Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7590
Anonym bruker
"Firkantet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er lærling, ferdig nå til sommeren, joho!

Men, jeg synes egentlig hele opplegget blir for dumt. 2 år på vgs, så 2 år som lærling. Ja, det er jo greit.

Så får jeg høre at de jeg jobber sammen med skal ta fagbrevet. De som har jobba der i 5 år trenger kun å ta en teoriprøve så får dem fagbrevet, dem trengte ikke engang å gå på noen skole? Og det tok dem et halvt år.

Så jeg tapte egentlig 200 000 tusen på å være lærling i 2 år? jeg burde egentlig ha jobbet der i 5 år for å så ta fagbrevet med full lønn?

Synes dette blir litt for dumt, hvis jeg hadde visst at det hadde vært så enkelt så hadde jeg gått rett ut i jobb og så tatt fagbrevet etter 5 år.

Enten burde det være vanskeligere å ta fagbrevet som voksen, eller så burde lærlinglønna vært høyere. Hva synes dere?
Synes det er veldig bra at de som har jobbet med faget i 5 år, også får mulighet til å ta fagbrevet.

At du slapp unna og sparte 1 1/2 år på det hele, i bytte mot litt skole, er din belønning.


De har nok heller ikke hatt full lønn hele tiden, men trolig gått på ufaglært / hjelpearbeiderlønn. Ikke like crappy som lærlinglønn. Men fortsatt ikke spesielt god lønn.
Usikker på hva du skal bli, men normalt så er det 5 års praksis innenfor hva du enn skal bli, teorieksamen og så en praktisk fagprøve.
Fagarbeiderlønn er bare 14kr mer i timen.. Er ikke store forskjellen,
Forhandler dere om lønn selv, eller går det på tariff? 14kr mindre i timen som hjelpearbeider hørtes veldig merkelig ut, såfremt fagarbeiderlønnen er på 110kr timen...
Hvor får du 14 kroner mindre fra? En lærling skal normalt ha en årslønn til faglært iløpet av 2 år.. Jeg fikk 70kr timen første halvår som lærling-
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå gjorde jeg dette riktignok for 10 år siden, så det er potensielt ikke lenger lov, men du ver at du kan takke nei til lærlingbedrifter (jeg sa nei fordi jeg skulle studere videre) og så ta fagbrevet uten lærlingtid sant? Når fylkeskommunen "ikke klarer" å finne deg lærlingplass så får du gå opp til fagprøven uten lærlingtid (og om du jobber, studerer ferierer i den perioden har ingenting å si). Du må fortsatt bestå, men det må man uansett for å få fagbrev.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På min jobb får alle som har fagbrev 22kr mer i timen. Oss uten fagbrev får 189kr/t.
Så ja.. hvorfor ikke jobbe i 5 år i stedet og faktisk få betalt en og betale
Anonym bruker
"Firkantet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På min jobb får alle som har fagbrev 22kr mer i timen. Oss uten fagbrev får 189kr/t.
Så ja.. hvorfor ikke jobbe i 5 år i stedet og faktisk få betalt en og betale
Vis hele sitatet...
Ja, 22kr mer er bra da. Men er fortsatt ikke verdt det. Men synes det er dårlig at ingen har gjort noe med det. Burde jo lønnt seg å ta det rett etter vgs, men sånn er det ikke.
Anonym bruker
"Firkantet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hvor får du 14 kroner mindre fra? En lærling skal normalt ha en årslønn til faglært iløpet av 2 år.. Jeg fikk 70kr timen første halvår som lærling-
Vis hele sitatet...
Det jeg kommer til å få når jeg er ferdig med fagbrevet, 14 kr mer i timen enn vanlig ansatt uten fagbrev.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Synes det er veldig bra at de som har jobbet med faget i 5 år, også får mulighet til å ta fagbrevet.

At du slapp unna og sparte 1 1/2 år på det hele, i bytte mot litt skole, er din belønning.


De har nok heller ikke hatt full lønn hele tiden, men trolig gått på ufaglært / hjelpearbeiderlønn. Ikke like crappy som lærlinglønn. Men fortsatt ikke spesielt god lønn.
Vis hele sitatet...
Jeg slapp unna 1 1/2 år, men tapte veldig mye økonomisk på det.. Hadde jo vært mye smartere å bare tatt det etter 5 år. Ihvertfall økonomisk.

Men synes det er dårlig av skolene og opplærlingskontorene at vi ikke fikk bedre beskjed før vi begynte. Jeg trodde også at fagtilegg var påbudt, men det var det altså ikke.
Det er jo ikke bare og ta fagbrev etter fem år, du må kunne dokumentere at du har jobbet med dette i fem år, så det betyr at du må som 17/18-åring skaffe deg en jobb i en bedrift som driver med det du vil ta fagbrev i også må du beholde den jobben i fem år og jobbe 100%. da kan du søke om å få lov til å ta fagbrev.

Du har ingen som følger deg opp, du har ingen garanti for at du har jobben i fem år.

ved å gå 2+2 så har du noen som følger deg opp, du har rett til å ta fagbrevet, og du har en garantert jobb frem til du er ferdig med fagbrevet.

Det tryggeste er å ta fagbrevet gjennom skole.

Ellers så vet jeg at i noen tilfeller, med spesielt skoleleie og problem ungdom, så kan fylket gjøre avtaler om du kan gå i lære i fem år for så og ta fagbrevet, men dette er dyrt og vanskelig og få til så det benyttes sjelden.

Det er vel også relativt nytt med fagbrev mulighet uten å gå på noe form for skole, og jeg mener at det ikke er antall år, men antall timer som teller og at disse må dokumenteres, arbeidslister og timelister må leveres inn. Så får man de godkjent, og ordningen var vel mer myntet på å få flere fagarbeidere i omsorg og helse yrker, da det her ofte kan være ganske stor forskjell på faglært og ufaglært lønn, i tillegg til at de er dominert av kvinner uten utdanning. Tror det var tanken bak.

Så taper du egentlig noe, hva med oss andre som gikk allmenn/studspes, vi går tre år uten lønn, så må vi studere i 3 år til uten lønn for så og søke jobber. Du er ferdig utdannet etter 4 og kan søke jobb + at du får lønn i 2 år av de, så lønn fra du er 17/18 kontra tidligst 22 for en som valgte annerledes. og velger du riktig vil du tjene ganske mye mer enn de andre.

14 kroner mer i timen er 21000 mer i årslønn + at hvis de følger tariff så vil du stige raskere i lønn når du er fagarbeider enn ufaglært.

Så alt i alt, så "taper" du minimalt.
Har nettop vært igjennom dette løpet selv, og urettferdig er vel ikke helt korrekt.
Kravet i mitt fag for å kunne ta fagbrev uten lærlingeveien er at en må ha 25% mere relevant praksistid i faget enn det er læretid.

Læretid er 4,5 år eller 54 mnd, praksistida blir da minimum 67,5 mnd, dette må også dokumenters av arbeidsgiver(e)

I tillegg må du ha bestått en fagspesifikk eksamen ( avsluttende eksamen 2 år yrkesfag ).


For en som er voksen ( regninger å betale ) så er det ifra et økonomisk perspektiv å anbefale denne veien til fagbrev.

For en 15-16 åring vil vanlig lærlingløp være det beste. Økonomisk har du i snitt 50-60% av fagarbeiderlønn fordelt på 2,5 år kontra 5,5 år med 70-85% av fagarbeiderlønn, samt at du som lærling gjerne står sterkere ved permisjon og får bedre oppfølging (i teorien).
Anonym bruker
"Firkantet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av juped Vis innlegg
Har nettop vært igjennom dette løpet selv, og urettferdig er vel ikke helt korrekt.
Kravet i mitt fag for å kunne ta fagbrev uten lærlingeveien er at en må ha 25% mere relevant praksistid i faget enn det er læretid.

Læretid er 4,5 år eller 54 mnd, praksistida blir da minimum 67,5 mnd, dette må også dokumenters av arbeidsgiver(e)

I tillegg må du ha bestått en fagspesifikk eksamen ( avsluttende eksamen 2 år yrkesfag ).


For en som er voksen ( regninger å betale ) så er det ifra et økonomisk perspektiv å anbefale denne veien til fagbrev.

For en 15-16 åring vil vanlig lærlingløp være det beste. Økonomisk har du i snitt 50-60% av fagarbeiderlønn fordelt på 2,5 år kontra 5,5 år med 70-85% av fagarbeiderlønn, samt at du som lærling gjerne står sterkere ved permisjon og får bedre oppfølging (i teorien).
Vis hele sitatet...
70 - 85% av fagarbeiderlønn stemmer ikke helt, er vel nærmere 97%.. ihvertfall der jeg jobber.
Anonym bruker
"Firkantet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
70 - 85% av fagarbeiderlønn stemmer ikke helt, er vel nærmere 97%.. ihvertfall der jeg jobber.
Vis hele sitatet...
Mener 92 %
tror jeg ingenting på, jeg steg fra 180etellerannet som hjelpearbeider, altså uten fagprøven i boks, til 240 som faglært, ingen som hadde gidda og tatt fagbrevet om det bare utgjor 14 kr
Sist endret av freebird; 29. mars 2017 kl. 23:53.
Anonym bruker
"Firkantet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
70 - 85% av fagarbeiderlønn stemmer ikke helt, er vel nærmere 97%.. ihvertfall der jeg jobber.
Vis hele sitatet...
Sitat av freebird Vis innlegg
tror jeg ingenting på, jeg steg fra 180etellerannet som hjelpearbeider, altså uten fagprøven i boks, til 240 som faglært, ingen som hadde gidda og tatt fagbrevet om det bare utgjor 14 kr
Vis hele sitatet...
Heldig du er da, men du vet at det ikke er krav til fagtillegg?
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ikke vet jeg, vet bare at det var en del av lønsstigen (1 årslønn fordelt på 2,5 år) er du sikker på du har fatta de på jobben riktig? hva jobber du som om jeg får spørre?
Anonym bruker
"Firkantet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ikke vet jeg, vet bare at det var en del av lønsstigen (1 årslønn fordelt på 2,5 år) er du sikker på du har fatta de på jobben riktig? hva jobber du som om jeg får spørre?
Vis hele sitatet...
Jobber i industrien.
Man lærer faktisk en god del på skolen som man får bruk for på svenneprøven!
Er du ufaglært blir man som regel satt til dritt også/ ryddig og gjøre klart for andre...
Jeg personlig er glad jeg gikk mine 2 år på skolen! Sitter nå igjen med en god del kunnskap og ferdigheter og en veldig god timelønn.
Jeg har også fått mer ansvar og høyere stilling hvor jeg tjener mer.
Man får en stolthet når man har tatt fagbrevet. Vil anbefale alle og ta lærling tiden!
Sitat av johansenx1 Vis innlegg
Man lærer faktisk en god del på skolen som man får bruk for på svenneprøven!
Er du ufaglært blir man som regel satt til dritt også/ ryddig og gjøre klart for andre...
Jeg personlig er glad jeg gikk mine 2 år på skolen! Sitter nå igjen med en god del kunnskap og ferdigheter og en veldig god timelønn.
Jeg har også fått mer ansvar og høyere stilling hvor jeg tjener mer.
Man får en stolthet når man har tatt fagbrevet. Vil anbefale alle og ta lærling tiden!
Vis hele sitatet...
Min erfaring er stikk motsatt.
De som kommer ut i lære er som regel blanke ark, som har skrapet overflaten av det yrket de skal jobbe mot.
Det er selvsagt veldig individuelt.

I mitt firma så blir ufaglærte behandlet på linje med lærlinger, de får oppgaver i tråd med kunnskap, og får ervervet seg kunnskap gjennom praksis. Men en lærling har oppfølgingskontor og følger en opplæringsplan og har sånn sett mer struktur på sin læring.

Jeg vil anbefale alle å ta fagbrev!
Anonym bruker
"Firkantet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av juped Vis innlegg
Min erfaring er stikk motsatt.
De som kommer ut i lære er som regel blanke ark, som har skrapet overflaten av det yrket de skal jobbe mot.
Det er selvsagt veldig individuelt.

I mitt firma så blir ufaglærte behandlet på linje med lærlinger, de får oppgaver i tråd med kunnskap, og får ervervet seg kunnskap gjennom praksis. Men en lærling har oppfølgingskontor og følger en opplæringsplan og har sånn sett mer struktur på sin læring.

Jeg vil anbefale alle å ta fagbrev!
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale alle å ta fagbrev etter 5 år. Lønner seg økonomisk og mye mindre jobb.
Sitat av johansenx1 Vis innlegg
Man lærer faktisk en god del på skolen som man får bruk for på svenneprøven!
Er du ufaglært blir man som regel satt til dritt også/ ryddig og gjøre klart for andre...
Jeg personlig er glad jeg gikk mine 2 år på skolen! Sitter nå igjen med en god del kunnskap og ferdigheter og en veldig god timelønn.
Jeg har også fått mer ansvar og høyere stilling hvor jeg tjener mer.
Man får en stolthet når man har tatt fagbrevet. Vil anbefale alle og ta lærling tiden!
Vis hele sitatet...
Hva er god timelønn?(:
Det hjelper masse og ha opplæringskontoret I ryggen.
Dem kan hjelpe/støtte deg masse!
Jeg ser på 245kr I timen som en god timelønn for en murer.
Det er uten akkord, når vi jobber akkord kan vi glatt få 300,-
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil anbefale alle å ta fagbrev etter 5 år. Lønner seg økonomisk og mye mindre jobb.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvor du får tankegangen din fra? Lønner seg jo ikke økonomisk når de må jobbe 3 år lengre, med medarbeider lønn, noe som du fort tar igjen som lærling. I tillegg så kommer vanskeligheten med å ikke ha VGS i ryggen, også søke seg inn på en fagspesifikk jobb, uten noe kompetanse eller erfaring rundt faget. Og det er heller ikke bare bare å få fagbrevet etter 5 år, med mindre du planlegger det fra start. Du må jo kunne dokumentere at du er klar til å bli fagmann!
Er vel også slik at fylkeskommunen betaler % av lønnen til lærlinger.
Urettferdig? Blir for dumt? Egentlig tapt 200 000? Først har du fått fullfinansiert ti års grunnskole, deretter har du blitt gitt et hav av utdanningsmuligheter som du kan velge og vrake i - selvfølgelig uten å tenke på hva studiet koster. Og etter at to års yrkesutdanning har blitt fullfinansiert av det offentlige, så har de jammen meg sponset lønnen din det første lærlingeåret. Og du føler deg urettferdig behandlet? Her i Norge er vi griseheldige som har de mulighetene vi har, og hvis du går rundt og føler at du er urettferdig behandlet, når sannheten at du burde takke høyere makter for mulighetene du er gitt, så kommer du til å få deg noen kjipe opplevelser fremover. Høres ut som voksenlivet kan bli en hard omveltning for deg.
akkurat tatt fagbrev selv på denne urettferdige måten

hadde dog et fagbrev fra før, men etter rundt 10 år i samme jobben så kosta det ikke mange kaloriene og ta fagbrev for det faget jeg driver med nå.

2 eksamener og fagprøve over 2 dager. og voila.. fagbrev, uten noen annen lønnsøke enn et lite tillegg for 2 fagbrev.

aldri dumt å ta fagbrev om man kan gjøre dette
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil anbefale alle å ta fagbrev etter 5 år. Lønner seg økonomisk og mye mindre jobb.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si det - om ikke arbeidsgiver betaler det for deg er det mange skjulte kostnader i forbindelse med fagprøven. I tillegg er videregående skole "ikke lagt opp" for privatister - når jeg skulle få ordnet fagprøve ble jeg sendt fra en kontaktperson i fylkeskommunen til en annen, og det var ingen som kunne gi konkrete svar på noe. En tidkrevende og slitsom prosess, som i praksis er automatisert for de som går veien som normal lærling. Eneste er jo den lave lønnen i starten for de som velger den vanlige ruten, men mange som går direkte på vgs bor jo hjemme med dertil lave kostnader.