Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  654 261312
Sitat av tipot Vis innlegg
vurderer å kjøpe et slikt sett på fredag. Tenkte å drikke det i russetida.
Men funker det å fylle opp plastikkflasker med dette uten at jeg risikerer at de sprenger?
Vis hele sitatet...
Hvis du er nøye med rengjøringa og følger instruksjonene er det ikke noe problem. Ikke bruk mer sukker enn det du skal. Det er det viktigste.
Sitat av tipot Vis innlegg
vurderer å kjøpe et slikt sett på fredag. Tenkte å drikke det i russetida.
Men funker det å fylle opp plastikkflasker med dette uten at jeg risikerer at de sprenger?
Vis hele sitatet...

Funker gjør det. Men det spørs om det er noe du gidder å drasse rundt på siden det kan bli en del grums i bunn av flaskene. Så det beste er å holde flaska i ro, og helle forsiktig i glass og unngå å få med grumset.
jeg har da bestillt coopers mexican cerveza, og håper det faller i smak.
Blitt litt skeptisk etter at fattern påstår at det ikke blir noe godt med hjemmebrygga øl, og at farfar prøvde mange ganger og at han visste hva han drev med osv..
Håper jeg klarer å motbevise han nå da! hehe
Det blir godt, hvis man følger instruksjonene og er nøye med renhold. Men ikke bruk de tynne plastflaskene som imsdal og de nye colaflaskene, de tåler ikke trykket og vil eksplodere. De gamle tykkere plastflaskene funker bra.

Og ja, du er nødt til å drikke dette fra glass. Du vil ikke virvle opp bunnfallet...
okei.
Går kanskje an å tappe på 1,5L flasker før russetida og ha de i en bruskasse for så å helle det på store plastglass når jeg er tørst?
Men når jeg skal helle over på flasker som er større enn 0,33. Må jeg da kompansere med sukkerbitene?
Tipper selv at det går greit med 0,5L flasker, men at jeg sikkert må kompansere på 1,5L flaskene?
Gjør deg selv en tjeneste og dropp hele prosjektet. Å drasse rundt med hjemmebrygga øl på halvannenlitersflasker i russebilen blir ikke noe bra. Garantert. Kjøp deg heller en kasse med seidel, det vil antageligvis passe bruken din langt bedre.
Sist endret av kakeflekk; 5. mars 2013 kl. 20:43.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Gjør deg selv en tjeneste og dropp hele prosjektet. Å drasse rundt med hjemmebrygga øl på halvannenlitersflasker i russebilen blir ikke noe bra. Garantert. Kjøp deg heller en kasse med seidel, det vil antageligvis passe bruken din langt bedre.
Vis hele sitatet...
Enig og når du er ferdig med russetia, moden og modig nok,
gå til inkjøp av flasker som du karbonerer med 6 g/l sukker per flaske
http://www.nogne-o-shop.no/products/ngne--flasker--05-l
Nei kanskje ikke, blir nok bare tungvindt å mye klin i russebilen det ja...
Men nå har jeg da kjøpt alt jeg trenger, og skal hente det i oslo på fredag. Tipper jeg spanderer på meg 0,33 glassflasker og setter kapsler på de, så kan jeg drikke det på vors her hjemme i stedet. Og kanskje overbevise fattern om at det ikke smaker så ufyselig som han skal ha det til!
vurderer å kjøpe et slikt sett på fredag. Tenkte å drikke det i russetida.
Men funker det å fylle opp plastikkflasker med dette uten at jeg risikerer at de sprenger?
Vis hele sitatet...
Ja det funker men generelt er glass å foretrekke mtp holdbarhet.

jeg har da bestillt coopers mexican cerveza, og håper det faller i smak.
Blitt litt skeptisk etter at fattern påstår at det ikke blir noe godt med hjemmebrygga øl, og at farfar prøvde mange ganger og at han visste hva han drev med osv..
Håper jeg klarer å motbevise han nå da! hehe
Vis hele sitatet...
At farfar ikke kunne brygge øl gjør ikke argumentene til far mer gyldige. For om han manglet kunnskapen så viste han jo virkelig ikke hva han drev med. Brygging av øl er enkelt og resultatet blir bra sålenge du er nøye med renhold og legg også noen ekstra kroner på skikkelig gjær. Det er gjæren som skaper magien må du huske. Kjøp deg flytende gjær fra feks bryggselv.no, ikke brud sukker selv om oppskriften sier sukker. Kjøp inn dry malt extraxt og bytt ut sukkeret med DME gram for gram.

Blir ikke noe mer klin i russebil med hjemmebrygget øl en med flaskeøl fra butikken.

Det viktigste for godt øl er:

1: Renhold, alt som kommer i kontakt med ølet skal være desinfisert.
2: Ikke bruk sukker men DME.
3: Bytt ut gjæren som følger settet med flytende gjær.
4: La gjæringen gå ferdig, kok opp vann og sukker til karbonering og stikk om vørteren i nytt kar og tilsett sukkerlaken.
5: Flask ølet på glassflasker.
Sitat av random67489 Vis innlegg
3: Bytt ut gjæren som følger settet med flytende gjær.
4: La gjæringen gå ferdig, kok opp vann og sukker til karbonering og stikk om vørteren i nytt kar og tilsett sukkerlaken.
Vis hele sitatet...
Evt. bra tørrgjær som US-05, da slipper du å lage starter, bare rehydrere, mindre fare for infeksjon.
Selv om jeg har god erfaring med begge deler.

Det enkleste er egentlig å tilsette karboneringsdrops/sukkerbiter(2g) per 0,33 l flaske, da slipper du og virvle opp gjæren

Men, spander det på vors istede og ta med no annet skvip senere,
ikke no vits i å sløse det bort sent på kvelden
Mitt forslag: Muntons Gold Continental Pilsner fra Europris.
Denne esken inneholder alt du trenger for å lage godt øl. 2 bokser, og en pakke gjær som funker bra. Følg oppskriften.
La det stå å boble i karet i 2 uker. Så flasker du med 1 teskje sukker til 0,33l og 0,5l flasker, eller 5 til 1,5l.
La det stå på flasker i ca 2 uker. Da har du et godt drikkende øl til en billig penge.
Da har jeg kjøpt flytende gjør, kjøpte wlp810 san francisco lager. Hvor lang tid burde jeg la det stå å gjære i dunken før jeg flasker det med det gjæret?

Og er det mulig å unngå bunnslam ved å Eventuellt filtrere det gjennom et kaffefilter når jeg flasker? Filtrere litt kokende vann først bare for å sterilisere det.
Eller blir det håpløst?
14 dager er grei tommelfinger regel, gjæren burde ha god tid til å sedimentere seg innen den tid
så filtrering er ikke nødvendig
skal lagres på ca 18 grader. Fortsatt 14 dager? Har forresten satt det til gjæring nå!
Gleder meg skikkelig til prøvesmak om 4-6 ukers tid.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Fjorten dager er som regel safe. Gled deg til smakingen, sjelden har jeg følt slik en lykke som da jeg først smakte hjemmebrygget mitt. Hvis du klarer å vente anbefaler jeg at du lar de stå på flaske i en hel måned, da blir de betydelig bedre enn to uker.
Jaja, ihvertfall 14 dager på dunk + 14 dager på flaske
Åpne en flaske hver uke og smak på det, som regelt best etter en måned++
Sist endret av Gloss; 11. mars 2013 kl. 10:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Når jeg skal tappe det på flasker, kan jeg da bruke den tappekrana på bryggetønna eller burde jeg bruke hevert?

Er øllet klart for flasking når gjærlåsen slutter å boble?

Lukter forøvrig godt rundt gjærlåsen nå!
Bare å bruke tappekrana

Når det går mer en ett minutt mellem hvert plopp eller ochelmeter'et er stabilt over et par dager er det trygdt å tappe

Det at det lukter godt rundt gjærlåsen er alltid et godt tegn
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av tipot Vis innlegg
Nå ble jeg litt usikker her. Jeg vet ikke hvilken flytende gjær jeg skal kjøpe...
Jeg har kjøpt dette:
http://bryggeland.no/spraymalt-sotni...cer-1-1kg.html
http://bryggeland.no/olsett/ekstrakt...n-cerveza.html
http://bryggeland.no/coopers-carbonation-drops.html
Vis hele sitatet...
Er det noe grunn til at du har kjøpt Coopers Brew enhancer -1 og ikke -2, som de anbefaler i annonsen til cerveza`n?

Lurer litt på å prøve Cerveza jeg også. Har bare satt ett brygg tildligere(Coopers Pilsner med Coopers Maltekstrakt lys), det ble ikke akkuratt noe höydare.
Så usikker på hva jeg skal prøve meg på nå. noen som har "oppskrift" på ett godt sett??
Tenker da på Gjær,Ølsett og malt ekstrakt, mengde med vann osv, for å få best mulig resultat..
Smakte i dag!
Da har ølet stått nøyaktig 2 uker på dunk og 2 uker i flasker! Må si at smaken var veldig god! Helt på lik linje med corona!!!
Jeg brukte den fordi den er ment for lys øl.
Men tror jeg kommer til å la resten stå noen dager til for å få litt mer kullsyre i ølet!

Er det slik at når jeg setter de i kjølerommet så stopper prossessen med kullsyre og gjæringa i flaska?
tipot: Hva sier far din? ^^
Neida, den stopper ikke opp, men tar lengre tid
Faen!!! Skulle liksom verte opp med en kald pils når han kom hjem... Det gikk jo rett i dass!! Fantes så vidt kullsyre i ølet. Greit nok han sa det var godt. Men det var jo tam øl.. Heldigvis så tror han på meg når det kom til at den i stad hadde bra m kullsyre. Men syns det var rart, og åpnet flere flasker. Men er jo ikke kullsyre i noen... Korka igjen de jeg åpnet, og helte ut noen. Hva kan feilen være? Dårlige korker? At jeg ikke har vendt på flaskene?
Sett de i romtemp. en uke eller to og ta tiden til hjelp,
funker alltid for meg
Hvor mye karboneringssukker brukte du?
brukte en drops perr 0,33 flaske.
de står nå i 15-18 grader som skal være bra for denne gjæren. :S
1,5 litersflaskene er ikke steinharde en gang. Det regner jeg med at de skal være... i de brukte jeg forresten 3-4 drops. husker ikke helt, men brukte den mengden som var annbefalt på pakka.

Og de flaksene jeg allerede har åpnet, er de nå bare å helle ut? Eller kan de bli bra ettersom jeg bare åpnet og satte på ny kork?
Jeg ville ikke korka igjen åpna flasker, da har de allere tapt kullsyre, drikk opp
Men en drop per 0,33 flaske i 15 -18 grader høres bra ut,
så, som sagt bare ta tiden til hjelp
Øllen burde få stå minst 4 uker etter flasking, gjærne lenger. blir bedre og bedre, om det ikke er infisert da 8)

Om flaskene du har åpnet, kommer til å bli bra igjen, kan jeg ikke svare på. men du har jo ikke noe å tape på, å prøve det!
hmm. da får det bare stå...
rart at en var bra og resten tamt. :s
Hadde samme problemet som deg, med Pilsen jeg brygget..
Jeg trur det er pga at jeg brukte gjæren som følgte med pakken. Brukte du den?
Har lest rundt at det er forlite og for dårlig gjær.

Jeg har kjøpt Coopers cerveza + brew enhanger 2, og har bestilt 2 pakker med Safale US-05 (gjær) som jeg venter på, før jeg kan begynne.
tenker å prøve med ca 12-13g på 20liter..
anbefalt dosering er5-8g pr 10L.. Så er ikke så rart om det ikke var nok gjær igjen til å spise opp sukkeret, og lage kulsyre i flaskene dine, om du bare brukte 7g "dårlig" gjær

Har du tenkt til å starte på nytt brygg, eller er du så deppa at du stopper? :P
Isåfall, hva går du for?

Har lest om folk som for bra resultat av danish beer fra europris. det tenker jeg å prøve etter cerveza`n.
Med BE (kan kjøpes på europris) og Moss maltextrakt(kan kjøpes på alle dagligvarebutikker), isteden for sukker
Sist endret av Dub; 10. april 2013 kl. 17:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ingen andre her som brygger noe lengere?

Satt nettopp, 23 liter med Coopers canadian blond, 1kg spraymalt og 300g fruktose, måtte prøve den da Craig(Craigtube@youtube) skrøyt så av den.
Gjære kunn 1 uke og så på flaske i 2 uker. Nå brukte han mindre spraymalt enn meg og mer sukker. men regner med at det blir ganske likt, bare litt mer smak i mitt.

Sjekker selvfølgelig at FG er riktig før jeg flasker.
OG var 1046
Regner med 5,2%alk sånn ca.

Satt Coopers mexican cerveza med 1kg BE2 og 2liter mindre vann enn hva oppskriften sier. den ble satt den 11.04, som er nede på 1006 på hydrometeret idag. Den blir flasket idag, eller på søndag, for å stå noen uker til på flaske.

Der hadde jeg ikke hydrometer, så fikk ikke målt, men regner med at den lå på rundt 1045, så den ender vel på 4,5-5%

tipot: har øllen din blitt noe bedre?
Sist endret av Dub; 19. april 2013 kl. 15:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
tipot, jeg husket på deg, nå..

Har hatt cervezan i kjøleskapet over natta, da er den flat.. men setter jeg den i kjøleskapet 2-3timer før jeg skal drikke, så er den full av kullsyre
sertifisert idiot
dub; kan du gi en tilbakemld på den canadian blonden? tenker å sette noen liter med den på neste lønning. er så heldig at dama også har fattet interesse for brygging, så da blir det litt lettere med tanke på vasking og sterilisering(?)
Alt sammen er flatt. :S Satte det i kjølerommet over natta for å få kald god øl, og da var alt flatt. -.-
Hvorfor blir det egentlig flatt når jeg kjøler det ned?
Og kommer det til å kunne komme tilbake kullsyre i ølet dersom jeg varmer det opp igjen til romtemp?
Øllet holder bedre på CO2 når det er nedkjølt
Jeg og har hatt dette problemet med hjemmebrygget øl, at når det settes i kjøleskapet så er ølet tamt som bare det.
Finnes nesten ikke kullsyre igjen. Prøvde å ta det fra kjøla og sette det tilbake i kassen; noen dager senere var det fortsatt tamt.
Lurer på hva som gjør det.
Server øllet kjellerkaldt da, 10 -12 grader, det er jo da det smaker mest/best
Sist endret av Gloss; 1. mai 2013 kl. 15:55.
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
dub; kan du gi en tilbakemld på den canadian blonden? tenker å sette noen liter med den på neste lønning. er så heldig at dama også har fattet interesse for brygging, så da blir det litt lettere med tanke på vasking og sterilisering(?)
Vis hele sitatet...
Hei, ja selvfølgelig=) Den ble stående litt lenger en planlagt i gjæringskaret, pga jeg ikke hadde nok flasker.
Så er fortidlig å komme med en tilbakemelding helt enda, stått 2 dager på flaske, nå.

Den lukta veldig banan`ish og smakte bittert dagen jeg flasket. Men allerede nå etter 2 dager så liker jeg den ganske godt/ smakene jeg ikke likte, har forsvunnet.

Hehe, ja kjekt med dame med interesse, kjerringa mi har også fått litt interesse for dette, men ikke så øl glad, så må få laget noe cider etterhvert.
(Cervezan jeg brygget ble drukket opp på fra lørdag til mandag(20liter), hun smakte noen flasker av det, å det var det beste hu hadde smakt ihvertfall) Jeg likte det veldig godt. og er fyllesyk enda:P

Sitat av tipot Vis innlegg
Alt sammen er flatt. :S Satte det i kjølerommet over natta for å få kald god øl, og da var alt flatt. -.-
Hvorfor blir det egentlig flatt når jeg kjøler det ned?
Og kommer det til å kunne komme tilbake kullsyre i ølet dersom jeg varmer det opp igjen til romtemp?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å ha flaskene i rom temp, for å putte noen flasker i fryseren, og drikke etter en stund? Dette funker for meg hvertfall..

Det jeg trur er om man ikke har øllen stående i rom temp lenge nok, så er det ikke dannet nok kullsyre til å binde den til øllet(kullsyren blir bunnet til øllet når det står kaldt) og kullsyren blir mye lengere i øllet, etter du har åpnet korken/helt på glass.

Merker at jeg må drikke opp øllen relativt kjapt etter den er helt på glass, ellers blir den tammere.

Her er foresten bilde av cervezan min etter 8 dager på flaske.
http://i42.tinypic.com/33ms9xz.jpg
Jente øl, med nermere 5% kan drikke en kasse uten å bli kvalm(men temmelig dritings)
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
dub; kan du gi en tilbakemld på den canadian blonden? tenker å sette noen liter med den på neste lønning. er så heldig at dama også har fattet interesse for brygging, så da blir det litt lettere med tanke på vasking og sterilisering(?)
Vis hele sitatet...
øllet hr nå statt på 30 grader i 5 dager, masse kullsyre og god smak, jeg vil anbefale ølsettet, en av de bedre jeg har smakt. men alikevell ingen höydare.. Neste brygget mitt blir "allgrain" bare lage meg ett meske-kar først.
(Det kan virke vanskelig, men er enkelt, les på norbrygg.no og man forstår fort. peace out
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
dub; kan du gi en tilbakemld på den canadian blonden?
Vis hele sitatet...
Denne ble veldig bra, bra skumm, bra med kullsyre og ikke minst, god smak, bestilt 3 nye bokser og 3 kg lys spraymalt. blir ca 210 flasker (68liter)

Med sukkerdrops, korker og frakt(flasker og korkpåsetter har jeg fra før) kom dette på 1003 kr.
Skal du ha samme mengde med Tuborg, som smaker pyton i forhold, så må du ut med 3500,-
Så dette er noe jeg kommer til å fortsette med..

Lyst til å prøve meg på allgrain brygging snart, men har litt for dårlig plass i den leligheten jeg bor i nå..
Sist endret av Dub; 8. mai 2013 kl. 14:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takker for en god og informativ tråd!

Ble såpass insipirert at jeg har brygget en vin som jeg fant i kjelleren(utgangsdato mai 2002!).

Nå har jeg satt en 22 liter med eple/jordbær-cider.

Noen som har brygget med all-grain enda?
Evt. en oppskrift som kan deles?
Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
Takker for en god og informativ tråd!

Ble såpass insipirert at jeg har brygget en vin som jeg fant i kjelleren(utgangsdato mai 2002!).
Vis hele sitatet...
Vil ikke gjæren ha dødd for sånn 10 år siden da?
Bestilte idag Coopers Lager ølsett og Coopers Maltekstrakt medium 1,5kg. Jeg trodde man trengte maltekstrakt i tillegg til ølsettet, stemmer ikke dette? Noen som vet om disse vil passe sammen?

Vil koking av vørteren ha noe for seg, eller risikerer man å miste aroma?
Satt sammen en enkel og grei IPA i BeerCalck for deg som burde funke
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

Hverdags IPA Style: Amerikansk IPA Brewer: Hans Christian Løberg

Statistics
Volume: 18 liters
OG: 1063
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 19 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 58 IBU
BU/GU: 0.92
Fermentables
Liquid Light Extract 8 EBC 3600 g
Crystal Malt 135 135 EBC 250 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Columbus 16% alpha 25 g 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 25 g 15 minutes
Columbus 16% alpha 25 g dry hopped
Fermentation
Yeast: Safale US-05
Comments:
Sist endret av Gloss; 22. mai 2013 kl. 20:29.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Vil ikke gjæren ha dødd for sånn 10 år siden da?
Vis hele sitatet...
Å joda, gjæren var definitivt dau.
Kjøpte hetvinsgjær og fikk en helt ok vin.

Det var en australsk hvitvin.. som ble brun

Gloss:
Takker så meget
Overså selvfølgelig at du ville ha all grain, men slik


Hverdags IPA Style: Amerikansk Pale Ale Brewer: Hans Christian Løberg

Statistics
Volume: 12 liters
OG: 1062
FG:
Alcohol: 6.2 % by vol.
Colour: 21 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 83 IBU
BU/GU: 1.33
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 3000 g
Crystal Malt 135 135 EBC 250 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Columbus 16% alpha 25 g 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 25 g 15 minutes
Columbus 16% alpha 25 g dry hopped
Fermentation
Yeast: Safale US-05
Noen som kunne tenke seg å remake guiden eller i hvertfall oppdatere linkene? Nesten alle linkene som blir referert til fungerer ikke lenger. Usikker på hva jeg må kjøpe av ting.
Det kan jeg godt, gikk gjennom hele tråden her om dagen.
Mange av de tidlige linkene gikk til vinogbar.no som har skiftet navn til Bryggeland.

Ting du trenger til brygging:
  • Gjæringsbøtte Link.
  • Gjærlås Link
  • Gjærlås med kullfilter Link
  • Bryggrens Linkeller Link
  • Ølsett Link.
  • Hydrometer(hvis du har lyst å beregne alkoholinnhold)Link

Flasking av øl
Flere som har anbefalt å legge til maltekstrakt til ølsettet.
Hvis du er helt fersk, så er denne siden sterkt å anbefale(fra tidligere i tråden).

Ellers så kan et startsett være å anbefale, her har du alt du trenger utenom selve øllen.

Har nå bare tatt linker fra bryggeland, men du kan stikke innom europris, Brygging.no og dersom du er i Bergen Vestbrygg

Håper det var til hjelp
Sist endret av MinoDyhes; 24. mai 2013 kl. 22:57. Grunn: pirk
Sitat av Gloss Vis innlegg
Overså selvfølgelig at du ville ha all grain, men slik


Hverdags IPA Style: Amerikansk Pale Ale Brewer: Hans Christian Løberg

Statistics
Volume: 12 liters
OG: 1062
FG:
Alcohol: 6.2 % by vol.
Colour: 21 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 83 IBU
BU/GU: 1.33
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 3000 g
Crystal Malt 135 135 EBC 250 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Columbus 16% alpha 25 g 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 25 g 15 minutes
Columbus 16% alpha 25 g dry hopped
Fermentation
Yeast: Safale US-05
Vis hele sitatet...
Ser ut som en fin oppskrift, men om jeg skulle komentert noe, så er IBU for høy iforhold til OG, en fin regel på en IPA er å ha BU/GU så nærme 1 som mulig.. Kok mer malt for å komme opp til OG 83 eller kok mindre bitterhumle

Sitat av verto Vis innlegg
Bestilte idag Coopers Lager ølsett og Coopers Maltekstrakt medium 1,5kg. Jeg trodde man trengte maltekstrakt i tillegg til ølsettet, stemmer ikke dette? Noen som vet om disse vil passe sammen?

Vil koking av vørteren ha noe for seg, eller risikerer man å miste aroma?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke maltekstrakt, du kan også bruke sukker( sukker i store mengder gir dårlig smak)

Coopers lager og coopers medimum ekstrakt passer bra sammen ja. Personlig kjøper jeg aldri LMD, altså flytende ekstrakt, men heller DME, spraymalt.

DME holder seg mye bedre, men vet aldri hvor lenge dette har liggi på lageret der det kommer fra.

Regner med at du vet at Coopers Lager er en undergjæret øl, som skal gjære på rundt 10-13grader, lagring på flaske skal helst være 4 uker på 2grader. hvordan skal du løse dette?

Skrive feil..

DME holder seg mye bedre, man vet aldri hvor lenge dette har liggi på lageret der det kommer fra..
Altså det er lurest å kjøpe det som holder seg best, sånn uansett.
Ser dette nå, at brygging av lager med middels tørrgjær og lite utstyr blir vanskelig. Har fått høre at gjæren som følger med er en ale-gjær, så gjærer bare på 18-20 grader og håper resultatet blir brukandes. I oppskriften står det 26...