Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6407
Hei,

Lurer på om det finnes noe mat man kan kjøpe på butikken som faktisk smaker ok, ikke er fylt med sukker og annen drit og som man kan spise uten å bruke kjøkken?

Gjør mealprep 2 ganger i uken men det hender at jeg ikke rekker det. Da ender det ofte med at jeg ikke spiser på hele dagen men spiser et digert måltid om kvelden når jeg kommer hjem, og det er ikke helt ideelt for meg tror jeg.

Eneste jeg kjøper noen ganger er stranda skinke, lettmelk og havregryn som jeg blander sammen uten mikro, og rå indrefile som jeg spiser noen ganger hvis jeg er sykt sulten, men har sjelden rå til det. (Spiser ikke billigkjøtt fra afrika rått som har vært nedfryst)

Finnes det noen der ute med noen tips?
Tunfisk? Den kan vell spises rett fra boksen. Er billig også.
Tunfisk og makrell i tomat, hamburgerrygg er også digg
Ingenting som smaker bedre enn tunfisk rett fra boksen. Skyll ned med melk for ekstra proteiner.
Sist endret av Hans Høyhet; 27. mai 2019 kl. 03:13.
Er det noen andre alternativer enn hamburgerrygg? Fisk klarer jeg ikke å spise, uansett hvor bra tilberedt det er :/
Nøtter, gresk yoghurt, cottage cheese
Jeg spiser mye cottage cheese og blander med jordbærsyltetøy. Sper på med syltetøy etter hvert som jeg fortærer byttet, kan anbefale dette syltetøyet https://www.lerum.no/syltetoy/jordbe...toy-utansukker
Ferdigstekt kyllingfilet, kok opp større mengder egg så har du hele uken, roastbiff/skinke/kyllingskinke på grovt brød, mager kesam med bær, gresk yoghurt (kokosvarienten kan blandes med vanilje yoghurt og strø litt mørk sjokolade oppi).
Kyllingvinger
kjedelig streiting
Egg, gjerne blandet med kesam eller lignende. Evt. er diverse lavsukret yoghurt med smak og korn/tørket frukt/nøtter også digg, selv om man selvsagt bør passe på inntaket av sistnevnte.
Cottage cheese som er nevnt her er en slager. Jeg blander en hel boks (400g) med en slik liten boks av en slik: https://kolonial.no/produkter/21565-...MaAi52EALw_wcB

Blir ganske godt og rimelig gode makroer.
Sitat av Playroom Vis innlegg
Ferdigstekt kyllingfilet, kok opp større mengder egg så har du hele uken, roastbiff/skinke/kyllingskinke på grovt brød, mager kesam med bær, gresk yoghurt (kokosvarienten kan blandes med vanilje yoghurt og strø litt mørk sjokolade oppi).
Vis hele sitatet...
Hvor lenge kan eggene ligge når det er stekt/kokt?
Tunfisk, havregryn og eplejuice.

Bland i en shaker, svelg.
Chiafrø inneholder proteiner og kan blendes sammen med noen egg og cottage cheese. Ellers kan man enkelt lage spirer av erter og mung-bønner som man blender sammen med dette dersom man tåler smaken.
Pleier å gå for fiskekaker.
Kiwi har en billig to-pakning som er helt okei. Ellers har du produktet som heter ProBurger, 50g protein i to fiskekaker. Gull opplegg.

Billig-lunsj er fort en hel økonomipakke med skinke eller hamburgerrygg trykt inn i ett enkelt rundstykke.
Kiwi har også en større pakning fiskekaker nesten kiloen kanskje og koster typ 25 ish. Bra saker, men kanskje litt lite fisk i forhold til å lage selv. Men som billig lunsj eller når en bare trenger noe relativt sunt så er det grei løsning.
brie ost på knekkebrød.
boks grønne erter.
kylling eller kjøttkaker fra varmedisken.
avokado med svartpepper.
jogurt/drikkejogurt/biola.
banan.
peanutsmør.
ferdigstekte karbonader fra gilde rett i baguette.
Du bør gå for mat som inneholder både proteiner og karbohydrater. Mange som tror det holder å dytte i seg mye proteiner, men for å bygge muskler så er også karbohydrater veldig viktig.

Jeg sverger til brød med peanøttsmør. Spiser du endel brødskiver med dette, får du i deg bra mengder med både fett, proteiner og karbohydrater. Drikk også sjokolademelk (jeg liker Q best). Inneholder mye carbs og proteiner!
Karbohydrater er vel ikke essensielt for selve muskeloppbygningen? Det er vel mer at karbohydrater binder vann og sørger for at glykogenlagrene i musklene fylles opp? Det vil igjen gjøre at mer karbo er lagret og dermed blir energikilde nr 1 som igjen gjør du kan trene hardere, løfte tyngre og rett og slett knuse mer muskelfibre som så bygges opp igjen av proteiner som brytes ned til aminosyrer?

Flere som går på ketose sier at det går helt fint både å trene og bygge muskler uten karbohydrater, men det tar visstnok en viss periode før kroppen blir effektiv nok på bruke primert fett som brensel slik at mange vil føle seg svært svake på trening uten karbohydrater og dermed gi opp Ketose før kroppen er blitt vant og justert. Or so I've read.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Karbohydrater er vel ikke essensielt for selve muskeloppbygningen? Det er vel mer at karbohydrater binder vann og sørger for at glykogenlagrene i musklene fylles opp? Det vil igjen gjøre at mer karbo er lagret og dermed blir energikilde nr 1 som igjen gjør du kan trene hardere, løfte tyngre og rett og slett knuse mer muskelfibre som så bygges opp igjen av proteiner som brytes ned til aminosyrer?

Flere som går på ketose sier at det går helt fint både å trene og bygge muskler uten karbohydrater, men det tar visstnok en viss periode før kroppen blir effektiv nok på bruke primert fett som brensel slik at mange vil føle seg svært svake på trening uten karbohydrater og dermed gi opp Ketose før kroppen er blitt vant og justert. Or so I've read.
Vis hele sitatet...
Hvor vil du si man skal få tak i kaloriene da? Drikke 0,5 liter solsikkeolje om dagen? Overskudd på energi er vel det som er mer essensielt for muskelbygging enn noen proteiner alene?

Hvis TS er en stor sterk gutt som veier 90 kilo vil han trenge noe sånt som 150-180g proteiner daglig. Mer vil han få nada utbytte av. Dette blir vel 600-700 kcals. Trådstarter vil gjerne bulke på 3500 kcals daglig. Hvor vil du da få de resterende 2700-2800 kaloriene? Det som virkelig er waste er å overspise proteiner, som til slutt blir brutt ned som glukose i blodbanen. Dyre karbohydrater med andre ord.

Hvis i tillegg TS er utrolig flink og gainer 0,5 kilo per måned i muskelmasse, så tilsvarer det ca 15g daglig? Trenger man 1000 proteiner for å gå opp 15g muskelmasse?
Sist endret av Superspurv; 28. mai 2019 kl. 21:51.
Trådstarter
24 5
Ser det er mange som anbefaler kjøttpålegg, karbonader og salatkylling osv. Mange av fe inneholder typ 60% kjøtt hvis du er heldig. Resten er crap.

Kjøpte tunfisk i dag og det var ok. Måtte ta en sip melk med hver skje tho.

Skal se etter fiskekaker i morgen (y)
Sitat av random67489 Vis innlegg
Karbohydrater er vel ikke essensielt for selve muskeloppbygningen? Det er vel mer at karbohydrater binder vann og sørger for at glykogenlagrene i musklene fylles opp? Det vil igjen gjøre at mer karbo er lagret og dermed blir energikilde nr 1 som igjen gjør du kan trene hardere, løfte tyngre og rett og slett knuse mer muskelfibre som så bygges opp igjen av proteiner som brytes ned til aminosyrer?

Flere som går på ketose sier at det går helt fint både å trene og bygge muskler uten karbohydrater, men det tar visstnok en viss periode før kroppen blir effektiv nok på bruke primert fett som brensel slik at mange vil føle seg svært svake på trening uten karbohydrater og dermed gi opp Ketose før kroppen er blitt vant og justert. Or so I've read.
Vis hele sitatet...
Jeg har i hvert fall lært at carbs er viktig for selve oppbyggingen av musklene. Hvis du cutter så sier det seg selv at du skal begrense inntaket av carbs, men får du i deg et overskudd av carbs vil jo dette lagre seg til fett, som senere vil omdanne seg til muskler ved riktig trening og kosthold (blant annet nok proteiner).
New generation
colakork's Avatar
3-5 egg, en boks tunfisk og en dæsh smør i stekepanna, hiv gjerne noe pepper, piffi eller salt oppi, alt etter hva du liker. Jeg digger å salte litt mer enn lett også dasse på med pepper! Steker gjerne noen par brødskiver på panna også med bare smør på, er digg med noe crisp til Eggfisken.
Sist endret av colakork; 28. mai 2019 kl. 23:41.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvor vil du si man skal få tak i kaloriene da? Drikke 0,5 liter solsikkeolje om dagen? Overskudd på energi er vel det som er mer essensielt for muskelbygging enn noen proteiner alene?

Hvis TS er en stor sterk gutt som veier 90 kilo vil han trenge noe sånt som 150-180g proteiner daglig. Mer vil han få nada utbytte av. Dette blir vel 600-700 kcals. Trådstarter vil gjerne bulke på 3500 kcals daglig. Hvor vil du da få de resterende 2700-2800 kaloriene? Det som virkelig er waste er å overspise proteiner, som til slutt blir brutt ned som glukose i blodbanen. Dyre karbohydrater med andre ord.

Hvis i tillegg TS er utrolig flink og gainer 0,5 kilo per måned i muskelmasse, så tilsvarer det ca 15g daglig? Trenger man 1000 proteiner for å gå opp 15g muskelmasse?
Vis hele sitatet...

Hver mann sin måltidsplan. Folk er forskjellige i både størrelse, vekst, fettprosent og muskelmasse. Og på toppen av det har folk forskjellig motivasjon, mål og årsak til å trene.

Har ikke sett at ts er 90 kg og skal ha ned 3500 kcal, og det er jo heller ikke viktig for det jeg svarte på. Jeg svarte på posten der en skrev at karbohydrater er essensielt for muskelbygning. Og det tror jeg ikke er tilfelle. Proteiner og aminosyrer bygger muskler. Karbohydrater hjelper deg å trene hardt nok og tungt nok til å knuse mer muskelfibre slik at mer muskelmasse må bygges opp igjen som gir økt styrke, og mer muskelmasse.

Men selve byggingen av musklene er det proteinene og dens bestanddeler som sørger for.

Leser for tiden om Ketose og ren kjøttkost og det går fint å dekke 3500 kcal uten karbohydrater. Det blir endel kjøtt, eller fet fisk men fordelt over et par røslige måltider så er det null stress, og det er ingen grunn til å inhalere en halvliter olivenolje om dagen.

1.2-1.5 kg stekt makrell og en feit og fin entrecote gir deg nok kalorier, samt svært mye godt fett og kvalitetsproteiner til å dekke 3500 kcal.

Som sagt, for en med lav bmi kroppsfett så er det fort unødvendig å skygge karbohydrater. Og det blir jo langt mer kostbart som du sier å få karbohydrater fra protein. Men igjen - det jeg svarte på var ikke til ts, det var kun til han som postet at karbohydrater er nødvendig for muskeltilvekst. Og det er det altså ikke.

Det at karbohydrater ikke er prekært for muskelvekst betyr ikke det samme som at alle bør droppe karbohydrater. Hver mann sin matplan.

Sitat av C4rnivor3 Vis innlegg
Ser det er mange som anbefaler kjøttpålegg, karbonader og salatkylling osv. Mange av fe inneholder typ 60% kjøtt hvis du er heldig. Resten er crap.

Kjøpte tunfisk i dag og det var ok. Måtte ta en sip melk med hver skje tho.

Skal se etter fiskekaker i morgen (y)
Vis hele sitatet...
Fet fisk er kongemat. Mye energi, bra høykvalitetsfett og greit med kvalitetsproteiner. Makrellen er jo straks her i stimer, kanskje du fisker selv? Hva med ørret? Eller laks? Havlaks/villakser flotte greier. Kan være både dyrt og vanskelig å få fatt i men langt bedre ernæringsmessig enn den oppdrettslaksen fra Salma, som er full av soya og mais. Den laksen får en dårligere fettkvalitet. Mindre omega 3 og mer omega 6. Og det er nok bedre sammensetning av mineraler og slikt også i villaks kontra Salma'n.
Sist endret av random67489; 29. mai 2019 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
24 5
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hver mann sin måltidsplan. Folk er forskjellige i både størrelse, vekst, fettprosent og muskelmasse. Og på toppen av det har folk forskjellig motivasjon, mål og årsak til å trene.

Har ikke sett at ts er 90 kg og skal ha ned 3500 kcal, og det er jo heller ikke viktig for det jeg svarte på. Jeg svarte på posten der en skrev at karbohydrater er essensielt for muskelbygning. Og det tror jeg ikke er tilfelle. Proteiner og aminosyrer bygger muskler. Karbohydrater hjelper deg å trene hardt nok og tungt nok til å knuse mer muskelfibre slik at mer muskelmasse må bygges opp igjen som gir økt styrke, og mer muskelmasse.

Men selve byggingen av musklene er det proteinene og dens bestanddeler som sørger for.

Leser for tiden om Ketose og ren kjøttkost og det går fint å dekke 3500 kcal uten karbohydrater. Det blir endel kjøtt, eller fet fisk men fordelt over et par røslige måltider så er det null stress, og det er ingen grunn til å inhalere en halvliter olivenolje om dagen.

1.2-1.5 kg stekt makrell og en feit og fin entrecote gir deg nok kalorier, samt svært mye godt fett og kvalitetsproteiner til å dekke 3500 kcal.

Som sagt, for en med lav bmi kroppsfett så er det fort unødvendig å skygge karbohydrater. Og det blir jo langt mer kostbart som du sier å få karbohydrater fra protein. Men igjen - det jeg svarte på var ikke til ts, det var kun til han som postet at karbohydrater er nødvendig for muskeltilvekst. Og det er det altså ikke.

Det at karbohydrater ikke er prekært for muskelvekst betyr ikke det samme som at alle bør droppe karbohydrater. Hver mann sin matplan.



Fet fisk er kongemat. Mye energi, bra høykvalitetsfett og greit med kvalitetsproteiner. Makrellen er jo straks her i stimer, kanskje du fisker selv? Hva med ørret? Eller laks? Havlaks/villakser flotte greier. Kan være både dyrt og vanskelig å få fatt i men langt bedre ernæringsmessig enn den oppdrettslaksen fra Salma, som er full av soya og mais. Den laksen får en dårligere fettkvalitet. Mindre omega 3 og mer omega 6. Og det er nok bedre sammensetning av mineraler og slikt også i villaks kontra Salma'n.
Vis hele sitatet...
Spiser mye fisk. Spiser fersk norsk laks ca 2 ganger i uken og røkt laks med eggrøre. Men det tilbereder jeg på mealpreppen som jeg nevnte tidligere.

Hensikten med denne tråden var å spørre om noen hadde tips om «clean food» som er klar til å spises uten kjøkken. Har noen ganger 12-14 timer lange dager med skole og jobb og trening. Og når jeg ikke har ferdiglagde matbokser blir det vanskelig å bulke.
Liten kjølebag med en frossen vannflaske i holder seg greit kald hele dagen. Da kan du ha feks kald omelett, laks, kylling etc.
Noen kjølebager er jo bare som en pc-bag i størrelse. Kanskje det kan være en løsning? Så kan du stappe ned 2-3 måltider i den så er de fresh og fin når du skal spise. Siden du prepper så har du sikkert greit utvalg å stacke bagen med?
Har spist mye av den ferdigstekte kyllingen de har på coop, kommer i plastboks og kyllingen er tredd på en trepinne. Saftige og gode, flere forskjellige smaker også.
Den stolte hane har også helt lik.
Kokte egg er aldri dårlig.
Cottage cheese med yogurt, havregryn og kuttet banan. Mye næring og holder deg mett lenge.
Quinoa
Linser
Kikerter
Bønner
Soya
Tofu
Alt grovt (pasta, nudler, byggris etc) Rema har linsepasta!
Havregryn hver morgen

Proteinshake finnes mange rimelige naturlige uten alt tilsetningsstoffer og drit.

Gode vegetar/vegansk proteinkilder. Ekstremt mange digge oppskrifter du kan gjøre av disse. Prisen er også veldig grei, soya og tofu er litt dyrt dog.

Tuben er stappfull av proteinrikt grønne måltider, finnes gode kanaler å følge.

heartslava
Redpilled alfahann
Sitat av random67489 Vis innlegg
Proteiner og aminosyrer bygger muskler. Karbohydrater hjelper deg å trene hardt nok og tungt nok til å knuse mer muskelfibre slik at mer muskelmasse må bygges opp igjen som gir økt styrke, og mer muskelmasse. Men selve byggingen av musklene er det proteinene og dens bestanddeler som sørger for.
Vis hele sitatet...
Kroppen kan produsere circa halvparten av aminosyrene den trenger fra glukose så det er vel først og fremst sånn at proteiner er nødvendig for at essensielle aminosyrer ikke skal bli en begrensende faktor for muskelvekst. Ikke at bare er proteiner bidrar til å bygge muskler.
Sitat av C4rnivor3 Vis innlegg
Ser det er mange som anbefaler kjøttpålegg, karbonader og salatkylling osv. Mange av fe inneholder typ 60% kjøtt hvis du er heldig. Resten er crap.

Kjøpte tunfisk i dag og det var ok. Måtte ta en sip melk med hver skje tho.

Skal se etter fiskekaker i morgen (y)
Vis hele sitatet...
Les innholdesfortegnelsen da. Hamburgerrygg og kokt skinke har godt over 80% kjøttinnhold. Roastbiff har nærmere 100. Svinestek godt over 90.
Karbonader har nærmere 60% ja, men hva er resten? Melk, løk og mel; ikke akkurat verdens undergang å få i seg det heller...
Hvis du ikke skal lage maten selv må du nesten regne med at et par prosenter er E-stoffer, vann og salt.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Kroppen kan produsere circa halvparten av aminosyrene den trenger fra glukose så det er vel først og fremst sånn at proteiner er nødvendig for at essensielle aminosyrer ikke skal bli en begrensende faktor for muskelvekst. Ikke at bare er proteiner bidrar til å bygge muskler.
Vis hele sitatet...
Du sier det jo selv, kroppen KAN produsere aminosyre fra glukose. Men kroppen TRENGER ikke produsere aminosyrer fra glukose, og kutter du karbs så er det bare å passe på nok proteiner ift kroppsvekt så går det helt fint. Proteinet spaltes til aminosyrer.
Redpilled alfahann
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du sier det jo selv, kroppen KAN produsere aminosyre fra glukose. Men kroppen TRENGER ikke produsere aminosyrer fra glukose, og kutter du karbs så er det bare å passe på nok proteiner ift kroppsvekt så går det helt fint. Proteinet spaltes til aminosyrer.
Vis hele sitatet...
Enig i det og i det meste av resten av innlegget jeg siterte også, men synes det blir en overforenkling å si at proteiner er byggestener og karbohydrater hjelper deg til å knuse muskelfibre i gymmen. Begge deler bidrar til begge deler.
For å bygge muskler bør du spise: 40-60 prosent karbs, 25-35 prosent protein, 15-25 prosent fett. Fett bør aldri bli lavere enn ca. 15 prosent av det daglige inntaket av kcal, for å få en sunn hormonbalanse. Fett kommer ofte litt i skyggen av protein/karb fokuset, men er veldig viktig faktor for å bygge muskler.

Kroppen trenger rikelig med fettmolekyler og kolestrol for å optimalisere egenproduksjon av bl.a testosteron.

Og nok karbohydrater er -som nevnt tidligere - essensielt for å bygge muskler, får ikke kroppen nok karbo til å fylle opp glycogen-lagrene vil den bruke protein som energi-kilde i steden.
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg

Og nok karbohydrater er -som nevnt tidligere - essensielt for å bygge muskler, får ikke kroppen nok karbo til å fylle opp glycogen-lagrene vil den bruke protein som energi-kilde i steden.
Vis hele sitatet...

Ja og nei. Med for lavt fett-inntak så vil den det. Med høy nok andel fett og uten kabrohydrater vil kroppen snu til å bruke fett til energi. Dermed kan og vil du bygge muskler uten karbohydrater. Og karbohydrater kan dermed ikke sies å være essensielt for å bygge muskler. Men igjen - dette ble jo nevnt for fek Ketose. Ketose det er jo for folk som har for høy fettprosent og som ønsker feks økt muskelmasse men lavere fettprosent. For de som alt er i god form, har lav fettprosent så er nok ikke ketose førstevalget. Spesielt ikke under bulk.

Oppslagsord Ordbokartikkel
essensiell/(essensielt) essensiell adj. (gjennom fransk, fra nylatin) vesentlig, av avgjørende betydning
det essensielle ved teorien
Sist endret av random67489; 30. mai 2019 kl. 00:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Redpilled alfahann
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Kroppen trenger rikelig med fettmolekyler og kolestrol for å optimalisere egenproduksjon av bl.a testosteron.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at inntak av mye fett gjennom kostholdet er nødvendig for å optimalisere egenproduksjon av testosteron.Har du kilde? For det første er konsentrasjonene av testosteron ekstremt små i forhold til mengden fett og kolesterol i kroppen. For det andre er det en sammenheng mellom fedme og lave testosteron verdier.
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Jeg har i hvert fall lært at carbs er viktig for selve oppbyggingen av musklene. Hvis du cutter så sier det seg selv at du skal begrense inntaket av carbs, men får du i deg et overskudd av carbs vil jo dette lagre seg til fett, som senere vil omdanne seg til muskler ved riktig trening og kosthold (blant annet nok proteiner).
Vis hele sitatet...
Du tar helt feil. Fett vil ikke "omdanne seg til muskler" med rett trening og kosthold. Og nei; man trenger ikke karbohydrater for å bygge muskler. Karbohydrater = energi (t.ex fett - noe de fleste av oss har som energilager i kroppen fra før av).

OT:

Tunfisk, kylling, egg, cottage cheese etc. Skal du ligge i kcal overskudd får å bygge muskler ville jeg ligget på ~2gram protein dagen + mye frukt og fiber.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja og nei. Med for lavt fett-inntak så vil den det. Med høy nok andel fett og uten kabrohydrater vil kroppen snu til å bruke fett til energi. Dermed kan og vil du bygge muskler uten karbohydrater. Og karbohydrater kan dermed ikke sies å være essensielt for å bygge muskler. Men igjen - dette ble jo nevnt for fek Ketose. Ketose det er jo for folk som har for høy fettprosent og som ønsker feks økt muskelmasse men lavere fettprosent. For de som alt er i god form, har lav fettprosent så er nok ikke ketose førstevalget. Spesielt ikke under bulk.

Oppslagsord Ordbokartikkel
essensiell/(essensielt) essensiell adj. (gjennom fransk, fra nylatin) vesentlig, av avgjørende betydning
det essensielle ved teorien
Vis hele sitatet...
Fett er en mindre gunstig energikilde for å bulke/trening generelt enn karbo, da karbo har en viktig rolle når det kommer til å fylle opp glykogen lagrene i muskulaturen. Ja, keto brukes først og fremst av de som ønsker å gå ned i fettprosent.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Tviler sterkt på at inntak av mye fett gjennom kostholdet er nødvendig for å optimalisere egenproduksjon av testosteron.Har du kilde? For det første er konsentrasjonene av testosteron ekstremt små i forhold til mengden fett og kolesterol i kroppen. For det andre er det en sammenheng mellom fedme og lave testosteron verdier.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo viktig å spise «riktig» fett, for mye metta fett vil jo ha negativ innvirkning på hormonene, bl.a mindre testo og mer østrogen. Sundt fett som man finner i olivenolje, pecan nøtter, brazilian nøtter, avocado, laks o.l. er jo det «sunne» fettet. Men fett fra bla ekte smør (ikke plantebasert) og gulen i egget har også en viktig rolle, da det er viktig å få i seg kolestrol, testosteron produseres jo bl.a av kolestrol. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/6538617/

For å gjøre kort prosess på myten om at man kan gjøre om fett til muskler: en fettcelle kan aldri bli en muskelcelle.

Her er litt info om karbo og muskeloppbygging forklart på en veldig forståelig måte:
https://www.livestrong.com/article/4...muscle-growth/

Står også litt om noe jeg glemte å nevne i stad, hvor viktig rolle karbo har mht. insulin. Insulin er jo som kjent ett meget anabolt (muskeloppbyggende) hormon, ut i fra det jeg vet så er det 10 ganger mer anabolt en testosteron.
Redpilled alfahann
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Du tar helt feil. Fett vil ikke "omdanne seg til muskler" med rett trening og kosthold.
Vis hele sitatet...
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
For å gjøre kort prosess på myten om at man kan gjøre om fett til muskler: en fettcelle kan aldri bli en muskelcelle.
Vis hele sitatet...
Når kroppen bruker fett som energikilde brytes fettmolekylene ned til acetyl-coa som inngår i sitronsyresyklusen. Oxaloacetat og a-ketoglutarat som er en del av sitronsyresyklusen kan brukes av kroppen til å produsere en rekke aminosyrer som potensielt kan inngå i proteiner som muskelfibre er bygget opp av.
https://en.wikipedia.org/wiki/Beta_oxidation
https://en.wikipedia.org/wiki/Citric_acid_cycle
https://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid_synthesis

Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Ja, det er jo viktig å spise «riktig» fett, for mye metta fett vil jo ha negativ innvirkning på hormonene, bl.a mindre testo og mer østrogen. Sundt fett som man finner i olivenolje, pecan nøtter, brazilian nøtter, avocado, laks o.l. er jo det «sunne» fettet. Men fett fra bla ekte smør (ikke plantebasert) og gulen i egget har også en viktig rolle, da det er viktig å få i seg kolestrol, testosteron produseres jo bl.a av kolestrol. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/6538617/
Vis hele sitatet...
Da tok jeg feil. Tror allikevel du bommer når du påpeker at kolesterol er nødvendig for testosteronproduksjon som en forklaring på effekten. Konsentrasjonen av kolesterol i kroppen er enormt mye høyere enn konsentrasjonen av testosteron så jeg har litt vanskelig for å se for meg at tilgangen til kolesterol er det som fører til effekten, men det er mulig jeg tar feil her også.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Når kroppen bruker fett som energikilde brytes fettmolekylene ned til acetyl-coa som inngår i sitronsyresyklusen. Oxaloacetat og a-ketoglutarat som er en del av sitronsyresyklusen kan brukes av kroppen til å produsere en rekke aminosyrer som potensielt kan inngå i proteiner som muskelfibre er bygget opp av.
https://en.wikipedia.org/wiki/Beta_oxidation
https://en.wikipedia.org/wiki/Citric_acid_cycle
https://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid_synthesis


Da tok jeg feil. Tror allikevel du bommer når du påpeker at kolesterol er nødvendig for testosteronproduksjon som en forklaring på effekten. Konsentrasjonen av kolesterol i kroppen er enormt mye høyere enn konsentrasjonen av testosteron så jeg har litt vanskelig for å se for meg at tilgangen til kolesterol er det som fører til effekten, men det er mulig jeg tar feil her også.
Vis hele sitatet...
Men i praksis kan man ikke bruke fettceller som primær kilde for å bygge muskler, mulig det er mikroskopiske sekundære prosesser. Men så avansert nivå kjenner jeg ikke til. Jeg er ingen ernæringsfysiolog, men jeg har drevet med kroppsbygging i over 15 år og jobbet som PT i 8-10 år. Så jeg må si jeg har veldig god kunnskap om trening og riktig/sundt kosthold.

Igjen, så er vi jo på detaljenivå her. Leste du studien? Kolestrol er viktig, men det er ikke kun nivået av kolestrol i kroppen som påvirker dette, men flere prosesser. F eks fettet fra olivenolje (enumettet fett) hos menn vil det øke produksjonen i hypofysen av luteiniserende hormon, som igjen stimulerer leydigcellene i testiklene til å produsere testosteron. Fett er viktig for utrolig mange prosesser i kroppen, ikke bare testo produksjon.
Redpilled alfahann
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Men i praksis kan man ikke bruke fettceller som primær kilde for å bygge muskler,
Vis hele sitatet...
Har ikke påstått det heller.

Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
mulig det er mikroskopiske sekundære prosesser. Men så avansert nivå kjenner jeg ikke til.
Vis hele sitatet...
Skal ærlig innrømme at jeg ikke er sikker på hvor mye av kroppens muskulatur som potensielt kan bygges opp av aminosyrer som kroppen selv syntetiserer fra fett.Det er ikke du heller så det er rart at du konkluderer med at prosessen må være mikroskopisk. Studier som ser på muskelvekst under et kaloriunderskudd viser at fettprosenten er en viktig faktor for om det er mulig å legge på seg muskler eller ikke. Det skyldes nok ikke bare syntese av aminosyrer, men det kan jo være en viktig faktor.

[/quote]Igjen, så er vi jo på detaljenivå her. Leste du studien? Kolestrol er viktig, men det er ikke kun nivået av kolestrol i kroppen som påvirker dette, men flere prosesser. F eks fettet fra olivenolje (enumettet fett) hos menn vil det øke produksjonen i hypofysen av luteiniserende hormon, som igjen stimulerer leydigcellene i testiklene til å produsere testosteron. Fett er viktig for utrolig mange prosesser i kroppen, ikke bare testo produksjon.[/quote]

Leste studien, men har nok misforstått argumentet ditt.
Jeg er åpen for å lære nye ting, men jeg konkluderer med at det er av mikroskopisk betydning i og med at det er riktig kost og riktig trening som er relevant i forhold til hva man ønsker å oppnå. Uansett om målet er å bygge muskler eller forbrenne fett. Jeg kjenner ærlig talt ikke til hvor mye syntese av aminosyrer fra fett har av betydning, det var ikke noe vi lærte om på PT utdannelsen, det er godt mulig det finnes i komersiell literatur, men ikke noe jeg kommer på å ha lest om av relevanse.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Kjøper ofte en kg peanøtt smør.

Bøander proteinshake med mykt klumpdfritt peanøttsmør. Man blir faktisk ganske mett av det om man tar f. Eks 100 gram protein pulver, 50-100grsm protei smør i 0.5 L skummet melk.


Bruker også mye sånn protein godteri.

Protein sjokolade, beef jerky, protein chips. Hender jeg alger kikkerter meg gurkemeie krydder som jeg steker i ovenn.

Protein knekkebrød med kjøtt eller peanøttsmør.

Du får små hsvnegryns poser som rett i koppen poser du kan varme lett.

.men masse gode forslag her. Følger den for å få litt tips.

Blir fort lei av ting man spiser mye av så varietet er viktig for meg.

De små sushi pakkene til 60 kroner er ogdå en fin mix for meg.
Evt kjøpe sashimi og ha med seg litt ponzu saus då kan man kutte biter når man føler for der, men personlig synes jeg sashimi er litt for dyrt til å spise haugevis av.


Vurdere å kjøpe billig elgkjøtt i høst og røke det selv og lage en kjempe ladning med hjemmelag beef jerky.