Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3199
Anonym bruker
"Vettskremt Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det lov å spise/jakte due? Regner med at kjøttet ikke er best på smak eller serlig næringsrik, men hvor høy er risikoen for at det kan være helseskadelig å spise? Med tanke på smak vil jeg tro at med rett behandling så vil det ikke smake så verst. Hvis noen har verdt borti dette før så er jeg takknemlig for alt dere har å komme med. Har tenkt på dette veldig mye i det siste og lurer på om det i teorien er mulig og/ellere en god ide. Takk forhjelpen.
Anonym bruker
"Vettskremt Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Glemte å si det, men jeg mener due fra byen.
Ville mye heller jaktet ringdue i skogen enn å spist luftrottene i byen som lever på tyggis og sigarettsneiper. Men om man er nødt er vel også de spiselige selv om smaken neppe er noe særlig.
Ringdue er den eneste duefuglen som er lov å jakte i norge, i perioden 21. august - 23. desember. Ikke i alle landsdeler riktignok, men det vil du vite hvordan du finner ut av når du tar jegerprøvekurset du må ha uansett før du jakter.
Due er namnam.
Det er ikke forbudt å spise bydue, men det er ikke lov å jakte på den
En kompis av meg setter snare for å fange bydue og ringdue, han har en stor takterrasse hvor de trives hehe
Skogsfugl er langt bedre en byfugl selvfølgelig, men sier ikke neitakk uansett
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Due er namnam.
Det er ikke forbudt å spise bydue, men det er ikke lov å jakte på den
En kompis av meg setter snare for å fange bydue og ringdue, han har en stor takterrasse hvor de trives hehe
Skogsfugl er langt bedre en byfugl selvfølgelig, men sier ikke neitakk uansett
Vis hele sitatet...
Har du prøvd måke også?
Ser for meg due som en mellomting mellom and og kylling.
Måke kanskje som en mix mellom kylling og tunfisk?
hva har dette med kebab å gjøre?
kebab-due kanskje
Sist endret av Gloss; 5. desember 2017 kl. 21:59.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Har du prøvd måke også?
Ser for meg due som en mellomting mellom and og kylling.
Måke kanskje som en mix mellom kylling og tunfisk?
Vis hele sitatet...
Bymåke smaker forsåvidt det samme som bydue, de spiser mye det samme også.

Det er relativt ubetydelig om dyret heter due, rev eller marsvin, kjøtt er kjøtt
Og ja, jeg har spist rev, men jeg går ikke på revejakt på grunn av kjøttet...

Sitat av Gloss Vis innlegg
hva har dette med kebab å gjøre?
kebab-due kanskje
Vis hele sitatet...
Duebryst går fint i kebab "ittno problem"
Sist endret av SpecialWeirdo10; 5. desember 2017 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vist trikiner i måker, så det er dårlig egnet til mat. ( Trikiner er fæle saker: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Trikinslekten )
Trikiner er ikke noe hinder, bare tilbered riktig
Det er/kan være trikiner i duer, måker, rev, grevling, bjørn, gris og mange flere
Sist endret av SpecialWeirdo10; 5. desember 2017 kl. 22:39.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Har du prøvd måke også?
Ser for meg due som en mellomting mellom and og kylling.
Måke kanskje som en mix mellom kylling og tunfisk?
Vis hele sitatet...
Gråmåker er fast innslag på menyen min. Nydelig matfugl, så lenge du jakter på ungfuglene. De eldre fuglene bærer preg av at de spiser mye fisk som setter smak på kjøttet. Er innført nye restriksjoner på jakt i år, så ikke mulig å jakte over store deler av landet. Har også fått en fiskemåke en gang. Den syns jeg ikke smakte så godt...
Sist endret av Halalgeir; 6. desember 2017 kl. 14:20.
Til de som spiser byduer og bymåker. Fugler som lever av bamsemums, spillolje og kebabrester kan neppe sies å være særlig godt egnet til mat for mennesker. Skal du først høste av naturen så legg nå litt sjel i det og skaff deg kvalitetsmat.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Til de som spiser byduer og bymåker. Fugler som lever av bamsemums, spillolje og kebabrester kan neppe sies å være særlig godt egnet til mat for mennesker. Skal du først høste av naturen så legg nå litt sjel i det og skaff deg kvalitetsmat.
Vis hele sitatet...
Hvis vi skal se sånn på det så er det mye kjøtt og fisk fra butikken vi burde holde oss unna
Av de tingene du nevner er vel spillolje den eneste tingen som er usannsynelig i dyre og fiskefor.
Forferdelig mye av avfallet fra næringsmiddelindustrien blir dyrefor, bamsemums, troika, svenske kjøttboller, you name it pigs eat it

Duekebab har hvertfall vært "frittgående" før de blir spist hehe
Duene på Oslo s har en rimelig stødig diet som stort sett består av kortreist bakeverk i alle mulige former. De er ganske uredde også, så det bør ikke være for mye stress å grabbe en.