Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 6007
Ser nå at vg har funnet sit neste store tema å fyre opp under, nemelig kvaliteten på barnehagene sikkerhetsmessig her til lands. ser at de gjør for eksempel et stort nummer ut av at en barnehage har hjemmesnekrede lekeapperater, og at en annen har antibak på toalettet, slik at de voksene kan vaske hendene sine etter å ha skiftet bleier. er det virkelig nødvendig å fyre opp under slike småting?

man skulle vel nesten tro at meneskeheten skulle vært utdød et par generasjoner etter at den oppstod, så mange farer vi møter hver dag, spesielt som barn....

link til artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnehager/30brudd/
Syns du det er en "småting" at veeldig mange barnehager underkjennes ihht. Lover og forskrifter? Barna er våres fremtid og det kjæreste foreldrene har. Om VG kan bidra til ytterligere kvalitetssikring av bhg systemet er dette å anse som utelukkende positivt vel?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Bare leste fort igjennom rapportene til de to barnehagene i nabolaget, og ble overrasket over hvor mye papir arbeid en barnehage krever.
Kontrolløren etterspør dokumentasjon på nesten alt han kommer over, her er bare noen få eksempler jeg fant i de to rapportene:

-Dokumenter inne temperaturen i de forskjellige rommene
-Liten vann ansamling på lekeplassen, dokumenter oppfølging av dette.
-Lekeapparater sin års kontroll
-Risikovurderinger for tilnærmet alt de skal foreta seg
osv

Det kan godt hende at alt dette er nødvendig og har en misjon, men ble bare veldig overrasket over mengden papir arbeid de krever.
Virker jo nesten som de har tatt til seg offshore standarden.
Sitat av doomsaier Vis innlegg
Ser nå at vg har funnet sit neste store tema å fyre opp under, nemelig kvaliteten på barnehagene sikkerhetsmessig her til lands. ser at de gjør for eksempel et stort nummer ut av at en barnehage har hjemmesnekrede lekeapperater, og at en annen har antibak på toalettet, slik at de voksene kan vaske hendene sine etter å ha skiftet bleier. er det virkelig nødvendig å fyre opp under slike småting?

man skulle vel nesten tro at meneskeheten skulle vært utdød et par generasjoner etter at den oppstod, så mange farer vi møter hver dag, spesielt som barn....

link til artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnehager/30brudd/
Vis hele sitatet...
Hva med spiker i hodehøyde, druknings fare og kvelnings fare?
Mener du seriøst at en unge må klare å passe seg for dette selv?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kommer vel ikke akkurat som noe sjokk. Å fyre opp under ting er det aviser lever av.
Problematisk at bhgansatte bruker sprit etter bleieskift. Medisinsk alkohol trenger ikke igjennom organisk materiale, og det eneste som gjøre henda rene etter bleieskift er grundig vask med såpe og vann. Hvorfor er det problematisk med Antibac på badet? Det gir en falsk trygghet og man risikere å bringe tarmbakterier til kjøkkenet.

Også er det åpenbart at barn ikke burde drikke det, så det bør i det minste plasseres trygt.

Beklager om innlegget er dårlig formulert, er på tlf.
Sist endret av Zahremar; 11. mars 2013 kl. 12:11.
Herregud, så sint jeg blir når jeg leser de EKLE rapportene. Fare for ditt fare for datt, når jeg var ung så dreit vi om vi aka inn i veggen, vi gikk oppigjen og aka ned. Vi dreit i vannpytter disse var morro å hoppe i. VG sitter der å griner over ett klattre nett som jeg husker vi elsket å klatre på, dog ikke noe syting om kveldningsfare.
Bare vent det kommer en rapport om at det er farlig å gå ut av huset.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Elshop Vis innlegg
Herregud, så sint jeg blir når jeg leser de EKLE rapportene. Fare for ditt fare for datt, når jeg var ung så dreit vi om vi aka inn i veggen, vi gikk oppigjen og aka ned. Vi dreit i vannpytter disse var morro å hoppe i. VG sitter der å griner over ett klattre nett som jeg husker vi elsket å klatre på, dog ikke noe syting om kveldningsfare.
Bare vent det kommer en rapport om at det er farlig å gå ut av huset.
Vis hele sitatet...
Ja, for når du var så liten at du gikk i barnehage så var du jo også med i barnehagestyret og har derfor utrulig god oversikt over hvilke sikkerhetstiltak som ble satt i verk og har derfor et konge sammenligningsgrunnlag i dag.
Det som virkelig gjør deg til ekspert i denne saken er selvfølgelig å plukke ut en 2-3 tilfeldige barnehager og lese 5-10 linjer skrevet i VG som et sammendrag fra utallige sikkerhetsrapporter.

Godt jobba og takk for at du deler din innsikt med oss.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, for når du var så liten at du gikk i barnehage så var du jo også med i barnehagestyret og har derfor utrulig god oversikt over hvilke sikkerhetstiltak som ble satt i verk og har derfor et konge sammenligningsgrunnlag i dag.
Det som virkelig gjør deg til ekspert i denne saken er selvfølgelig å plukke ut en 2-3 tilfeldige barnehager og lese 5-10 linjer skrevet i VG som et sammendrag fra utallige sikkerhetsrapporter.

Godt jobba og takk for at du deler din innsikt med oss.
Vis hele sitatet...
Han formulerte seg kanskje ikke pent nok for deg, men jeg synes nå han har et godt poeng jeg. Unger overlever mye, og opplevelser er faktisk en viktig del av det å vokse opp. Om man skjermes for all risiko, hvordan skal man da trenes opp i gjøre risiko-vurderinger?

Hele premisset ditt, at det er en god ide at et barnehagestyre skal sette seg ned og diskutere hvilke sikkerhetstiltakt som må settes igang for en barnehage er jeg bare så grovt uenig med at jeg har ikke ord... for all tid man bruker på å diskutere, vurdere og dokumentere er tid man ikke bruker sammen med barna.. og enda verre, vi har jo faktisk mennesker som skal ta imot rapportene, vurdere dem og følge dem opp.. samt inspektører til å kontrollere og dobbeltsjekke at alt er etter forskriftene..

... og alt dette er penger vi kunne brukt på å ha flere ansatte i barnehagene.. som kan være i barnehagen og bruke sunn fornuft i deres møte med barna. Det tror jeg ville hatt en faktisk virkning på trivselen og sikkerheten til barna.
Sist endret av DumDiDum; 11. mars 2013 kl. 12:51.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Unger overlever mye, og opplevelser er faktisk en viktig del av det å vokse opp. Om man skjermes for all risiko, hvordan skal man da trenes opp i gjøre risiko-vurderinger?
Vis hele sitatet...
Ingen har argumentert for å skjerme barn fra all risiko, men det er helt åpenbart at det å ha ansvaret for andres barn krever strukturerte og enhetlige sikkerhetstiltak slik at barna og foreldrene føler seg trygge og de ansatte slipper å gå med hjertet i halsen hele dagen i frykt for at noen skal skade seg.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hele premisset ditt, at det er en god ide at et barnehagestyre skal sette seg ned og diskutere hvilke sikkerhetstiltakt som må settes igang for en barnehage er jeg bare så grovt uenig med at jeg har ikke ord...
Vis hele sitatet...
Dette viser bare hvor fjern oppfatting du har av hvordan en barnehage drives og hvordan det arbeides mot små barn. Det er snakk om unger mellom 1-5år, det er klart sikkerhet er utrulig viktig både for de ansatte, barna og ikke minst foreldrene.
Tror du virkelig noen vil ha ansvaret med å passe andres barn hvis det ikke hadde vært fokus på sikkerhet? Hva tror du foreldrene sier hvis det skulle vise seg at barna deres utsettes for stor risiko, enten smittefare pga. dårlig hygiene eller mer fysiske skader pga. at lekeapparatene er gamle og utslitte?
DayZ Proff
Benjy's Avatar
Har ikke lest artikelen men barn er det mest kjære vi har her i verden. de er framtiden, de fortjener og bli skjermet for fare. og tenk på foreldra som er redde for barna sine sikkerhet er viktig for barn i 1-5 års alderen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ingen har argumentert for å skjerme barn fra all risiko, men det er helt åpenbart at det å ha ansvaret for andres barn krever strukturerte og enhetlige sikkerhetstiltak slik at barna og foreldrene føler seg trygge og de ansatte slipper å gå med hjertet i halsen hele dagen i frykt for at noen skal skade seg.
Vis hele sitatet...
Slutt å tøys. Når flere postere allerede har skrevet at de er uenige er det helt åpenbart at det ikke er helt åpenbart at ansvaret for andres barn krever strukturerte og enhetlige sikkerhetstiltak. Jeg respekter at du synes det er åpenbart, men en generell sannhet er det virkelig ikke.

Strukturte og enhetlige tiltak innebærer nemlig at man skriver felles retningslinjer som man tvinger barnehagene til å følge. Dette innebærer at man betaler mennesker for å skrive, følge opp og dokumenter.. samt at vanlige barnehageansatte bruker tid på å sette seg inn, dokumentere og beskytte seg selv mot anklager. Alt dette mener jeg er unødvendig aktivitet.

For tingen med retningslinjer er at de i all hovedsak enten ender opp med å detaljregulere til det tåpelige, eller ender opp med å være så vide at man i praksis bare bruker sunn fornuft uansett.

Det er jo også rimelig åpenbart at man i denne tråden har flere forskjellige postere med forskjellig syn på risiko. Da er det også naturlig at i forskjellige barnehager forskjellige steder i landet vil man ha foreldregrupper med ulikt syn på risiko. Mange av vennene mine har faktisk barn, og flere av dem synes det er helt greit om barna deres kommer hjem fra barnehagen med blåmerker.. så lenge de har kommet fra fri lek ute i friluft og barna har hatt det gøy. Skal du fortelle dem at de tar feil? Jeg kjenner også flere som ville synes at det er fullstendig uakseptabelt at barna deres får blåmerker. Skal jeg fortelle dem at de tar feil?

Ja, selvfølgelig er det viktig for foreldre å være trygge på at barna deres er sikre.. men den tryggheten skapes i kontakten mellom foreldre og barnehagen.. og ved å sikre god bemanning og god oppfølging på barnehagen.. ikke ved felles regelverk og tåpelig kontroll.
Sist endret av DumDiDum; 11. mars 2013 kl. 13:33.
Dette er nok et tegn på at vg er en drittavis. Nå må vi slutte å sutre over våre I-lands problemer. Norske barnehager er veldig bra, disse rapportene er i det alt vesentlige bare piss.
Det har jo skjedd ulykker i barnehager før. Jeg jobber(jobbet) i barnehage og når du skal ha ansvar for så mange barn samtidig, så må du ihvertfall være trygge på ute og inne områder. Barnehagen min fikk forsåvidt ikke noe pes.

Jeg er for at barna skal ha det litt fritt og mot autoritær læring. Heller en demokratisk løsning der barna er med på å forme regler og at det skal bli lettere å forstå.

Vinterstider med de minste barna osv. er helt crazy, når det er glatt osv. Det er viktig at barnehagen er en trygg læreplass og det er jo slikt at egentlig ALT kan utgjøre en fare. Viktig å ta forehåndsregler og følge lover; helt klart!
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Slutt å tøys. Når flere postere allerede har skrevet at de er uenige er det helt åpenbart at det ikke er helt åpenbart at ansvaret for andres barn krever strukturerte og enhetlige sikkerhetstiltak. Jeg respekter at du synes det er åpenbart, men en generell sannhet er det virkelig ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg burde selvfølgelig skrevet at det er helt åpenbart for alle som vet hva de snakker om og ikke nødvendigvis åpenbart for alle andre. Eksempelvis så blir det tryggere for barna generelt ved at alle barnehager har minimumskrav de må forholde seg til. Det blir lettere for ansatte å sette seg inn i hvilke lover og regler som gjelder og hvor man kan bruke "sunn fornuft" som du kaller det. Det blir tryggere og enklere for foreldre å velge barnehage når man er klar over at alle må forholde seg til det samme regelverket. Det blir lettere for ansatte å se feil og mangler ved andre barnehager, hvis man feks. bytter jobb, det blir også lettere å starte i en ny jobb når reglene så og si er like. Osv osv.

Altså, for at det skal kunne gå an å sammenligne og kontrollere barnehager så er man nødt til å ha forskrifter alle må forholde seg til. Uten slike forskrifter så hadde det vært svært vanskelig å konkurrere for private barnehager også, siden jeg antar at de aller fleste foreldre setter sikkerhet rimelig høyt på lista over hva som er viktig ville man antagelig konkurrert på det kriteriet og da ville feks. en del frilufts-barnehager slite med å dokumentere at de driver trygt.
Nå kan de si at de ivaretar sikkerheten etter forskriftene, men dette er en barnehage som først og fremst fokusere på at barna skal være ute og aktive.
Sist endret av Mith; 11. mars 2013 kl. 14:11.
Da jeg vokste opp, var det null sikkerhetstiltak. Treklatring, knivspikking, fyrstikklek og timelange ekspedisjoner ut i skogen var normen. Jeg husker i barnehagen var det en som klarte å tenne på sin egen genser, og han fikk noen kraftige forbrenninger i ansiktet, måtte vel flys rett til brannskadeavdelingen. Men som oftest gikk det jo bra.
Jeg skjønner jo problemstillingen. På den andre siden må barn få lov å finne ut av ting og gjøre egne erfaringer. Om vi skjermer barna fra absolutt alt som kan gi et skrubbsår, hva slags mennesker vokser de opp til å bli? Grinete pysete bleikfiser som aldri har fått en flis i fingeren?

Jeg vil nesten gå så langt som å si at det er synd vi har den holdningen om at absolutt alle skal beskyttes. Ulykker vil skje uansett, og det er kjipt når det skjer. På den andre siden ødelegger vi alle de andre barna i forsøket på å redde noen få fra fare. Er dette riktig av oss? Jeg mener det ikke er det.

Når jeg var barn løp vi rundt i skogen alene uten tilsyn, med kniver og økser, lagde trehytter, fyrte opp bål og fikk skrubbsår. Jeg føler jeg har mye igjen for dette. Selvfølgelig skjedde det ting. En kamerat av meg kuttet seg til beinet med kniven en gang, men vi fikk surret såret inn i en bit med klut og fikk han tilbake til foreldrene og alt gikk bra. Jeg får litt vondt på innsiden hver gang jeg får forbi lekeplasser hvor bakken er byttet ut med en stor myk plate og alt som er hardt er blitt polstret. Det var jo ikke slik når vi vokste opp, da var det lov å skade seg.
Fenomenet "barnehage" er vel det som er mest perverst her. Hva forventer man egentlig når man sender barna sine til et overarbeida og ufaglært personell, som også mottar lav status i resten av samfunnet? Dette er folka som oppdrar barna, "det kjæreste vi har". For noe piss. Har aldri eksistert et samfunn som gir mer faen i barna sine enn vårt. Mesteparten av den sosiale og pedagogiske stimulien kidsa får, blir fra hverandre, noe som er gjennomgående for hele generasjonssegregeringen samfunnet lider av. Platon var for kollektiv oppdragelse, men han ville i hvert fall ha gjennomført det skikkelig, noe ganske annet enn den halvindustrielle dritten vi har (snakker om skolesystemet også). Sikra spikere og akebakker vil aldri kunne endre at barna våre er understimulerte, undersosialiserte og i bunn og grunn rotløse, fordi de vokser opp i et kulturløst samfunn.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Jeg skjønner jo problemstillingen. På den andre siden må barn få lov å finne ut av ting og gjøre egne erfaringer. Om vi skjermer barna fra absolutt alt som kan gi et skrubbsår, hva slags mennesker vokser de opp til å bli? Grinete pysete bleikfiser som aldri har fått en flis i fingeren?

Jeg vil nesten gå så langt som å si at det er synd vi har den holdningen om at absolutt alle skal beskyttes. Ulykker vil skje uansett, og det er kjipt når det skjer. På den andre siden ødelegger vi alle de andre barna i forsøket på å redde noen få fra fare. Er dette riktig av oss? Jeg mener det ikke er det.

Når jeg var barn løp vi rundt i skogen alene uten tilsyn, med kniver og økser, lagde trehytter, fyrte opp bål og fikk skrubbsår. Jeg føler jeg har mye igjen for dette. Selvfølgelig skjedde det ting. En kamerat av meg kuttet seg til beinet med kniven en gang, men vi fikk surret såret inn i en bit med klut og fikk han tilbake til foreldrene og alt gikk bra. Jeg får litt vondt på innsiden hver gang jeg får forbi lekeplasser hvor bakken er byttet ut med en stor myk plate og alt som er hardt er blitt polstret. Det var jo ikke slik når vi vokste opp, da var det lov å skade seg.
Vis hele sitatet...
Barnehagene i dag er ikke totalt skjermet for at unger skal få seg ett skrubbsår eller to. Ei heller for å ramle ned fra ett tre/klatrestativ. Tviler på at du var 2-3 år når du løp rundt med øks og kniv i skogen uten tilsyn. Det er prat om å redusere/forhindre at ungene slår seg halvt i hjel. En lærer, selv om en "kun" får et digert blåmerke i stedet for og f.eks. knekke armen eller hva det måtte være. Kniver får en bruke i barnehagen under tilsyn. Min datter på fire år måtte vi hente i barnehagen for at hu hadde fått ett kutt i fingeren, som ikke sluttet å blø etter en spikke-ulykke, som vi måtte kjøre til legen. Dette er helt greit, slikt kan skje og var en grei erfaring for hu. Mener ikke det er ålreit at kniv blir den nye leken barnehagen av den grunn, i stedet for sparkesykkelen.

I og med at unger går ganske fritt i en barnehage må det kunne forlanges litt forebyggende tenking/handling av barnehage ansatte, hvis ikke kan de like så greit finne seg ett annet yrke.
I tillegg til de farene VG ramser opp så finnes det vegger barna kan slå hodene sine i, legoklosser de kan sette i halsen og bord de kan klatre opp og ramle ned fra. Kanskje den beste løsningen ville være å låse inn de små i gummibur slik at de ville vært 100% isolert fra all fare og inkompetente barnehageassistenter? Da ville nok barna kose seg.

Eot kan underbygge påstandene sine bedre eller slutte å plapre løs om ting han ikke har peiling på.

Har jobbet i en del ulike barnehager, og opplever gang på gang lykkelige barn med stor trygghet og kjærlighet til de ansatte. Ansatte som jobber hardt med å ta vare på dem og nesten konstant overvåker det som skjer. Det er en slitsom jobb, men jeg opplever sjeldent at barn ikke trives. Det er trist at det finnes eksempler på dårlige sikrede barnehager, men det blir for dumt og presentere saken som om barnehagene skulle vært dødsfeller. Barnehageansatte er dessverre underbetalt. Det er også noe som burde gjøres noe med.

Har aldri opplevd at barnehager lar barne spikke, men jeg opplevd at barna blir tatt med ut i farlige turer i skogen hvor de får grille pølser rundt et bål/et krematorium.
Sist endret av Mofse; 11. mars 2013 kl. 19:15.
Det er bra at vg setter søkelys på ting i vårt samfunn. I papirutgaven i dag er andøyasløyfen barnehage nevnt, det var jeg som rapporterte dem når min datter gikk der.
De hadde 1 person på jobb som skulle passe på 5 unger, denne personen snakket ikke Norsk.
Ungene var aldri ute, de spiste kun makaroni uten tilbehør når de spiste, ungen min kom hjem med full bleie og skrubbsulten hver gang, og foreldrerepresentanten ble sur når jeg gikk til kommunen.

Det er bra at dissebarnehagene blir hengt ut offentlig. Det ligger en del penger i dette for de som driver i gråsonen, dette er mine og dine skattepenger..
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Er usikker på om alle barnehager er offentlig styrt, hvis de er det så ikke les nedforbi.
Er det en privat barnehage så kan du ta ungen din en annen plass, det er trosalt et produkt de tilbyr, ikke noe du må kjøpe.
Selvfølglig skal ikke ungene ha det livsfarlig når de er i en barnehage, men VG overdriver veldig.
Sist endret av ArtOfHacking; 11. mars 2013 kl. 19:31.
Sitat av doomsaier Vis innlegg
Ser nå at vg har funnet sit neste store tema å fyre opp under, nemelig kvaliteten på barnehagene sikkerhetsmessig her til lands. ser at de gjør for eksempel et stort nummer ut av at en barnehage har hjemmesnekrede lekeapperater, og at en annen har antibak på toalettet, slik at de voksene kan vaske hendene sine etter å ha skiftet bleier. er det virkelig nødvendig å fyre opp under slike småting?

man skulle vel nesten tro at meneskeheten skulle vært utdød et par generasjoner etter at den oppstod, så mange farer vi møter hver dag, spesielt som barn....

link til artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnehager/30brudd/
Vis hele sitatet...
nå tjener private barnehager masse penger og går med store overskudd med penger dem bla får fra staten.. så og ruste opp barnehagene med sikre leker må være et minimumskrav!

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...d-6766438.html

Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Er usikker på om alle barnehager er offentlig styrt, hvis de er det så ikke les nedforbi.
Er det en privat barnehage så kan du ta ungen din en annen plass, det er trosalt et produkt de tilbyr, ikke noe du må kjøpe.
Selvfølglig skal ikke ungene ha det livsfarlig når de er i en barnehage, men VG overdriver veldig.
Vis hele sitatet...
det er ikke bare og bytte barnehage..
Sitat av Smetown Vis innlegg
Eot kan underbygge påstandene sine bedre eller slutte å plapre løs om ting han ikke har peiling på.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror jeg angriper barnehageansatte i posten min, misforstår du meg. Jeg vil ikke gå for OT, men det handler om hele den moderne (u-)kulturen, hvor det sosiale livet oppløses. Det er heldigvis snakk om gradsforskjeller her, men trenden er skremmende.

Og hva er det egentlig et barn lærer i løpet av barnehagetiden? Jeg snakker ikke bare akademisk her. Hovedsakelig lærer barnet seg hvordan det skal oppføre seg som et menneske. Det er hele poenget med familien, eller de nære sosiale relasjonene. Som barnehageansatt må man for det første stimulere en hel braut med unger, for det andre gjør man ingenting med dybde. Man "leker". Lek er flott, men det er ikke naturlig at man avsetter en voksen person fra samfunnet for å leke med barn, mens de andre voksne kan leve ut sine egentlige liv. Barna, fra et tidligere perspektiv, skal vokse inn i samfunnet. Hvordan gjør barnet det? Ved kultur. Nå produserer man en unik mikrokultur på hvert generasjonstrinn (tydeligjort i den industrialiserte skolen).
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 11. mars 2013 kl. 23:27.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Til EoT:
Har du jobbet i barnehage selv?
Har du noen relevant utdanning?
Har du erfaring fra pass av små barn?

I utgangspunktet er jeg enig med deg i at familien først og deretter lokalsamfunnet (nabolaget osv) alltid burde være ansvarlig for barna. Allikevel går ikke det når levestandarden og prisnivået er så høyt som det er for nordmenn i dag. Da er ofte begge foreldrene nødt til å jobbe for å få endene til å møtes.

Samtidig er det en stor fordel med barnehager; det man som ansatt lærer av én situasjon, eller det som hjelper ett barn, tar man med seg videre til tusen situasjoner, tusen barn som får det bedre, nettopp fordi de fleste barnehageansatte (som jeg vet om i alle fall) jobber i barnehage over lang tid.
Sist endret av Takub; 12. mars 2013 kl. 00:24.
Ikke spør meg ut om livet mitt, angrip heller påstandene mine. Har vel ikke skit å si om noen av kravene du lister opp er utfylte eller ikke.

Ja, jeg er også enig i at det ikke eksisterer et godt alternativ innenfor rammeverket det moderne samfunnet setter. Det betyr ikke at man ikke kan snakke om de relevante sosiale strukturene fra et kritisk perspektiv.

Den barnehageansattes erfaring er selvsagt en fordel, for å gjennomføre det barnehageansatte skal gjøre... det er litt av poenget mitt, liksom.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det er bra at dissebarnehagene blir hengt ut offentlig. Det ligger en del penger i dette for de som driver i gråsonen, dette er mine og dine skattepenger..
Vis hele sitatet...
Her har vi en som har skjønt det!
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 12. mars 2013 kl. 00:40.
Uansett, så er jeg meget fornøyd med både personell og barnehagen ungene våres benytter seg av. At samfunnet endres over tid kan vi ikke klandre de for. Hva ungene gjør på fritiden er opp til oss foreldre. Er ikke slik at barnehagen sitter på det totale ansvaret for barnas utvikling.
Mener de virkelig at barna tar skade av å leke i hjemmesnekra leker? Fare for å få flis i fingeren kanskje? Fare for å framstå som fattig?

Synes flere ting på lista virker mer som bagateller. Men også skremmende mange i den andre enden av skalaen.
"ikke vasket på 7 år" var drøy..
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Er usikker på om alle barnehager er offentlig styrt, hvis de er det så ikke les nedforbi.
Er det en privat barnehage så kan du ta ungen din en annen plass, det er trosalt et produkt de tilbyr, ikke noe du må kjøpe.
Selvfølglig skal ikke ungene ha det livsfarlig når de er i en barnehage, men VG overdriver veldig.
Vis hele sitatet...
Det fungerer ikke helt slik.
Kommuner prøver å ha barnehageplass til alle, men det er dyrt å bygge og drive store barnehager, antallet barnehagebarn kan variere en del fra år til år. Derfor lar kommunen privatpersoner starte familiebarnehager med maks 10 unger.

De private plassene skal holde lik standard som kommunale, personlig synes jeg private er bedre siden det er mindre barn der.

Men man skal være trygg på at en barnehage holder en viss standard, og det er faktisk ganske dyrt så det skulle bare mangle.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det er ikke bare og bytte barnehage..
Vis hele sitatet...
"Hei. Siden du betalte for en barnehageplass hos oss en gang, får du aldri lov til å bytte! Du må fortsette å gi oss penger til ungen din slutter i barnehage"

Yeah sure. Det er privat det er snakk om, der skal du kunne bytte så mye du vil.
Sitat av Sinken Vis innlegg
"Hei. Siden du betalte for en barnehageplass hos oss en gang, får du aldri lov til å bytte! Du må fortsette å gi oss penger til ungen din slutter i barnehage"

Yeah sure. Det er privat det er snakk om, der skal du kunne bytte så mye du vil.
Vis hele sitatet...
Hørt om ventelister?

Om det er privat eller kommunal spiller ingen rolle
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av sweem Vis innlegg
Hørt om ventelister?

Om det er privat eller kommunal spiller ingen rolle
Vis hele sitatet...
Jo, det har noe å si. Er det en kommunal barnehage så betyr det at alle betaler en god del av den med skatt, noe som gjør at du har en større rett til å klage siden barnehagen vil alltid være åpen pga stor statlig støtte. Er det en privat barnehage som du er missfornøyd med, så kan du finne en annen eller starte en selv som du kan forandre på forholdene som du vil. Hater når folk klager på noe de virkelig ikke trenger å kjøpe, start heller selv hvis du missliker det så mye.
Misliker ingenting jeg, hvor tar du det fra? Fullt mulig å ta ungen din ut av hvilken som helst barnehage hvis du ikke er fornøyd. Får ikke ny barnehage plass til ungen i en annen barnehage med en gang for det, slik er det stort sett rundt om i hele landet, ventelister.

Nå får jo private barnehager støtte også?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av sweem Vis innlegg
Misliker ingenting jeg, hvor tar du det fra? Fullt mulig å ta ungen din ut av hvilken som helst barnehage hvis du ikke er fornøyd. Får ikke ny barnehage plass til ungen i en annen barnehage med en gang for det, slik er det stort sett rundt om i hele landet, ventelister.

Nå får jo private barnehager støtte også?
Vis hele sitatet...
Det med misliking var ikke rettet mot deg, men heller mot alle som blåser dette så mye opp pga VG eller er generelt missfornøyd.
Ja, private barnehager får støtte, men ikke i samme grad som en kommunal vil.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, jeg burde selvfølgelig skrevet at det er helt åpenbart for alle som vet hva de snakker om og ikke nødvendigvis åpenbart for alle andre. Eksempelvis så blir det tryggere for barna generelt ved at alle barnehager har minimumskrav de må forholde seg til. Det blir lettere for ansatte å sette seg inn i hvilke lover og regler som gjelder og hvor man kan bruke "sunn fornuft" som du kaller det. Det blir tryggere og enklere for foreldre å velge barnehage når man er klar over at alle må forholde seg til det samme regelverket. Det blir lettere for ansatte å se feil og mangler ved andre barnehager, hvis man feks. bytter jobb, det blir også lettere å starte i en ny jobb når reglene så og si er like. Osv osv.

Altså, for at det skal kunne gå an å sammenligne og kontrollere barnehager så er man nødt til å ha forskrifter alle må forholde seg til. Uten slike forskrifter så hadde det vært svært vanskelig å konkurrere for private barnehager også, siden jeg antar at de aller fleste foreldre setter sikkerhet rimelig høyt på lista over hva som er viktig ville man antagelig konkurrert på det kriteriet og da ville feks. en del frilufts-barnehager slite med å dokumentere at de driver trygt.
Nå kan de si at de ivaretar sikkerheten etter forskriftene, men dette er en barnehage som først og fremst fokusere på at barna skal være ute og aktive.
Vis hele sitatet...
Foreldre har stort sett daglig kommunikasjon med barnehagen barna går i, og for de fleste er det nok langt mer tungtveiende hvorvidt den eller de ansatte de støtter på til daglig virker som oppegående omsorgspersoner enn hvorvidt de slavisk følger 270 regler om håndvask og sandkassedybde. Når alt kommer til alt så er ansatte i barnehagene ofte ikke utdannet, og det følger ingen omfattende kursing i regelrytteri med jobben.

Barn vil alltid klare å skade seg, om så hele barnehagen konstrueres i oppblåsbar plastikk. Når alt kommer til alt så er det sunn fornuft som er den avgjørende faktoren for hvorvidt barnas behov imøtekommes.

Jeg sier ikke med dette at barnehager skal fritas fra forskrifter, men jeg erkjenner det faktum at sektoren ikke har uendelig med ressurser. Da må nødvendigvis ressursene det opptar å detaljstyre og dokumentere alt mulig tas fra et sted, noe som naturlig nok blir tiden de ansatte faktisk har å bruke på barna.

Synes du 1000 sider med papirarbeid kommer en håndfull unger like mye til gode som tilstedeværelsen av en voksenperson?
Sitat av Sinken Vis innlegg
"Hei. Siden du betalte for en barnehageplass hos oss en gang, får du aldri lov til å bytte! Du må fortsette å gi oss penger til ungen din slutter i barnehage"

Yeah sure. Det er privat det er snakk om, der skal du kunne bytte så mye du vil.
Vis hele sitatet...
det er som regel plassmangel på barnehagene og helt umulig å få plass andre steder...
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Jo, det har noe å si. Er det en kommunal barnehage så betyr det at alle betaler en god del av den med skatt, noe som gjør at du har en større rett til å klage siden barnehagen vil alltid være åpen pga stor statlig støtte. Er det en privat barnehage som du er missfornøyd med, så kan du finne en annen eller starte en selv som du kan forandre på forholdene som du vil. Hater når folk klager på noe de virkelig ikke trenger å kjøpe, start heller selv hvis du missliker det så mye.
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde sjekke hvor mye de private barnehagene får av staten.
Familiebarnehagen min datter gikk i fikk ca. 150 000,- i året pr. barn + egenbetaling fra foreldre ca. 36 000,- i året. Totalt 186 000,- +/-

De hadde kun 1 på jobb i lange perioder som passet på 5 barn (5*184000).
Så hvis du driver uforsvarlig så er det en del penger å hente på dette.
Da skjønner du kanskje at det er viktig ha fokus på akkurat dette.

Og barnehageplasser er ikke alltid lett å oppdrive, det er en grunn til at enkelte kommuner vil innføre en egen kontantstøtte for nettop å lette trykket på barnehagene.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Foreldre har stort sett daglig kommunikasjon med barnehagen barna går i, og for de fleste er det nok langt mer tungtveiende hvorvidt den eller de ansatte de støtter på til daglig virker som oppegående omsorgspersoner enn hvorvidt de slavisk følger 270 regler om håndvask og sandkassedybde. Når alt kommer til alt så er ansatte i barnehagene ofte ikke utdannet, og det følger ingen omfattende kursing i regelrytteri med jobben.

Barn vil alltid klare å skade seg, om så hele barnehagen konstrueres i oppblåsbar plastikk. Når alt kommer til alt så er det sunn fornuft som er den avgjørende faktoren for hvorvidt barnas behov imøtekommes.

Jeg sier ikke med dette at barnehager skal fritas fra forskrifter, men jeg erkjenner det faktum at sektoren ikke har uendelig med ressurser. Da må nødvendigvis ressursene det opptar å detaljstyre og dokumentere alt mulig tas fra et sted, noe som naturlig nok blir tiden de ansatte faktisk har å bruke på barna.

Synes du 1000 sider med papirarbeid kommer en håndfull unger like mye til gode som tilstedeværelsen av en voksenperson?
Vis hele sitatet...
Enig med en del av det du skriver her. Nå er det slik at 2 barnehager med samme budsjett/ressurser kan være vidt forskjellige når det kommer til kvalitet/sikkerhet. Orker ikke barnehage styreren å sette seg inn i regler og forskrifter når hun/han trer inn i stillingen, (selvfølgelig tar dette tid), for deretter å oppdatere seg med jevne mellomrom på hvordan det står til i barnehagen, f.eks etter lekeapparater er satt opp, hvordan ble resultatet?, sjekke over ute/inne området til tider, følge med på renhold++, da har den personen ingenting i den stillingen å gjøre.

Dette er min personlige mening, ingenting med VG oppslaget å gjøre.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av EoT
Som barnehageansatt må man for det første stimulere en hel braut med unger, for det andre gjør man ingenting med dybde. Man "leker".
Vis hele sitatet...
Her får jeg inntrykk av at du aldri har vært i en barnehage etter du begynte på skolen, og det er ikke noe galt i det, men da kan du ikke fortelle andre hva man gjør i en barnehage.

Hva mener du med "ingenting med dybde" ?
Mener du at man skal tvinge barna til å sitte stille og holde kjeft i time etter time så man kan "gå i dybden", eller er det spesielle emner du etterlyser?

Mener du at barn ikke burde leke, eller at voksne må styre leken? Eller at barn kan spare leken til de kommer hjem?
Det virker nesten som om du forventer at barnehage = skole; det stemmer ikke og vil forhåpentligvis aldri stemme.

Om du vil diskutere hvorvidt foreldre skal slutte å jobbe for heller å være hjemme med barna sine synes jeg du kan starte en egen tråd for dét.
edit: Nå ser jeg at jeg selv kan fremstå veldig krass. Det var ikke meningen, og jeg vil tolke ditt eventuelle svar så vennlig som mulig.
Sist endret av Takub; 12. mars 2013 kl. 16:59.
Sitat av sweem Vis innlegg
Enig med en del av det du skriver her. Nå er det slik at 2 barnehager med samme budsjett/ressurser kan være vidt forskjellige når det kommer til kvalitet/sikkerhet. Orker ikke barnehage styreren å sette seg inn i regler og forskrifter når hun/han trer inn i stillingen, (selvfølgelig tar dette tid), for deretter å oppdatere seg med jevne mellomrom på hvordan det står til i barnehagen, f.eks etter lekeapparater er satt opp, hvordan ble resultatet?, sjekke over ute/inne området til tider, følge med på renhold++, da har den personen ingenting i den stillingen å gjøre.

Dette er min personlige mening, ingenting med VG oppslaget å gjøre.
Vis hele sitatet...
Men nå setter du et likhetstegn mellom å være oppdatert på regler og være oppdatert på hva som skjer i barnehagen. Jeg tror at i virkeligheten er sammenhengen motsatt. Jo mer tid en leder bruker på kontoret, jo mindre oppdatert vil han være på tilstanden til barnehagen.

Lovpålegg og trusler om sanksjoner er generelt effektive tiltak for å tvinge uvillige organiasjoner til å gjennomføre tiltakt de ikke ønsker.. det er dermed et godt tiltak mot manglende gjennomføringsvilje For HMS tiltak på en byggeplass eller i oljebransjen ser jeg helt klart at minstestandarder er viktige, fordi det alltid er en god andel av både arbeiderene og sjefene som ønsker å ta snarveier. Min erfaring med barnehager derimot er ikke at det skorter på gjennomføringsvilje, men gjennomføringsevne.. og da er det direkte konterproduktivt å gjøre arbeidsbyrden høyere ved hjelp av dokumentasjonskrav og papirarbeide.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Men nå setter du et likhetstegn mellom å være oppdatert på regler og være oppdatert på hva som skjer i barnehagen. Jeg tror at i virkeligheten er sammenhengen motsatt. Jo mer tid en leder bruker på kontoret, jo mindre oppdatert vil han være på tilstanden til barnehagen.

Lovpålegg og trusler om sanksjoner er generelt effektive tiltak for å tvinge uvillige organiasjoner til å gjennomføre tiltakt de ikke ønsker.. det er dermed et godt tiltak mot manglende gjennomføringsvilje For HMS tiltak på en byggeplass eller i oljebransjen ser jeg helt klart at minstestandarder er viktige, fordi det alltid er en god andel av både arbeiderene og sjefene som ønsker å ta snarveier. Min erfaring med barnehager derimot er ikke at det skorter på gjennomføringsvilje, men gjennomføringsevne.. og da er det direkte konterproduktivt å gjøre arbeidsbyrden høyere ved hjelp av dokumentasjonskrav og papirarbeide.
Vis hele sitatet...
Er ikke slik at en må sitte konstant på ett kontor for å holde seg oppdatert eller kunne regler. Ei heller om det er vasket, eller titte litt på ett nytt lekeapparat som er satt opp er i forsvarlig stand++
Kanskje ikke så rart det skorter på gjennomføringsevne hvis en ikke har noenlunde kontroll på både regler og hvordan forholdene er i barnehagen, selv om viljen er der, som du selv poengterer.
Sitat av EoT Vis innlegg
Som barnehageansatt må man for det første stimulere en hel braut med unger, for det andre gjør man ingenting med dybde. Man "leker". Lek er flott, men det er ikke naturlig at man avsetter en voksen person fra samfunnet for å leke med barn, mens de andre voksne kan leve ut sine egentlige liv. Barna, fra et tidligere perspektiv, skal vokse inn i samfunnet. Hvordan gjør barnet det? Ved kultur. Nå produserer man en unik mikrokultur på hvert generasjonstrinn (tydeligjort i den industrialiserte skolen).
Vis hele sitatet...
Det virker som om du mener at de barnehageansattes jobb er å "leke"? Det er kun possitive ting med at barnehageansatte leker, men du har missforstått fatalt om du tror det er det jobben dreier seg om. Voksne mennesker tar 3-5-6 år med studier for å forstå barna på best mulig måte, slik at de kan ha det så godt som mulig og samtidig lære så mye som mulig på en så god og sunn måte som mulig. De fleste barnehageansatte brenner virkelig for å gjøre hverdagen til baret ditt enda litt bedre enn det en allerede er den dag i dag.

"for det andre gjør man ingenting med dybde" -?? Ganske mye som har med "dybde" å gjøre i barnehagen i dag. Hva mener du med at man ikke gjør noe med dybde, egentlig? Moral? etikk? filosofi? hva?

"Lek er flott, men det er ikke naturlig at man avsetter en voksen person fra samfunnet for å leke med barn, mens de andre voksne kan leve ut sine egentlige liv. Barna, fra et tidligere perspektiv, skal vokse inn i samfunnet" -Så det funket bedre før? Er alt som var før best? Skal vi bare drite i å ha ungene i barnehage. La mor jobbe hjemme i huset ta seg av barna, klesvasken og støvsugeren? Da blir ungene sosialisert da, når mesteparten av dagen blir tilbringt i eget hus med kun mamma som er der for å ta en diskusjon..

Du virker igrunn en smule gamledags.
Som ansatt i barnehage opplever jeg at jobben består mye av lek, men også:

Passe på at barna lærer seg forskjellen på hva som er rett og galt, la barna prøve seg fram slik at de mestrer praktiske ting som å smøre egne sine egne brødskiver så godt de kan før vi griper inn å hjelper( avhenger selvfølgelig av alder), og selvfølgelig passe på at ting går bra for seg. Faktisk så opplever jeg at den største faren barna møter vanligvis er hverandre. Det finnes mange trassige unger som ikke nøler med kaste en togskinne av tre på en annen som har tatt yndlingsleken uten å spørre. Slik jeg ser det foregår en god del av oppdragelsen i bhg. De ansatte har ofte hendene fulle med å passe på f.eks at barna ikke leker med maten, at de behandler hverandre bra og at det vasker hendene før de spiser og etter de har vært på do. Barna blir også tatt regelmessig med på turer slik at de opplever andre ting enn det som er innenfor gjerdene som sperrer av lekeplassen.

Dette er kort oppsummert noen av de tingene som skjer i en vanlig hverdag. Jeg skjønner egentlig ikke hva slags stimuli Eot sikter til at barna mangler, spesielt når jeg opplever så mange dager preget av mye latter, samarbeid og optimisme. Selv syntes jeg det er en utrolig givende jobb.
Sist endret av Mofse; 12. mars 2013 kl. 23:36.
Sitat av sweem Vis innlegg
Er ikke slik at en må sitte konstant på ett kontor for å holde seg oppdatert eller kunne regler. Ei heller om det er vasket, eller titte litt på ett nytt lekeapparat som er satt opp er i forsvarlig stand++
Kanskje ikke så rart det skorter på gjennomføringsevne hvis en ikke har noenlunde kontroll på både regler og hvordan forholdene er i barnehagen, selv om viljen er der, som du selv poengterer.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har sagt at det å jobbe i barnehage vil bli en kontorjobb. Men det er ikke til å komme unna at dersom barnehager ilegges mer omfattende dokumentasjonskrav samtidig som at ansatte skal oppdateres på en haug med forskrifter så vil det gå med ressurser som ellers kunne blitt brukt på barna.

Ironisk nok er det du beskriver, nettopp å se om det er vasket eller titte litt på et lekeapparat noe som faller inn under hva jeg definerer som sunn fornuft. Kanskje ikke alle ansatte er klar over at antibac ikke er tilstrekkelig etter et bleieskift, det er sikkert ikke alle mødre heller. Her igjen vil sunn fornuft være alt som skal til for at den ene ansatte gir den andre et lite tips. På samme måte som at en ansatt kan finne en hammer og dra ut den rustne spikeren som ser litt skummel ut. Ingen av disse tingene trenger et oppegående menneske forskrifter for å gjøre, ei heller kommer det noe godt ut av å bruke et kvarter på å dokumentere det bare for å bli stuet vekk i arkivet til en journalist kommer gravende på jakt etter feil.

Når alt kommer til alt så har ikke Norske barn for vane å bli utsatt for alvorlige ulykker eller farlige sykdommer i barnehagen. Influensa, forkjølelse, blåmerker og skrubbsår derimot er hverken mulig eller ønskelig å få bukt med.

Må journalistene lete etter ting som anti-bac på badet for å finne noe skummelt å skrive om barnehagene så anser jeg det heller som betryggende enn skremmende.
Men hva gjør en når det er mennesker som mangler den sunne fornuften?

Det med at det ikke er en vane at norske barn blir utsatt for alvorlige ulykker er jeg helt enig i. Det kan også hende de regler/forskrifter som er har forhindret en god del av nettopp dette.
Sitat av sweem Vis innlegg
Men hva gjør en når det er mennesker som mangler den sunne fornuften?
Vis hele sitatet...
Man ansetter dem ikke som barnehage-assistenter.

Alle jobber har sine krav, og empati og sunn fornuft er nok veldig høyt oppe på lista over egenskaper man vil at barnehage-assistenter skal ha. Jeg deler kontor med nok av mennesker som overhodet ikke burde bli plassert i en barnehage, og gitt den høye andelen IT-nerder og dophuer på dette forumet er jeg sikkert ikke eneste i den situasjonen.
Uff a meg!

To stk. barn var hjemme nesten hver dag i januar, førstesiden på VG.no!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...artid=10101475

Dette begynner å grense til hysteri, bokstavelig talt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Uff a meg!

To stk. barn var hjemme nesten hver dag i januar, førstesiden på VG.no!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...artid=10101475

Dette begynner å grense til hysteri, bokstavelig talt.
Vis hele sitatet...
*ser stygt på 3-åringen som gråter fordi han må vaske hender*
Sitat av EoT Vis innlegg
Fenomenet "barnehage" er vel det som er mest perverst her. Hva forventer man egentlig når man sender barna sine til et overarbeida og ufaglært personell, som også mottar lav status i resten av samfunnet? Dette er folka som oppdrar barna, "det kjæreste vi har". For noe piss. Har aldri eksistert et samfunn som gir mer faen i barna sine enn vårt. Mesteparten av den sosiale og pedagogiske stimulien kidsa får, blir fra hverandre, noe som er gjennomgående for hele generasjonssegregeringen samfunnet lider av. Platon var for kollektiv oppdragelse, men han ville i hvert fall ha gjennomført det skikkelig, noe ganske annet enn den halvindustrielle dritten vi har (snakker om skolesystemet også). Sikra spikere og akebakker vil aldri kunne endre at barna våre er understimulerte, undersosialiserte og i bunn og grunn rotløse, fordi de vokser opp i et kulturløst samfunn.
Vis hele sitatet...
Så det er slik du ser på de som er ansatt i barnehager rundt om i verden? Hva jobber du med da? Virker ikke som du er helt mentalt moden for en slik diskusjon.. Men, men, det er mitt synspunkt.


Når det kommer til hva som egentlig skjer i barnehagene så er det jo bare å se på hvor mange ulykker som har oppstått de siste åra, og hvor lav risiko prosenten skal være. Forventer ikke at de som jobber i barnehagen skal elske barna som er der som om de var dere egne. Forventer mer at de bare skal se til at alle har det greit, at værrest ulykker skjer, og at de lærer seg å omgåes andre.
Vil tilføye et litt stusselig men faktisk ganske tankevekkende kommentar til denne diskusjonen...
Når jeg var liten likte jeg å klatre opp i tre, jaaa, det var skummelt, men om jeg falt så lærte jeg fort at oj, dette her er dumt av meg å gjøre, men om jeg ville se lengre eller gjøre noe som var annerledes, så var det ofte en risiko med i det...
Noe jeg har lært med å snakket med ein del barnehage arbeidere både i norge og i utlandet så er det at demokratiske regler har blitt for mye...
Jeg vil ta det ganske generelt og dra inn et annet eksempel...
I New Zealand har barnehage passere ikke lov til å tilføye solkrem på barna, barna er selv ansvarlige for å få solkrem og tilføye dette selv.... om et barn starte å gråte, har barnehage passere ikke lov til å gi dem trøstende klem eller fysisk trøst (som var lov tidligere).... vi har rett og slett blitt alt for forsiktig, ja, det er kanskje trangsynt av meg å si at det er dårlig for barn å leke i en barnehage der det kan være et tre man kan klatre i eller lignende....
Men er det ikke viktigere at vi har flere folk som arbeider der, som kan observere dem isteden?
Og i tillegg, de første 4 årene i livet ditt er kanskje noe av det viktigste for å utforme personligheten din i senere liv...
Hvilken personlighet tilfører vi barn ved å gi dem 80-90% sikkerhet?