Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3331
I natt hørte jeg lyder som ikke eksisterte mens jeg var lys våken.

Jeg la meg elleve, men var ikke trøtt, så spilte Pokemon til halv 5. (Ja, jeg spilte Pokemon i 6 timer O.o)

Klokken halv 5 la jeg meg til å sove, men var enda ikke trøtt i det hele tatt.
(Jeg hadde ikke gjespet en eneste gang på de 6 timene)

Jeg lå og stirret inn i veggen, og plutselig hørte jeg noen gå i gangen, men når jeg så etter var det ingen der. Jeg hørte ikke mer til dette.

Jeg legger meg igjen, og etter en stund (kvart over 5) hører jeg plutselig en del av refrenget fra Knutsen og Ludvigsens sang "god morgen Norge". Lyden kommer fra etasjen under (foreldrene mine sover i etasjen under meg) og jeg trodde det var radioalarmen, men begynner å lure, siden ingen skal stå opp før klokka 6. Jeg lå og hørte litt på sangen, og undret meg over at den samme setningen ble spilt over og over igjen.

Jeg begynte å lure på om dette var noe jeg bare innbilte meg, siden ingen slo av radioalarmen, og gikk ut i gangen for å høre sangen bedre. Det eneste jeg hører da er oppvaskmaskinen, som jeg ikke hadde hørt før.

Jeg legger meg igjen, og hører den samme setningen fra refrenget over og over igjen. Grunnen til at jeg ikke trodde dette var innbilning var at det hørtes 100% ut som at lyden kom fra etasjen under. Jeg prøver å fokusere på å stoppe sangen, og etter hvert klarer jeg å utestenge lyden ved å konsentrere meg konstant. Jeg var da sikker på at det var innbilning. Jeg la meg til å sove, og sovnet ikke lenge etter dette.

jeg hadde ikke syntes dette var rart hvis jeg hadde vært veldig trøtt, for da hører man lyder og ser bilder i det man går inn i søvnfasen. Men jeg var lys våken. Og lyden hørtes ut som om den kom fra etasjen under.


Har noen opplevd noe lignende? Takk for alle svar!
Sist endret av Low; 18. mars 2010 kl. 22:51.
Gjespet du ikke en eneste gang? Jeg gjesper 2-3 ganger i timen hele døgnet, minst.

Men jeg tror dette er veldig normalt, så lenge man er overtrøtt eller lider av søvnmangel. Husker jeg satt i en bil hjem etter et LAN engang, det begynte med at jeg bare hørte super mario sangen i hodet mitt (hadde spilt det MYE på LANet), så plutselig satt jeg i et rom med mange personer og snakket med de (det var som en veldig klar dagdrøm, men øynene mine var åpne. Jeg glemte liksom at jeg satt i bilen), så falt jeg tilbake til bilen igjen, så tilbake til dagdrøm/hallusinasjon. Var veldig rart, men det kom nok av søvnmangel.

Blir også veldig paranoid og ting som gulvet feks begynner å "puste" om jeg bare sover 2-3 timer ei natt, så hvor mye sover du egentlig hver natt?
http://www.doktoronline.no/wacms/pri...cumentId=20951

Muligens?

Ellers kan det jo hende du faktisk har en nevrose eller en psykose. Hvis dette ikke skjer igjen så ikke tenk på det. Skjer det daglig bør du tenke på legehjelp. Alle har hallusinasjoner i mer eller mindre grad. Men som regel ikke nok til å påvirke virkelighetoppfatningen.
Low
Trådstarter
Sover vanligvis 9 timer per natt. Men jeg "glemte" ikke at jeg var i rommet, jeg var 100% klar over det og kunne kontrollere lydene etter hvert..
Her er en link som kanskje kan forklare litt. Bevisst drømming
Low
Trådstarter
Nå er du på feil spor. Lucid Dreaming er noe HELT annet.
Sitat av lygra Vis innlegg
Her er en link som kanskje kan forklare litt. Bevisst drømming
Vis hele sitatet...
Selv om du sover når du bevisst drømmer. De beste er de bevisste våte drømmene.
Etter 6 timer med pokemon og "intens" stimuli av sansene så er det naturlig å få litt...."lagg" i hjernen, vet ikke helt om dette passer i ditt tilfelle, men når du hjernen har vert i bruk på den måten over så langt tid og på den tiden av døgnet så bruker den en god stund på å gire ned igjen

Ikke bra å spille før leggetid
Jeg tipper den intense pokemon spillingen sammensatt av en god dose innbilling står bak dette :P
Du vet, hjernen vår har en fantasi uten rekkevidde, dette har vel de fleste opplevd en eller flere ganger, typisk når hjernen er dypt konsentrert på noe annet enn realiteten rundt oss til langt ut på morgenkvisten.

Så og si du er i en psykose ville vel vært og ta i litt..
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Husker når jeg spilte mye Pokemon. Da var det slik at innemellom så hørte jeg masse 8 bits lyder overalt.. :P
Hadde noe liknende i en periode med litt for mye Wolfenstein spilling for mange år siden. Spesiellt etter å ha spillt i mange timer om nettene, så hørte jeg ofte lyder jeg visste ikke var der. Ofte var det lyder fra spillet, men ikke alltid. Tror det som skjer, er at hjernen blir "overbelastet", og at når den prøver å rydde opp i alle intrykkene i etterkant, så kan man oppleve rare ting. Jeg tok det som for tidlige drømmer. Altså at hjernen har satt i gang drømme/cleanup prosess før man faktisk har sovnet, pga den har blitt litt overbelastet med mange inntrykk, og lite søvn.
Det beste er å bare gi faen. Man hører en del, men dersom man bare driter i det, så går det jo over etterhvert
Jeg har hatt noe av samme opplevelse bare for meg var det "fur elise" og både jeg og faren min hørte det, og det var ca klokka 15.00 på en lørdag. Vi bor forholdsvis nærme et fjell og ca 100 moh, vi og andre som har gått i skogen ikke langt fra huset har hørt folk snakke i skogen på russisk eller et lignende språk. Dette hender ytterst sjeldent, men alltid midt på dagen (muligens fordi det er da mest folk er i skogen).
Vi har i hvertfall konkludert med at fjellet klarer å fange opp noen radio signaler fra et eller annet sted, og reflekterer dem videre på en bølgelengde som kan bli oppfattet av mennesker. Men jeg kan ikke bekrefte at dette er mulig i det hele tatt.
Kan være det er noe av det samme som har skjedd med deg.
Men har også tro på at for my tid med pokemon kan få deg til å oppleve litt av hvert ;D
Sist endret av Boiten; 19. mars 2010 kl. 00:24.
Hjernen har en tendens til å noen ganger villede deg til å tro at du hører lyder og det at du hører en sang strofe er fordi at du f.eks tenkte på den og ikke fikk den ut av hodet.

Jeg hører musikk, lyder og noen ganger stemmer (ikke så alvorlig som det høres ut) i hodet mitt mange ganger, høres kanskje ikke så positivt ut men er normalt vidt meg bekjent.
Sitat av Boiten Vis innlegg
Vi har i hvertfall konkludert med at fjellet klarer å fange opp noen radio signaler fra et eller annet sted, og reflekterer dem videre på en bølgelengde som kan bli oppfattet av mennesker.
Vis hele sitatet...
Umulig med tanke på at lydbølger ikke er elektromagnetiske bølger. Med andre ord to helt forskjellige typer bølger.

Hadde vært som å lyst med en laserpenn på en fjellvegg og forventet at lyset skulle forsvinne og blitt gjort om til lyd
Sist endret av Katalysator; 19. mars 2010 kl. 00:39.
Du sier at du spiller Pokèmon 6 timer i løpet av en enkelt kveld.
Det i seg selv er i mine øyne grunnlag nok til å konkludere med at du må være riv ruskende gal!

Men det med at man kan høre lyder fra under eller overetasjen uten at de lydene burde være der kjenner jeg til fra egen erfaring.
Ettersom jeg har lest og som jeg kan huske fins det en normal forklaring på dette.
Regner med de som er mer oppegående på fysikk enn meg kan forklare dette for deg ved en senere anledning i denne tråden.

Dette fenomenet jeg beskriver går i all enkelhet ut på at TV-en eller andre lignende apparater kan motta signaler uten at man har slått det på.
En gang begynte plutselig en av radioene mine å spille av lyden som gikk på TV-en.
Det virket som om de plutselig ble helt synkroniserte, men lyden i radioen var relativt svak.

Dette skjedde vel for 15 år siden. (Opplysning som kan ha betydning pga. teknologien har endret seg dramatisk bare de siste 10 årene)
Sist endret av Knask; 19. mars 2010 kl. 01:12.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Logitech-høyttalerne mine er helt kaotiske.. Jeg skrur volumet på dem til 0 (helt ned), og jeg får inn russisk radio (hørtes det ut som).

Fikk litt noia av det da jeg var grisehøy en dag jeg var alene hjemme.

Du har ikke noen Logitech-høyttalere på rommet, da?
Game disconnected
pokemon's Avatar
da jeg var yngre å spillte mye CS så pleide jeg å høre AK-47 lydene om kvelden når jeg prøvde å sove =/ merkelige greier så jeg skjønner hva du mener.
Jeg tror du må til doktorn..
Etter TG 08 eller hva det nå var, satt jeg meg ned på doen hjemme og hørte dj execute - fly away. Hører også windows logon og "enhet koblet til" lyden helt random. Syntes egentlig det bare er gøy når sånt skjer :P
Etter en hard dag, med mange folk som snakker, tv'en er på, du spiller spill.. Alt dette gjør hjernen stressa, så om kveldene prøver den å slappe av, "girer ned" som noen sa.. Har selv opplevd dette, og jeg har selv vært bekymret. Men slapp av, det er virkelig ikke noe å bekymre seg over.
Du er gal. Oppsøke en lege snarest.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
... satt jeg meg ned på doen hjemme og hørte dj execute - fly away.
Vis hele sitatet...
Stakkars deg! Føler virkelig med deg :/
Har ofte etter LAN hørt lyder fra spillet
Feks. gått på butikken, og dagen før/natta spillt masse Garrys Mod Zombie Surivival, så har jeg hørt Zombier skrike.

(Dette har jo da vært kombinert med lite søvn)

Har også opplevd hallusinasjoner på LAN, ordentlige hallusinasjoner, var på 3-4 dagers lan da.
Etter andre natta begynnte alt å ryke .
Low
Trådstarter
Sitat av M72 Vis innlegg
Logitech-høyttalerne mine er helt kaotiske.. Jeg skrur volumet på dem til 0 (helt ned), og jeg får inn russisk radio (hørtes det ut som).

Fikk litt noia av det da jeg var grisehøy en dag jeg var alene hjemme.

Du har ikke noen Logitech-høyttalere på rommet, da?
Vis hele sitatet...
Har tilfeldigvis det, men at refrenget ble spilt om og om igjen, og at jeg kunne "kontrollere lydene" (se første innlegg) gjør det umulig
Sliter med det samme selv OP, i tillegg til LD.. Er under utredning nå, men jeg er psykotisk iallefall Så snakk med en lege så kanskje du får noe lala-medisin du også.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Jeg har opplevd det samme etter å ha spilt Pokemon på Gameboy mange timer etter hverandre! Bare at jeg hørte lyder fra pokemon..
noen ganger hører jeg stemmer. Det ekleste jeg har opplevd er når jeg var litt lenge på jobb en fredags ettermiddag i vinter. Det var ingen på kontoret hvor jeg jobber og plutselig hvisker en stemme inn i øret mitt "Pass deg!". Da frikte jeg ut å la på sprang hjem.

Jeg har konkludere med at dette er pga at jeg sover dårlig om nettene og er trøtt hele tiden.
Ja, også en gang jeg var på ferie hørte jeg ei sinna dame på hotelle skrike SILENCE! SILENCE!
Skikkelig høyt, frika ut og gjemte meg, men de jeg gikk med skjønnte ingenting, ettersom de ikke hørte noe.
Når jeg sitter oppe lenge på natta med et spill, merker jeg at jeg fremdeles "ser" spillet når jeg lukker øynene i senga og skal sove. Som om hjernen har lagret all informasjon som er mulig om dette spillet, og at det går på default og stimulerer den. Jeg kan til en viss grad styre dette selv, og se for meg ulike scenarioer av spillet, bygget opp av tidligere erfaringer. Mest av alt prøver jeg å ikke tenke på det ... Syns det er ubehagelig at hjernen spiller dataspill med seg selv mens jeg prøver å sove ...
Jeg tror dere alle er klarsynte!

Eller så er det som alle andre sier. Jeg hører ting hele tida
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Etter TG 08 eller hva det nå var, satt jeg meg ned på doen hjemme og hørte dj execute - fly away. Hører også windows logon og "enhet koblet til" lyden helt random. Syntes egentlig det bare er gøy når sånt skjer :P
Vis hele sitatet...

USB-tilkoblings-lyden er så digg <3
Jeg kjenner broren til Dj Execute!

*Opptopic*
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg også hører falske bakgrunnslyder når jeg skal sove. Alt ifra tv'er, radioer, kjøleskap som durer til fuglekvitter.
Vel og merke veldig svake lyder! Såpass svake at all reell lyd overdøver de.
Litt skummelt da jeg oppdaget at jeg hørte falske lyder, men er egentlig litt fasinerende når jeg fant ut at det var helt normalt.
Sist endret av Bombasa; 26. mars 2010 kl. 00:08.
En natt våknet jeg av raslelyder i veggen. Huset var under bygging(manglet noe interiør) så mus og gnagere kan det umulig ha vert. Det var helt klart høy rasling så Hentet far for å sjekke om han hørte det. Da vi kom tilbake var det ingen lyder eller noen ting. Kan ha vert at jeg var i en liknende transe som du nevnte over og at når jeg mistet konsentrasjonen brøt jeg det. Var vertfall ekstremt ubehagelig.
i en uke etter at jeg så "Titanic" våknet jeg ofte midt på natten og så vann flomme inn gjennom vinduene. Gikk fort over men det var skummelt det.
Har opplevd det samme selv etter å ha spilt AA i 12 timer. Lå i senga og skulle sove, så plutselig hører jeg den karakteristiske klirrelyden fra granatene på AA. I ren refleks roper jeg halvhøyt "granat!!!!". Dette var skremmende
Hadde spilt for mye online brettspill en dag, og på kvelden når jeg var ute hvor jeg drakk vodka så klarte hjernen bare å tenke på den måten jeg tenker når jeg spiller (taktisk med angrep og forsvar)... var utrolig forstyrrende og merkelig... pleier uansett nesten aldri å drikke sprit da det ikke er helt heldig for hvordan hjernen oppfører seg.. anbefaler og ta pauser ofte og lufte seg. 6 timer i strekk forann et spill er ikke bra heller.
Det var aldri Knutsen og Ludvigsen du hørte. Det var rett og slett den jevne lyden av oppvaskmaskinen du hørte. Hjernen har en tendens til å alltid prøve å finne mønstre, strukturer og sammenhenger i lyder (spesielt jevne) og den tolket derfor lyden som den sangen. Dette ble forsterket av din utslitte hjerne. Det kunne like godt vært en annen sang; kanskje du hører en annen neste natt efter seks timer med pokemon.
Hjernen din spilte deg et puss
Du sov, det er alt.
Det er sant det som exocytose sier. Stod oppvaskmaskinen din på, er bakgrunnstøyen denne gir mest sannsynlig den som har skylden for "Knutsen og Ludvigsen"-lydene. Stemmehørere får ganske ofte spørsmål om det har vært noen form for bakgrunnstøy i noen av tilfellene de hører stemmer eller lyder, for å enten luke bort eventuelle årsaker eller oppfordre til å dempe bakgrunnstøyen med noe så ikke tilstanden forverrer seg. Når det gjelder skrittene du hørte, så har dette noe med hvordan en utslitt hjerne bearbeider sansene etter å ha vært fokusert over lengre tid, som det å spille Pokemon 6 timer i strekk.

I det et av sanseapparatene begrenses, som når du slukker lyset om natta for å legge deg, vil et annet sanseapparat forsterkes. Når synet ditt begrenses av mørket, overtar hørselen som den dominerende sansen for menneskelig forsvarsverk. Hørselsansen skjerpes som del av evolusjonen, der vi før i tiden var nødt til å bero oss på hørselsansen om natta for å beskytte oss mot overhengende fare. Denne egenskapen er nedarvet i oss og er helt vanlig. Det er like vanlig som å se "skygger" når du går på en ensom skogsvei eller lignende i tussmørket. Også da hører du lyder som ikke er tilstede, men som du ikke umiddelbart oppfatter fordi lydene da ganske sikkert høres ut som skritt i skogkanten, raslende løv, vindsus, ulv, Jason fra Fredag den 13.-filmene, Freddy Krueger, osv.
Sitat av Low Vis innlegg
jeg spilte Pokemon i 6 timer O.o

Har noen opplevd noe lignende? Takk for alle svar!
Vis hele sitatet...

Snakker vi pokemon på gameboy med lyd?
isåfall har jeg opplevd noe lignende mange ganger.. etter og ha spillt spill med 8\16 bits melodi-lyder over lengre tider sitter de i hodet mitt opp til døgn etterpå.
Når allt er stille så hører jeg fortsatt melodiene helt klart, så klart at jeg tror gameboyen ligger og spiller et sted i nærheten osv :s

kan tenke meg att søvnmangel fremkaller litt lyder, ellers sett på noe god musikk så du får noe annet inn i øra?