og det kan de jo ikke uten at du samarbeider

Alternativt kan du si at du ruser deg, men det er forbudt såvidt jeg vet så det kan medføre problemer med politiet.

Du kan jo også prøve deg på at du har skral psyke, men vet ikke hvor effektivt det er. De skjønner jo at mange ønsker å vri seg unna tjenesten.

Ville også finlest på denne lovteksten, siden det er den politiet tar utgangspunkt i når de gjør sine vurderinger.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-03-19-3