Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 12418
Heihei!

Jeg lurer på om det er noen som har hørt noe om eller som har noe erfaring med selskapet "Amway"?

Fikk introdusert hva dette går ut på av en venn, det virket nesten for godt til å være sant. Jeg har etterhvert funnet ut at alt som er på internet som virker for godt til å være sant er som regel det...

For de som ikke har noen erfaringer med selskapet; Hva tror dere?

Det som også har slått meg; er ikke dette så si det samme som et pyramideselskap?

Amway's hjemmside: http://www.amway.no/default.asp?lan=no
Nå har jeg ikke satt meg inn i dette spessielle selskapet, men sånn med en gang ser det ut som et standard pyramideoppsett. Hvis noe ser for godt ut til at det er sant, er det som oftest det...
Amway er bare lureri, pyramideselskap uansett hva de hevder, betal masse for nybegynner "pakken" og få ingenting igjen for det!
Et par kompiser av meg gjorde det.

Tror den eneste måten du kan tjene penger på det er hvis du selger masse ting og verver mange nye lettlurte stakkarer=)
Vet av erfaring at dette IKKE er et pyramidekonsept.

Be om en ny gjennomgang av konseptet med vennen din - lytt til det han sier og det du føler snarere enn å la deg lede av noen her som ikke kjenner konseptet.

Shinobi:
Som du ganske riktig påpeker - man må selge produkter (verdiskapning) og la andre få mulighet til å se på konseptet. Ikke som en pyramide hvor man får penger basert på posisjon og det ikke er noe krav om annen aktivitet enn verving. Dine kompiser har nok sittet "på gjerdet" og forventet belønning uten innsats - sånn fungerer kanskje en pyramide, men ikke MLM (Multi Level Marketing).
Sitat av ERunner Vis innlegg
Vet av erfaring at dette IKKE er et pyramidekonsept.

Be om en ny gjennomgang av konseptet med vennen din - lytt til det han sier og det du føler snarere enn å la deg lede av noen her som ikke kjenner konseptet.

Shinobi:
Som du ganske riktig påpeker - man må selge produkter (verdiskapning) og la andre få mulighet til å se på konseptet. Ikke som en pyramide hvor man får penger basert på posisjon og det ikke er noe krav om annen aktivitet enn verving. Dine kompiser har nok sittet "på gjerdet" og forventet belønning uten innsats - sånn fungerer kanskje en pyramide, men ikke MLM (Multi Level Marketing).
Vis hele sitatet...
Vel, vel kall det hva du vil, virker ivertfall veldig som et pyramideselskap i mine øyne.
Tror som sagt at man kan tjene litt penger hvis man er flink til selge og hvis man verver nok folk. Men å lytte til "en som kjenner konseptet" er ikke alltid så lurt, hvis han/hun bare er ute etter å tjene penger=)

Sånn som jeg har forstått konseptet:

*De prater masse om hvor mye penger du kan tjene, hvor bra det er og at det ikke er ett pyramideselskap men multi level marketing.

*Man må først betale en viss sum(mellom 1000-3000kr, husker ikke helt) for å bli medlem/få medlemspakke.

*Man får muligheten til å kjøpe produktene til amway for medlemspris, som visstnok er rimelig(ifølge dem, men personlig syntes jeg prisene var ganske høye).

*Man må selge produktene til en enda dyrere pris for å tjene penger, i tillegg får man bonuspoeng eller noe sånt.

*Man kan få bonuspoeng eller penger, for å verve nye medlemmer, men først etter at man har verva et visst antall(tror det var 10 eller mer).

*Etter hvert, hvis man har verva nok folk, kan man få sin egen "gruppe", det vil si at du får en viss prosent av fortjenesten fra de eventuelle salgene de under deg gjør.


Dette var det jeg huska, rett på meg hvis jeg tar feil=)

Til deg E-runner har jeg et par spørsmål:

Hvem får pengene man betaler for å bli medlem?
Hva er forskjellen på MLM og Pyramidespill?
Et pyramidespill er en ikke levedyktig forretningsmodell som består i pengeforflytninger hovedsakelig for å få flere personer inn i systemet, vanligvis uten leveranse av produkter eller tjenester. Pyramidespill har eksistert i minst et århundre. Nyere forretningsmodeller som multi-level marketing (MLM) ligner ofte mye på pyramidespill.
Vis hele sitatet...
Hovedtrekk ved et pyramidespill er:

*Vagt formulerte løfter om utrolige potensielle inntekter.
*Ingen produkter, eller produkter solgt for langt over markedspris.
*At inntjeningen i hovedsak kommer av å verve nye medlemmer, eller av salg til medlemmer som skal bruke produktene selv, men ikke videreselge.
*En tendens til at bare de første som blir med tjener penger.
Vis hele sitatet...
Amway går under tre av disse såvidt jeg kan se!

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Pyramidespill
Jeg hadde egentlig litt tro på dette "prosjektet" eller hva det nå skal kalles, men jeg tror kanskje du Shinobi overbeviste meg til å la være
Jeg sier ikke at det ikke er mulig å tjene penger på det, men det er mye bedre å rett og slett skaffe seg en helt vanlig jobb med en sikker fast inntekt=)
For meg og min forretning er det ravende likegyldig om Andreas blir med eller ei, bare så det er helt klart. Men jeg synes han skal basere beslutningen sin på kunnskap og erfaring (egen) fremfor hva andre som ikke kjenner Amway tror og mener.

Shinobi:
Forskjellene mellom et pyramideselskap og et MLM-selskap er mange. Skal bare nevne noen her.
- Amways medlemmer har ikke lov til å ta betalt for verving eller motta påskjønnelser pga. dette. Selskapet vil da bli kastet ut av Direktesalgsforbundet hvor det er medlem sammen med bl.a. Tupperware etc. Man får ingen ekstern belønning av noe slag for å bringe 10 nye inn i selskapet.
- Amways eneste verdiskapning er salg av varer. Pengene man betaler for å bli medlem går til støttemateriell du mottar, drifting av din egen hjemmeside etc.
- Pyramideselskaper er ikke med i US Chamber (det amerikanske handelskammer), noe Amway er.
- Inntektsmulighetene er aktivitetsavhengig - ikke som i et pyramideselskap hvor de er posisjonsavhengig.

Du snakker tydeligvis om et selskap du ikke har på langt nær nok kunnskap til å utale deg om Shinobi. Synes du skal være ærlig om det. Du snakker bl.a. om produktenes "høye" pris, men har tydeligvis aldri anvendt deg av noen av disse. Amway er et av kun to firmaer i verden som har mottat FN's miljøpris - også takket være det faktum at veldig mange produkter er konsentrater som du selv blander ut. Ergo blir produktene drøyere og kostnadene i bruk blir lave.

Som sagt Andreas - be om å få tatt en ny titt på konseptet. Jeg vet ikke hvem du er, dermed er det mikroskopiske sjanser for at du skulle komme inn i mitt team og likeledes minimale sjanser for at jeg skulle kunne "tjene penger på deg".
Om noen liker å tolke tall.
Sitat av ERunner Vis innlegg
Amway er et av kun to firmaer i verden som har mottat FN's miljøpris - også takket være det faktum at veldig mange produkter er konsentrater som du selv blander ut.
Vis hele sitatet...
Dette skulle jeg gjerne sett kilder på. Har aldri hørt om noe som heter "FNs miljøpris", og utallige søk på google styrker mistanken min om at denne prisen ikke en gang eksisterer.

Denne artikkelen i dagbladet sier at det ikke finnes noen global miljøpris, har du kilder som viser det motsatte?
Sist endret av FrittTheBandit; 12. november 2008 kl. 18:57.
Skeptisk. Kjenner ingen som har tjent penger i lengden av opplegg som dette (ja jeg har ikke peiling på hva det direkte går ut på). Tidligere sjefen min solgte noe gelegreier og ville ha meg med. Etter et par uker/måneder spurte jeg hvordan det gikk. "Det er lagt litt på vent" var svaret.

Jeg er ikke interessert i å drive å pushe venner og bekjente for å tjene penger. Plagsomt.

Men for all del, det er sikkert gode penger å tjene for folk som finner dette interessant. Det fins jo faktisk folk som er villig til å jobbe i servicenæringen :grøss:

<sett inn "ordtak" om at hvis noe virker for godt til å være sant osv..>
Vedder en hundrings på at Erunner tjener penger på at andre blir lurt inn i amway.
Har surfet litt rundt og lest smått om dette opplegget.
Konklusjonen min er at det er veldig vanskelig å tjene penger på det, og at 'den alminnelige mann i gata' vil tape penger på dette forholdsvis sikkert. Men, dersom man jobber hardt med dette, og bruker mye tid på det - er det muligheter for å tjene gode penger.
Altså, slik jeg ser på det vil de aller fleste tape penger. Det sier seg selv egentlig, hvis noen skal tjene penger på noe, må andre tape.
Sitat av ERunner Vis innlegg
For meg og min forretning er det ravende likegyldig om Andreas blir med eller ei, bare så det er helt klart. Men jeg synes han skal basere beslutningen sin på kunnskap og erfaring (egen) fremfor hva andre som ikke kjenner Amway tror og mener.
Vis hele sitatet...
Sitat av ERunner Vis innlegg
Som sagt Andreas - be om å få tatt en ny titt på konseptet. Jeg vet ikke hvem du er, dermed er det mikroskopiske sjanser for at du skulle komme inn i mitt team og likeledes minimale sjanser for at jeg skulle kunne "tjene penger på deg".
Vis hele sitatet...
Har aldri antydet at du prøver å tjene penger på Andreas, selvfølgelig burde han basere beslutningen sin på kunnskap og erfaring.
Jeg påpeker bare at folk som prøver å verve deg til noe, stort sett har en eller annen hensikt med det, som fks å tjene penger(eller poeng) på deg og da er ikke informasjonen de gir nødvendigvis nøytral.
Sitat av ERunner Vis innlegg
Shinobi:
Forskjellene mellom et pyramideselskap og et MLM-selskap er mange. Skal bare nevne noen her.
- Amways medlemmer har ikke lov til å ta betalt for verving eller motta påskjønnelser pga. dette. Selskapet vil da bli kastet ut av Direktesalgsforbundet hvor det er medlem sammen med bl.a. Tupperware etc. Man får ingen ekstern belønning av noe slag for å bringe 10 nye inn i selskapet.

- Amways eneste verdiskapning er salg av varer. Pengene man betaler for å bli medlem går til støttemateriell du mottar, drifting av din egen hjemmeside etc.

- Pyramideselskaper er ikke med i US Chamber (det amerikanske handelskammer), noe Amway er.
- Inntektsmulighetene er aktivitetsavhengig - ikke som i et pyramideselskap hvor de er posisjonsavhengig.
Vis hele sitatet...
Du sier amway ikke har lov til å ta betalt for verving, men likevel må nye medlemmer som blir vervet betale en del(1000kr eller mer tror jeg) for en "pakke" med støttemateriell som du sier. Jeg mener å huske at dette bare var en katalog over varene(reklame?), litt informasjon(reklame?) og noen opplærings cder(reklame?)som du får låne.

Du sier inntektsmulighetene er aktivitetsavhengig og ikke posisjonsavhengig.
Selfølgelig er inntektene aktivitetsavhengig, det er stort sett aktivitet som må til for å få en høyere posisjon eller høyere lønn i en hver bedrift.

Du sier man ikke får noen ekstern belønning på å verve nye folk, men man må vel som sagt verve ett visst antall folk før man får lov til å få sin egen gruppe, og hvis du får din egen gruppe tjener du på salgene de du har verva gjør right?

Jo fler du verver, jo fler får du under deg og du tjener på deres salg, altså du tjener mer en dem, du tjener på dem og de er under deg, da har vel du en høyere posisjon en de?
Sitat av ERunner Vis innlegg
Du snakker tydeligvis om et selskap du ikke har på langt nær nok kunnskap til å utale deg om Shinobi. Synes du skal være ærlig om det. Du snakker bl.a. om produktenes "høye" pris, men har tydeligvis aldri anvendt deg av noen av disse. Amway er et av kun to firmaer i verden som har mottat FN's miljøpris - også takket være det faktum at veldig mange produkter er konsentrater som du selv blander ut. Ergo blir produktene drøyere og kostnadene i bruk blir lave.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hevdet å ha noe forferdelig mye kunnskap om amway og jeg har da vært ærlig med dette?
Vel, vel kall det hva du vil, virker ivertfall veldig som et pyramideselskap i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Dette var det jeg huska, rett på meg hvis jeg tar feil=)
Vis hele sitatet...
såvidt jeg kan se!.
Vis hele sitatet...
Til deg E-runner har jeg et par spørsmål
Vis hele sitatet...
personlig syntes jeg prisene var ganske høye
Vis hele sitatet...
I mine øyne var prisene veldig høye for å være innkjøpspris, det var poenget mitt.

Godt mulig produktene er gode og at amway har vunnet FNs miljøpris, hvis noe sånt finnes =)
Sist endret av Shinobi; 12. november 2008 kl. 20:21.
Sitat av ERunner Vis innlegg
For meg og min forretning er det ravende
Forskjellene mellom et pyramideselskap og et MLM-selskap er mange.
Vis hele sitatet...
Eneste fysiske forskjellen mellom MLM og pyramidespill er at i pyramidespill så er det snakk om penger, i MLM er det snakk om varer og tjenester.

For å sitere fra Ot.prp. nr. 97 (2004-2005):

MLM er distribusjonsformer som også er basert på pyramidestruktur, men som skiller seg fra de rene pyramidespill ved at det omsettes varer og tjenester.
Vis hele sitatet...
Det skal dog sies at ved MLM er man avhengig av av å ha et marked, og det er en billig distribusjonsform. Men dessverre er innkjøpsprisene deres ganske drøye.

Jeg har selv blitt invitert med på dette og var på et møte. Det var utrolig pengefokus. Man måtte betale for å komme inn på møtet (nedslitt sal som de sikkert hadde leid, men jeg betalte ikke heldigvis), det var fokus på at man ble rik hvis man kjøpte produktene deres og vervet folk, man fikk penger som jobbet for seg osv. Så ble det lansert mange tvilsomme teorier.

Jeg spurte noen som visstnok skulle være litt høyere opp i systemet om hvordan det fungerte og hvordan man faktisk kunne tjene penger. Men fikk aldri noe klart svar.

Det morsomste var at de reklamerte med at de var forhandlere av kjente hvitevaremerker og klesmerker osv. Når jeg spurte priser på disse, så hadde de tilfeldigvis ikke kommet hit enda. Her hjemme kunne man visstnok bare fått kjøpe såpe og sminke.

Jeg anbefaler deg seriøst trådstarter til å holde deg unna. Sjangsene på å bli rik på dette er like stor som den sjangsen som hadde til gevinst når man kjøpte banksparing med aksjegevinst. Altså null og ingenting. Når det gjelder BMA så er det forresten gruppesøksmål pågang.
Sitat av ERunner Vis innlegg
Amway er et av kun to firmaer i verden som har mottat FN's miljøpris
Vis hele sitatet...
Orly?

Sitat - Out of the tens of thousands of corporations in North America, only a handfull won it. That fact alone should be sufficient. So why do some distributors lie about it and say that Amway was the only U.S. corporation to win it?

Ser ut som Det virker nesten som om det er ett av firmaer i nord amerika som har blitt tildelt prisen.

Sitat- It should also be noted that the Global 500 award has replaced the UNEP award. Since it's inception in the late 80's, it has been awarded to 539 corporations and individuals around the world. We can only assume that since Amway mentions nothing about a Global 500 award on it's website, that they have not received this award.

Og at prisen har blitt utdelt til 539 selskaper på verdensbasis siden den ble innført på åttitallet.

Sitat - ]The award was nothing but a plaque of appreciation given to Amway Corp. by the U.N. Environmental Plan for its support for environmental organizations.

Kilde:
http://www.amquix.info/tosp/tosp36.html
Sist endret av Hardcore; 12. november 2008 kl. 21:25.
Sitat av ERunner Vis innlegg

Som sagt Andreas - be om å få tatt en ny titt på konseptet. Jeg vet ikke hvem du er, dermed er det mikroskopiske sjanser for at du skulle komme inn i mitt team og likeledes minimale sjanser for at jeg skulle kunne "tjene penger på deg".
Vis hele sitatet...
Hvis det er lov å spørre: Er det sånn at du faktisk har tjent deg opp nok prosent (eller hva du nå enn må tjene opp) slik at du faktisk regelmessig mottar penger?
Min erfaring er at konseptet faktisk holder mere enn det lover om en selv er villig til å følge de anbefalinger som blir gitt (ta lærdom av de som allerede har suksess). Men det er ikke et konsept som fungerer for de som bare vil sitte på stumpen og forventer en konvolutt med penger under bordet - da er det nemlig en pyramide.

Sett deg ned sammen med noen som kjenner konseptet og se på det med minst mulig kompliserte øyne. Forhåpentligvis (for deg selv) vil du se hvor enkelt konseptet faktisk er. Ikke la andre her inne ta dine valg for deg - de har intet grunnlag å ta de på.