Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 15522
På hw.no står det at Norges nye piratlov er rett rundt hjørnet.

Laster du ned ulovlig, kan informasjon om deg utleveres til piratjegere.
Vis hele sitatet...
Kor realistisk er det at en såkalt "piratjeger" kan komme på døren og huke deg inn for å ha lastet ned piratkopier?

I et høringsnotat fra regjeringen legges det frem forslag til at private aktører, som film- og musikkindustrien, skal få en lovfestet rett til å samle inn IP-adresser i sin jakt på nettpirater. I tillegg foreslås det at domstolene kan pålegge internettleverandører å utlevere opplysninger om sine kunder til disse, samt å stenge nettsider som The Pirate Bay.
Vis hele sitatet...
Eg vet det var mye blest rundt dette lovforslaget for en tid tilbake, men så ble det lagt dødt helt til eg slumpet over denne artikkelen.

Så, ka tror dere folkens?
Vil det komme et lovforslag allerede neste uke?
Vil denne loven i det hele tatt bli vedtatt?
I kor stor grad vil denne loven bli håndhevet om den blir vedtatt?

Kjør debatt!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Synes det blir feil å la private aktører jakte på pirater, hvorfor skal de få IP-adressen min om jeg laster ned noe, det er da politiets jobb å håndheve loven.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Synes det blir feil å la private aktører jakte på pirater, hvorfor skal de få IP-adressen min om jeg laster ned noe, det er da politiets jobb å håndheve loven.
Vis hele sitatet...
Når du laster ned en fil via uTorrent så står det alle IP adressene du mottar deler av filer fra.
Takk for at du deler disse opplysningene MBTI, som bare du har tilgang til.. Men du besvarte ikke Choobe på noen måte.

Stiller meg på samme side som Choobe her; hvorfor skal vi plutselig ha "pirat-jegere"?
Sist endret av hayer; 30. januar 2013 kl. 09:31.
Soulshaker
Eplebit's Avatar
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Synes det blir feil å la private aktører jakte på pirater, hvorfor skal de få IP-adressen min om jeg laster ned noe, det er da politiets jobb å håndheve loven.
Vis hele sitatet...
Tviler på at politiet vil håndheve dette, da de garantert ikkje har nok ressurser til det. De prioriterer forhåpentligvis voldssaker foran å ta en fildeler.

Private aktører som "bounty hunters" eller "piratjegere" som får oppdrag av plate/filmselskaper er vel mer sannsynlig, spør du meg.
om dette trer i kraft er det vel bare å ha et åpent wlan og skylde på at noen har missbrukt nettverket ditt?
om det bor flere i ett hus, hvordan skal de da finne ut hvem som har lastet ned?

kanskje jeg skal starte å laste ned på naboens nett :P
kjenner at jeg blir meget forbanna. vis det blir vedtatt da...da....da....NOE


jeg kjøper alt det jeg laster ned siden som faktisk er verdt penger, men vis du laster ned noe evt. laster opp noe så får du nokk bare et varsels brev først.

men synes at det er komplett bullshit at det skal være restriksjoner.

Proxy
Sitat av skepsis Vis innlegg
om dette trer i kraft er det vel bare å ha et åpent wlan og skylde på at noen har missbrukt nettverket ditt?
om det bor flere i ett hus, hvordan skal de da finne ut hvem som har lastet ned?

kanskje jeg skal starte å laste ned på naboens nett :P
Vis hele sitatet...
Er vel noe med at den som eier/leier nettet, f.eks din far(vet ikke hvordan det står til i husstanden din) som stiller ansvarlig?
Sist endret av hayer; 30. januar 2013 kl. 09:35.
Om du blir anklaget for å laste ned torrents om du har et usikret trådølst nett kan vel dette umulig holde i en rettsak? Det er jo ingen måte å bevise akuratt hvem som laster ned?
Sitat av fredeve Vis innlegg
Om du blir anklaget for å laste ned torrents om du har et usikret trådølst nett kan vel dette umulig holde i en rettsak? Det er jo ingen måte å bevise akuratt hvem som laster ned?
Vis hele sitatet...
Hvem sitt ansvar er det å sikre nettet da? Er da eier som ikke har sikret seg?
Soulshaker
Eplebit's Avatar
Trådstarter
Sitat av skepsis Vis innlegg
om dette trer i kraft er det vel bare å ha et åpent wlan og skylde på at noen har missbrukt nettverket ditt?
om det bor flere i ett hus, hvordan skal de da finne ut hvem som har lastet ned?

kanskje jeg skal starte å laste ned på naboens nett :P
Vis hele sitatet...
IP'en din kan vel spores til ISP, og eg mener at ISP'en kan spore opp datamaskinen din internt i sine systemer om de får pålegg fra politiet om å gjøre det.
før den tid kommer skal jeg kjøpe en 10 tb harddisk og laste ned halve piratebay.

men det er vel fult mulig og bruke proxy.
Sist endret av koalafant; 30. januar 2013 kl. 09:41.
Sitat av hayer Vis innlegg
Hvem sitt ansvar er det å sikre nettet da? Er da eier som ikke har sikret seg?
Vis hele sitatet...
Så McDonalds skal bli straffet for at kunder bruker deres gratis Wlan? Skal vi forvente at bestemødrene våre skal lære seg å confe en ruter?


Sitat av Eplebit Vis innlegg
IP'en din kan vel spores til ISP, og eg mener at ISP'en kan spore opp datamaskinen din internt i sine systemer om de får pålegg fra politiet om å gjøre det.
Vis hele sitatet...
En ISP kan se hvem som leaser IP adressene de gir ut, de kan ikke se maskiner internt på ditt LAN.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
IP'en din kan vel spores til ISP, og eg mener at ISP'en kan spore opp datamaskinen din internt i sine systemer om de får pålegg fra politiet om å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt for meg at ISP kan se hvilke datamaskiner det er snakk om bak ruteren

Sitat av koalafant Vis innlegg
før den tid kommer skal jeg kjøpe en 10 tb harddisk og laste ned halve piratebay.

men det er vel fult mulig og bruke proxy.
Vis hele sitatet...
Til de som sier proxy(antar folk mener VPN i disse tilfellene, eller har jeg gått glipp av noe?) hvilke hastigheter ser dere for dere og hvor skal dere skaffe noe slikt?
Sist endret av hayer; 30. januar 2013 kl. 09:44.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av MBTI Vis innlegg
Når du laster ned en fil via uTorrent så står det alle IP adressene du mottar deler av filer fra.
Vis hele sitatet...
Jo, men hvorfor skal private aktører få tillatelse til å bare scoope inn masse IP-adresser, for så å sende mail til ISPen og få en pen liste med navn og adresser?

Skal de forresten sitte å overvåke torrenter manuelt (via uTorrent) eller hvordan skal dette fungere?

Jeg synes uansett det blir feil å la noen andre enn politiet få denne rettigheten, selv om jeg også er i tvil på om vi burde la noen som helst få utlevert navn tilknyttet IP-adresser så lett i det hele tatt.
Sitat av hayer Vis innlegg
Ser ikke helt for meg at ISP kan se hvilke datamaskiner det er snakk om bak ruteren



Til de som sier proxy(antar folk mener VPN i disse tilfellene, eller har jeg gått glipp av noe?) hvilke hastigheter ser dere for dere og hvor skal dere skaffe noe slikt?
Vis hele sitatet...
Det er jo mange den dag i dag som laster ned med VPN, enten fordi de er paranoide eller fordi det er sperret.
Dette kommer aldri i livet til å holde i en rettsak, i disse dager er det alt for lett å knekke krypteringer som blir brukt til å sikre trådløse nettverk.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det er jo mange den dag i dag som laster ned med VPN, enten fordi de er paranoide eller fordi det er sperret.
Vis hele sitatet...
Ja, men når folk sier "proxy" så tror jeg en stor del av de mener VPN - proxy tilbyr vel ikke i noe storgrad av sikkerhet i mellom deg og proxyen i forhold hvor lett det er for andre å se dataen?

Sitat av fredeve Vis innlegg
Dette kommer aldri i livet til å holde i en rettsak, i disse dager er det alt for lett å knekke krypteringer som blir brukt til å sikre trådløse nettverk.
Vis hele sitatet...
God poeng - der røk drømmen om å frame hun 96år gammel dama som bor i gaten for piratkopiering
Sider som PirateBay burde helles ses på som en konkurrent til mediebransjen. En av hovedgrunnene til at piratkopiering er så stort er fordi det er latterlig enkelt, og du får det du vil ha. Selvfølgelig hjelper det at det er gratis.

Når jeg følger med på serier fra over dammen, orker jeg ikke vente et halvt år - et helt år på at serien skal komme til Norge. Da er det mye lettere og gå i bukta og laste det ned. Det mediebransjen heller burde fokusere på er å gjøre det bedre enn hva piratene kan tilby. For akkurat nå, er piratkopiering det beste alternativet folk har.

Spotify har f.eks fått meg til å slutte å piratkopiere musikk, siden jeg enkelt kan få tak i musikken jeg vil ha der. Netflix har fått meg til å laste ned mindre filmer, men selv der er utvalget litt magert.

Vil jeg se en film, må jeg enten dra den late ræva mi ned til en plass de selger filmer og håpe på at de har den der, eller så kan jeg bestille den på nettet og vente flere dager. Jeg kan også se de på Netflix, NRK eller lignende dersom de faktisk har den der. Da sitter man nok en gang med piratkopiering som det beste alternativet. Gidder heller ikke stå på Platekompaniet og lete lenge for så å betale masse for en CD. Det er mye enklere når du bare kan gå på nettet og laste det ned rett til pcen din.

Streamingtjenester som Spotify og Netflix er nok den rette veien å gå, men det er fortsatt en stund til det er bra nok. Mediebransjen må utvikle og tilpasse seg, ikke prøve å hindre utviklingen. Da blir de etterlatt.

Når broa kommer, mister fergemannen jobben sin.
Dere som sier det ikke holder i en rettssak: det trenger ikke det. Alt de trenger er god grunn til misstanke. Dermed kan politiet, om de velger å prioritere saken gjøre beslag på datamaskinen din og se om dh gar noen av disse filene.
Sitat av etse Vis innlegg
Dere som sier det ikke holder i en rettssak: det trenger ikke det. Alt de trenger er god grunn til misstanke. Dermed kan politiet, om de velger å prioritere saken gjøre beslag på datamaskinen din og se om dh gar noen av disse filene.
Vis hele sitatet...
Og dette har politiet ressurser til? Skal alle som tilbyr gratis internett få utstyret sitt beslaglagt? Dette kommer nok aldri til å fungere i praksis.
Sitat av etse Vis innlegg
Dere som sier det ikke holder i en rettssak: det trenger ikke det. Alt de trenger er god grunn til misstanke. Dermed kan politiet, om de velger å prioritere saken gjøre beslag på datamaskinen din og se om dh gar noen av disse filene.
Vis hele sitatet...
Så... krypterte harddisker blir standard for alle? Nesten på tide uansett mener nå jeg.
Sitat av moret Vis innlegg
Så... krypterte harddisker blir standard for alle? Nesten på tide uansett mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Helt enig, fulgte selv oppfordringen fra EFF ifjor: https://www.eff.org/deeplinks/2011/1...mputer-you-own

edit: Ikke for det at jeg har så jævla mye skummelt å skjule, men skulle det bli noe tull så er privatlivet mitt, bilder søkehistorikk osv osv vernet..
Sist endret av pidget; 30. januar 2013 kl. 12:17.
Bare et spørsmål; Går det ikke ann å gjemme seg bak en proxy? for å forhindre at det står at du laster ned filer
Sitat av Hesten Vis innlegg
Bare et spørsmål; Går det ikke ann å gjemme seg bak en proxy? for å forhindre at det står at du laster ned filer
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke orker leste igjennom alt så kan du trykke CTRL+F også søke igjennom sidene etter ordet proxy... prøver du det på første side så tror jeg du finner svaret ditt rimelig fort... (kjemikaliex eller carlozero kan du også søke etter for det var de som skrev svaret )
Nå ahr aldri piratcopier eller 'cracka' versoner vært noe jeg har brukt, så lurer på hva problemet med dette er? Dere gjør noe ulovelig og burde straffes for det, er jo som å gå til butikken og stjele der?
Sitat av DatPyro Vis innlegg
Nå ahr aldri piratcopier eller 'cracka' versoner vært noe jeg har brukt, så lurer på hva problemet med dette er? Dere gjør noe ulovelig og burde straffes for det, er jo som å gå til butikken og stjele der?
Vis hele sitatet...
Oh nei, ikke dette igjen.
Den trangsynte meningen din kan du dele i denne irriterende tråden
Synes du det er greitt å bruke stjålet programvare??
Cowboy Coder
Utrolig hvor langt ned kongeriket Norge har fallt...

Vi lager lover som gjør store deler av befolkningen kriminelle. Hvem er det som nyter godt av dette? Jeg kan ikke se andre enn noen fåtall grådige mellommenn som TONO, IFPI, Norwaco, etc.

Jeg har et bedre forslag, hva med å heller lage åndverkslover som er fornuftige og til fordel for folket?
Hva med å kutte ned copyright fra livstid + 70 år, til max 10 år?
Hvorfor i alle dager skal filmbransjen forvente, nei, kreve, at jeg betaler for film og video? Det jeg har lyst til å se ligger jo ofte ute på nettet i flere uker eller måneder før det sendes på TV eller kommer for salg her i Norge. De får heller skjerpe seg og innse at de må tilby konkurransedyktige tjenester som folk vil benytte seg av.
Betaler jo selv for blant annet Netflix, som jeg synes er en utmerket tjeneste. Det aller meste annet som ikke ligger der, det laster jeg ned.
Dette vil jo stort sett ramme åpne p2p nettverk.
Jeg ser ikke at dette rammer FTP, og Usenet trafikk.
Kansje litt ot. Men jeg har sluttet HELT å laste ned musikk etter at spotify kom ut, og skulle ønske det var et like bra alternativ til film/serier. En stor oppgradering av spotify her i norge, med større utvalg, kjappere release av serier/filmer og mulighet for offline, så tror jeg piratkopiering kommer til å få rn stor nedgang!
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Oh nei, ikke dette igjen.
Den trangsynte meningen din kan du dele i denne irriterende tråden
Synes du det er greitt å bruke stjålet programvare??
Vis hele sitatet...
Trangsynt? Hva er trangsynt med h*n skrev? Det ER ulovlig å laste ned piratkopier. Kanskje akkurat derfor de vil at folk skal slutte med det? Å laste ned piratkopier er som å stjele. Det er sånn det er. Nå som det er sagt, så er jeg en tyv selv. Men jeg blir ikke forbanna på at sånne lover kanskje får se dagens lys. For jeg vet at det jeg driver med ikke er lov. Men jeg kommer til å laste ned til den dagen jeg blir tatt! Eller jeg får bedre alternativer!
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
For jeg vet at det jeg driver med ikke er lov. Men jeg kommer til å laste ned til den dagen jeg blir tatt! Eller jeg får bedre alternativer!
Vis hele sitatet...
Enig i dette. Istedenfor at underholdningsbransjen på død og liv skal kjempe mot piratene kan de prøve å spille litt på lag. Piratkopieres det tv serier i Norge? Ja, fordi folk ikke gidder å vente ett halvt år på å få sett det på tv.

Piratkopiering av musikk er jo gått ned siden Spotify kom. Det viser at folk ikke piratkopierer med mindre de "må".
Problemet er at dette ikke kommer til å virke. Derfor kommer de til å mase om å tette hullene. Det har jo allerede blitt forslått å gjøre det ulovlig å ha åpent nett. Så ser man at folk bruker tor elns; da er det fristende å komme med "har du intet å skjule, har du heller intet å frykte" og forby det også, for det er jo bare pedofile terrorister som driver med slikt uansett. Og hvis man først forbyr tor, så kan man jo like godt forby krypto mens man er i farta. Det er skummelt. Skikkelig skummelt.

Jeg laster ikke ned ulovlig film eller musikk; det er en prinsippsak. Akkurat som jeg prinsippielt ikke støtter aktører jeg mener bryter med god skikk (kjøper ikke akkurat musikk av EMI, for å si det slik). "Bransjen" sier at de trenger slike repressive tiltak, ellers går vi en fremtid uten film og musikk i møte. Det er selvsagt bare tull; musikere levde fint lenge før gramofonen ble oppfunnet, men la oss for moro skyld akseptere premisset - da vil jeg heller leve i en film- og musikkløs verden enn et overvåkningstyrrani der privatkapitalsme styrer over min datamaskin.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
men la oss for moro skyld akseptere premisset - da vil jeg heller leve i en film- og musikkløs verden enn et overvåkningstyrrani der privatkapitalsme styrer over min datamaskin.
Vis hele sitatet...
Det skumleste med dette er hvor lett underholdningsbransjen får manipulere regjeringen.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Det skumleste med dette er hvor lett underholdningsbransjen får manipulere regjeringen.
Vis hele sitatet...
Nja, det er selvsagt en side av det. PÅ den annen side er det veldig mange overvåkningskåte politiklere (*kremt* Jan Bøhler *host*) som laster seg over enhver mulighet til å agitere for strengere straffer, mer overvåkning og mindre generell frihet. De lar ikke en anledning løpe fra seg, og dermed har man et slags merkelig dobbelteksteskap - hvis politikerne vedtar overvåkning for å bekjemte pedofile terrorister, så kommer musikkbransjen etterpå og ber om tilgang til de innsamlede dataene. DLD er stjerneeksempelet her. Dette går selvsagt motsatt vei også; function creep er dagens nøkkelord.

Jeg tror nok at noen politikere er dumme og lar seg lure av TONOs retorikk. Andre derimot bare lener seg pent tilbake, og koser seg over at det de vil ha av helt andre årsaker blir vedtatt, men at begrunnelsen (og således syndebukken) er noe annet. De driter i musikkbransjen som sådan, men synes at det er flott om private aktører samler inn en drøss med metadata om nettbrukere.
Hva handler verden om i dag?
-Mest mulig økonomisk vekst, på kortest mulig tid.

Spørsmål:

Hvor stor del av ballen er musikk, film og annen media?

Hva skjer når en stor del av ballen som ruller i en jevn fin hastighet, plutselig forsvinner?
Sist endret av Skatteetaten; 31. januar 2013 kl. 20:42.
Haha, suck a dick politikere, give a fuck, sheeesh!

Er etterspørselen stor nok, vil dette aldri fungere. Vil henvise til alkoholforbudet rundt 1920 i USA.

Bare fortsett å laste ned alt dere måtte ønske, så vil dette blåse over. Vil de ta én, må de ta oss alle.

Bryr meg forøvrig ikke i det hele tatt om thepiratebay skulle legges ned eller forsvinne på noe vis, da det er godt over tusen andre alternativer til p2p deling med bittorrent protokoll.
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Haha, suck a dick politikere, give a fuck, sheeesh!

Er etterspørselen stor nok, vil dette aldri fungere. Vil henvise til alkoholforbudet rundt 1920 i USA.

Bare fortsett å laste ned alt dere måtte ønske, så vil dette blåse over. Vil de ta én, må de ta oss alle.

Bryr meg forøvrig ikke i det hele tatt om thepiratebay skulle legges ned eller forsvinne på noe vis, da det er godt over tusen andre alternativer til p2p deling med bittorrent protokoll.
Vis hele sitatet...
Ja det funker ikke, men hvor mange knuste liv skal man godta før man innser feilen? Du refererer til forbudstiden i USA, og jeg vil minne om at den kostet liv. Mange liv. Det kommer selvsagt ikke dette opplegget til å gjøre, men det vil garantert legge mange skjebner i ruiner uten grunn.

Det ironiske er egentlig dette: hvis bransjens argument om at de taper penger på priatvirksomhet hadde vært korrekt, så hadde de gått konkurs for lenge siden!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja det funker ikke, men hvor mange knuste liv skal man godta før man innser feilen? Du refererer til forbudstiden i USA, og jeg vil minne om at den kostet liv. Mange liv. Det kommer selvsagt ikke dette opplegget til å gjøre, men det vil garantert legge mange skjebner i ruiner uten grunn.

Det ironiske er egentlig dette: hvis bransjens argument om at de taper penger på priatvirksomhet hadde vært korrekt, så hadde de gått konkurs for lenge siden!
Vis hele sitatet...
Ja det krevde nok en god del martyrer for å få hevet forbudet, men det er nok dessverre bare slik det er om en ønsker å faktisk endre loven. Sett bort fra alle former for moralsk forkastelige handlinger, ser det ut til at det å bryte loven samtidig hjelper til med å endre den(se strategien til Marc Emery).

For å dra en sammenligning så er det mye lettere for vegvesenet å sette av tid og penger til utbedring av en vei der en eller flere mennesker har mistet livet, i motsetning til en vei som er like dårlig, men hvor ingen liv er gått tapt. Med andre ord, noe må skje, noe/noen må sette lys på problemet/situasjonen før de med makten overhodet gidder å legge fra seg det de har i hendene og faktisk ta en titt. Vår tids debatt rundt cannabis og dens lovlighet krever også store ofringer fra enkeltmenneskers sider, i større og mindre grad.

Fornuften vil seire til slutt, bare en ikke underkaster seg ignoransens tilhengere. Har ingen sympati for underholdnings/musikk/programvarebransjen. De som lager bra greier, de greier seg helt fint. Kanskje på tide med litt naturlig utvalg i denne bransjen også?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det ironiske er egentlig dette: hvis bransjens argument om at de taper penger på priatvirksomhet hadde vært korrekt, så hadde de gått konkurs for lenge siden!
Vis hele sitatet...
Så hvis man man ikke tjener like mye som før, så går man garantert konkurs en gang? Det er fullt mulig å tjene mindre og fortsatt tjene penger. Piratkopiering er hvertfall ikke lønnsomt for markedet. Og hvis du mener de får inn like mye penger som de gjorde før piratkopiering var en stor greie, så tror jeg du tar feil.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Så hvis man man ikke tjener like mye som før, så går man garantert konkurs en gang? Det er fullt mulig å tjene mindre og fortsatt tjene penger. Piratkopiering er hvertfall ikke lønnsomt for markedet. Og hvis du mener de får inn like mye penger som de gjorde før piratkopiering var en stor greie, så tror jeg du tar feil.
Vis hele sitatet...
Da er man jo grådig, da? Om man tjener nok penger for at ting skal gå rundt, men allikevel vil ha mer.

Og de fleste som laster ned, gjør det jo for at de ikke har råd til å betale for produktet. (Jada, noen vil ikke betale heller).

Forøvrig har det jo kommet fine streamingtjenester som Spotify og Netflix. Så egentlig har jo forbrukerne fått et rimeligere alternativ, og underholdningsbransjen får jo inn noe av pengene og.
Sitat av psykorgasm Vis innlegg
Da er man jo grådig, da? Om man tjener nok penger for at ting skal gå rundt, men allikevel vil ha mer.

Og de fleste som laster ned, gjør det jo for at de ikke har råd til å betale for produktet. (Jada, noen vil ikke betale heller).

Forøvrig har det jo kommet fine streamingtjenester som Spotify og Netflix. Så egentlig har jo forbrukerne fått et rimeligere alternativ, og underholdningsbransjen får jo inn noe av pengene og.
Vis hele sitatet...
Så hvis noen stjeler litt av lønna di så skal du bare si at det er helt ok, eller så er man grådig? Er det du sier?
Ja, de fleste som laster har ikke råd/gidder ikke betaler. Jeg er sånn selv! Ja, spotify er helt perfekt! Alle jeg kjenner har gått over til spotify/wimp istedet for å laste ned musikk. Nå er det vel bare å vente på at Netflix blir større, så "slipper" jeg å laste ned fra bukta
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Så hvis noen stjeler litt av lønna di så skal du bare si at det er helt ok, eller så er man grådig? Er det du sier?
Vis hele sitatet...
Er ikke grådig, jeg.
Uansett er ikke argumentet ditt særlig relevant, da det er litt mer kinkig å få til å stjele pengene mine som står på en bankkonto. I mot for det å stjele potensielle penger (nedlasting av film og musikk).

Betaler forøvrig for både Netflix og Spotify.

EDIT; Retta feil.
Sist endret av psykorgasm; 1. februar 2013 kl. 12:53.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Så hvis man man ikke tjener like mye som før, så går man garantert konkurs en gang? Det er fullt mulig å tjene mindre og fortsatt tjene penger. Piratkopiering er hvertfall ikke lønnsomt for markedet. Og hvis du mener de får inn like mye penger som de gjorde før piratkopiering var en stor greie, så tror jeg du tar feil.
Vis hele sitatet...
Bransjen klager så mye over dette, og har sagt at konkurs er forestående flere ganger. Dette har de holdt på med siden båndopptakeren kom, men merkelig nok får de stadig større overskudd år for år. Altså lyver de.

Hvorvidt piratkopiering er lønnsomt for markedet eller ikke er også egentlig uinteressant. Noen mener enkelte artister tjener på det, andre mener det motsatte. So what? Jeg driter loddret, vannrett og sidelengs med skru i markedet. Jeg bryr meg om mine rettigheter individ, og vil ikke se dem ofret slik at platemafian kan sikre inntektene sine. Hvis beskyttelse av markedet skulle være et mål i seg selv burde vi bare stoppet den teknologiske utviklingen, for ethvert nytt bidrag medfører at en foreldet teknologi taper terreng.
Vil det hjelpe å laste ned fra private trackere? Har det noe å si om man bruker piratbukta eller en eller annen privat tracker liksom?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Vil det hjelpe å laste ned fra private trackere? Har det noe å si om man bruker piratbukta eller en eller annen privat tracker liksom?
Vis hele sitatet...
På en offentlig tracker slik som piratbukta så får alle se din IP-adresse.
På en privat tracker så er det kun andre medlemmer som får se din IP-adresse.

Det er nok tryggere å laste ned fra en privat tracker, da det er krav til ratio osv. Piratjegerne må derfor selv laste ned og dele videre for at ikke kontoen deres skal bli slettet, og det er jeg usikker på om de har lov til å gjøre. Jeg har forresten hatt kontoer på tre store private trackere som alle i tur og orden ble stengt av amerikanske myndigheter og hvor servere ble beslaglagt. Dette er flere år siden, og til tross for ett årelangt medlemskap på alle sidene, og flere terabyte opplastet, så har jeg ikke hørt noen ting.
Sist endret av caperno; 1. februar 2013 kl. 14:08.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bransjen klager så mye over dette, og har sagt at konkurs er forestående flere ganger. Dette har de holdt på med siden båndopptakeren kom, men merkelig nok får de stadig større overskudd år for år. Altså lyver de.

Hvorvidt piratkopiering er lønnsomt for markedet eller ikke er også egentlig uinteressant. Noen mener enkelte artister tjener på det, andre mener det motsatte. So what? Jeg driter loddret, vannrett og sidelengs med skru i markedet. Jeg bryr meg om mine rettigheter individ, og vil ikke se dem ofret slik at platemafian kan sikre inntektene sine. Hvis beskyttelse av markedet skulle være et mål i seg selv burde vi bare stoppet den teknologiske utviklingen, for ethvert nytt bidrag medfører at en foreldet teknologi taper terreng.
Vis hele sitatet...
Det jeg prøvde å si her, er at de ikke går konkurs selvom de tjener mindre. Men når fikk noen rett til å laste andres produkter gratis, når det egentlig koster penger?
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Det jeg prøvde å si her, er at de ikke går konkurs selvom de tjener mindre. Men når fikk noen rett til å laste andres produkter gratis, når det egentlig koster penger?
Vis hele sitatet...
Og det var ikke det jeg snakket om. Jeg snakket om at bransjen lyver; de har truet med konkurs i tredve år og går fremdeles så det griner. For å svare med samme mynt: når fikk privatkapitalistiske interesser rett til å lyve og kjøpe seg lover som beskytter deres utdaterte markedsmodell? Til å tråkke på personvernet og gjøre livet surt for meg?
Hvis de har rett til å leke privatpoliti med egne lover, hvorfor kan ikke jeg gjøre det samme?

Og nei, jeg laster fortsatt ikke ned musikk.
Sist endret av Myoxocephalus; 1. februar 2013 kl. 15:48. Grunn: skrivefeil
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Mitt syn på saken:

Jeg mener at ulovlig nedlasting kommer av underholdnings bransjens manglende evne på å levere produktet dems på en tilfredsstillende måte.

La oss tenke tilbake på tiden før Spotify, hvor mange hadde ikke tusenvis på tusenvis av mp3 filer på pcene sine. Og med introduksjonen av Spotify/WimP så ble det plutselig helt unødvendig, da det ønskede produktet ble levert der man ville ha det, til en billig penge og i ønsket kvalitet.


Det finnes idag ingen reelle alternativer til ulovlig nedlasting på filmer og tvserier som kan konkurrere med det piratebay og andre p2p sider klarer å levere.
Vi begynner å nærme oss en Spotify løsning på dette gjennom tjenester som Netflix, hbo etc. men de er fortsatt ikke bra nok til å stoppe nedlastingen enda.



Løsningen på dette problemet, og ja det er et problem at produsentene av underholdning ikke tjener de pengene, er at de må utvikle seg selv og sin forretnings modell for å tilpasse seg etter sine kunders ønsker.
Inntil det skjer kommer folk (meg selv inkludert) til å fortsette å laste ned.