Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 12830
Crimea River
Alec's Avatar
Er det noen her som har noe info vedrørende Hafslund sine automatiske strømavlesere? Info om API for å koble seg til.
Boksene er levert av Aidon som ikke svarer sluttbrukere direkte.

I brosjyren fra Hafslund står det at det er mulig å koble det til "smart-hus" løsninger, men ingen mer info. Jeg finner ikke noe informasjon på internett og når jeg spør Hafslund så forstår de ikke hva jeg spør etter og henviser meg videre til Nettservice.
Nettservice skjønner heller ikke hva jeg spør om og henviser meg tilbake til Hafslund da de kun kan hjelpe til med å f.eks bytte måleren om den ikke fungerer.

Jeg prøvde å ta kontakt med Aidon som er produsenten, men de kan ikke svare direkte til sluttbrukere og henviser meg til Hafslund..


Her er den eneste infoen jeg har klart å få fra Hafslund (brosjyren):
HAN-ADAPTER (Home Area Network) med pil til nettverksadapteret.
"Dette er uttak for smarthjem-løsninger og eksterne skjermer. Plassering av denne vil variere, blant annet avhengig av plass i sikringsskapet ditt."
https://www.hafslundnett.no/kunde/veiledning/15478

Så når ikke leverandøren eller produsenten vil svare, hva gjør man da?
Da ville jeg startet med å koble meg på boksen ettersom det ser ut til å være en nettverksplugg du kan koble til, til rart navn på den men. Så kan du se om den får en IP via DHCP og så portscanne den for å de om du finner noe å kommunisere mot. (Som en start)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det virker ikke som det er ment å være en ethernetport selv om det er en RJ45-kontakt.
http://www.aidon.com/nb/aktuelt/beyo...v-nek-rapport/

Er det noen som har testet videre på dette?

mer info om fra NEK sin utredning her:
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...nExeS_3to1Tjog

https://www.nve.no/Media/4307/201603..._1124902_0.pdf

Og her har diskusjonen gått noe lenger
https://www.hjemmeautomasjon.no/foru...han-interface/
Sist endret av 1v4r; 28. november 2016 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Det er ikke uvanelig å bruke RJ45 plug for RS232 eller RS485 protokollen så kan være den man må prøve på også
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så jamfør overnevnt dokument ( https://www.nve.no/Media/4307/201603..._1124902_0.pdf ) så skal porten være deaktivert som standard og man må be nettselskapet åpne den, åpningen og datatilgangen skal være gratis.

Har noen tatt kontakt og bedt om dette enda?
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå har det seg slik, at jeg tukler med samme "skitt" og min strømleverandør er like ivrig på å dele info om dette emnet, så her er hva jeg har gravd frem så langt.

- HAN kontakten er deaktivert som standard, men er aktivitet på porten i intervall - 2,5s, 10s og 3600s
- Det brukes RS485
- M-BUS

Har foreløpig kodet meg til å lese lampa, da denne skal (i følge manualen) ha 1000 blink = 1kwh (ergo 1blink = 1w)

Vært i kontakt med nordpool og fått tilgang til deres API for strømpriser (noe våre leverandører skal inn på i fremtiden) og skal legge dette inn i koden med tiden.



(bilde)
Rød - kwh pris
Lys grønn - forbruk pr minutt
Mørk grønn - forbruk forrige 6 timer
Gul - snitt forbruk

Grå vannrett
For grønn (25,50,75,100w)
For gul (1, 2, 3, 4 kwh)
For rød (0,2 0,4 0,6 0,8 øre kwh pris)

Grå loddrett
Timer
Hi

Leser du lampa optisk eller via han kontakt?
Foreløpig leser jeg den optisk

Nå etter å ha irritert meg i ca 43ms leste jeg igjennom papirene til NVE på ny og her står det klart og tydelig -

"Alle data som kan sendes via HAN-porten skal stilles kostnadsfritt til disposisjon for kunden.
Eventuelle kostnader til åpning og stenging av HAN-porten skal dekkes av nettselskapet."

Mitt nettselskap er fortsatt tyst som graven da jeg henvender meg til dem med ønske om at denne porten skal aktiveres. Så, frem med multimeter og det er aktivitet på pinne 1,2,3

Finner frem en gammel Cisco Console Cable og sjekker pinout på denne (COM->RJ45)
1 - RTS (request to send)
2 - DTR (data terminal ready)
3 - RXD (receive data)

Foreløpig har jeg kodet opp at DTR og RTS sender, så leser jeg bare hva som kommer i retur på RXDn. Har ikke 50m med kabel liggende klart og gidder ikke begynne rote med dette nå, kompilerer og tester med laptopen etter kirka og kaffen i morra

Tilleggs søppel...
Ønsket er å lunne lese optisk på måler, korrigere med HAN (2,5s/10s/1t) ettersom optisk er "så der.."
Når du suger ut 12kwh så er jo led lampa rene diskolyset (12000/3600 = ~4 blink pr sek) og lampa bruker 125ms på å gå syklusen 0-1-0 (<- ikke stått med stoppeklokka..enda!)

så...
1000/4 = 250ms pr blink - 125ms i lampeaktivitet
yeay - do the math .. det vil bli feil ett sted

(til info - alpha softwaren jeg har bruker threads for å oppnå mer prosessortid for div oppgaver, men jeg ser problematikken allerede ved hobbybruk pga avvik i måleravlesningen)

trøtt.no



Kort innpå .. noen som veit om det går an å bruke IR til å lese lysbølgen i dioden, har også sett at det eksisterer noen LEDs som registrerer lys... nei, for mye ideer nå....
Sist endret av Exion; 4. mars 2018 kl. 03:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Exion Vis innlegg
Når du suger ut 12kwh så er jo led lampa rene diskolyset (12000/3600 = ~4 blink pr sek) og lampa bruker 125ms på å gå syklusen 0-1-0 (<- ikke stått med stoppeklokka..enda!)

så...
1000/4 = 250ms pr blink - 125ms i lampeaktivitet
yeay - do the math .. det vil bli feil ett sted
Vis hele sitatet...
125ms er jo ei evighet! Sjølv en sløv opamp på heroin vil jo greie en slik flanke. Problemet om du mister ting her er antakeleg at du forsøker å lese det i software. 4Hz *kan* skape problem, spesielt over en buss som USB som har latency.

Bruker du ein arduino med interrupts er ikkje 4Hz et problem ein gong. Den bør avlese korrekt opp til minst eit par kilohertz. Bruker du ein dedikert teljechip bør det fungere fint opp til hundretalls kilohertz.

Om optotransistorer fann eg følgjande:
Sitat av http://www.johnloomis.org/ece445/topics/egginc/pt_char.html
EG&G Optoelectronics tests the tR and tF of its phototransistors and photodarlingtons at an IC = 1.0 mA and with a 100 ohm load resistor in series with the detector. Phototransistors display tR and tF times in a range of 1 µsec to 10 µsec. The tR and tF of photodarlingtons typically lie between 30 µsec and 250 µsec.
Vis hele sitatet...
Det ser ut til at fotodioder kan vere ein del kjappare, med responstider ned mot nanosekundområdet. Alt i alt bør ikkje det å lese eit signal på 4Hz vere ei utfordring...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Exion Vis innlegg
Mitt nettselskap er fortsatt tyst som graven da jeg henvender meg til dem med ønske om at denne porten skal aktiveres. Så, frem med multimeter og det er aktivitet på pinne 1,2,3

Finner frem en gammel Cisco Console Cable og sjekker pinout på denne (COM->RJ45)
1 - RTS (request to send)
2 - DTR (data terminal ready)
3 - RXD (receive data)
Vis hele sitatet...
Dette er pinnenavn fra RS232, hvis de bruker RS485 heter pinnene +, - og jord.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Denne er vel innafor å bumpe, for nå har Hafslund åpnet porten!
https://www.dinside.no/bolig/sjekk-o...725.1550507958
Vi har fått Kaifa MA105H2E i huset, og jeg ser at denne har en HAN port med RJ-45 kontakt.



Er dette en port for ethernet eller ennå bedre TCP/IP eller UDP/IP?
Sist endret av 0xFF; 21. februar 2019 kl. 12:44.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg trenger å måle og logge spenning over tid i et hus, og kom på at det skulle være mulig via disse "nye" strømmålerene. Finnes det et ferdig system som jeg helst bare kan kjøpe et sted fremfor å måtte bygge selv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Jeg trenger å måle og logge spenning over tid i et hus, og kom på at det skulle være mulig via disse "nye" strømmålerene. Finnes det et ferdig system som jeg helst bare kan kjøpe et sted fremfor å måtte bygge selv?
Vis hele sitatet...
Tibber pulse