Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 13027
Har funnet mange meninger og tips på Google, selvsagt, men dette er et subjektivt tema, og intet er vel bedre enn synspunktene til fellow freaks!

Hva hører hjemme i ethvert barskap?

Det er på tide å ta ansvar og fornye innholdet i barskapet igjen. Hvordan skal det innredes? Hva er dine personlige favoritter? Har du noen gode cocktails/shooters du vil dele?

Fyr løs! Takk for hjelpen!
Captain morgan er viktig. Jäger. Sambucca. Good old sailor for grisefyll.
Ellers burde du teste ut coronita rita og lennart (drinker)
I barskapet bør en ha som Effage sier: Captain Morgan og Jegermeister.

Andre tips: Baileys (jentene koser seg da) , Blå original (dansk og nydelig shottedrikk, husk å få tak i den med 40%).
Tullamore Dew (irsk wisky), Skyy Vodka (sweeet brennevin) , Vikingfjord (klassiker), Gordon dry gin (noen elsker det), gjerne en 3 liters kartong med vin, Absinth (få tak i ekte vare og smugle det inn i landet), Bacardi Razz (til de som liker det søtt)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har litt av hvert i barskapet, ta en titt selv :




Sist endret av AtXbYeA; 27. juli 2013 kl. 17:17.
Vodka bør ihvertfall være standarden i alle mini-barer. Smak og luktfri, dermed er det fantastisk å mixe drinker med.
Gin og lys rom er også viktig å ha. Men det viktigste er at du selv liker alkoholen du kjøper istedenfor å kjøpe "fancy" alkohol for å imponere gjester med. Ikkje kjøp dyr whiskey eller sprit med søt smak hvis du selv mener at det smaker forferdelig.
Sist endret av Juicekongen; 27. juli 2013 kl. 17:19.
Kommer jo helt an på hva du liker selv, personlig er jeg glad i iskald Barcardi Razz med Cola.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har funnet mange meninger og tips på Google, selvsagt, men dette er et subjektivt tema, og intet er vel bedre enn synspunktene til fellow freaks!

Hva hører hjemme i ethvert barskap?

Det er på tide å ta ansvar og fornye innholdet i barskapet igjen. Hvordan skal det innredes? Hva er dine personlige favoritter? Har du noen gode cocktails/shooters du vil dele?

Fyr løs! Takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler vel egentlig å starte i det små. Kjøp deg ingrediensene til den drinken du liker. Om du feks liker en manhattan så kjøper du bourbon, martini rosso, angustura og vermut. Liker du Sidecar så kjøper du cognac og countreu.
Begynn i det små og bygg deg oppover. Lite vits i å kjøpe masse sprit som ikke blir drukket imho.

Men, vil du ha en stacked bar så er dette "obligatorisk":
-En mørk rom
-En lys rom
-Vodka
-Gin
-Bourbon
-Whisky
-Vermut
-Tequila
-Cognac
-Countreu

I mange tilfeller vil det være greit med en likør eller tre også. Her kommer du langt med Kahlúa, Chambord, Maraschino og whatever mordi drikk(altså, det du vet folk du får på besøk vil drikke...)

Jeg må også nevne at utstyr er viktigere enn sprit. Kjøp deg en fuckings bra Boston-shaker, et par røre-skjeer, en sil eller to, hellekorker, opptrekker, juicepresser, en liten kniv og lignende.
Alt Om Bar har det aller meste du skulle trenge(bra folk, bra service).

Jeg gidder ikke anbefale folk drinker, er så stress å skrive. Men, sjekk ut
Diffordsguide. Det er den ultimate siden innen bar og cocktail. Selve leksion, atlas og wikipedia for coctkails. Om du går på "cocktail"-seksjonen der og velger search etter rating så får du mange relevante treff.
Mine favoritter er klassiske sprit-baserte cocktails. Alt annet er for pyser og 18åringer (dog, jeg kan da nyte en mojito eller jack+cola om jeg føler meg frisky). Dry Martini, Sidecar, Horse's Neck, Between the sheets, Vesper Martini og Old Fashioned er ting jeg setter pris på.
Er også blitt for gammel til å shotte og om jeg gjør det så blir det ofte Fernet og Tequila, eventuelt Flatliner om jeg er dust den dagen. Sjekk ut flatliner dog, det liker sikkert kompisene dine.

Du kan sikkert sjekke ut youtube-kanalen Tipsy Bartender . Der får du sikkert massevis av tips både venner og familie vil synes er "spennede" og "morsomme" (det er vel ordene de bruker....)
Sist endret av moret; 27. juli 2013 kl. 17:28.
Atx : At du har kommet så langt ned i Chartreuse er intet annet en imponerende, jævligere brennevin skal man lete lenge etter

Litt basis brennevin er alltid kjekt og ha;

Dette blir jo helt klart en smakssak, selv sverger jeg ofte til gin og en bra gin er derfor selvskreven. Her sverger jeg ofte til Hendricks da den ikke er veldig dyr og de fleste pol har denne i standard sortimentet.

Vodka er alltid greit og ha viss man skulle finne på og lage en drink eller to, selvom dette skjer ytterst sjeldent. Her går det ofte i Stolichnaya da jeg synes denne er mild og fin på smak.

Rom hører også med, her går det mest i havana club 8 anos, havana barrel proof og Ron Zacapa 23y.

Fernet hører også alltid med

Har også noen Islay whiskyer, vin (stortsett tyske østeriske og litt italiensk rød) og plenty med billig øl.

En bitter og en flaske jack er også greit og ha i hus, i tillegg til div sitrus frukter.
Sist endret av danseku; 27. juli 2013 kl. 17:35.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av danseku Vis innlegg
Atx : At du har kommet så langt ned i Chartreuse er intet annet en imponerende, jævligere brennevin skal man lete lenge etter
Vis hele sitatet...
Hvis du synes den grønne er jævli burde du smake den gule.. 70%.

Men grønn smaker fortreffelig til sjokoladekake.
Retter litt på moret sin siste: Cointreau og ikke Countreu. Forøvrig godt til baking, men å drikke.. næh
Sist endret av Spirituell; 27. juli 2013 kl. 17:50.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Retter litt på moret sin siste: Cointreau og ikke Countreu. Forøvrig godt til baking, men å drikke.. næh
Vis hele sitatet...
kommentering på skrivefeil faktisk... jaja... Dette er ikke kommentarfeltet på dagbladet eller vg, èn skrivefeil er liksom lov til å ha.

Greia med Cointreau er at det er så usaklig mange drinker som har det som ingrediens. Uten Cointreau så er man så bundet på en måte.
Margarita, Sidecar, Long Island Ice Tea, Corpse Reviver2, White Lady, Cosmopolitan, Kamikaze, Lynchburg Lemonade og sikkert sånn cirka 39900202stk til.
Allsidighet er helt klart en viktig faktor. Er det en ingrediens i mange gode cocktails, så er det selvsagt et kjempepluss. Cointreau er altså da en selvfølge i barskapet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Absinth (få tak i ekte vare og smugle det inn i landet),
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man smugle det inn i landet når det er lovlig her? "Ekte" Absinth selges på polet i Norge også. Det er ikke noen forskjell på den som selges i utlandet og i Norge, selv om mange tror det.

Sykt komisk om du har drevet og "smuglet" Absinth inn i Norge og trodd at du gjorde noe kriminelt, når det egentlig er helt lovlig.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har litt av hvert i barskapet
Vis hele sitatet...
Hvorfor er alt tilnærmet uåpnet? Kresne gjester eller mangel på gjester?
Hvis det bare blir stående uåpnet permanent så er det jo ikke must-have vel?
Sist endret av JohnMichael; 27. juli 2013 kl. 19:18.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor skal man smugle det inn i landet når det er lovlig her? "Ekte" Absinth selges på polet i Norge også. Det er ikke noen forskjell på den som selges i utlandet og i Norge, selv om mange tror det.

Sykt komisk om du har drevet og "smuglet" Absinth inn i Norge og trodd at du gjorde noe kriminelt, når det egentlig er helt lovlig.
Vis hele sitatet...
Sykt komisk at du ikke har peiling på hva du prater om.

Absinten som selges i utlandet rommer alltid 80 % eller høyere, altså 20 % mer enn maksgrensen for hva som er lov i Norge.

Absinten i Norge har heller ikke malurt. Nå vet jeg ikke om den som selges i utlandet har dette, men i Norge er det i alle fall ikke lov.

Absinten som selges i Norge er altså langt ifra ekte absint.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor skal man smugle det inn i landet når det er lovlig her? "Ekte" Absinth selges på polet i Norge også. Det er ikke noen forskjell på den som selges i utlandet og i Norge, selv om mange tror det.

Sykt komisk om du har drevet og "smuglet" Absinth inn i Norge og trodd at du gjorde noe kriminelt, når det egentlig er helt lovlig.
Vis hele sitatet...
80% det meste jeg har hatt i utlandet Ihvertfall
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Sykt komisk at du ikke har peiling på hva du prater om.

Absinten som selges i utlandet rommer alltid 80 % eller høyere, altså 20 % mer enn maksgrensen for hva som er lov i Norge.

Absinten i Norge har heller ikke malurt. Nå vet jeg ikke om den som selges i utlandet har dette, men i Norge er det i alle fall ikke lov.

Absinten som selges i Norge er altså langt ifra ekte absint.
Vis hele sitatet...

Absinthen som selges i her Tyskland har Ikke malurt, men har alt fra 66% og høyere, noe som man da ikke har lov å importere til Norge. Godt mulig man har lov å selge noe som smaker "absinth" i Norge, men noen real deal er det absolutt ikke.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Absinten i Norge har heller ikke malurt. Nå vet jeg ikke om den som selges i utlandet har dette, men i Norge er det i alle fall ikke lov.
Vis hele sitatet...
Apropos ikke ha peiling.

http://www.vinmonopolet.no/vareutval...he/sku-3349401
"Råstoff: Ekstrakt av urter, Artemistia Vulgaris, malurt."

moret svarte forøvrig perfekt på det opprinnelige spørsmålet.
Sist endret av Goophy; 27. juli 2013 kl. 19:42.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Absinthen som selges i her Tyskland har Ikke malurt, men har alt fra 66% og høyere, noe som man da ikke har lov å importere til Norge. Godt mulig man har lov å selge noe som smaker "absinth" i Norge, men noen real deal er det absolutt ikke.
Vis hele sitatet...
Dere har jo ikke peiling på hva dere prater om. Absinth trenger ikke ha 80% alkohol for å være ekte.

Absinthe (i/ˈæbsɪnθ/ or /ˈæbsænθ/; French: [apsɛ̃t]) is historically described as a distilled, highly alcoholic (45–74% ABV / 90-148 proof) beverage.
Vis hele sitatet...
Malurt er jo det som gjør Absinth til Absinth, og Absinthen i Norge inneholder malurt. Med andre ord så er Absinthen i Tyskland "fake", og den i Norge er ekte. Det er bare en idiotisk myte at Absinthen i Norge er falsk og ikke inneholder malurt.

Råstoff: Ekstrakt av urter, Artemistia Vulgaris, malurt.

Kilder:
http://www.vinmonopolet.no/vareutval...he/sku-3349401
https://en.wikipedia.org/wiki/Absinthe
Sist endret av Dongerino; 27. juli 2013 kl. 19:52.
Det som var/er problemet med absinth var thujon-nivået. Man trodde at det i gamle dager var et skyhøyt nivå som forårsaket hallusinasjoner osv. Men forskning har vist at nivået ikke var spesielt høyt. I dag er det fortsatt en begrensning på thujon-nivået, men husker ikke hvor det ligger.

Det som skiller "norsk" absinth fra "ekte" er alkoholnivået. I gamle paris var ofte alkoholprosenten rundt 80%.
Sist endret av Mr. Flash; 27. juli 2013 kl. 20:01.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Sykt komisk at du ikke har peiling på hva du prater om.

Absinten som selges i utlandet rommer alltid 80 % eller høyere, altså 20 % mer enn maksgrensen for hva som er lov i Norge.

Absinten i Norge har heller ikke malurt. Nå vet jeg ikke om den som selges i utlandet har dette, men i Norge er det i alle fall ikke lov.

Absinten som selges i Norge er altså langt ifra ekte absint.
Vis hele sitatet...
Right back at ya!!!

Dette har blitt diskutert like mye som martingale og legalisering av weed på dette forumet, ekte absint er ikke den syntetiske driten dere kjøper i Tsjekkia med 80% som gir "halliser"

Ekte produseres storsett i Frankrike og Sveits, det er ofte på rundt 60% og inneholder verken opium eller andre skumle ting.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Det som var/er problemet med absinth var thujon-nivået. Man trodde at det i gamle dager var et skyhøyt nivå som forårsaket hallusinasjoner osv. Men forskning har vist at nivået ikke var spesielt høyt. I dag er det fortsatt en begrensning på thujon-nivået, men husker ikke hvor det ligger.

Det som skiller "norsk" absinth fra "ekte" er alkoholnivået. I gamle paris var ofte alkoholprosenten rundt 80%.
Vis hele sitatet...
Ja, og thujon kommer fra malurten. Grunnen til hallusinasjoner hadde ingenting med thujon å gjøre, men alkoholen! Alkoholdelir kalles det.

At det "ofte" var rundt 80% betyr ikke at det er det som er nødvendig. Som jeg viste så trenger det ikke være mer enn 45%, men det kan enda være ekte Absinth.

Danseku forklarer det også ganske greit.
Sist endret av Dongerino; 27. juli 2013 kl. 20:04.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ja, og thujon kommer fra malurten. Grunnen til hallusinasjoner hadde ingenting med thujon å gjøre, men alkoholen! Alkoholdelir kalles det.

At det "ofte" var rundt 80% betyr ikke at det er det som er nødvendig. Som jeg viste så trenger det ikke være mer enn 45%, men det kan enda være ekte Absinth.

Danseku forklarer det også ganske greit.
Vis hele sitatet...
Ja, er klar over dette. Påpekte bare at det var thujonen som var problemet ikke selve malurten. Får kjøpt malurt man kan lage te av på apoteket, men det betyr ikke at thujon-nivået blir spesielt høyt fordet.

Når jeg snakker om en alkoholprosent på rundt 80, så er det det som var vanlig, og også grunnen til at mange opplevde mye rart når de drakk absinth.
Absinth kan fortsatt være "ekte" i den forstand at den er brygget etter forskrifter, selvom den innehar f.eks 50% alkohol.

Det jeg mener er at folk som kjøper absinth er ute etter den mytologiske greia som skal få deg til å hallusinere osv, og når man drikker 80% vare og ikke er vandt med det, så vil man bli fin i farta rimelig fort. Dermed kan man lett anta at det er absinthen sine spesielle egenskaper og ikke bare alkoholen.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Ja, er klar over dette. Påpekte bare at det var thujonen som var problemet ikke selve malurten. Får kjøpt malurt man kan lage te av på apoteket, men det betyr ikke at thujon-nivået blir spesielt høyt fordet.

Når jeg snakker om en alkoholprosent på rundt 80, så er det det som var vanlig, og også grunnen til at mange opplevde mye rart når de drakk absinth.
Absinth kan fortsatt være "ekte" i den forstand at den er brygget etter forskrifter, selvom den innehar f.eks 50% alkohol.

Det jeg mener er at folk som kjøper absinth er ute etter den mytologiske greia som skal få deg til å hallusinere osv, og når man drikker 80% vare og ikke er vandt med det, så vil man bli fin i farta rimelig fort. Dermed kan man lett anta at det er absinthen sine spesielle egenskaper og ikke bare alkoholen.
Vis hele sitatet...
Her snakker du bare tull, det er så absolutt ikke 80% som er den vanlige absint styrken thujon nivået er også det samme den dag idag som det har vært siden tidenes morgen. Det var ikke høyere før og både dette og alkohol prosenten er gamle myter.
Sitat av danseku Vis innlegg
Her snakker du bare tull, det er så absolutt ikke 80% som er den vanlige absint styrken thujon nivået er også det samme den dag idag som det har vært siden tidenes morgen. Det var ikke høyere før og både dette og alkohol prosenten er gamle myter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Man trodde at det i gamle dager var et skyhøyt nivå som forårsaket hallusinasjoner osv. Men forskning har vist at nivået ikke var spesielt høyt.
Vis hele sitatet...
Sitat av wikipedia.org
Absinthe was historically bottled at 45-74% percent ABV.
Vis hele sitatet...
Opp mot 80% er kanskje mer korrekt. Uansett er er det høyt nivå, som var mitt poeng.
Fikk i alle fall et par fine svar her! Synd det utviklet seg en noe usaklig diskusjon om absinth på slutten her. Som folk nevner, så er det selvsagt malurt også i de versjonene som selges på Vinmonopolet. Og som det også blir nevnt, så er det nå hevdet at all rus som oppleves fra absinth faktisk kun er etanolrus, og ikke noe som forårsakes av urtene, og det hevdes også at det har vært slik helt siden absinthens spede begynnelse, etter at forskere åpnet forseglete, veldig gamle flasker for å undersøke dem.

Jeg går selvsagt først ut fra drinker jeg selv liker. Det jeg allerede har bestemt meg for å ha, er følgende:
- Vodka
- Tequila
- Jäger
- Captain Morgan
- Southern Comfort
- Passoa
- Cointreau
- Chambord
- Midori
- Advocaat
- Amaretto
- Blå Curacao
- Sambuca
- Minttu
- Baileys
samt et utvalg av "nødvendig" blandevann, som ginger ale, tranebærjuice og ananasjuice. Kommer også til å ha et utvalg av syrups som Monin, etter å ha blitt litt forelsket i dette merket.

Dette er bare det jeg husker på stående fot. Ting som whiskey og gin kommer selvsagt inn dersom jeg har plass. Er ikke kjempefan selv, men ser jo at det bør inngå i en bar med respekt for seg selv. Jeg kommer jo heller ikke til å være alene om dette, så det er godt mulig noen andre ønsker whiskey og gin prioritert inn. Tar gjerne flere forslag.

Dessuten lurer jeg veldig på drinken sure føtter. Av en eller annen grunn så får jeg spandert på meg denne i bøtter og spann hver eneste gang jeg er på byen. Hvorfor de alltid velger å spandere akkurat denne drinken vet jeg ikke (jentedrink?), men jeg liker den faktisk. Noen som vet hva som pleier å inngå her?

Har funnet flere forskjellige oppskrifter, så jeg skjønner jo at dette ikke er noe IBA standard cocktail, men la meg gjerne høre din versjon! Her er et utvalg andre varianter:

Sure føtter
- 1 del vaniljevodka
- 1 del Sourz Apple
- Topp opp med cola og sourmix

Sure føtter
- 1 del vodka
- 1 del Jäger
- 1 del Midori
- en dæsj limejuice
- Topp opp med cola og sourmix

Sure føtter
- 2 deler Jäger
- 2 deler Gin
- 1 del limejuice
- Topp opp med Sprite

Hvordan lager du Sure Føtter(c)(tm) ?
Fisherman shot & Absint
Ville vært forsiktig med å legge ut oppskrifter, en tråd hvor jeg spurte om oppskrifter ble tatt ned dagen etter. Fikk aldri prøve oppskriftene engang
Sure føtter er knall!
Digger denne tråden

Vel i mitt barskap står det;

selvfølgelig en heftig røkt whisky som Ardbeg eller Laphroaige, idette tilfellet sist nevnte
Khalua og Absolut for en deilig Black Russian
og en Bombay Saphire skader aldri

...men det viktigste av alt
en velutstyrt kjeller med hjemmebrygg
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Det som var/er problemet med absinth var thujon-nivået. Man trodde at det i gamle dager var et skyhøyt nivå som forårsaket hallusinasjoner osv. Men forskning har vist at nivået ikke var spesielt høyt. I dag er det fortsatt en begrensning på thujon-nivået, men husker ikke hvor det ligger.

Det som skiller "norsk" absinth fra "ekte" er alkoholnivået. I gamle paris var ofte alkoholprosenten rundt 80%.
Vis hele sitatet...
I gamledager (før og under Bohemtiden) var det mange forskjellige brennerier, som bl.a. lagde absint. Og thujon innholdet kunne variere mye, alt ettersom hvordan den blir produsert. For thujon har et kokepunkt på 201 oC, noe som gjør at det antageligvis ikke blir med så mye av den, under destillasjonen. Men en kan la den ferdig destillerte absinten, få trekke med tørket malurt etterpå også, noe som vil øke innholdet av thujon og grønnfargen betraktlig. Og det kan tenkes, at hvert brenneri hadde hver sin oppskrift, og hver sin måte å produsere absint på. Og thujon innholdet kunne være høyt. Dette kan du kanskje også se i dagens tsjekkiske absint, da denne blir nesten hvit når du blander den ut med vann. Dette kommer av at en terpener flest, er ikke vannløselig, og thujon er et terpen. Dette kan også observeres på kamferdråper. Og mye av den gamle absinten måtte antageligvis ha mellom 60 og 80%, for å klare å løse opp thujonen og andre terpener.

Ellers smaker malurplanten meget bittert, noe jeg ikke kan huske den tsjekkiske absinten gjør.

Men noe som virkelig ga noen av absint skadene under denne tiden, var antageligvis kobberklorid. Kobbersalter er meget giftig, selv om kroppen også trenger kobber på et mikroskopisk nivå, og det gir skrumplever og/eller leversvikt, alt etter doser og tidsrom dosene er inntatt. Og en mener, at en del brennerier blandet inn kobberklorid, for å få den fine blågrønne fargen i absinten. Dette var selvsagt ulovlig, og det kan sammenlignes med metanol og kaustisk soda i dagens smuglersprit.



Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ja, og thujon kommer fra malurten. Grunnen til hallusinasjoner hadde ingenting med thujon å gjøre, men alkoholen! Alkoholdelir kalles det.

At det "ofte" var rundt 80% betyr ikke at det er det som er nødvendig. Som jeg viste så trenger det ikke være mer enn 45%, men det kan enda være ekte Absinth.

Danseku forklarer det også ganske greit.
Vis hele sitatet...
Jo, halluser har mye med thujon å gjøre! Se på en del bilder van Gogh, Munc og andre bohemikere har malt. Her har du et eksempel på et selvportrett av van Gogh, med sære farger, som skjærer mot grønt. Ganske typiske thujon!
http://www.spec.lt/get.php?i.60656:w.475:h.316

La meg ellers sitere boka:
"Mind-altering and poisonus plants of the world"
av prof. Michael Wink og prof. Ben-Erik van Wyk.
Timber Press forlag ISBN-13: 978-0-88192-952-2
side 313 om thujon:

poisoning include mydriasis, visual disturbence, headache, gastroenteritis with severe vomiting, convulsions and damage of kidney, heart and liver. Death is caused by circulatory and respiratory arrest. Chronic ingestion og thujone initially leads to CNS stimulation, optical and acoustical hallucinations, later to deep depression, eplileptic seizures and loss of personality. Vincent van Gogh was an absinthe addict; it can be speculated that his later life and art were influenced by chronic thujone poisoning. He was also overdosed by digitalis and therefore saw and painted the sun with a large halo (side effect of cardiac glycosides).

Det er heller ikke bare malurt en finner thujon, men også en del ville- og hageplanter. Deriblandt noe aromatiske planter i korgblomstfamilien (reinfann) og hageplanten Thuja occidentalis og T. plicata der begge er kjent som hage tuja. Og da kan dere også sikker gjette, hvor thujon har fått sitt navn ifra.


Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Ja, er klar over dette. Påpekte bare at det var thujonen som var problemet ikke selve malurten. Får kjøpt malurt man kan lage te av på apoteket, men det betyr ikke at thujon-nivået blir spesielt høyt fordet.
Vis hele sitatet...
Nei, for som jeg har forklart over, så er ikke thujon vannløslig. Derfor er det nesten ikke thujon i malurtte.

Når jeg snakker om en alkoholprosent på rundt 80, så er det det som var vanlig, og også grunnen til at mange opplevde mye rart når de drakk absinth.
Vis hele sitatet...
Noen av de hallusene hat thujon klart skylden i, men en skal heller ikke avskrive alkohol. Hvorfor ikke "ja takk begge deler" istedet for "enten eller"?

Absinth kan fortsatt være "ekte" i den forstand at den er brygget etter forskrifter, selvom den innehar f.eks 50% alkohol.

Det jeg mener er at folk som kjøper absinth er ute etter den mytologiske greia som skal få deg til å hallusinere osv, og når man drikker 80% vare og ikke er vandt med det, så vil man bli fin i farta rimelig fort. Dermed kan man lett anta at det er absinthen sine spesielle egenskaper og ikke bare alkoholen.
Vis hele sitatet...
De absint-merkene, som virkelig inneholdt thujon, måtte nok ha så mye alkohol, for at thujonen skule løse seg i væska.
Ellers har jeg også drukket sprit på godt over 90%, har aldri opplevd symptomer som dette p.g.a. det. Og det er sjeldent jeg har hørt at andre har opplevd delirium av alkohol også. Selv om det fløt en del "hemkok" da jeg var ung.
Og det blir feil å si, at enkelte i klassen min på vgs, var forsiktige med alkohol. Du vil antageligvis ikke tro, hva jeg har opplevd på skoletur der noen ganger.

Sitat av danseku Vis innlegg
Her snakker du bare tull, det er så absolutt ikke 80% som er den vanlige absint styrken thujon nivået er også det samme den dag idag som det har vært siden tidenes morgen. Det var ikke høyere før og både dette og alkohol prosenten er gamle myter.
Vis hele sitatet...
Hvis vi hadde, la oss si 500 brennerier, som lager absint, mener du at dem lager denne etter samme oppskrift og produksjonsmåte? Selvsagt var det relativt store forskjeller på absinten.

Ellers har jeg nå bare Løitens Aquavit. Men det hender, at jeg bl.a. har noe div. likør og vodka. Dere bør bl.a. prøve Zubrowka, som er krydret med marigras. Ellers hadde det vært digg med ordentlig absint, og ikke absintlikøren som er i Norge.
Men da jeg hater flatfyll, er dette bare for en liten smak en gang iblandt.
Whisky som jeg prøver å ha fast i hylla.

Ardbeg: 10 Year Old, Corryvreckan, Supernova, Uigeadail
Bruichladdich: PC 8, An Turas Mor
Caol Ila: 12 Years old
Kilchoman: 2006, Sherry Cask Release
Lagavulin: 12 Year Old,16 Year Old, 21 Year Old
Laphroaig: 10 Year Old, 18 Years Old10 Year Old Cask Strength
Talisker: 10 Years Old

Mye er restnotert, men man kan finne en del på auksjoner og butikker i utlandet. Sånn som supernovaen har jeg samlet på meg et lite lager, så det skal nok rekke noen år


I tillegg er det jo alltid en flaske eller to med Gin i skapet.