Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2576
Jeg vedder en virtuel femkroning på at personen(ene) som laga oppstyr på nettby idag, er på dette forumet.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=544660

Det er åpentbart at den/de som står bak, ikke var interessert i å skjule hva dem gjorde, siden de fikk offerets profil til å endres drastisk. Noen som tror dette egentlig bare har skjedd idag, eller at det kan ha skjedd mange ganger tidligere, uten at offrene har oppdaget dette med en gang? (pga. profilsiden har forblitt uendret)

Noen som har en teori på hvordan man utfører noe slikt egentlig?

Mvh!
hahahahha The Freak den var seriøs genial! Morsomste jeg har lest på veeeldig lenge.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
hahahahha The Freak den var seriøs genial! Morsomste jeg har lest på veeeldig lenge.
Vis hele sitatet...
Ja, haha koste meg med den jeg og. Samy is my hero!
Det er en såkalt "Javascript injection", og er en veldig alvorlig greie.

Vi ble utsatt for et lignende angrep på Biip.no for en stund siden, men klarte å spore opp den ansvarlige veldig raskt. Han var ikke så høy i hatten når vi sendte ham en faktura på 300.000 med 7 dagers betalingsfrist, og var rimelig rask til å møte opp på kontoret vårt for en fyldig forklaring.

Seriøst, å gjøre slike ting er ikke bare veldig dumt, det er veldig skadelig for nettstedet, ulovlig og ondsinnet - og kan medføre enorme erstatningskrav.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er en såkalt "Javascript injection", og er en veldig alvorlig greie.

Vi ble utsatt for et lignende angrep på Biip.no for en stund siden, men klarte å spore opp den ansvarlige veldig raskt. Han var ikke så høy i hatten når vi sendte ham en faktura på 300.000 med 7 dagers betalingsfrist, og var rimelig rask til å møte opp på kontoret vårt for en fyldig forklaring.

Seriøst, å gjøre slike ting er ikke bare veldig dumt, det er veldig skadelig for nettstedet, ulovlig og ondsinnet - og kan medføre enorme erstatningskrav.
Vis hele sitatet...
Haha, Kan tenke meg at han fikk sjokk når han fikk den fakturaen og vil nok sikkert aldri gjøre sånne ting igjen
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er en såkalt "Javascript injection", og er en veldig alvorlig greie.

Vi ble utsatt for et lignende angrep på Biip.no for en stund siden, men klarte å spore opp den ansvarlige veldig raskt. Han var ikke så høy i hatten når vi sendte ham en faktura på 300.000 med 7 dagers betalingsfrist, og var rimelig rask til å møte opp på kontoret vårt for en fyldig forklaring.

Seriøst, å gjøre slike ting er ikke bare veldig dumt, det er veldig skadelig for nettstedet, ulovlig og ondsinnet - og kan medføre enorme erstatningskrav.
Vis hele sitatet...
Det er veldigt alvorlig at en bruker missbruker en tjeneste på den måten, men det er jo enda mer værre at en "seriøs" nettside er så sårbar for slike ting.. Sikkerheten bør vell strengt tatt være i fokus når slike nettsider blir laget..
Sitat av Stormen Vis innlegg
Vi ble utsatt for et lignende angrep på Biip.no for en stund siden, men klarte å spore opp den ansvarlige veldig raskt. Han var ikke så høy i hatten når vi sendte ham en faktura på 300.000 med 7 dagers betalingsfrist, og var rimelig rask til å møte opp på kontoret vårt for en fyldig forklaring.
Vis hele sitatet...

Og hvordan kom dere frem til at han hadde gjort skade for 300.000?
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Og hvordan kom dere frem til at han hadde gjort skade for 300.000?
Vis hele sitatet...
Dette ble jeg litt nyskjerrig på også. Var fakturaen ment som en skremsel? For dere kan vel ikke "bøtelegge" vedkommende på den måten? En anmeldelse hadde vel vært mer passende? Jeg hadde bare ledd dersom jeg hadde fått en slik faktura i posten, nomatterwhat.
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Og hvordan kom dere frem til at han hadde gjort skade for 300.000?
Vis hele sitatet...
Vil tippe de har tatt i betraktning tapt arbeidsinntekt, mistede brukere og tiden det tok å fikse det personen gjorde/spore ham opp. Er et firma stort nok kan tallene stige raskt.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Vil tippe de har tatt i betraktning tapt arbeidsinntekt, mistede brukere og tiden det tok å fikse det personen gjorde/spore ham opp. Er et firma stort nok kan tallene stige raskt.
Vis hele sitatet...
300 000 er drøyt i og med det tar 1-2 arbeidsdager og rette opp/sikkre seg mot at slike script kjøres igjen, og teste det. Og med en timepris på 800,- for konsulenter så tviler jeg sterkt på at arbeidsinntektene, antallet mistet brukere ol kan kompensere for den latterlig høye bøtesatsen til biip..

Biip er vel heller inget offentlig straffeorgan som har rett til og drive slik bøtegiving. Så å gjøre noe slikt er meget uprofesjonellt.

Slike missbrukt er trist, men skal behandles på den rette måten, med anmeldelse og ikke noe som kan sees på som pengeutkreving!

Edit: begynner å bli veldig OT iom at dette handler om nettby..
Sist endret av pr0tec; 25. november 2008 kl. 09:47.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av pr0tec Vis innlegg
300 000 er drøyt i og med det tar 1-2 arbeidsdager og rette opp/sikkre seg mot at slike script kjøres igjen, og teste det. Og med en timepris på 800,- for konsulenter så tviler jeg sterkt på at arbeidsinntektene, antallet mistet brukere ol kan kompensere for den latterlig høye bøtesatsen til biip..

Biip er vel heller inget offentlig straffeorgan som har rett til og drive slik bøtegiving. Så å gjøre noe slikt er meget uprofesjonellt.

Slike missbrukt er trist, men skal behandles på den rette måten, med anmeldelse og ikke noe som kan sees på som pengeutkreving!

Edit: begynner å bli veldig OT iom at dette handler om nettby..
Vis hele sitatet...
Hadde du lest originalsaken er det snakk om at noen har utnyttet tjenester som man i utgangspunktet må betale for, da er det såklart på sin plass å fakturere for den tjenesten man har utnyttet.

Når det er sagt: Hold dere on topic.
Freakforum, første jeg tenkte når jeg så artikkelen på Nettby
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette ble jeg litt nyskjerrig på også. Var fakturaen ment som en skremsel? For dere kan vel ikke "bøtelegge" vedkommende på den måten? En anmeldelse hadde vel vært mer passende? Jeg hadde bare ledd dersom jeg hadde fått en slik faktura i posten, nomatterwhat.
Vis hele sitatet...
Ville heller ha betalt 300.000, enn å betale 300.000, få problemer med purken, få PCen inndratt, mistet internett tilkoblingen og i tillegg betale en ekstra bot.

Og kanskje i tillegg advokat regninger, etc, hvis det hadde blitt en stor sak av det.

Det er fullt muilg at det blir såpass dyrt når man gjør noe sånt mot en såpass stor side. De kunne ha mistet brukere, ads, betale tilbake brukere som mistet penger, osv... Det blir jævlig mye arbeid og tap.
Sist endret av Mexxy; 25. november 2008 kl. 15:20.
endte det opp med at han betalte 300.000 da?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av MissQueenSlayer Vis innlegg
blablabla
Vis hele sitatet...
skjønner faktisk særdeles lite av posten din.. les over den selv før du trykker på knappen neste gang..
Ang. OP morro at de ikke var sikret mot sånt, men det er jo en utrolig dum ting å gjøre.

Det er utrolig lett å spore opp personen som gjør det, og blir du tatt er det ikke akkurat greit å ha på rullebladet
Sist endret av nso; 7. desember 2008 kl. 11:59.
tåpelig å klage på at de ikke er sikret mot "sånt", det vil alltid finnes eller oppstå ting som kan utnyttes, det vil ikke si at det er greit å utnytte dem.

Saken her er vel sikkert at fyren har sendt ut massevis av sms'er, og dette er noe biip.no betaler for, så i såfall har han ikke bare potensielt kostet dem tapt fortjeneste osv, men konkret gitt dem utgifter.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er en såkalt "Javascript injection", og er en veldig alvorlig greie.

Vi ble utsatt for et lignende angrep på Biip.no for en stund siden, men klarte å spore opp den ansvarlige veldig raskt. Han var ikke så høy i hatten når vi sendte ham en faktura på 300.000 med 7 dagers betalingsfrist, og var rimelig rask til å møte opp på kontoret vårt for en fyldig forklaring.

Seriøst, å gjøre slike ting er ikke bare veldig dumt, det er veldig skadelig for nettstedet, ulovlig og ondsinnet - og kan medføre enorme erstatningskrav.
Vis hele sitatet...
Fikk dere noen gang inn de penga? få høre fortsettelsen.
Sitat av VG
Om personen som står bak «viruset» selv har mottatt pengene som de 112 brukerne er tappet for, var for tidlig å si noe om mandag kveld.
Vis hele sitatet...
Dette er vel bare oppspinn for å lage spennende artikler fra VG sin side? En ting er å få kontoer til å kjøpe max, en annen er å endre kontoen pengene blir sendt til. Eller?
Så noe om det litt senere enn den første saken, han hadde ikke tjent noe på det selv, virka egentlig som han bare hadde gjort det for moro skyld og "fordi han kunne".