Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1952
Hei.

Sendte mail til nrk-lisensavdelinga om at jeg ikke hadde hatt en TV siden 2017.

Denne sendte jeg 09.01.2019.

De sendte likevel ut krav på 1600 for 01.01.2019 - 30.06.2019 og begrunnelsen er at jeg sendte inn en "oppsigelse" 9 dager for sent.

Noe jeg kan gjøre med dette?
Nei. Di gjør akkurat som de vil.
Nei, det kan du ikke gjøre noe med dessverre. Som sterol sier så gjør de stort sett som de vil.

Da jeg prøvde å bli kvitt lisensen sa de at jeg kunne plombere TVen og sende dem bevis på at den var plombert. Jeg gjorde aldri noe med det men kan ikke skjønne hvorfor det skulle utgjøre noe forskjell da folk flest bruker dekoder nå til dags.

Godt det blir nytt system fra nyttår!
Sist endret av random42099; 8. mai 2019 kl. 13:01.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Nei, det kan du ikke gjøre noe med dessverre. Som sterol sier så gjør de stort sett som de vil.

Da jeg prøvde å bli kvitt lisensen sa de at jeg kunne plombere TVen og sende dem bevis på at den var plombert. Jeg gjorde aldri noe med det men kan ikke skjønne hvorfor det skulle utgjøre noe forskjell da folk flest bruker dekoder nå til dags.

Godt det blir nytt system fra nyttår!
Vis hele sitatet...
Det er dekoderen (mottakerutstyret) i TV'en de mener du burde plombere, for det er dekoderen (mottakerutstyret) som gjør at du må betale lisens, og det er selgeren av dekoderen (mottakerutstyret) som rapporterer inn til NRK at du har mottakerutstyr som kan motta NRK-signaler..

Det er altså antenne-inngangen de ønsker plombert, ikke HDMI/DisplayPort/VGA/DVI-porten på TV-en.

Når det er sagt, du trengte ikke plombere, alt du trenger å gjøre er å si mottakerutstyret (altså hele TV-en) er satt bort og ikke i bruk. De ønskre selvfølgelig ikke å si dette, men de har standardsvar som de sender ut hvis du sier TV-en/dekoderen er satt bort, hvor de prøver ganske hardt å informere om at du er pålagt å si ifra igjen hvis utstyret blir tatt i bruk igjen.
Sist endret av bashfoo; 8. mai 2019 kl. 13:16.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Godt det blir nytt system fra nyttår!
Vis hele sitatet...
At vi som ikke har TV skal begynne å betale lisens er vel ikke det man normalt vil kalle et godt system...
Sitat av BAN Vis innlegg
At vi som ikke har TV skal begynne å betale lisens er vel ikke det man normalt vil kalle et godt system...
Vis hele sitatet...
Inntekt inntil 150.000 kroner, vil den nye skatten bli på 200 kroner.
Inntekt mellom 150.000 - 200.000 kroner, vil den bli på 800 kroner.
Inntekt mellom 200.000 - 250.000 kroner, vil den bli på 1400 kroner.
Inntekt mellom 250.000 - 350.000, vil den bli på 1600 kroner.
Inntekt over 350.000 kroner, vil bli på 1700 kroner.
Vis hele sitatet...
Dette er en massiv forbedring over hvordan det var før.. Og det å betale skatt for ting man ikke selv får nytte av er langt ifra noe nytt.. Jeg har ingen planer om å få unger, men jeg ser verdien i noen i samfunnet får unger (og litt insentiv/frynsegode som takk for det).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Dette er en massiv forbedring over hvordan det var før.. Og det å betale skatt for ting man ikke selv får nytte av er langt ifra noe nytt.. Jeg har ingen planer om å få unger, men jeg ser verdien i noen i samfunnet får unger (og litt insentiv/frynsegode som takk for det).
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at TV ikke har noen samfunnsnytte. Unger, skole, sykehus, veier osv har en nytteverdi selv om ikke alle benytter seg av tilbudet til enhver tid.

TV derimot er totalt unyttig og færre og færre benytter seg av tilbudet. Og det er nettopp nedgangen i brukermassen som gjør at lisenssystemet feiler så i stedet skal vi alle betale for at en utdøende gruppe skal få ha idiotboksen sin.

Avskaff hele lisensen og la alt bli reklamefinansiert..
En uavhengig allmennkringkasting har en helt åpenbar verdi for samfunnet. Spesielt i krisetid naturligvis, men også i dagliglivet.

Hvorvidt alt NRK driver med er like allmennyttig er noe helt annet, men å avskrive allmennkringkasteren i sin helhet er urimelig imo.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BAN Vis innlegg
Problemet er jo at TV ikke har noen samfunnsnytte. Unger, skole, sykehus, veier osv har en nytteverdi selv om ikke alle benytter seg av tilbudet til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Svada. TV har nytteverdi som nyhendeformidler, kulturelt tilbod, også viare. Spesifikt har NRK som almennkringkastar ansvar for å og løfte fram smalare felt, som ikkje har tilstrekkjeleg kommersiell interesse til at reklamefinansiering vil dekke tilbodet.

NRK har svært mange gode produksjoner, som mange ser på. Det er den TV-kanalen som er desidert mest sett på i befolkinga.
Sitat av BAN Vis innlegg
Problemet er jo at TV ikke har noen samfunnsnytte.
Vis hele sitatet...
Du sier det ikke har en samfunnsnytte som om det er en objektiv fakta, noe det ikke er. At du ikke synes det har en samfunnsnytte er din subjektive mening. En mening mange vil være uenig med deg i.
Objektivt sett har statsfinansierte kringkastere både i Norge og andre land hatt enorm nytte, og har det selv nå i fredstid.

Se bare på Wikipedia som er reklamefri, hvor objektiv hadde informasjonen derfra vært hvis de heller betalte regningene sine med inntekter fra reklame?
Vidarlo, du som har rede på så mye, hvorfor svarer du ikke på det ts spør om?

Det her er kun et vennlig innlegg, hverken spydighet eller sarkasme i tonen:-)
Oppsigelse av lisens - privatperson
Når TV ikke lenger er i bruk, må skriftlig oppsigelse sendes før ny termin begynner (1. januar og 1. juli).
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/lisens/skjema---o...lse-1.11508479
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Vidarlo, du som har rede på så mye, hvorfor svarer du ikke på det ts spør om?
Vis hele sitatet...
Han svarer på et annet innlegg i tråden, mye det samme som du gjør her.

Medier som kan produsere innhold uten å være avhengig av store leser- og seertall og dertil reklameinntekter, er kjempeviktig i et demokrati.

Det er heller ikke slik med skatt ellers at du kan velge å la være å betale inn til formål du ikke er enig i. Hva skattepengene skal brukes til må du gå veien om demokratiet for å påvirke.
Sitat av *pi Vis innlegg
Han svarer på et annet innlegg i tråden, mye det samme som du gjør her.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skjønte jo det, men jeg var spent på svaret til spørsmålet til ts.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Ja, jeg skjønte jo det, men jeg var spent på svaret til spørsmålet til ts.
Vis hele sitatet...
Det er jo strengt tatt veldig enkelt å finne svar på.

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.
Vis hele sitatet...
Terminane er i samme forskrift definert som 1. januar til 30. juni, og 1. juli til 31. desember.

Så det soleklare svaret er at forskrifta er veldig klar på terminen meldinga er sendt i må betalast.
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2019 kl. 19:04.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Svada. TV har nytteverdi som nyhendeformidler, kulturelt tilbod, også viare. Spesifikt har NRK som almennkringkastar ansvar for å og løfte fram smalare felt, som ikkje har tilstrekkjeleg kommersiell interesse til at reklamefinansiering vil dekke tilbodet.

NRK har svært mange gode produksjoner, som mange ser på. Det er den TV-kanalen som er desidert mest sett på i befolkinga.
Vis hele sitatet...
Her er det du som kommer med svada.

NRK er en kommersiell aktør i markedet og det er mange år siden de var en uavhengig kanal. De konkurerer mot jallakanaler for å få mest mulig seere siden det er seertallet de drar inn penger på.

De driter en lang faen i opplysning å smale produksjoner. Dette var noe de drev med før det digitale bakkenettet kom. Nå er det om å gjøre å dra inn sponsorer på sendingene og da er det seertall som teller.

Såpeserier, realityshow og lett underholdning er rent søppel. Nyhetene deres bruker samme kilder som alle andre og blir presentert på samme måte.

Et og annet dypdykk i nyheter er det enda men ikke nok til å rettferdigjøre en ekstra skatt.

Og blir det krig er NRK det første som forsvinner...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BAN Vis innlegg
NRK er en kommersiell aktør i markedet og det er mange år siden de var en uavhengig kanal. De konkurerer mot jallakanaler for å få mest mulig seere siden det er seertallet de drar inn penger på.
Vis hele sitatet...
På kva måte er dei kommersielle? Og nei, NRK får ikkje inntekter per sjåar. Du har sjølvsagt rett i at dei er avhengige av å ha ei viss oppslutning for å rettferdiggjere posisjonen sin, men på kort sikt er dei ikkje avhengige av det.

Enkeltprogram treng ikkje ha høge sjåartal, ettersom dei ikkje er avhengige av å selje reklamespots til best mogeleg pris. Det gjer at dei kan bruke sendetid på relativt smale produksjoner, og ressursar på relativt smale produksjoner.
Sitat av BAN Vis innlegg
De driter en lang faen i opplysning å smale produksjoner. Dette var noe de drev med før det digitale bakkenettet kom. Nå er det om å gjøre å dra inn sponsorer på sendingene og da er det seertall som teller.
Vis hele sitatet...
Det er kun sportssendinger og liknande som er sponsa, og då med ein kort tekstplakat. Om du hevder NRK ikkje har smale produksjoner har du neppe sett deg inn i kva dei produserer.

Det du kjem med her er mao. objektivt galt.
Sitat av BAN Vis innlegg
Såpeserier, realityshow og lett underholdning er rent søppel. Nyhetene deres bruker samme kilder som alle andre og blir presentert på samme måte.
Vis hele sitatet...
Ja, den kulturelle verdien av alt dei sender er ikkje enorm, men som sagt må ein almennkringkastar balansere det populære og det smale for å spegle breidda i befolkinga.

Har du i heile teke peiling på kva du uttaler deg om her, eller spyr du ut fordommane dine ukritisk?
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2019 kl. 22:55.
Morgendagens sendeprogram:

Noen utvalgte høydare:
  • 13:05, NRK1 - "Hvorfor biter fisken? Kystfiske"
  • 13:45, NRK2 - "Tidsbonanza 1988"
  • 20:45, NRK1 - "Kvenske historier: Det nattlige brød" (Dokumentar fra 2018 om baker Edvin Hansen)
  • 21:15, NRK2 - "Muren: Kypros" (dokumentar om den femti år gamle kypriotiske splitten)
  • 00:00, NRK1 - "Epleslang" (Norsk drama fra 2016)
Smalt nok?
Sist endret av Myoxocephalus; 9. mai 2019 kl. 00:08.