Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1280
Når jeg skal rekne ut studiepoeng, skal jeg kun rekne sammen karakteren jeg hadde fra sist skoleår? elle skal jeg rekne sammen alle skoleårene? alt fra grunnskolen til slutten av vgs?
[quote=Stray_Wanderer;3542863]https://utdanning.no/karakterkalkulator/#/

Det er VGS-karakterene som gjelder.[/QUOTE

Skal jeg ta me alle karakteren fra VG1 til og med VG2 ? eller kun fra VG2?

Tar fortiden påbygg til generell studiekompetanse så har ikke fått noe standpunkt karakter der enda
Du regner dine siste karakterer. Norsk kan du feks ikke regne med før du er ferdig med det på påbygg.
Du skal regne med de avsluttende karakterer dine. Hvis du hadde samme fag VG1 og VG2 så er det bare den siste du skal bruke.

VG1: Naturfag, Engelsk, Norsk
VG2: Matte, Norsk, Engelsk

Studiepoeng skal regnes på: VG1 Naturfag og VG2 Matte, norsk og engelsk.
Ok, takker for hjelp! :-)

Ser nå at jeg bør ta opp noen fag i fremtiden om jeg ønsker å komme innpå ønsket studie!

Med andre ord: Alvorlig skjerpings på meg!

Foresten, viss jeg tar opp noen fag som jeg ikke har hatt på skolen som privatist, f.eks matte R1 og R2, vil dette være med på å øke studiepoenge viss jeg får en eksamenskarakter i dette?
Sist endret av HectorX; 9. november 2019 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HectorX Vis innlegg
Foresten, viss jeg tar opp noen fag som jeg ikke har hatt på skolen som privatist, f.eks matte R1 og R2, vil dette være med på å øke studiepoenge viss jeg får en eksamenskarakter i dette?
Vis hele sitatet...
Ja, du kan få maksimum 1.5 realfagspoeng. R1 gir 0.5 poeng, mens R2 gir 1 poeng. Så hvis du ikke trenger disse fagene i studiet ditt kan det likevel være verdt å ta de for å høyne snittet. Trenger ikke mer enn en ståkarakter uansett hvis du ikke skal bygge videre på matematikk på studiet ditt.