Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 8652
Fruitarian
Pistol's Avatar
Til alle dere som kun er interessert i innendørs urban exploring, look away now.

Her om dagen var jeg ute og ruslet i skogen med stokk og sekk. Jeg hadde ingen planer om noe som i det hele tatt ligner urban exploring, men da jeg kom over denne merkelige saken ble jeg nysgjerrig. Om noen har peiling på hva disse brukes til blir jeg hjertelig takknemlig.

http://imgur.com/a/w1fws


Et stykke unna kom jeg i tillegg over et sted jeg kjenner fra tidligere; et forlatt militærområde rett ved en kanonutstilling fra andre verdenskrig. På plansjen var det blant annet bilde av noe som muligens ligner på en gammeldags versjon av det jeg fant.

http://i.imgur.com/JWdZhvz.jpg

Kan det stemme at disse sakene er radarer? I så fall, hva brukes de til og brukes de fortsatt? Til info er dette området plassert ganske langt nede i Oslofjorden slik at all trafikk som ferdes oppover i fjorden må passere blant annet dette området.
Det er ikke radarer, men mer noe ala et gammelt militært relé.
Radar må rotere for å fungere, som du ser så er denne fixed og likner mer på en relay som henrikxt sier. Den ser ganske gammel ut, kansje den er en del av samband eller en del av de gamle NIKE rakett batteriene?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Slike "relays" er det massevis av der jeg bor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrZone Vis innlegg
Radar må rotere for å fungere,
Vis hele sitatet...
Nei, det må den ikkje. Fordelen med roterande radar er at du vil få eit 360° bilde med kun ei antenne, men til gjengjeld får du kun oppdatert det likt med rotasjonsfarten. Ei fast radarantenne vil kunne gi kontinuerleg bilete av ein liten sektor, og kan vere fordelaktig i enkelte situasjoner.
Du har tatt bilder av antennene til deler av forsvarets radiolinjenett.
Store deler nettet er fortsatt operativt og fungerer daglig, nettet har helt dedikerte oppgaver i gitte krisesituasjoner.
Jeg tror forsvaret setter pris på at du ikke legger ut bilder av sambandsnettet deres på internett.
Jeg setter pris på at TS legger ut bilder av forsvarets sambandsnett på nett.
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Jeg setter pris på at TS legger ut bilder av forsvarets sambandsnett på nett.
Vis hele sitatet...
Når det ikke er beskyttet kan man jo ikke forvente noe annet da
Sist endret av Oatre; 20. mai 2013 kl. 16:40.
Sitat av Hulemannen113 Vis innlegg
Du har tatt bilder av antennene til deler av forsvarets radiolinjenett.
Store deler nettet er fortsatt operativt og fungerer daglig, nettet har helt dedikerte oppgaver i gitte krisesituasjoner.
Jeg tror forsvaret setter pris på at du ikke legger ut bilder av sambandsnettet deres på internett.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke akkurat en stor hemmelighet. Det er på lik linje med at om du vil finne militære områder i Norge, ser du på kart etter områder som mangler informasjon. I "gode gamle" dager var jo historien at når Sovjet skulle finne militære områder i Sverige samt kvaliteten på veiene, sendte de polske lastebilsjåfører på kryss og tvers i landet. I Norge kjørte de over grensa, gikk inn på en Esso-stasjon og kjøpte norgeskart.

Det stiller seg selvfølgelig anderledes til om dette fortsatt er et militært område. Da er det fyfy å ta bilder der. Veldig fyfy.
Fruitarian
Pistol's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det stiller seg selvfølgelig anderledes til om dette fortsatt er et militært område. Da er det fyfy å ta bilder der. Veldig fyfy.
Vis hele sitatet...
Etter alt jeg vet er ikke området lenger i bruk, men det bør nevnes at det var sperre for kjøretøy inn til området. Alle bildene derimot, med unntak av de to siste, er tatt utenfor den militære sonen. (alt det hemmelige er skjult inne i fjellet) Omtrent 60 meter bortenfor lå det en postkasse med en gjestebok fra Turistforeningen der det var mange titalls sider med navn og datoer fra besøkende. Så jeg tviler på at akkurat dette området er særlig fyfy.

Sitat av Hulemannen113 Vis innlegg
Du har tatt bilder av antennene til deler av forsvarets radiolinjenett.
Store deler nettet er fortsatt operativt og fungerer daglig, nettet har helt dedikerte oppgaver i gitte krisesituasjoner.
Jeg tror forsvaret setter pris på at du ikke legger ut bilder av sambandsnettet deres på internett.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at dette er ditt eneste innlegg her på freak. Siden du tok deg bryet til å faktisk skrive det, har du noen kompetanse innenfor området? Hvis radiolinjenettet av ulike årsaker ikke lenger er aktivt fungerer det ihvertfall ufattelig bra som trommer om du har et par stokker i nærheten. Det lager høy lyd!
Sist endret av Pistol; 20. mai 2013 kl. 19:25.
Dette er antenner for radiolinje samband ja.

Dette er teknologi som er veldig mye i bruk i telekom. industrien og brukes f.eks ofte som samband/uplink på mobilnett basestasjoner som ligger avsiddeliggenes til uten mulighet for fremføring av fiber/fastnett linjer.

Kan egentlig sammenlignes med WiFi med større kapasitet og bæreevne.
Sitat av Pistol Vis innlegg
På plansjen var det blant annet bilde av noe som muligens ligner på en gammeldags versjon av det jeg fant.

http://i.imgur.com/JWdZhvz.jpg

Kan det stemme at disse sakene er radarer? I så fall, hva brukes de til og brukes de fortsatt? Til info er dette området plassert ganske langt nede i Oslofjorden slik at all trafikk som ferdes oppover i fjorden må passere blant annet dette området.
Vis hele sitatet...
Tyskerne hadde radar der og det er den du ser på bildet fra plansje, resten sto inne i fjellet en vanvittig konstruksjon jeg har lest om på nett men finner ikke igjen.. Tyskerne bygde veldig mange av typen så når de kom hit hadde de allerede tegninger og planer for alt.

The FuMO 214 Würzburg Riese was the Kriegsmarine version of the popular Luftwaffe radar. Produced by the company Telefunken it was able to locate naval targets out to 60 km and had an excellent accuracy. It was, therefore, the mainstay of almost any radar station. The Kriegsmarine used the FuMO 214 both in the Seetakt and the Seeart roles, the latter to direct the fire from coastal batteries. Also worth mentioning at this point is the FuMO 215 Würzburg Seeriese, the range of which extended to 80 km.

Med radaren og kanonstillingene sku de dekke innseiling til oslofjorden så denne plasseringen er strategisk av tyskerne.
Sist endret av Yalla; 20. mai 2013 kl. 20:11.
Ligner veldig på radiolinje-antenner ja.. Brukes vel til noe kommunikasjon/dataoverføring.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Er det ikke en slik sak som det der på kolsås toppen? mulig jeg blander.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det må den ikkje. Fordelen med roterande radar er at du vil få eit 360° bilde med kun ei antenne, men til gjengjeld får du kun oppdatert det likt med rotasjonsfarten. Ei fast radarantenne vil kunne gi kontinuerleg bilete av ein liten sektor, og kan vere fordelaktig i enkelte situasjoner.
Vis hele sitatet...
Detaljer, detaljer... Å bygge radarer som du beskriver det er lite brukt siden den sektoren er veldig liten. I Norge finnes det bare radarer som "snurrer" (Da mener jeg som millitæret bruker/brukte)

Source: Faren min var i forsvaret i 7 år og jobbet med lufrommet over Norge.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Globus II radaren snurrer ikke når den er i drift.
Globus II radaren er bygget for å tracke fly, missiler og romfartøy/rom søppel.

Den roterer når den brukes til å tracke fly...

Edit: En "Radar" som ikke roterer er en "Phased array" og er en atenne, den bruker radar signaler da...
Sist endret av MrZone; 20. mai 2013 kl. 23:35. Grunn: 4 the lolz
Da konkluderer vi med at Norge har Radarer som både kan snurre og ikke snurre. Det ville vært upraktisk å ha en radar som var fastskrudd i en retning, men det betyr ikke at radarer alltid snurrer. Personellradar funker fint både med og uten snurrefunksjon.
Sist endret av henrikxt; 20. mai 2013 kl. 23:45.
Sitat av Pistol Vis innlegg
Etter alt jeg vet er ikke området lenger i bruk, men det bør nevnes at det var sperre for kjøretøy inn til området. Alle bildene derimot, med unntak av de to siste, er tatt utenfor den militære sonen.
Vis hele sitatet...
Kan vel godt være at linken (relestasjonen) er i bruk selv om området ikke brukes til noe annet). Radiosamband er jo like viktig som en kabel som har ligget i årevis....kanskje i bruk.
Sikkert lurt at du ikke skriver detaljer om hvor det befinner seg også...

Men hver gang det har regnet en del kan du jo bruke det som din hemmelige badeplass.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Sikkert lurt at du ikke skriver detaljer om hvor det befinner seg også...
Vis hele sitatet...
Det spiller da ingen rolle, ingen grunn til å rope ulv-ulv og truseel om rikets sikkerhet her. Som jeg skrev over er stedet sikret og åpnet for almenn ferdsel. Det er ingen militær sone på området lenger, det var det inntill nylig. Det er og enkelt å søke opp stedet med info gitt i tråden.
Sist endret av Yalla; 21. mai 2013 kl. 23:48.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Stort sett alt av langdistansekommunikasjon går mobile systemer eller via satelitter i dag. I mange tilfeller er den eneste grunnen til at mastene enda står at lokale amatørradioforeninger bruker dem som relèstasjoner.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Globus II radaren er bygget for å tracke fly, missiler og romfartøy/rom søppel.

Den roterer når den brukes til å tracke fly...

Edit: En "Radar" som ikke roterer er en "Phased array" og er en atenne, den bruker radar signaler da...
Vis hele sitatet...
Jeg skal nok fortelle deg at den der radaren står ikkje mye mot himmelen, duken over radaren har løsnet ved noen anledninger, og radaren har pekt samme vei alle gangene, men dem pleier å være rask med å snu den mot himmelen. Følge brennpunkt på NRK, så skal den radaren være i stand til å se et objekt på størrelse med en tennisball i paris.
Ja vi er redde for missiler og det er derfor den står pekt mot Russland hele tiden. Den er derimot bygget får å gjøre mye rart, hva den brukes til er noe helt annet...
Dette området er frigjort for publikum (Vardås på Nøtterøy) og ikke lenger et militært område så det er fritt frem å legge ut bilder av alt man måtte finne der oppe. Antennene er releer for Vetan, Tønsberg, Horten og går nord / sør. Anlegget i fjellet under antennene er fremdeles aktivt men ikke bemannet. Hvis du ser på terrenget så ser du at det er ryddet gater i skogen som peker mot neste rele-stasjon.
Det er radio speil (I mangel på et bedre ord). Du har en rettnings antenne, rettet mot det speilet der. Så sender speilet signalene videre. Brukes i områder, der man har dårlige radio signaler.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det spiller da ingen rolle, ingen grunn til å rope ulv-ulv og truseel om rikets sikkerhet her. Som jeg skrev over er stedet sikret og åpnet for almenn ferdsel. Det er ingen militær sone på området lenger, det var det inntill nylig. Det er og enkelt å søke opp stedet med info gitt i tråden.
Vis hele sitatet...

Nei, hvis du veit at området er åpent så er det vel greit.
Men er man usikker så er det naturlig å holde tett om lokasjon.

Forøvrig ser jeg ikke noe tegn til at du har nevnt det du sier...
Sist endret av Mechie; 22. mai 2013 kl. 23:35.
Sitat av Mechie Vis innlegg

Forøvrig ser jeg ikke noe tegn til at du har nevnt det du sier...
Vis hele sitatet...
Joda, det var kanskje bare ikke fullt så enkelt..
Sitat av Yalla Vis innlegg
Joda, det var kanskje bare ikke fullt så enkelt..
Vis hele sitatet...
2 profiler :-)
Sitat av Mechie Vis innlegg
2 profiler :-)
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne tro. Har ikke sagt noe mer enn utifra info gitt i tråden jeg. Radaren fra krigen spesifisert med typebetegnelse lokalisert i ytre oslofjord gir ikke så mange alternativer.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det må du gjerne tro. Har ikke sagt noe mer enn utifra info gitt i tråden jeg. Radaren fra krigen spesifisert med typebetegnelse lokalisert i ytre oslofjord gir ikke så mange alternativer.
Vis hele sitatet...

OK. Jeg snakket kun om linkspeilene, muligens uten at jeg spesifiserte det, så det er kanskje der forvirringen ligger :-)
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Dette området er frigjort for publikum (Vardås på Nøtterøy) og ikke lenger et militært område så det er fritt frem å legge ut bilder av alt man måtte finne der oppe. Antennene er releer for Vetan, Tønsberg, Horten og går nord / sør. Anlegget i fjellet under antennene er fremdeles aktivt men ikke bemannet. Hvis du ser på terrenget så ser du at det er ryddet gater i skogen som peker mot neste rele-stasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg var med på arbeidet med å sikre Vardås fort og kom i snakk med noen karer fra forsvarsbygg.
De fortalte at det inntil svært nylig var det folk som jobbet inne i fjellet fast.

Fikk også lov til å bli med å gå opp igjennom fjellet og ut på toppen som var i kjelleren på den hytta som stod der før. Det var mange ganger som gikk ut ifra trappegangen, men fikk ikke lov til å gå inn i noen av dem. Så det er fortsatt noe aktivitet der som du sier
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg skal nok fortelle deg at den der radaren står ikkje mye mot himmelen, duken over radaren har løsnet ved noen anledninger, og radaren har pekt samme vei alle gangene, men dem pleier å være rask med å snu den mot himmelen. Følge brennpunkt på NRK, så skal den radaren være i stand til å se et objekt på størrelse med en tennisball i paris.
Vis hele sitatet...
Russerne hadde ikke designert det som et atomvåpenmål om den kun hadde vært brukt til fredelige formål.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som det skrives her så er området "sikret" og åpent for allmenheten, selve fjellanlegget er i drift med tilhørende antenner.