Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5192
Jeg har fått et tilbud om å jobbe som frilanser der jeg skal vurdere og kvalitetssikre nettsider hjemmefra. (Firmaet heter Lionbridge) De betaler pr. time så på den måten blir jeg en helt "vanlig ansatt".

Det jeg lurer på er om man må opprette et enkeltmannsforetak for å ta denne typen jobber? Har sjekket litt rundt og fant denne: http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/frilanser/ og etter som jeg forstå det her, så holder det å bare levere skattekort?

Noen som har erfaring med denne type arbeid? Må jeg opprette noen form for foretak eller kan jeg bare levere skattekort? Vil gjerne unngå en stor skattesmell....
Helt "vanlig ansatt" blir du vel ikke da du må opprette enkeltmannsforetak og må ta av timelønnen for å betale skatt og avgift til pensjonsinntjening osv...

Er timelønnen høy nok kan kanskje opplegget lønne seg, men er litt tvilsomt at sånne firmaer blander in begrep som "ansatt" da man i realiteten ikke er det.
Sist endret av bannister; 5. mars 2015 kl. 11:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Opprett et ENK.

Du er selvstendig kontraktør.
Sist endret av nikita; 5. mars 2015 kl. 13:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Husk å ta litt mer betalt enn akkurat det du forventer å ta ut i timelønn. Du er selvansvarlig for å betale for sykepenger osv som er betalt av arbeidsgiver hos en vanlig arbeidstaker. Mener NAV har en forsikring der man også kan skaffe seg for å dekke slikt.
Sist endret av Bullhill; 5. mars 2015 kl. 13:53.
Trådstarter
4 1
Timelønnen er 210 kr timen, noe jeg ser på som ok for en slik jobb. Det blir ikke slik at jeg vil fakturere, men får timelønn rett inn på konto.

Det er heller ikke firmaet som har brukt begrepet ansatt, men meg. (sikkert feil ordbruk) Firmaet omtaler det som er frilansjobb, der jeg skal jobbe 10-20 timer i uka. Det vil kun være dette firmaet jeg jobber for og mener jeg har sett at det ikke alltid er nødvendig å opprette ENK da. Eventuelt om jeg må gjøre dette, er det mye pes? Har ikke satt meg inn i hvordan dette fungerer i forhold til skatt og min vanlige faste 8-16 jobb.
Sist endret av Hasi; 5. mars 2015 kl. 14:16.
Så lenge du ikke skal fakturere de selv osv, og du bare får lønn inn på konto skal det vel være tilstrekkelig å bare føre inntekten på selvangivelsen. Arbeidsgiver vil nok ikke betale inn lønnsskatt for deg, slik at du burde passe på å sette av dette selv slik at du har råd til å innbetale det du må i skatt i ettertid.

Krav om skattetrekkskonto osv tror jeg det er kun der du fakturerer som foretak, dette er fordi skatteetaten skal lettere kunne ta dette beløpet fra boet ved eventuell konkurs.
Fra Google:

" ..And I never had a problem with getting paid on time. Although, some people have. They sometimes do "audits" I guess. You only can charge a certain amount of time for each task you do....if you charge more (even if you took more than that amount of time), they basically make you go back and change your time to fit their metrics. So they basically force you to work for free or fire you for not being productive enough.

Read more: http://www.city-data.com/forum/work-...#ixzz3TWppoiQp
"

http://www.city-data.com/forum/work-...periences.html
Trådstarter
4 1
Det var det jeg trodde også dvs, men jeg skal ta kontakt med altinn å høre hvis jeg bestemmer meg for å si ja. Ettersom jeg leser fra forumet bannister sendte meg blir jeg selvfølgelig litt skeptisk. Virker som om det er en del varierte erfaringer med denne typen firmaer...
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Hasi Vis innlegg
Det var det jeg trodde også dvs, men jeg skal ta kontakt med altinn å høre hvis jeg bestemmer meg for å si ja. Ettersom jeg leser fra forumet bannister sendte meg blir jeg selvfølgelig litt skeptisk. Virker som om det er en del varierte erfaringer med denne typen firmaer...
Vis hele sitatet...
Hi,
I am wondering what happened finally ? I am also in the same situation I started working for Lionbridge I have also a full time job here and I don't know how to do with the tax(Is it persontrekk or tabell ?)and also what about arbeidsgiveravgift (I am I supposed to pay)? If so how ? Thanks for the reply.
Jobber selv om frilanser og det enkleste er å rett og slett bare føre det opp på selvangivelsen. Du kan jo starte enk.foretak for å ha fordeler som å utgiftsføre utgifter, men det enkleste er å bare føre det opp på selvangivelsen. Det viktige er å huske å sette av penger til skatt, slik at du slipper å gå på en smell og bli skyldig store summer. Skatten må du betale selv ved å sende forskudsskatt til skatteetaten.(https://www.skatteetaten.no/no/Perso...ag-KID-nummer/)

Selvsagt for å få et 100% korrekt svar vil det beste sikkert være å ringe eller sende en e-post til skatteetaten.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Jobber selv om frilanser og det enkleste er å rett og slett bare føre det opp på selvangivelsen. Du kan jo starte enk.foretak for å ha fordeler som å utgiftsføre utgifter, men det enkleste er å bare føre det opp på selvangivelsen. Det viktige er å huske å sette av penger til skatt, slik at du slipper å gå på en smell og bli skyldig store summer. Skatten må du betale selv ved å sende forskudsskatt til skatteetaten.(https://www.skatteetaten.no/no/Perso...ag-KID-nummer/)

Selvsagt for å få et 100% korrekt svar vil det beste sikkert være å ringe eller sende en e-post til skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Hi, Thanks for the response, but the thing is I talked with skatetaten and they told me two different things. First they told me to create enkeltmannsforetak and at the end of the year to do all my accounting reports (also I have to pay moms )which is costy for me. And the other day they told me just like you said to include in my tax return and which what I have to do is to pay tax. But here the problem is they added my full time salary plus the one which I got from outside with porsenttrekk which is really much money and no need to create enkeltmannsforetak. And I am not sure which one is right ? Tired of asking them since I am getting different answers. Thanks for the reply