Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 23334
Jeg får sambo til å fikse RAIDet på filserveren, hun reinstallerer/fikser maskinen som det står etter. Og jeg gamer alt fra Portal til Minecraft med henne. Skal innrømme at antallet jenter jeg kjenner som er såpass oppegående/nerd kan telles på en hånd for min del.

*jeg* klager hvertfall ikke
Jenter som gamer går vel under kategorien på hva gutter og jenter har blitt fortalt gjennom oppveksten.

Jeg trur ikke at det bare er samfunnet som setter dette opp. Ja vi putter gutten sammen med bilene og jentene sammen med dokkene. Men jeg mener personlig at det er noe mer med det enn som så, for eksempel så har jeg ei lillesøster. Ja, hun leker med dukker som alle andre jenter på 4 år. Men hu er også interesert i ting som å rydde, hun kan finne på å rydde rommet sitt helt uten videre noe som lillebroren min aldri kunne ha tenkt tanken engang.

2 konklusjoner:
Jeg vil konkludere med at jenter er litt annerledes enn oss gutter som gjør at de blir interessert for andre ting. Men så igjen så blir både gutter og jenter ekstra hardt "pushet" på dem gjennom oppveksten på hva de skal leke med osv.

Konlusjon #2
En anen mulig konklusjon kan være at det er fult utviklet via samfunnet. Jentene får dukker og guttene biler før de har lært seg å ønske noe. I tillegg så har jo alle barn et forbilde, som oftest er mamma eller pappa. Som lillesøsteren min kan igjen ha fått ryddeegenskapen via at hun har sett mamma sprunget rundt og ryddet.
Jeg drev med ridning i noen år, ingen (jenter) som gjorde narr av meg for det, spesielt ikke på rideskolen. Gutta som fikk nyss om det derimot er en annen sak. Konformitet har liksom aldri vært min greie.

Det ble nevnt at folk ikke bryr seg om hva folk man seksuelt relaterer seg til syntes, men hvorfor skal man bry seg om hva noen syntes? Det er én persons mening som faktisk teller for ditt liv, og det er din egen. Om du har lyst til å konforme litt for å få flere venner, og vet at du vil nyte godt av det; gjør det. Om du ser at det ville blitt en fake tilværelse hvor du ikke ville trivdes: ikke gjør det. Simple, and hard as that.

Å velge å følge sitt engasjement hvor enn det bærer, kan fort føre til en litt isolert tilværelse, noe som ikke nødvendigvis plager deg om du er engasjert for det du gjør uansett, men det er viktig å legge merke til at det ikke nødvendigvis er slik at å isolere seg vil føre til at du før ditt eget engasjement etc.
Ikke meningen å prakke på folk livsvisdom her, men jeg har litt erfaring med isolasjon for seg selv på den ene siden og føing av engasjement på den andre.
Mange tror at engasjement og derav happyness kommer automatisk om man isolerer seg, ikke alltid.

En god taktikk kan være å dyrke det man syntes er morsomt, omgi seg med nerdete og morsomme ting som gjør hverdagen gøyal og gæren, og ikke si det folk før de spør. Vanligvis syntes folk det er dritkult at man har faktiske interesser, og ikke bare de vanlige "driver med fotball da, og fester i helgene".
Sitat av complex Vis innlegg
Så om du er dverg kan det liksom delvis skyldes hvem du omgås med? Er jo helt lol å si at miljø er vesentlig for høyden til et menneske.
Vis hele sitatet...
Miljø er nødvendighvis ikke mennesker da. Miljø er maten du spiser, hvordan du bor, byen eller bydga etc.

Er ikke helt lol å si. Man kan bli en høy dverg eller en lav en. Men det er ikke snakk om store sakene. Noen har foreksempel koden for å bli 180 men ender opp med å bli 175 pga miljøet.
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Miljø er nødvendighvis ikke mennesker da. Miljø er maten du spiser, hvordan du bor, byen eller bydga etc.

Er ikke helt lol å si. Man kan bli en høy dverg eller en lav en. Men det er ikke snakk om store sakene. Noen har foreksempel koden for å bli 180 men ender opp med å bli 175 pga miljøet.
Vis hele sitatet...
source? høres BS ut
Aner ikke. Men det er vel pga de sosiale omstendighetene. Nå har jeg ikke lest igjennom, men er sikkert sagt et par ganger før.
Sitat av Znusken Vis innlegg
source? høres BS ut
Vis hele sitatet...
Om du tenker deg om høres deg ikke bullshit ut i det hele tatt.

Tenk på folk som sulter. De har gjerne en fordel av å være mindre, og vil derfor ikke vokse.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Men jeg skiller klart mellom gaming og "nerding". De er to vidt forskjellige ting, hvor den ene er negativ og den andre er en positiv egenskap i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle gaming være ganske negativt, og nerding ikke?

Ikke misforstå.., slik som jeg tenker så betyr de to ordene to sider av akkurat samme sak.


(...) Kan i allefall si det slik at jeg kjenner ganske mange gamere på Ntnu hvor jeg går. Mange har gitt den totale blaffen i skole og sosialt liv, og lever livet sitt i cyberspace. Det ser j-æ-s-k-l-i deprimerende ut... Andre typer gamere igjen har et ganske rikt sosialt liv, med relativ sterke prestasjoner på skolefronten. Og det er faktisk endel av de "andre", det er ikke et lite fåtall som fikser både sosialt liv, skole, og god del gaming.

Det første er utvilsomt ekstremt negativt, du går inn i et spilleavhengighets-forhold der gamingen er blitt "dopet ditt", og du reduseres med tiden til nærmest en amøbe. Det andre er utvilsomt veldig kule folk med veldig mye 'kapasitet'. "De andre" her er typer folk som jeg gjerne henger med, forøvrig.

For min egen del så har jeg vært på begge sider en liten periode, men alt i alt med en sterk overvekt av det andre! Gaming er noe rekreativt for meg, og noe som jeg gjør på pur gøy! Dessuten har det en effektiviserende effekt i forhold til sosialt samvær og skole -for min del, fordi det gjør at forskjellige tankeprosesser kommer fortere i gang og at jeg lærer meg mer og mer dét å være rask, effektiv og taktisk/strategisk.
Sist endret av aeon_illuminate; 27. februar 2013 kl. 01:21.
Syns det er veldig mange nerdete jenter - og det blir flere og flere av dem ... Skjerp dere jenter!
Sitat av PederAas Vis innlegg
Syns det er veldig mange nerdete jenter - og det blir flere og flere av dem ... Skjerp dere jenter!
Vis hele sitatet...
Hva i allverden er problemet med at jenter er nerdete? Er det kjønnet som skal avgjøre interesser her i verden?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvorfor skulle gaming være ganske negativt, og nerding ikke?

Ikke misforstå.., slik som jeg tenker så betyr de to ordene to sider av akkurat samme sak.
Vis hele sitatet...
Hvorfor jeg personlig synes gaming er usexy, mens nerding er sexy blir vanskelig å forsvare på en saklig og objektiv måte. Det går mye på hvordan en definerer uttrykkene og hva slags preferanser en har. Jeg skal prøve å illustrere hvorfor jeg tenker som jeg gjør:

Dersom jeg møter en mann på byen og han etter det standard spørsmålet "hva holder du på med?" svarer: "Jeg tar master i idéhistorie med fordypning i Bob Dylans tekster, jobber deltid på biblioteket og så gamer jeg", så er det tre ting som skjer i hodet mitt:
1: "Kult, han studerer noe sært og spennende. Så herlig nerdete! Jeg vil vite mer!"
2: "Kult, han jobber på et bibliotek! Jeg kjenner ingen på min alder som jobber på et bibliotek. Han må like å lese. Så herlig nerdete! Jeg vil vite mer! "
3: "Wow. Av alle ting han kunne sagt, så valgte han å fortelle meg at han liker å sitter på ræva resten av dagen og helst ikke gjøre noe mer enn det han må. Hm. Jeg tror jeg går og kjøper en ny øl."

For meg så betyr "nerd" noe alà "brennende interessert i ting som er litt utenfor de vanlige rammene". Her er det ikke bare IT, men også litteratur, kunst, musikk og vitenskap. Jeg er en sucker for sånt, og derfor så er det å "nerde" en positiv egenskap i mine øyne. Prat om hovedkortet på datamaskinen din / arkivering av gamle bøker med like mye innlevelse som Røed Ødegaard, så kan jeg sitte i timesvis og høre på.

"Gaming" og "gamer" betyr for meg "liker å spille spill litt i overkant mye, og bruker litt for mange timer på det om dagen". Uansett hvordan du vrir og vender på at "men jeg har jo et oppegående sosialt liv/bra karakterer/LOL, whatnot" så er jeg ikke tiltrukket av tanken på å sitte flere timer om dagen og glo i en skjerm for "rekreasjon". Om det er spill eller TV er faktisk det samme. Men det å virkelig gå inn for å se på TV eller spille 4-5 timer daglig, fremfor å finne på noe annet er ikke noe jeg finner tiltrekkende. Mer utgreiing om hvorfor, kan jeg ikke gi deg.

Og før alle gamegutta river av seg håret og whiner:
Jeg kunne ikke gitt mer faen i hvordan andre bruker dagen sin, og nei jeg prøver ikke tvinge dere inn i fotballsko og ut på banen. Jeg respekterer at dere liker å spille og at det kanskje tilogmed gir dere noe - på samme måte som mine fritidsaktiviteter gir meg - men jeg behøver ikke like det.
Sist endret av Lily Bowen; 27. februar 2013 kl. 21:34.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Eksen min var Linux guru, og programmerte i diverse språk. I tilleg driver hun med fotball og drikker øl som en mann. Så ja, går an men desverre svært sjeldent :P
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke var en mann?
Sist endret av hayer; 28. februar 2013 kl. 15:08.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Why so serious?
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Og før alle gamegutta river av seg håret og whiner:
Jeg kunne ikke gitt mer faen i hvordan andre bruker dagen sin, og nei jeg prøver ikke tvinge dere inn i fotballsko og ut på banen. Jeg respekterer at dere liker å spille og at det kanskje tilogmed gir dere noe - på samme måte som mine fritidsaktiviteter gir meg - men jeg behøver ikke like det.
Vis hele sitatet...
Fotball og gaming. Det som er livet.
Jeg er en kvinnelig nerd. Vokste opp på 90-tallet, mye av barndommen bestod av PC og Sega. Hadde en kvinnelig slektning som var IT-ingeniør og en bestefar med stor interesse. Bestefar lærte meg en del om bruk av DOS, å bygge PCer og legge inn nye operativsystem. Han var tidlig ute med å skaffe seg modem så det ble begynnelsen for at jeg lærte meg å bruke BBS-er og litt senere Web. I kjølvannet av dette lærte jeg meg html, oppsett av ftp-server, ulike protokoller for fildeling, mIRC-scripting, bruk av diverse audioprogramvare, etc. Jeg var heldig og fikk ofte ny teknologi til jul og bursdag. På grunn av dette ble det naturlig for meg å fortsette med IT også på videregående og senere i arbeidslivet og som studier.

Etter min erfaring er det viktig med gode rollemodeller og voksne som har tid til å lære fra seg litt av det de kan. Jeg prøvde å lære meg selv C++ tidlig på ungdomsskolen, men ga opp ganske fort fordi jeg ikke helt forstod feilmeldingene fra compileren og kjente ingen andre som kunne programmere. Nå som voksen holder jeg omsider på å lære meg programmering. Det er så kjekt at jeg skulle gjerne ha fått de kunnskapene tidligere.
Jeg tror de som skriker høyest ut om at de spiller ditten og datten er rundt 13-16 år gamle med et behov for oppmerksomhet uansett hvor det kommer fra. Det er dessuten mange som spiller på akkurat det for å få fordeler. Ganske sleipt, egentlig. Takes one to know one, sier de. I en alder av 22 gidder jeg ikke mase rundt med å stemple meg selv. Det er ingen som trenger å vite alt om hva jeg driver med på fritiden hvis de ikke kjenner meg personlig. Men dette er min subjektive meninger. Det er sikkert kjekt for mange å bruke det til å komme i kontakt med likesinnede og den slags. Jeg har bare sett at det benyttes til å skaffe seg fordeler så utrolig mange ganger gjennom tiden.
Personlig digger jeg kvinnelige ''nerder'', men føler at de man ser mest kun er opptatt av å vise seg. Litt som Lucy In The Sky sier er det mange som kun bruker det til å erverve seg fordeler(både gutter og jenter).

Forøvrig vil jeg vi at ''nerd'' har flere betydninger for meg, alt fra brennende engasjert/ildsjel til veldig puslete, typisk stereotype.
De fleste av jente som "gamer". Skriker vell ikke ut om det, ville jo fått 200 friend invites av kåt 14 åringer.
married to google
Xmalix's Avatar
Jeg er en skikkelig jente-jente. Elsker jente ting som sminke og hår osv. Men jeg har funnet ut at det er viktigere ting i livet og jeg har forstått at hvis jeg skal utdanne meg etter interessene mine så vil jeg ikke tjene særlig bra. Jeg tenker på å ta ingeniør utdanning, men er usikker på meg selv siden jeg er jente og ikke er teknisk i det hele tatt. Jeg syns data virker spennende, men jeg kan ikke noe særlig om det. Tror kanskje det kan bli vanskelig å være jente og helt fjern på data og starte i en klasse med gutter som kan alt, det hadde kanskje ikke vært så stort problem for meg hvis jeg hadde lekt litt mindre med barbie dukker og litt mer med andre ting...
Sitat av Xmalix Vis innlegg
Tror kanskje det kan bli vanskelig å være jente og helt fjern på data og starte i en klasse med gutter som kan alt, det hadde kanskje ikke vært så stort problem for meg hvis jeg hadde lekt litt mindre med barbie dukker og litt mer med andre ting...
Vis hele sitatet...
Skjedde i min klasse på IKT, de datt ganske fort ut. Tror det kan bli kjedelig hvis du ikke har interessen for det.