Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2138
Hei.

Jeg har planer om bytte ut mitt trofaste Canon 550d mot noe bedre, nyere og kanksje lettere, men siden jeg ikke har så mye peiling så hadde jeg håpet å få litt hjelp her.

Har et budsjett på rundt 6-8 tusen.
Jeg liker å ta landskap ,naturbilder og reisebilder. Bruker egentlig ikke å ta då mye landskapsbilder, fordi kameraet blir for stort og klumpete med å dra med seg på korte fjellturer.

Her er et lite album med noen bilder som jeg har tatt: http://imgur.com/a/eS4zs Disse viser kanskje litt om hvordan type bilder jeg liker å ta.
Vil gjerne ha et kamera som er lett å ta med seg. (Putte i sekken når man er på tur, ha med seg når man er på ferie...etc)

Har noen linser til canon kameraet mitt, så å kunne brukt disse på mitt nye kamera hadde jo vært positivt, kanskje med adapter?
Har sett litt på disse kameraene:
Fujifilm x100t litt dyrt og kanskje litt upraktisk, med dritkult kamera.
Sony a6000, hørt at dette skal være et veldig bra kamera, er bildekvaliteten på dette bedre enn på mitt 550d?
Olympus OM-D E-M5, kanskje a6000 er like bra bare billigere?
Jeg har akkurat gått fra et Canon 1100D til 70D, blant annet for å bruke objektivene jeg allerede har.
Canon 70D ligger akkurat innenfor ditt budsjett, men er på vei ut, så det må muligens bestilles.
Med det sagt, tror jeg ikke du vil merke stor forskjell på bildekvaliteten ved å bytte kamera.
For en av erfaringene jeg har gjort meg ved å bytte kamera, er at det er veldig sant det man sier at det er objektivet som er viktigst, ikke hvilket kamerahus man har.
Jeg har mye flere muligheter med det nye kameraet, men forskjellen mellom bilder tatt med samme objektiv på de to nevnte kameraene, er egentlig ikke nevneverdig under normale forhold.

Ut fra bildene du lenker til vil jeg tro at du har mer å vinne på å investere i et nytt objektiv, eventuelt et lite kompaktkamera dersom det viktigste er at det skal være enkelt å ta med seg.
Hva slags objektiver har du?
Sist endret av Jonta; 29. april 2015 kl. 00:26. Grunn: Fjernet unødvendig sitering
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Hei og takk for kjapt svar.

Har ikke bestemt meg 100% for at jeg vil bytte kamera, hadde vær kjipt å måtte solgt alt av utstyr jeg hadde.

Her er linsene jeg har, kanksje ikke den beste opptikken:
Canon ef 50mm f/1.8
Kit linsen 18-55
Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 En superzoom som kan brukes til det meste, ikke så bra i dårlige lysforhold tho.
Og en Samyang fisheye linse

Vurderte en stund å investere i en bedre linse for å ta landskapsbilder, kanskje jeg heller burde gjøre dette istedenfor å kjøpe et helt nytt kamera? Har du noen linser å anbefale? (brukt eller nytt)
Personlig ville jeg beholdt 550-en og heller brukt pengene på god optikk. Å ha bra glass for både Nikon og Canon er temmelig trygge investeringer. Dersom du finner ut at du skal bytte system senere vil du få solgt objektivene til en grei pris og ikke tape så alt for mye. I motsetning til verditapet på kamerahus, som ikke er verdt noe som helst etter et år eller to.

Du kan jo f.eks se på disse:
Sigma 18-35 f/1.8 (kanon som vidvinkel/normalobjektiv, men bruker hele budsjettet ditt)
Canon 17-40 f/4 (denne får du billig brukt, har vært kit-objektiv på 5D som gjør at mange har det uten å bruke det),
Canon 70-200 f/4 (sjekk bruktmarked her også. Finnes også en utgave med bildestabilisator til 2x prisen om man vil ha det)

På den andre side. Dersom du syns kameraet er for tungt og klumsete å ta med så er ikke DSLR veien å gå. De fleste entusiast-hus er både større og tyngre enn 550d, det samme gjelder objektivene. Jo mer lyssterke og skarpere de er, jo mer veier det ofte. Dersom du skal ut og reise og vil ha noe som er lett, ville jeg solgt alt utstyret (prøvd å prakke det på en eller annen dude som en pakke og ikke bli sittende igjen i evigheter med den siste tingen som er vanskelig å bli kvitt) og byttet det ut med et eller annet speilløst systemkamera. Om du klarer få et par tusen for eksisterende utstyr har du fort råd til sony a6000 og decent optikk f.eks. Om det ikke gir deg bedre bildekvalitet enn 550d så er det i alle fall tilsvarende, men langt lettere.
Har ingen objektiv å anbefale, har selv samme Tamron objektiv som du har og er veldig fornøyd med det, funger veldig godt som et allround objektiv.
Selv savner jeg et lyssterkt vidvinkelobjektiv og vurderer å skaffe meg dette, men er usikker på om det er bra nok (er først og fremst tiltenkt astrofotografering og lanskapsbilder).
Uansett vil du som sagt få mer igjen for å investere i et objektiv om det om det er bildekvaliteten du vil forbedre, er det for å ha noen enklere å ta med seg rundt, er, som moridin skriver, ikke DSLR veien å gå.
Om vekt og størrelse er hovedpoenget, ville jeg gått for et Fuji X10 eller X100. Brukt kan du få dem godt innenfor budsjettet ditt, og det skal være svært gode kameraer.
Om ikke vil du nok få mest ut av å bytte objektiver til det eksisterende systemet som de andre sier, eller gå for Olympus-kameraet.

Hva er det spesifikt du føler holder deg igjen med Canon-kameraet?
Uten å vite det er det ikke så lett å anbefale noe.

Et lite tips på slutten, bildene du postet var fine, men om du hadde anvendt Rule of Thirds kunne de kjapt blitt mye mer interessante. Midtstilte subjekter kan ofte gi et litt kjedelig bilde.
Oppdaget først nå at objektivet jeg har sett på ikke passer til mitt kamera.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
Personlig ville jeg beholdt 550-en og heller brukt pengene på god optikk. Å ha bra glass for både Nikon og Canon er temmelig trygge investeringer. Dersom du finner ut at du skal bytte system senere vil du få solgt objektivene til en grei pris og ikke tape så alt for mye. I motsetning til verditapet på kamerahus, som ikke er verdt noe som helst etter et år eller to.

Du kan jo f.eks se på disse:
Sigma 18-35 f/1.8 (kanon som vidvinkel/normalobjektiv, men bruker hele budsjettet ditt)
Canon 17-40 f/4 (denne får du billig brukt, har vært kit-objektiv på 5D som gjør at mange har det uten å bruke det),
Canon 70-200 f/4 (sjekk bruktmarked her også. Finnes også en utgave med bildestabilisator til 2x prisen om man vil ha det)

På den andre side. Dersom du syns kameraet er for tungt og klumsete å ta med så er ikke DSLR veien å gå. De fleste entusiast-hus er både større og tyngre enn 550d, det samme gjelder objektivene. Jo mer lyssterke og skarpere de er, jo mer veier det ofte. Dersom du skal ut og reise og vil ha noe som er lett, ville jeg solgt alt utstyret (prøvd å prakke det på en eller annen dude som en pakke og ikke bli sittende igjen i evigheter med den siste tingen som er vanskelig å bli kvitt) og byttet det ut med et eller annet speilløst systemkamera. Om du klarer få et par tusen for eksisterende utstyr har du fort råd til sony a6000 og decent optikk f.eks. Om det ikke gir deg bedre bildekvalitet enn 550d så er det i alle fall tilsvarende, men langt lettere.
Vis hele sitatet...
Sigma 18-35 f/1.8 så spennende ut, leste en test av det og stod at det var et utrolig bra objektiv. Kanskje mulig å finne billigere på bruktmarkedet.

Regner med at hvis jeg selger kameraet så får jeg sikkert 2-4 tusen for det, med alt av utstyr, men til Sony a6000 kan jeg få kjøpt et adapter slik at jeg kan bruke canon optikken min. Eneste minus med et adapter er at det tar lengre å fokusere.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har ingen objektiv å anbefale, har selv samme Tamron objektiv som du har og er veldig fornøyd med det, funger veldig godt som et allround objektiv.
Selv savner jeg et lyssterkt vidvinkelobjektiv og vurderer å skaffe meg dette, men er usikker på om det er bra nok (er først og fremst tiltenkt astrofotografering og lanskapsbilder).
Uansett vil du som sagt få mer igjen for å investere i et objektiv om det om det er bildekvaliteten du vil forbedre, er det for å ha noen enklere å ta med seg rundt, er, som moridin skriver, ikke DSLR veien å gå.
Vis hele sitatet...
Har litt av samme problemstillingen som deg. Tamron objektiv funker fett i gode lysforhold, men begynner det å bli litt mørkt så når det ikke helt opp. Slik som f.eks Canon ef 50mm f/1.8 gjør. Skulle jeg ha kjøpt meg et nytt objektiv så ville det vært et lyssterkt vidvinkelobjektiv, slik osm du vurderer.

Vurder litt som nevnt før i tråden å kjøpe meg et lite lett kamera som f.eks Fujifilm x30, men da å ta vare på kameraet og optikken jeg har nå.

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Om vekt og størrelse er hovedpoenget, ville jeg gått for et Fuji X10 eller X100. Brukt kan du få dem godt innenfor budsjettet ditt, og det skal være svært gode kameraer.
Om ikke vil du nok få mest ut av å bytte objektiver til det eksisterende systemet som de andre sier, eller gå for Olympus-kameraet.

Hva er det spesifikt du føler holder deg igjen med Canon-kameraet?
Uten å vite det er det ikke så lett å anbefale noe.

Et lite tips på slutten, bildene du postet var fine, men om du hadde anvendt Rule of Thirds kunne de kjapt blitt mye mer interessante. Midtstilte subjekter kan ofte gi et litt kjedelig bilde.
Vis hele sitatet...
Tror fuji x10 er utgått, det er vel fuji x30 som er det nyeste. Men brukt så kan jeg sikker få fuji x10 for en billig penge. Så et x10 til 1700,- på finn. x100 ligger på rundt 4-5 tusen, er det verdt å betale så mye for et så gammelt kamera. Hvor stor forskjell er det egentlig på x100 og x100T?

Føler at Canon-kameraet er for dårlig i dårlige lysforhold, dette har nok også noe med at optikken min ikke er den beste i slike forhold. Vil også ha et kamera med lit videre vinkel, for å ta landskapsbilder.

Takk for det.
Har faktisk lære om den regelen på skolen. Jeg er helt enig med deg. Synes at mange av bildene mine blir litt kjedelige, så skal huske på den regelen neste gang jeg er ute å tar bilder.
Sist endret av HuskaIkke; 29. april 2015 kl. 10:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Litt avhengig av Samyang-objektivet ditt tror jeg ikke du skal regne med mer enn 2000 for utstyret ditt, om du vil selge. Det er veldig lav etterspørsel for "billig-optikk" på bruktmarkedet, og tusenvis av konfirmanter som skal selge 600D'en de fikk for tre år siden. Derimot har foto.No et bruktmarked der du får kjøpt og solgt det meste som er av god optikk.
Tror Fuji x10 er utgått, det er vel fuji x30 som er det nyeste. Men brukt så kan jeg sikker få fuji x10 for en billig penge. Så et x10 til 1700,- på finn. x100 ligger på rundt 4-5 tusen, er det verdt å betale så mye for et så gammelt kamera. Hvor stor forskjell er det egentlig på x100 og x100T?

Føler at Canon-kameraet er for dårlig i dårlige lysforhold, dette har nok også noe med at optikken min ikke er den beste i slike forhold. Vil også ha et kamera med lit videre vinkel, for å ta landskapsbilder.

Takk for det.
Har faktisk lære om den regelen på skolen. Jeg er helt enig med deg. Synes at mange av bildene mine blir litt kjedelige, så skal huske på den regelen neste gang jeg er ute å tar bilder.
Vis hele sitatet...
X10 er utgått ja, men det er ikke nødvendigvis et hinder.
For å sammenligne diverse kameramodeller anbefaler jeg sider som denne. Bruk den gjerne til å sammenligne alle du vurderer.
Ut fra den sammenligningen der ser X100s klart overlegen ut.

Fuji-kameraene skal være gode på lyssvake forhold, noe Canon er kjent for å være dårlig på, men det kan jo egentlig høres ut som det du er ute etter, er mer muligheter og ikke et kompaktsystem.

Kanskje du hadde fått mer ut av et nytt objektiv og et stativ.
Selv er jeg av oppfatningen at det beste kameraet er det du har med deg, og det høres jo ut som du synes at DSLR er for stort og tungt til å dra med seg.
Om jeg hadde brukt digitale kameraer hadde jeg nok gått for et X100-et-eller-annet. En jeg kjenner sluttet å bruke annet enn Fuji X100-og-noe, og hun tar veldig fine bilder med sitt i alle fall.

Angående treer-regelen, så er den verdt å ha i bakhodet, men det kan såklart bli for mye av det gode også. Gjorde et par kjappe cropper, og synes det ble mer interessant med en gang.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
X10 er utgått ja, men det er ikke nødvendigvis et hinder.
For å sammenligne diverse kameramodeller anbefaler jeg sider som denne. Bruk den gjerne til å sammenligne alle du vurderer.
Ut fra den sammenligningen der ser X100s klart overlegen ut.

Fuji-kameraene skal være gode på lyssvake forhold, noe Canon er kjent for å være dårlig på, men det kan jo egentlig høres ut som det du er ute etter, er mer muligheter og ikke et kompaktsystem.

Kanskje du hadde fått mer ut av et nytt objektiv og et stativ.
Selv er jeg av oppfatningen at det beste kameraet er det du har med deg, og det høres jo ut som du synes at DSLR er for stort og tungt til å dra med seg.
Om jeg hadde brukt digitale kameraer hadde jeg nok gått for et X100-et-eller-annet. En jeg kjenner sluttet å bruke annet enn Fuji X100-og-noe, og hun tar veldig fine bilder med sitt i alle fall.

Angående treer-regelen, så er den verdt å ha i bakhodet, men det kan såklart bli for mye av det gode også. Gjorde et par kjappe cropper, og synes det ble mer interessant med en gang.
Vis hele sitatet...
Stativ har jeg, så det eneste jeg føler at jeg trenger er et mer lysterkt eller et objektiv som er bra til å ta landskapsbilder.

Vurderer å kjøpe et litt billigere kompaktsystem for å ta med meg når speilrefleksen blir for tung og mobilen for dårlig. Men da vil jeg ha et som med mange instillinger, slik som det er på canon kameraet mitt. Noen muligheter da er jo Fuji x30 eller X10. Du har også Sony rx100 III litt dyrt da (7 tusen, nesten samme pris som Sony a6000), men ser ut som et utrolig bra kompaktkamera. Men kanskje litt mye å bruke på et 2. kamera.
http://www.imaging-resource.com/came.../fujifilm/x30/ http://www.imaging-resource.com/came...jifilm/-x100t/ http://www.imaging-resource.com/came...ony/rx100-iii/

Ja, de ble mye mer interresant! Takk!
Prøvde å bruke treer-regelen på et bilde jeg hadde liggende på pcen og det ble et mye bedre og mer interresant bilde føler jeg. http://imgur.com/a/od0md
@Huskaikke

Virker som vi er på jakt etter mer eller mindre samme type objektiv, noe som gjør meg veldig nysgjerrig på hvilket Samyang objektiv du har.
For nesten det eneste jeg finner som er i nærheten av det jeg ønsker er Samyang objektiver, heller mest til 10mm etter at jeg fant ut at det jeg hadde sett meg ut ikke passer.
Det er også et 10mm Sigma objektiv som ser interessant ut, men ingen av objektivene er helt det jeg er på jakt etter.
Jeg ser etter et objektiv som slipper inn mye lys og samtidig får med seg mest mulig, men tror 12mm fra Samyang blir litt voldsomt med 180°.

Så hvilket Samyang objektiv er det du har og hvorfor er du eventuelt ikke fornøyd med det?
Sist endret av Veggen; 29. april 2015 kl. 20:58.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Huskaikke

Virker som vi er på jakt etter mer eller mindre samme type objektiv, noe som gjør meg veldig nysgjerrig på hvilket Samyang objektiv du har.
For nesten det eneste jeg finner som er i nærheten av det jeg ønsker er Samyang objektiver, heller mest til 10mm etter at jeg fant ut at det jeg hadde sett meg ut ikke passer.
Det er også et 10mm Sigma objektiv som ser interessant ut, men ingen av objektivene er helt det jeg er på jakt etter.
Jeg ser etter et objektiv som slipper inn mye lys og samtidig får med seg mest mulig, men tror 12mm fra Samyang blir litt voldsomt med 180°.

Så hvilket Samyang objektiv er det du har og hvorfor er du eventuelt ikke fornøyd med det?
Vis hele sitatet...
Har Samyang 14 mm F 2,8. For å være helt ærlig så har jeg ikke brukt det så veldig mye. En av grunnene er at jeg synes at det av og til blir alt for vidt, en annen grunn er at jeg har glemt litt av det og ikke pakket det med meg når jeg har dratt ut for å ta bilder. Det er også litt dumt at det er helt manuelt og ikke noe autofocus, men det er nok derfor det er så billig.

Men jeg har heller ikke testet det så mye på landskaps bilder, kanskje prøve det før jeg faktisk går til innkjøp av en ny linse. Får se om jeg får tatt det med meg en tur ut til helgen for å ta noen bilder.

Her er en test med noen eksempel bilder.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Huskaikke

Virker som vi er på jakt etter mer eller mindre samme type objektiv, noe som gjør meg veldig nysgjerrig på hvilket Samyang objektiv du har.
For nesten det eneste jeg finner som er i nærheten av det jeg ønsker er Samyang objektiver, heller mest til 10mm etter at jeg fant ut at det jeg hadde sett meg ut ikke passer.
Det er også et 10mm Sigma objektiv som ser interessant ut, men ingen av objektivene er helt det jeg er på jakt etter.
Jeg ser etter et objektiv som slipper inn mye lys og samtidig får med seg mest mulig, men tror 12mm fra Samyang blir litt voldsomt med 180°.

Så hvilket Samyang objektiv er det du har og hvorfor er du eventuelt ikke fornøyd med det?
Vis hele sitatet...

Samyang 14mm 2.8 burde gjøre susen i ditt tilfelle hvis du har tenkt å fortsette med astrofotografering.
Med gode lysforhold og kamerainnstillinger kan du fange opp ørsmå stjerneskudd som du ikke er i stand til å se med øynene en gang.

Her er et eksempelbilde jeg tok av melkeveien under dårlige lysforhold: http://i62.tinypic.com/21dlbts.jpg

På dagtid er dette objektivet litt mer krevende å bruke mtp. manuell fokusering så her kreves det en hel del trening, men når alt klaffer får man veldig skarpe og fine bilder.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Har Samyang 14 mm F 2,8. For å være helt ærlig så har jeg ikke brukt det så veldig mye. En av grunnene er at jeg synes at det av og til blir alt for vidt, en annen grunn er at jeg har glemt litt av det og ikke pakket det med meg når jeg har dratt ut for å ta bilder. Det er også litt dumt at det er helt manuelt og ikke noe autofocus, men det er nok derfor det er så billig.

Men jeg har heller ikke testet det så mye på landskaps bilder, kanskje prøve det før jeg faktisk går til innkjøp av en ny linse. Får se om jeg får tatt det med meg en tur ut til helgen for å ta noen bilder.

Her er en test med noen eksempel bilder.
Vis hele sitatet...
Har sett på den også, men i og med at den er beregnet for fullformat, mister man en del av synsvinkelen, 89.9° mot 115.7°.
Jeg har allerede et 15-85mm med synsvinkel på 84° og vil ha en del mer enn det.
Ser nå at 12mm jeg har sett på også er beregnet for fullformat og gir meg en synsvinkel på 118°, men er fortsatt ett fisheye og det er egentlig ikke det jeg er ute etter.
Har lest en del reviews nå, og det ser ut som 10mm fra Samyang er den som kommer nærmest det jeg ser etter.
Skal si fra om jeg blir veldig fornøyd med den.

Sitat av Knask Vis innlegg
Samyang 14mm 2.8 burde gjøre susen i ditt tilfelle hvis du har tenkt å fortsette med astrofotografering.
Med gode lysforhold og kamerainnstillinger kan du fange opp ørsmå stjerneskudd som du ikke er i stand til å se med øynene en gang.

Her er et eksempelbilde jeg tok av melkeveien under dårlige lysforhold: [IMG]jpg[/IMG]

På dagtid er dette objektivet litt mer krevende å bruke mtp. manuell fokusering så her kreves det en hel del trening, men når alt klaffer får man veldig skarpe og fine bilder.
Vis hele sitatet...
Kommer til å gå for 10mm som har samme blender-åpning, da får jeg litt videre synsvinkel, men samtidig ikke over i det ekstreme.
Takk for oppmuntrende post, har tenkt at jeg måtte ned (eller opp, alt etter som) i minimum f2.0, og det har jeg ikke klart å finne.