Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7972
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Googlet "organize cables", og kom til PetaPixels Use Toilet Paper Rolls to Organize Cables.

Smart!

Men innså fort at en del ledninger jeg har er for lange til denslags.

Puslet litt, og kom fram til noe slikt:


  • Dette er bare toppen på en ganske lang remse nedover. Min vil for tiden være på rundt 1m (er rundt 25 ledninger).
  • Remsen tenkte jeg kunne være av tekstil, med en eller annen forsterkning bak. Papp?
  • Hele saken kan henges fra veggen, et skap, en dør, lillesøster, eller en spesielt søvnig katt.
  • De grå er festepunkter. Jeg tenkte på to knapper, med en strikk mellom. Strikken ville ikke vært så stram at den trakk sammen tekstilet.
  • I tillegg kunne man skrevet på rullene. T.d. «USB -> USB mini | Wacom-board | 60 cm», eller tom. printet ut med bilder av kontaktene og greier.
Men hva med transport? De kan jo falle ut og slikt.



Lange nok stoffbiter på sidene til at de kan slås over og kneppes igjen. Kanskje rulle sammen hele pakka.

Enda en tanke jeg hadde: En hel del av ledningene henger fast i ladere o.l. Disse kunne man puttet i egne lommer man festet på siden av rullen «sin», med en knapp. Men hvordan er dette forenelig med transportmetoden? Brede nok stoffbiter til å la dem være på innsiden?

Innspill, tanker, forslag, forbedringer, alternativer?
Genialt konsept.
Men personlig måtte jeg ha brukt noen år for å få nok dorullkjærner til å kunne få dekt det jeg har av kabler...
just a speck of dust
kjøp et pvc rør i passende lengde og diameter ? ser litt bedre ut. så kan du merke den med postit lapper eller merkelapper av egent ønske.
Sist endret av DogheadPenguin; 4. april 2012 kl. 15:46.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Blackkoz: Ptheh, rasjonalisering og perfect sollution fallacy. Er null problem å samle sammen fra venner, og be dem ta vare på dem så du kan få dem ved neste anledning.

Gjør dette: Sett som facebookstatus: «Trenger dorullkjerner! Donasjoner ønskes! Skal få organisert ledningene mine. Mer info i denne tråden

Tadaa.

DogheadPenguin: Mjeee… da blir jeg å lete etter rør, og så videre. Dorullkjerner er ganske så perfekte.
_______________

Var på Panduro idag, og forklarte situasjonen til et veldig hyggelig menneske.


  • Jeg kjøpte 60cm * 140cm «Lerret Halvlin». Kostet 100 kroner, vasketemperatur på 40 °C. Kombinasjon av lin og bomull. Krymper visst litt om det vaskes, så skal vaske den først. Skal sy en kant før dette, så det ikke faller av masse tråder. Dette er den kaki-fargede.
  • Som avstivning fikk jeg foreslått «Vliselin Eggeskall 0.2 mm». Kostet 60 kroner for 60cm * 90 cm. Skal strykes på på baksiden av stoffet som skal forsterkes.
  • Og så strikkbånd med hull med 2 (?) cm avstand til 25 kroner.
  • Hadde tenkt å kjøpe knapper også, men de hadde bare 11mm og 15mm trykk-knapper. 13 mm bør passe best. Kanskje de har det på Sommer.

Spurte også om tanker hun hadde om en løsning for oppheng (den sære pila med hull i på øverste bilde). Hun hadde et flott forslag: Kleshenger på toppen!

Jeg tror forøvrig jeg blir å feste litt kraftige bomullsbånd for å lukke saken, i stedet for knapper. Ser også litt penere ut når den henger et sted og ikke er i bruk.

Enda noe jeg spurte om var forslag til lommer for laderblokker. «Hva med strikk som holder dem opp, ved siden av den respektive dorullen?». «Sweet, dét skal jeg prøve. Om det feiler kan man alltids sy på lommer i etterkant».
Ser du allerede har en plan, men skyter inn en annen ide likevel.
knyt sammen ledningene dine på denne måten og deretter henge dem opp på knagger/spiker/inne i ett nøkkelskap(blir kanskje heller ett ledningsskap).
Eller som noen over her sa, få tak i pvc i rett lengde, bor hull og pop dem sammen med popnagler sånn at de danner en remse. Kan henges på innsiden av en skapdør, eller flere skapdører hvis de er små eller du har mange ledninger.
Går det ikke bare an å ta teip og en papirbit, skrive på og teipe fast rundt ledningen?
http://www.hellermanntyton.us/produc...?lon=170-03156

Hellermanntyton har mange løsninger så slipper du og lage selv.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Taurean Vis innlegg
Går det ikke bare an å ta teip og en papirbit, skrive på og teipe fast rundt ledningen?
Vis hele sitatet...
Joda, men det er noe herk å dra av teip, og du har fortsatt ikke «lagret» dem.

Noe annet som kan funke er lommer på et tekstilplagg, som dette. (Om 404: "pocket rack on door" -> Images.)
Sitat av Sortodden Vis innlegg
http://www.hellermanntyton.us/produc...?lon=170-03156

Hellermanntyton har mange løsninger så slipper du og lage selv.
Vis hele sitatet...
Ser ut som om dette sikter på beskyttelse i stedet for lagring.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Halvrelatert tips jeg fant på en side som så omtrent slik ut (>9k blogger med ~samme artikkel):



Påskrevne WP:Bread clips. Antagelig enklere å ta av enn teip. Spørs om de sitter bra nok tho. (Artig liten anekdote om hvordan de ble funnet opp på WP btw.)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Oppdatering: Skulle få unna ledningene i påvente av at jeg sydde sammen prosjektet.

Brukte strikk på mange av dem (legge dobbelt om og om igjen. Ett strikk på midten, eller to strikk med samme avstand fra midten av den sammenlagte ledningen). Puttet disse i plastikkbrødposer.

Resultat: Har fortsatt ikke sydd sammen saken, fordi jeg innså at jeg kun brukte 4-5 av ledningene til daglig. Brødposene har nå vært med på flyttelass to ganger. Skal se om jeg greier å kvitte meg med en del av ledningene jeg kanskje aldri kommer til å bruke.
Bilde
På tide og rydde litt i kabelsalaten
Sist endret av wtf1337; 13. november 2012 kl. 15:17.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
▼ ... over en måned senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Surfet på reddit.com/r/lifeprotips, og fant en del som har med ledningsorganisering å gjøre:

Om man har satt skjermen sin på et par bøker:



imgur
- reddit-tråd
___

wp:Binder clips på baksiden av pulten som alternativ til forrige metode, for å gjøre ledninger man ofte plugger inn og ut, lett tilgjengelige:



imgur med flere bilder og forklaringer

___

Disse er fra et imgur-album med 50 LPT-er:







Kommentarene på imgur
___

Binder-clips kan også brukes slik:



imgur - reddit-tråd
___

Angående min egen ledningssituasjon: Jeg kjøpte enda en av de store boksene jeg bruker i DIY:Ergonomisk stående ved PC-en, og flyttet dem fra brødposene til boksen. De fleste med strikk rundt, noen med dorullkjerne.
▼ ... flere år senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Etter boks + dorullkjerner brukte jeg noe annet en stund: Kleshenger med gammel støvlelisse spent som en bue, og binders til kroker under.

Nå er det stang og S-kroker fra IKEA GRUNDTAL-serien. Henger på veggen nær gulvet.

Mer tilgjengelig enn i boksen, mer stabilt enn kleshengeren, men fortsatt ikke fornøyd altså.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Har tenkt litt mer på dette, og lurer på om jeg ville vært fornøyd med én boks per kategori: strøm, USB (og FW og lightning), nettverk, lyd og display. Og eventuelt en prioriteringsliste for når en ledning kunne vært i to kategorier. Det virker som en bra balanse mellom"alt er i en haug" og "jeg har 38 forskjellige ledninger, og dermed like mange kategorier"
Jeg er ikke akkurat noe nazi på organisering av slikt, men har ryddet opp i boden og sortert meg ned til 2-3 (mindre) plastkasser med forskjellige typer kabel.

I den ene er det utelukkende kabler til PC og den digitale verden. Altså primært skjermkabler, nettverkskabler og USB kabler av ulike typer.
I den andre har jeg strømkabler og adaptere.
I den tredje husker jeg ikke helt i farten hva jeg har, men mener det var resten som ikke passet inn i de to første.

Holder man seg til dette, så kan man fint også redusere antallet kabler. Man trenger f.eks ikke 20 apparatkabler.
1 til hver dings man eier + 2-3 ekstra liggende holder lenge.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Har tenkt litt mer på dette, og lurer på om jeg ville vært fornøyd med én boks per kategori: strøm, USB (og FW og lightning), nettverk, lyd og display. Og eventuelt en prioriteringsliste for når en ledning kunne vært i to kategorier. Det virker som en bra balanse mellom"alt er i en haug" og "jeg har 38 forskjellige ledninger, og dermed like mange kategorier"
Vis hele sitatet...
Jeg sorterer ledningene i to forskjellige kasser, der kategori 1 er «hovedstrøm», her går alle kablene som brukes til å føre strøm frem til ladere eller datamaskiner i. Disse kablene har et gjennomsnittlig tykk diameter og går dermed ikke så mange i samme kasse.

Kategori 2 er «Signalkabler» eller «Datakabler» her går alle typer kabler som brukes til å føre signaler eller data, VGA, DVI, USB, Firewire, Nettverk... osv. Disse kablene er vesentlig mye tynnere enn hovedstrømkablene så i det er plass til langt flere i samme kasse.