Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1587
Hei!

En spillentusiastisk feminist (Anita Sarkeesian) som driver bloggen femfreq.tumblr.com la i går ut følgende post:

http://femfreq.tumblr.com/post/52673...in-video-games

Tidligere kritiserte hun E3s avsløringer fra sin twitter. Hun synes det var urimelig at det ikke var en eneste kvinnelig 'protagonist' eller hovedrolleinnehaver i de nye spillene. Det førte til sterke reaksjoner fra menn, og hun printscreenet noen av de verste tilbakemeldingene eller retweet'sa hun fikk.

Hennes tweet var:
"Thanks #XboxOne #E3 press conference for revealing to us exactly zero games featuring a female protagonist for the next generation."

Tilbakemeldingene var f.eks:
"Oh, shut the fuck up cunt"
"You are one dumb cunt, I mean that sincerely from the bottom of my heart"

Selv om det er en feminist som kommer med en slik ytring på twitter, er det vel fremdeles ikke rett å gå så kraftig til angrep?

Så hvor stort er egentlig problemet med at de fleste spill har mannlige hovedkarakterer? Er det i det hele tatt et problem?
Sist endret av approved; 11. juni 2013 kl. 14:52.
sånn er det bare på Internett, vis noen har annerledes mening enn deg så får du slike tilbakemeldinger.
Neutral Good
Mith's Avatar
Ja, det er et problem. Reaksjonene hun får på twitter fastslår at det er problematisk. At det ikke er kvinnelige hovedroller i så mange spill er kanskje ikke det verste, hvis man ser på hvordan kvinner generelt blir framstilt i spill.
"Gamere" er faen meg verre enn kommentarfeltet på vg når det kommer til enkelte temaer.

http://www.youtube.com/watch?v=X6p5AZp7r_Q
http://www.youtube.com/watch?v=toa_vH6xGqs
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Spill er i hovedsak laget av menn, for menn. Resultatet av dette er at kvinnelige spillfigurer enten er den lille uskyldige jenta du må redde, eller damer med like store pupper som våpen.

Maddox skrev nettopp en artikkel om emnet forresten:
http://thebestpageintheuniverse.net/...ism_videogames
Sist endret av Screwdriver; 11. juni 2013 kl. 15:02.
Ble ikke Mirror's edge 2 avslørt på E3? Mener å huske at det er en kvinnelig karakter som "protagonist" der.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Ble ikke Mirror's edge 2 avslørt på E3? Mener å huske at det er en kvinnelig karakter som "protagonist" der.
Vis hele sitatet...
Unntaket som bekrefter regelen. Hu, og Lara Croft gjør det jo rimelig greit.
Tomb Raider? Jeg har ingenting Imot kvinnelige protagonister, jeg kunne egentlig ikke brydd meg mere. Likestilling meg her og likestilling meg der, vi er ikke like - det kommer aldri til å bli likestilling, menneskerasen er rett og slett for naiv og dom. Uansett hvor fint syn noen har, så er det bestandig en eller annen person som mener det tvert motsatte.

Uansett, synes det er skammelig at folk går så til angrep på henne, det beviser jo bare poenget hennes. Og det gjør henne sikkert ikke noe mindre feminist :P

Jeg spiller gjerne damer i mine spille altså. Har ingen betydning for meg. Spill er spill =)
Lara Croft: Dame med store pupper som kun spiller på å være et sex-symbol. Ja, akkurat det man ønsket når man så etter kvinnlige-hovedroller. De var heldigvis betydelig flinkere i det siste spillet i serien, hvor ho var litt mer et menneske.

Dette handler ikke om likestilling, men om at mange kvinner ønsker en kvinnelig hovedrolle man kan relatere til. Ikke bare en kvinne som er laget for menn.
Sist endret av etse; 11. juni 2013 kl. 15:55.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det er et problem. Reaksjonene hun får på twitter fastslår at det er problematisk. At det ikke er kvinnelige hovedroller i så mange spill er kanskje ikke det verste, hvis man ser på hvordan kvinner generelt blir framstilt i spill.
"Gamere" er faen meg verre enn kommentarfeltet på vg når det kommer til enkelte temaer.

http://www.youtube.com/watch?v=X6p5AZp7r_Q
http://www.youtube.com/watch?v=toa_vH6xGqs
Vis hele sitatet...
Så på grunn av reaksjoner mot hennes radikale reaksjon, justifikerer det hennes ulogiske standpunkt om at det trenges flere kvinnelige protagonister?
Sterain: Må du være forsiktig med retorikken her. Du kan ikke bare underslå meningene hennes ved å kalle den ulogiske uten å faktisk argumentere for det. Hvorfor er de ulogiske? Det finnes da helt klart et veldig lavt utvalg av kvinnelige hovedroller i spill for tiden. De er nesten alltid ei uskyldig jente som må reddes eller lignende. De fremstilles gjerne som sexsymboler. De gangene det er damer i spill er de ofte gjerne veldig fokusert på å spille på sex, med store pupper og veldig letkledde. Hvor MMO setter ting litt på spissen: Desto bedre armor, desto mer lettkledde blir de med større utringning. - Dette er noe mange jenter ikke liker.
Jeg tenker det er ganske selvfølgelig med tanke på at det er FLEST gutter/menn som spiller spill og FLEST menn som lager spillene. I skapelsen av spillet er det jo ofte slik at man tar utgangspunkt i situasjoner og personer man kan kjenne seg igjen, og da faller mannen naturlig både for skaperen og for økonomien (vel, tror jeg da, forsåvidt
Dersom det lages spill som omhandler baking, vasking, shopping ol skjønner jeg at det er best med kvinnelige hovedrolleinnehavere. Så lenge de fleste spill dreier seg om vold og bilkjøring passer det best med menn!
Samtidig så virker det som at de fleste online spill vi spiller, så får vi valget om hvilket kjønn man vil spille som. 2 eksempler er Skyrim og WoW.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Sterain: Må du være forsiktig med retorikken her. Du kan ikke bare underslå meningene hennes ved å kalle den ulogiske uten å faktisk argumentere for det. Hvorfor er de ulogiske? Det finnes da helt klart et veldig lavt utvalg av kvinnelige hovedroller i spill for tiden. De er nesten alltid ei uskyldig jente som må reddes eller lignende. De fremstilles gjerne som sexsymboler. De gangene det er damer i spill er de ofte gjerne veldig fokusert på å spille på sex, med store pupper og veldig letkledde. Hvor MMO setter ting litt på spissen: Desto bedre armor, desto mer lettkledde blir de med større utringning. - Dette er noe mange jenter ikke liker.
Vis hele sitatet...
Mer som en subjektiv versjon av ulogisk. For henne og alle hennes meningsfeller er det ikke ulogisk. For alle oss andre, virker dette til en eller annen grad ulogisk. Denne oversensitive delen av politikken som blir kalt likestilling.

Spørsmålet er hvorfor skal vi bry oss? Hvorfor skal det være klarere linje mellom menn og kvinner enn det er mellom menn og rever?
Jeg personlig elsker armourene i de fleste RPGs med opsjon til å velge damekarakter. Aldri har jeg følt meg mer sexy enn som i dragonbone-magetopp.

Fra spøk til alvor: jeg må si meg tildels enig i denne kritikken frøkna kommer med ang. kvinnelige protagonister. Men det er svært sjeldent dette påvirker eller ødelegger spillopplevelsen min. Jeg kan reagere noe når det konsekvent går igjen Paradise Hotell-chicks som NPCer i spill, men ofte kan jeg blåse av dem titsa så da er det vel litt ok alikevel.

Ellers kommer Mith med et godt poeng om at gamere i visse debatter fremstår som dummere enn vgs kommentarfelt.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Mer som en subjektiv versjon av ulogisk. For henne og alle hennes meningsfeller er det ikke ulogisk. For alle oss andre, virker dette til en eller annen grad ulogisk. Denne oversensitive delen av politikken som blir kalt likestilling.

Spørsmålet er hvorfor skal vi bry oss? Hvorfor skal det være klarere linje mellom menn og kvinner enn det er mellom menn og rever?
Vis hele sitatet...
igjen: Pass på retorikken din. "For alle oss andre". Her fremstiller du det som om "alle" er enige med deg. Dette er dårlig debatt-teknikk og bidrar ikke positivt til debatten, og bare dårlige måter å prøve å fjerne kredabiliteten til den andre personen.

Det er flere av oss som synes det er helt feil hvordan jenter blir fremstillt i spill. De er sexsymboler og spiller rett og slett på sex. Og et godt eksempel på dette er MMO-spill hvor du rett og slett må se ut som en hore om du vil spille som en kvinnelig karakter. Dette er noe mange jenter ikke liker - men bare finner seg i fordi de liker spillet utenom.

Viktig å bemerke at dette ikke er noe som er eksklusivt for MMO-spill, det går igjen i alle sjangere. I tillegg er det sjeldent man kan spille som en sterk kvinnelig person. Det er jo tydelig mange som ønsker dette - så at de roper litt etter det på twitter er jo ikke noe galt i.

Men som lily_bowen bemerker: Det er selvfølgelig også en del jenter som liker å være sexye damer i RPG-sjangeren. Men det må da være rom for å kunne tilfredstille begge gruppene?
Sist endret av etse; 11. juni 2013 kl. 16:31.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hurr durr den feministen der sine meninger bør ingen person med en evne til å tenke en rasjonell tanke lytte til.
Tja, det er ikke i alle spill at kvinnen er et sexsymbol.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Tja, det er ikke i alle spill at kvinnen er et sexsymbol.
Vis hele sitatet...
Nei, men i samme spill så er "hovedoppdraget" en dame er i nød og du må finne henne, før du finner ut at "twisten" er at hun har blitt ond og da må du må drepe henne av barmhjertighet. Verdens nest eldste plott der altså.
Problemet er ikke i hovedsak hvem du spiller som, men hvordan kvinner blir framstilt og i et media som tradisjonelt har siktet på en målgruppe av unge gutter er det på høy tid at diskusjonen kommer. Noen av oss er faktisk godt over tenåra og forventer bedre underholdning og karakterer enn vi har i dag. Dagens trippel A titler er elendige på på både seksualitet og kvinnesyn og i stor grad alt som ikke selger til 16-17år gamle gutter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test
Sist endret av Mith; 11. juni 2013 kl. 16:54.
Spolieralert kanskje?

Det var ikke tilfellet i 1'eren ihvertfall, hvor du også hadde en kvinnelig i hovedrollen.
Det der med kvinnelige protagonister (og antagonister for den saks skyld!) både i film og spill er så jævlig irriterende! Hvite menn og kvinner, og hvis kvinner dukker opp er de oftest sexklisjéer. Dette er noe produsentene (ikke ressigørene) gjør fordi de tror de selger mer på den måten.
Det er feil! Ble Metroid-serien lite populær fordi protagonisten er jente? Ikke spiller de på sex heller, i alle ikke i de første spillene - venner av meg som er litt eldre og således spilte Metroid beskriver øyeblikket da de oppdaget at Samus var kvinne som den beste plot twisten i spillhistorien. Tapte James Bond popularitet på å innføre Judi Dench som en gammel, usexy og sur M? Selvsagt ikke, for dama er jo helt rå!

Folk flest driter hardt og lenge i kjønn og hudfarge, de vil ha god story og bra skuespillere. Seriøst, jeg tror at hvis castingtjeneste ikke hadde filtrert i det hele tatt etter slike ting, så ville film- og spillbransjen gjort det bedre, rett og slett fordi publikum er bedre enn produsentenes fordommer tilsier. Særlig idiotisk blir det som i The Hunger Gamnes; der ble personen i boka beskrevet som brun i huden og med brune øyne, mens produsentene kun tillot hvite jenter å søke på audition! WTF?! Nå skal det sies at Jennifer Lawrence spiller bra og alt det der, og filmene spiller lite på sex, men like fordømt - å kun tillate hvite på en rolle som tiltenkt en med mørkere hud er idiotisk.

Hvis jeg så flere kvinner i seriøse roller og en etnisk fordeling som gjenspeiler samfunnet jeg lever i litt oftere på film - selv ikke Oslo Vest er blendahvitt i dag - så ville jeg tatt filmene mer seriøst. Jeg ville heller ikke lenger blitt like sur hver gang jeg så narkomane negere i fengsel eller personlighetsløse kvinner i kondomdress hvis jeg visste at de også fikk relevante roller. Film- og spillbransjen har alt å tjene på å oppdatere hverdensbildet sitt og ingenting å tape: den som gutser og satser før alle de andre er den som høster gevinstene.

Så hvorfor får de ikke ut finger'n?!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg liker ikke spill hvor damer løper rundt i ubertrang bikini med pupper så store som meloner.
Det går greit hvis det er humorbasert, som for eksempel i Saints Row, men er det ren suksualitet de spiller på så føler jeg at spillet er rettet mot fjortisser, noe som ikke er veldig bra og trekker ned min spillopplevelse.
Sist endret av Bombasa; 11. juni 2013 kl. 20:44.