Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1501
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Hei.

Har et prosjekt på universitetet hvor vi må lage en forretningsidé og utvikle en forretningsplan. Skal ikke realisere idéen. Tenkte da på utlån av dataspill, for eksempel en abonnementstjeneste slik som denne: http://gameaccess.ca/Game-Rental.htm

Spørsmålet mitt er da hvordan lovene er rundt dette i Norge. Kan man kjøpe inn spill og leie disse ut mot betaling uten videre?
Nei, det kan du ikke.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Ok, var det jeg regnet med egentlig. Man må vel ha tillatelse fra produsent da? Med andre ord, rimelig umulig å få til noe slikt i Norge?

Edit: Og hvordan er lovene forskjellig i forhold til f.eks utleie av filmer? Hva er det som gjør at dette er lovlig, evt. hvilke avtaler må kiosker o.l. som driver med dette ha?
Sist endret av Schileru; 10. januar 2014 kl. 17:31.
http://www.pressfire.no/nyheter/Xbox...lene-til-Norge

Om dette ble noe av vet jeg rett og slett ikke, har aldri sjekket. Du må hvertfall ha avtale med en eller annen representant for rettighetshaveren/utgiver, antagelig en internasjonal distributør eller lignende. Opphavsretten er den samme for film og spill, så lovene er like. Du må bare få i stand en avtale med de rette folka.

Hvis noen vet om dette faktisk er et tilbud vil jeg gjerne vite det.
Sist endret av Mith; 10. januar 2014 kl. 17:36.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Lovefilm har visst lagt ned, leste et sted at de hadde gått konkurs. Jeg hadde ihvertfall vært interessert i et slikt tilbud i Norge, hvor man f.eks. betaler 100,- i mnd for å leie ett spill om gangen. Ved retur kan man velge et nytt spill. Skal forhøre meg litt rundt og se hva mulighetene for dette er i Norge.
Husker for et par år siden så var det mulig og leie både konsoller og spill. Men dette var fra ps2 og bakover i tid. Synes å huske at dette var big business.
Det var vel samme ideen de hadde med OnLive var det ikke?
Nei, onlive er en streamingtjeneste.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har gått forbi steder der de reklamerer for utleie av spill og konsoller i Sverige, mulig reglene er annerledes der. Ellers husker jeg også at vi leide N64-spill for en del år siden.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, onlive er en streamingtjeneste.
Vis hele sitatet...
En streaming tjeneste som lar deg leie spill
Vet Sony lusker rundt på slike ideer.

Så langt jeg har forstått skal det være mulig å leie/kjøpe spill og streame dette rett på en Sony tv. Det skal vistnok være testet under den siste store spill messen som var nylig.

Det betyr at du i utgangspunktet får playstation intigrert i tv`n med å kun bruke en controller til å spille osv.

Det vil jo si at man slipper å kjøpe konsoll, men kun betale en lav mnd fee å velge i mange spill.
Du kan jo kanskje lage en nettside basert på idéen til reddit's GameTrade?

http://www.reddit.com/r/GameTrade

Denne nettsiden gjorde det, med stor suksess!

http://99gamers.com/

Bilde med statestikk til 99gamers.com:

Sist endret av Turbolego; 16. januar 2014 kl. 15:32.
Sitat av krb Vis innlegg
Vet Sony lusker rundt på slike ideer.

Så langt jeg har forstått skal det være mulig å leie/kjøpe spill og streame dette rett på en Sony tv. Det skal vistnok være testet under den siste store spill messen som var nylig.

Det betyr at du i utgangspunktet får playstation intigrert i tv`n med å kun bruke en controller til å spille osv.

Det vil jo si at man slipper å kjøpe konsoll, men kun betale en lav mnd fee å velge i mange spill.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt slik. En del gamle spill vil antageligvis være tilgjengelig for streaming gjennom Gaikai, men de vil av åpenbare grunner ikke konkurrere med seg selv når det kommer til salg av hardware. Slike streamingtjenster som er nevnt her er jo uansett ikke det trådstarter snakker om, selv om det kanskje er det samme for dere som bare vil ha tilgang til mange spill for lite penger.
Sist endret av Mith; 16. januar 2014 kl. 15:35.