Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3293
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg har de siste 3 årene hatt en jobb hvor ingen er organisert. Bedriften virker veldig useriøs når det kommer til drift, om jeg kan kalle det det.

Eier er utrolig gniten og skal ha maximal fortjeneste. Dette går ut over lønnen vår og andre rettigheter. Personlig skylder de meg 1000kr som jeg skulle hatt for 6 måneder siden. Jeg har også hørt at folk mangler feriepenger og penger fra lønn generelt sett. Hva kan gjøres med dette?

Det har blitt snakket om å organisere oss, men da har eieren sagt at da ansetter han bare 20 nye og gir oss som er organisert mindre timer. Er dette lov?
Det kommer ofte "trusler" fra kontoret. Og timelønnen begynner på usle 123kr/t, maxlønn for en vanlig ansatt kan bli 163kr/t. Så dette er et provisjonsbassert yrke.

I tillegg kommer det ofte informasjon/tester/kurs/tlf-møter som MÅ deltas på for at Eier kan gi oss mer timer. Er dette fakta? Er det forventet av en bedrift at ansatte skal være ledig kl. 21:00-22:00 på kvelden for å delta i et tlf-møte?

Det går ikke an å snakke med noen av de på kontoret da de ikke erkjenner egne feil. De sitter seg på bakbeina med engang.

What 2 do? Begynner å bli forbannet på hele bedriften. Ønsker å slutte, men er ikke lett å få seg ny jobb i dag uten å kjenne folk.

Noen tips?
Arbeidstilsynet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er du fast ansatt? Kva står i avtalen?

Om du er fast ansatt i deltid eller heiltid kan ikkje arbeidsgjevar utan viare redusere omfanget av avtalen, og iallefall ikkje samtidig tilsettje fleire nye til samme arbeidsoppgåver.

Eg vil anbefale at alle melder seg inn i fagforening rimeleg synkront, og vert det oppseiing så har de i utgangspunktet ei veldig god sak ut frå det du skriv her.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ut i fra kontrakten er jeg ansatt på fulltid, men tidligere har eieren vært snill med å sitte meg ned i timer når jeg studerte. Skrev dog aldri under ny kontrakt på deltidsstilling.

Tror de fleste er redd for å organisere seg, eller ikke bryr seg. Truslene fra eier kan sikkert treffe hos noen av de andre ansatte.
Du skal ikke være redd for at arbeidsgiver skal iverksette tiltak dersom dere organiserer dere. Det er en grunn til at organisasjonene har vunnet frem i slik de har.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er stygt redd de andre ansatte er redd for å organisere seg. Hjelper vel fint lite om jeg organiserer meg alene?
Hadde en for noen år siden som organiserte seg. Han fikk sparken. Han var dog ikke den mest engasjerte heller i bedriften, men kan de sparke ansatte pga de er organisert? Hva er grunnlag for å få fyken?

Her i denne bedriften tror jeg ikke det skal så mye til før man ryker og blir erstattet.
Føler de prøver å finne noe å ta oss på dersom vi ikke jobber nok og godt nok.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er klart at det kan bli lang kamp som kan koste å organisere seg og settje hardt mot hardt. Det tar tid å få saka opp i rettsvesenet om du vert oppsagt.

Samtidig er det soleklart at det er fritt fram for å organisere seg. Arbeidsgjevar har ikkje rett til å nekte det. Arbeidsgjevar kan heller ikkje sei opp fast tilsette på bakgrunn av det. Grunnlag for oppseiing er stortsett pliktbrot og oppdragsmengda. Og det skal generelt relativt mykje til. At du gjer ein litt dårleg jobb ein dag er t.d. ikkje ein grunn som er i nærleiken av god nok. Du skal som hovudregel få ein sjans til å rette opp forholdet - med mindre det er veldig grovt. Om du kjem for seint ein gong er det som hovudregel ikkje grunn nok.

Så generelt sett har arbeidsgjevar ei forferdeleg dårleg sak.
Sist endret av vidarlo; 9. mars 2017 kl. 17:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om man ikke godtar den eventuelle oppsigelsen som de truer med mister ingen jobben så lenge saken pågår og til slutt ender i deres favør.

Som vidarlo sier så skal det endel til om det ikke er snakk om grove tilfeller. Sist jeg var med i en oppsigelses sak ble det til og med påpekt (av fellesforbundet) at eks en person har forsovet seg ofte/hver dag er det ikke en oppsigelses grunn ettersom bedriften har "godtatt" det og det da har blitt normen.
Sist endret av Mrlarsen; 9. mars 2017 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Som vidarlo sier så skal det endel til om det ikke er snakk om grove tilfeller. Sist jeg var med i en oppsigelses sak ble det til og med påpekt (av fellesforbundet) at eks en person har forsovet seg ofte/hver dag er det ikke en oppsigelses grunn ettersom bedriften har "godtatt" det og det da har blitt normen.
Vis hele sitatet...
Det kjem an på. Forseintkomming kan i utgangspunktet føre til avslutning av arbeidsforholdet, gitt at arbeidsgiver har påtalt det. Men arbeidsgiver kan ikkje selektivt praktisere regelverket i så måte; dei må legge seg på ei linje, og halde seg til det.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvem er det best å være organisert hos da? LO? Fellesforbundet?

Takker for svar!
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg tror i denne bedriften at hvis noen først begynner å sjekke igjennom hvordan de driver, så vil det resultere i utgifter på en eller annen måte for eier. Han er lite interessert i å betale mer enn det han må. Nå går de rundt og strammer inn rundt timer, slik at lønningene ikke blir for store til de enkelte. I tillegg til at jeg hører at folk ikke har fått utbetalt alt av lønn og mangler feriepenger osv. Personlig venter jeg på 1000kr. Jeg er også sikker på at hvis jeg hadde gått igjennom lønningen fra startdato til nå hadde de skyldt meg penger. Dette er umulig da lønnslippen bare viser antall timer og timesats. Overtid og andre tillegg vises ikke. Vi får ikke overtid har jeg også hørt.

Er det noen man kan engasjere for å sjekke inn i slikt eller blir det gjennom en organisasjon som f. eks LO?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem er det best å være organisert hos da? LO? Fellesforbundet?
Vis hele sitatet...
Kjem an på bransje. Er du ingeniør er det åpenbare svaret NITO. Er du kokk er antakeleg fellesforbundet meir nærliggande. Du får lese litt på nettsidene deira og sjå om dei dekker ditt avtaleområde.
Det beste for din del er faktisk å kontakte arbeidstilsynet. Her høres det ut som at det er en jobb for de å rydde opp.
På dette området kan ikke en fagforening hjelpe deg så mye.

Om du er redd for å komme i problemer med din arbeidsplass for at du organiserer deg, så kan du velge å betale kontigenten manuelt. - Altså at arbeidsgiver ikke får noe informasjon om dette.

Vil du ha en permanent endring på arbeidsplassen din, så må dere være flere. Helst over 50% av de ansatte. Og så kan dere involvere fagforeningen for å få på plass avtaler. Tariff er et fint utgangspunkt.
Krever dere tariff, er det fint lite arbeidsgiver kan gjøre med det hele. Igrunn kun tre valg - Legge ned bedriften - Ikke godta avtalen og dere går ut i streik - Godta avtalen.
Ved valg to, er det kun valg en eller tre som er resultatet.


Så snakk med dine kollegaer. Finn ut hva dere ønsker å forandre på og hvordan dere ønsker å ha det.
Snakk med arbeidstilsynet og få de på besøk.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det beste for din del er faktisk å kontakte arbeidstilsynet. Her høres det ut som at det er en jobb for de å rydde opp.
På dette området kan ikke en fagforening hjelpe deg så mye.

Om du er redd for å komme i problemer med din arbeidsplass for at du organiserer deg, så kan du velge å betale kontigenten manuelt. - Altså at arbeidsgiver ikke får noe informasjon om dette.

Vil du ha en permanent endring på arbeidsplassen din, så må dere være flere. Helst over 50% av de ansatte. Og så kan dere involvere fagforeningen for å få på plass avtaler. Tariff er et fint utgangspunkt.
Krever dere tariff, er det fint lite arbeidsgiver kan gjøre med det hele. Igrunn kun tre valg - Legge ned bedriften - Ikke godta avtalen og dere går ut i streik - Godta avtalen.
Ved valg to, er det kun valg en eller tre som er resultatet.


Så snakk med dine kollegaer. Finn ut hva dere ønsker å forandre på og hvordan dere ønsker å ha det.
Snakk med arbeidstilsynet og få de på besøk.
Vis hele sitatet...
Takk for gode svar! Er nok jeg som må ta initiativ. Så går i gang med engang!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det beste for din del er faktisk å kontakte arbeidstilsynet. Her høres det ut som at det er en jobb for de å rydde opp.
På dette området kan ikke en fagforening hjelpe deg så mye.
Vis hele sitatet...
Gitt at arbeidstilsynet gidd engasjere seg. Det er langt ifrå sikkert. T.d. har dei relativt lite med usaklege oppseiinger, eller manglande utbetalinger av lønn å gjere.

Fagforeninger kan støtte med juskompetanse, som for det første kan vurdere saka, og for det andre ta dei rettslege stega for å få gjennomslag. Det kan vere alt frå å informere arbeidsgjevar til å faktisk ta ut stevning mot arbeidsgjevar. Arbeidstilsynet vil afaik ikkje gjere nokon av dei tinga.

Haken er jo at fagforeninger ikkje vil ta del i ting som har skjedd før innmeldinga.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vil du ha en permanent endring på arbeidsplassen din, så må dere være flere. Helst over 50% av de ansatte. Og så kan dere involvere fagforeningen for å få på plass avtaler. Tariff er et fint utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Det er heilt rett at ein tariff krev fleirtal, men ein person kan gjere ein stor skilnad. Om ein person får gjennomslag er sjansen stor for at arbeidsgjevar ikkje vil kjempe mot resten - og resten vil uansett stå fritt til å organisere seg.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Snakk med arbeidstilsynet og få de på besøk.
Vis hele sitatet...
Aha, så arbeidstilsynet er eit substitutt for fagforeninger? Som nemt over trur eg du surrer litt om kva arbeidsområde dei har. Dei har i utgangspunktet relativt lite med t.d. manglande lønnsutbetalinger å gjere. Det dei kan gripe inn mot er i hovudsak grovare avvik, som arbeidstidsbestemmelser, internkontroll etc.