Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6092
Veier du 60 kilo trenger du 1,8 liter vann.
Veier du 70 kilo trenger du 2,1 liter vann.
Veier du 80 kilo trenger du 2,4 liter vann.
Veier du 90 kilo trenger du 2,7 liter vann.
Vis hele sitatet...
^ http://www.klikk.no/helse/dinkost/er...icle612086.ece

Har lenge lurt på dette...

Om man f.eks drikker saft med 20% saft og 80% vann, telles da de 80% som vann for kroppen, eller må det være helt rent vann?

Hva med kaffe?
Vil tro at det kommer helt an på hva safta faktisk inneholder Er jo forskjellig fra saft til saft hvor mye vann som er i safta. For det er jo vann i safta selv om du ikke har tilsatt noe vann...
Kaffe er vanndrivende, så det vil vel gå nesten feil vei.

Edit: Er jo ikke sånn at du må drikke bare rent vann. Om du drikker melk så funker jo det og.
Sist endret av fotonewbie; 7. januar 2014 kl. 20:24.
Bare drikk "sånn passe"... Du skal ikke trenge å tømme blæra mer enn 4-5 ganger om dagen med mindre du har noen slags "tilstand". Er jo masse variabler når det kommer til aktivitetsnivå, luftfuktighet, tempratur ... Så å måle hver desiliter du drikker blir bare idiotisk.

Forøvrig anbefaler jeg å kikke litt på detta: http://www.youtube.com/watch?v=gUHJbuZgYgo
Kroppen kan sieså innheolde høyere andel vann, du ER vann. Så kvaliteten på vannet er jo kjekt å ha i orden.
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Om man f.eks drikker saft med 20% saft og 80% vann, telles da de 80% som vann for kroppen, eller må det være helt rent vann?
Vis hele sitatet...
Det som er flytende der er vann! Og jeg synes den lista var overdrevet. Du må huske på, at vi får også en del væske igjennom maten, sammen med at det blir dannet en del vann ved forbrenning. Men personer som har eller har hatt nyrestein/nyregrus bør drikke mye vann!

Hva med kaffe?
Vis hele sitatet...
Koffein (kaffe, og litt i te og kakao) og alkohol, og til dels theobromin (sjokolade) og theophylin (te), virker urindrivende. Så ved å drikke 2 dl kaffe, kan det hende du tisser ut 3-4 dl etterpå. Men hvis en er godt tilvendt koffein, så blir den urindrivende effekten mindre. Hvordan dette er med alkohol, vet jeg ikke. Men jeg vet at dette er grunnen til man tisser mye ved (øl/vin)drikking. Da alkohol hindrer utskillelsen av ADH i hyptalamus, som er en liten del av hjernen.

En lege sa en gang, at en bør ikke ha mørkere gulfarge på urinen enn Solo.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Jeg ligger på ca dobbelt så høyt inntak som det er anbefalt der. Oh well, vil ikke dehydrere etter trening heller.
Saft konsentrat er bare sukker sirup, så det tells ikke,
men, uansett, det blir bare flisespikkeri
Drikk når du er tørst, spis når du er sulten
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Jeg ligger på ca dobbelt så høyt inntak som det er anbefalt der. Oh well, vil ikke dehydrere etter trening heller.
Vis hele sitatet...
Trener du så svetter du mer. aka du trenger mere vann.

Alt er relevant til situasjonen

Sitat av MemoryCard Vis innlegg
^ http://www.klikk.no/helse/dinkost/er...icle612086.ece

Har lenge lurt på dette...

Om man f.eks drikker saft med 20% saft og 80% vann, telles da de 80% som vann for kroppen, eller må det være helt rent vann?

Hva med kaffe?
Vis hele sitatet...
Om du vil se hvor mye vann det er i saft glasset ditt:

Mål opp hvor mye saft det er i glasset.
så hell over saften i en kjele.
Kok opp saften med ett lokk som er helt tett utenom ett rør over til en annen kjele med lokk som er kald.

Kok det helt til kjelen som saften var i er helt tørr.

Nå tar du den kalde kjelen som har vannet fra saft dampen i seg og måler opp denne.

Du kan kanskje bare koke opp kjelen med saft uten lokk og koke bort all vetsken også også måler du opp det tørre sukker restene i kjelen og trekker fra denn vekten fra vekten du målte opp på starten av prossesen.
Man bør helst drikke litt mer enn man er tørst, mener jeg. Kroppen er lagd av ca 60% vann, er en fordel å tilsette litt mer enn man behøver. Da renser man kroppen bedre også.

Vi får jo i oss litt væske gjennom maten også.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Man bør helst drikke litt mer enn man er tørst, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Beste for kroppen er å ikke bli tørst.. altså passe på å tilføre kroppen nok vann
Kan det være skadelig å ikke drikke vann over lengre perioder?

Jeg er ikke spess fan av vann, drikker iste juice melk kaffe og øl for det meste.
Kan gå ett halvår uten rent vann som det ikke er blandet inn noe annet i.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Kan det være skadelig å ikke drikke vann over lengre perioder?

Jeg er ikke spess fan av vann, drikker iste juice melk kaffe og øl for det meste.
Kan gå ett halvår uten rent vann som det ikke er blandet inn noe annet i.
Vis hele sitatet...
Ikke så lenge kroppen din får vannet den trenger, og det du har i deg ikke er skadelig.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ikke så lenge kroppen din får vannet den trenger, og det du har i deg ikke er skadelig.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd sånn flaskevann med f.eks pære-smak? Mye bedre enn vanlig vann synes jeg, men er jo dritdyrt om du skal ha det ofte.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Bare drikk "sånn passe"... Du skal ikke trenge å tømme blæra mer enn 4-5 ganger om dagen med mindre du har noen slags "tilstand". Er jo masse variabler når det kommer til aktivitetsnivå, luftfuktighet, tempratur ... Så å måle hver desiliter du drikker blir bare idiotisk.

Forøvrig anbefaler jeg å kikke litt på detta: http://www.youtube.com/watch?v=gUHJbuZgYgo
Kroppen kan sieså innheolde høyere andel vann, du ER vann. Så kvaliteten på vannet er jo kjekt å ha i orden.
Vis hele sitatet...
Obs! Dette er bare quackery. Det finnes absolutt ingen vitenskapelig backing til det som blir sagt i denne videoen. For folk flest så går nok de fleste alarmer av når han begynner å snakke om homeopati, og hvordan "structured water" kan helbrede både kreft og autisme, men det er viktig at folk slutter å dele slik pseudovitenskap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hexagonal_water
Sitat av FatMan Vis innlegg
Har du prøvd sånn flaskevann med f.eks pære-smak? Mye bedre enn vanlig vann synes jeg, men er jo dritdyrt om du skal ha det ofte.
Vis hele sitatet...
det er usundt...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det er usundt...
Vis hele sitatet...
Say what?

Usunt? Hvordan da? Har du kilder?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Say what?

Usunt? Hvordan da? Har du kilder?
Vis hele sitatet...
http://www.side2.no/helse/article3588694.ece

http://www.ba.no/nyheter/article5632801.ece

Spørs helt på hva dere mener med usunt. Kan ikke tenke meg ei flaske vann med tilsatt smak er så usunt pr. dag, men overdriver du bruken som alt annet blir det usunt.
Sist endret av shittrønder; 8. januar 2014 kl. 03:34.
En annen viktig ting, det er usunt å smådrikke hele tiden siden du ødelegger "tørstemekanismen" i kroppen. For mye vann er usunt, da det blant annet tynner ut blodet.
Det er anbefalt å drikke når du er tørst.
Sitat av hermando Vis innlegg
En annen viktig ting, det er usunt å smådrikke hele tiden siden du ødelegger "tørstemekanismen" i kroppen. For mye vann er usunt, da det blant annet tynner ut blodet.
Det er anbefalt å drikke når du er tørst.
Vis hele sitatet...

Kilder på at det er usunt å smådrikke? Har aldri hørt om tørkemekanismen du nevner.

Ellers tenker jeg nok at det er flere som har problemer med å være dehydrerte enn overhydrerte her i landet. Men dette er bare ren spekulasjon fra meg. Men enn hører ihvertfall oftest "drikk mer" enn "drikk mindre"

Eneste fatale tilfellene jeg har hørt om ved vanninntak har vært sinnsyke new-age dietter som ikke henger på greip eller idiotiske drikke-konkurranser.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Her er en artikkel som vil forklare mye om dette:
http://www.extension.iastate.edu/humansciences/fluids.

http://www.extension.iastate.edu/families/sites/www.extension.iastate.edu/files/families/nutrition/sport/dehydration.jpghttp://www.extension.iastate.edu/families/sites/www.extension.iastate.edu/files/families/nutrition/sport/dehydration2.jpg
Kilde:http://www.extension.iastate.edu/humansciences/fluids


Overhydration (hyponatremia)
[COLOR="Red"]Although rare,[/COLOR] overhydration, also known as hyponatremia, can occur in athletes. Athletes with a high concentration of sodium in their sweat, consume large/excessive quantities of water, or exercise long periods of time (4-6 hours) are at greatest risk for hyponatremia. Hyponatremia is a serious condition, which in worst cases can be fatal. Hyponatremia occurs when plasma sodium concentrations reach <135 mmol/L (normal levels are 138-142 mmol/L).
Vis hele sitatet...
Sist endret av uaexed; 8. januar 2014 kl. 04:34.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg må bare få påpeke en ting, Taurean. Artikkelen/siden jeg linka til var siden til Iowa State University, dvs. det er ikke noe gjetting ol. fra fitnessbloggen eller klikk.no. (Det er bra med flere kilder, men her påpeker jeg kildekvalitet.)
Sitat av Chikara Vis innlegg
Kilder på at det er usunt å smådrikke? Har aldri hørt om tørkemekanismen du nevner.

Ellers tenker jeg nok at det er flere som har problemer med å være dehydrerte enn overhydrerte her i landet. Men dette er bare ren spekulasjon fra meg. Men enn hører ihvertfall oftest "drikk mer" enn "drikk mindre"

Eneste fatale tilfellene jeg har hørt om ved vanninntak har vært sinnsyke new-age dietter som ikke henger på greip eller idiotiske drikke-konkurranser.
Vis hele sitatet...
http://m.db.no/2011/09/01/tema/helse...7915565/?www=1
Sitat av hermando Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det der har jo ikke noe med noen "tørkemekanisme", men en advarsel mot å drikke sjukt mye vann bare fordi vannprodusenter sier det er sunt. Hyponatremi er en akutt tilstand som kan være dødelig, men det er den totale mengden vann i kroppen som er avgjørende her. Ikke om du smådrikker eller styrter en halvliter. Av åpenbare grunner er det derfor bedre å drikke litt vann nå og da og ikke overdrive.
http://www.dagbladet.no/2012/07/05/n...oker/22434240/
Sist endret av Mith; 8. januar 2014 kl. 09:53.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det der har jo ikke noe med noen "tørkemekanisme", men en advarsel mot å drikke sjukt mye vann bare fordi vannprodusenter sier det er sunt. Hyponatremi er en akutt tilstand som kan være dødelig, men det er den totale mengden vann i kroppen som er avgjørende her. Ikke om du smådrikker eller styrter en halvliter. Av åpenbare grunner er det derfor bedre å drikke litt vann nå og da og ikke overdrive.
http://www.dagbladet.no/2012/07/05/n...oker/22434240/
Vis hele sitatet...
Tørste ikke tørke. Les hele artikkelen før du kommenterer.

Sitat fra db:

"Drikk når du er tørst

Er du av en de som stadig går og smådrikker gjennom hele dagen, bør du slutte med dette.- Tørste og sult er kroppsmekanismer som gir oss signaler. Vi ønsker jo ikke å ødelegge kroppens evne til å si ifra selv, sier Sundby.Det beste rådet er derfor å bare drikke når du er tørst. Ved fysisk aktivitet vil det selvfølgelig være et større behov for væsketilførsel. Det samme gjelder i varmt klima.SPAM- Husk at et økt væskeinntak bør ledsages av et økt saltinntak, råder Hay."
Sist endret av hermando; 8. januar 2014 kl. 10:54.
Jeg har lest hele artikkelen, men du missforstår den. Denne ble skrevet som et svar på en sak som ikke er aktuell lenger, nemlig at vannprodusenter (spesielt i UK) aktivt markedsførte og pushet vann i mye større grad enn i dag, med argumenter om at det var sunt både for hud, hår, kropp og sjel. Nå er ting tilbake til normalen igjen og artikkelen ikke lenger relevant.
Så klart er det relevant. Siden fugleinfluensa ikke lenger er relevant, skal man slutte å hoste i armkroken og vaske fingrene regelmessig?
Faktumet er at en ekspert i temaet anbefaler å ikke smådrikke hele tiden, siden vi har en mekanisme som sier fra når vi trenger vann. Enkelt og greit. Er egentlig ikke mer å diskutere.
Btw: Imsdal presser fortsatt veldig mye på at vann er sunt og du trenger x antall liter dagen.
Hvor har du det fra at eksperter anbefaler å ikke smådrikke hele tiden? Den artikkelen du linker til omtaler en helt annen form for smådrikking enn det vi forbinder med det i dag, det kommer jo helt klart fram i artikkelen du linker til lener seg på.
Siden fugleinfluensa ikke er aktuelt lenger er det heller ikke noe poeng å anbefale befolkningen å vaksinere seg mot den, på samme måte som det nå ikke er noe poeng å anbefale folk å passe på at man ikke drikker for mye vann. Artikkelen du linker til handler om folkehelse, ikke kostholdsråd på individnivå.
Sist endret av Mith; 8. januar 2014 kl. 11:32.
Hva er poenget med linkene dine? Det er vel ingen som har nektet for at å drikke når man er tørst er det beste?
Du har påstått at å smådrikke er skadelig fordi det kan føre til hyponatremi og ødelagt tørsterefleks, mens jeg mener det var en aktuelt problemstilling når folk drakk vann som om det var stjålet fordi folk ble bombardert med dårlige ernæringsråd fra reklamebransjen. Altså et unormalt høyt vanninntak fordi vann var trendy og ikke et generelt råd om hvordan man bør forholde seg til vann.

Starten på den siste linken din sier vel det meste. Det er slutt på disse kampanjene og folk har lært.
From campaigns like “Is it In You?” to “Hydrate or Die”, we’ve all been taught by a multi-billion-dollar drinks industry that dehydration is deadly. What we haven’t been taught, because there’s no money in it, is that the best rule of thumb is only to drink when you’re thirsty.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 8. januar 2014 kl. 12:59.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva er poenget med linkene dine? Det er vel ingen som har nektet for at å drikke når man er tørst er det beste?
Du har påstått at å smådrikke er skadelig fordi det kan føre til hyponatremi og ødelagt tørsterefleks, mens jeg mener det var en aktuelt problemstilling når folk drakk vann som om det var stjålet fordi folk ble bombardert med dårlige ernæringsråd fra reklamebransjen. Altså et unormalt høyt vanninntak fordi vann var trendy og ikke et generelt råd om hvordan man bør forholde seg til vann.

Starten på den siste linken din sier vel det meste. Det er slutt på disse kampanjene og folk har lært.
Vis hele sitatet...
Ahhhhhhh. Okay mister nå skjønner jeg. Feil sagt av meg. Det ødelegger bokstavlig talt ikke "tørsterefleksen" men når du smådrikker hele tiden utnytter du ikke mekanismen og får i deg feil mengde vann som kan være skadelig.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av hermando Vis innlegg
når du smådrikker hele tiden utnytter du ikke mekanismen og [COLOR="Red"]får i deg feil mengde [/COLOR]vann som kan være skadelig.
Vis hele sitatet...
Nei, nå må du gi deg. Leste du overhodet hva jeg linka til på side #1? Nei, det gjorde du vel ikke siden du er opptatt med å diskutere tull.

Overhydration (hyponatremia)
[COLOR="red"]Although rare[/COLOR], overhydration, also known as hyponatremia, can occur in athletes. Athletes with a high concentration of sodium in their sweat, consume large/excessive quantities of water, or exercise long periods of time (4-6 hours) are at greatest risk for hyponatremia. Hyponatremia is a serious condition, which in worst cases can be fatal. Hyponatremia occurs when plasma sodium concentrations reach <135 mmol/L (normal levels are 138-142 mmol/L).
Vis hele sitatet...
Link til posten min: http://freak.no/forum/showpost.php?p...3&postcount=19.