Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5294
Jeg skal inn i marinen 2020 og venter spent. Men er litt usikker på sikkerhetsklareringa. Jeg skrev 100% ærlig, men problemet er at jeg måtte nevne mine nærstående som har hatt noe med politi og gjøre. Min mor for hasj, far for kjørte for fort (fengsel) men begge disse er maange år siden. Har og en bror som ble tatt for besittelse og hasj. Vil dette kunne føre til jeg ikke får sikkerhetsklareringa jeg trenger for forsvaret? (Førstegangstjeneste)
Jeg vet ikke. Men det ville vært en skandale om du ikke blir sikkerhetsklarert. Det er jo ikke din feil da de har gjort noen bagateller. Det er værre om foreldrene dine er russiske statsborgere f.eks.
Trådstarter
2 1
Tenker det samme, men har hørt at i visse tilfeller om en ønsker høyere klarering kan det komme problemer..
Finner det ikke igjen på sidene til NSM nå, men så vidt jeg husker så er det først Strengt Hemmelig som går på familiemedlemmer og omgangskrets. Det er et fåtall av tjenester som krever dette. Så lenge du har holdt deg i skinnet selv, så tror jeg det skal gå greit å bli klarert Hemmelig, som gjør at du får en mer enn god nok klarering for de aller fleste tjenester i Forsvaret.
"Øko-Terrorist"
Bra du var ærlig under utfyllelse, det er det viktigste for dem. Jeg hadde noe tull på rulleblad fra ungdommen(sprengstoff) men opplyste om det. De ringte meg for mer info om en inkassosak jeg hadde for lenge siden, mens det på rullebladet var hun klar på at ikke hadde noen betydning da jeg var ærlig om det.
Du sier ingenting om nivået du skal sikkerhetsklareres for (og så autoriseres for).

Når det er sagt;

Som allerede nevnt, ærlighet er viktigst.
Det at kun Strengt Hemmelig / Cosmic Top Secret medfører bakgrunnsjekk av nærstående og familie stemmer dessverre ikke lenger. Hver gang vi ansetter noen (og må klarere de Hemmelig) med ektefeller fra utlandet (selv briter som Norge liksom skal ha sikkerhetssamarbeid med) så tar det plutselig 10-16 mnd (og det kan ta så lang tid bare for å avslag), hvor det normalt sett (norsk ektefelle eller singel) tar 1-2 mnd (og alt dette er etter Sivil Klareringsmyndighet tok over siden NSM ikke hadde nok kapasitet til både Forsvaret og sivile).

For din del er hasj og kjøring for fort heldigvis ikke noe som i stor grad teller skjerpende for din del. Det de prøver å unngå er at du kan presses til å utlevere informasjon eller sabotere på vegne av noen andre. Hadde du vært uærlig og ikke nevnt det, så hadde du potensielt endt opp i en situasjon der dine bekjente kunne tipse om din uærlighet og få deg sparket, hvis du ikke gir de informasjon eller saboterer etc. Siden du var ærlig er du vanskeligere å utøve press imot. Mao er de mer på jakt etter organiserte kriminelle som tilhører større miljøer av vinningskriminalitet.

Som allerede nevnt, økonomi er blitt mye strengere siste årene (men så var det egentlig kun illusorisk i mange mange år også), da folk med dårlig økonomi har lettere for å ta imot bestikkelser etc. Vi har selv mistet et par stykker til akkurat økonomi og ting som pålegggstrekk (selv folk som var ærlige om det til Autorisasjonsmyndighet). Selv medisinering (lovlig) virker de til å ta mye mer på alvor nå for tiden.
Sist endret av bashfoo; 7. juni 2019 kl. 19:38.