Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 29581
Sitat av chouse
Men, hvorfor skriver de at det ikke er autofokus når det er det på objektivet som følger med? Står det ikke er integrert autofokusmotor her?
Sånne småting gjør en newbie redd.
Vis hele sitatet...
Vel, det er akkuratt det som står der. Det er ikke fokusmotor integrert i kameraet. Det vil si at du mest sannsynlig ikke har autofokus på vidvinkelen du kjøper, da jeg tviler på at den har fokusmotor. Du har bare autofokus på objektiver med egen fokusmotor, som f.eks objektivet som følger med.
Sitat av Mushy
Vel, det er akkuratt det som står der. Det er ikke fokusmotor integrert i kameraet. Det vil si at du mest sannsynlig ikke har autofokus på vidvinkelen du kjøper, da jeg tviler på at den har fokusmotor. Du har bare autofokus på objektiver med egen fokusmotor, som f.eks objektivet som følger med.
Vis hele sitatet...
Hm, jaja. Er newbie uannsett.
Nikon D40 er bestilt nå!
Og du blir nok helt sikkert fornøyd Fint kamera, svær skjerm. Peleng er finfin, manuell fokus er ikke stort problem siden du har svært stor dybdeskarphet med fisheye. Forskjellen på en vanlig vidvinkel og et fisheye er at vidvinkelen er rettegnende. Med fisheye blir alle linjene i bildet bøyd, og derav navnet fisheye.
Sitat av Waffel
Og du blir nok helt sikkert fornøyd Fint kamera, svær skjerm. Peleng er finfin, manuell fokus er ikke stort problem siden du har svært stor dybdeskarphet med fisheye. Forskjellen på en vanlig vidvinkel og et fisheye er at vidvinkelen er rettegnende. Med fisheye blir alle linjene i bildet bøyd, og derav navnet fisheye.
Vis hele sitatet...
Bra og høre. Jeg gleder meg. Hvilket kamera har du? Synes og ha lest du hadde fisheye en gang på forumet her også.
Har fått D40 nå og det er full-ladet, men lurer på om det har noen negative innvirkninger på batteriet om jeg tar det ut før det er full-ladet?
Det anbefales å lade det helt opp første gang, men dette er slikt som henger igjen fra gammelt av. Nye batterier merker du ingen forskjell på. Håper vi får se mange bilder fremmover!
Sitat av Mushy
Det anbefales å lade det helt opp første gang, men dette er slikt som henger igjen fra gammelt av. Nye batterier merker du ingen forskjell på. Håper vi får se mange bilder fremmover!
Vis hele sitatet...
Batteriet ble full-ladet rett etter jeg postet, hehe.. Men er nyttig til neste gang for det!
Ja, skal legge ut noen bilder jeg blir fornøyd med når jeg har fått litt mer peiling.
Trådstarter
Gratulerer med nytt kamera, håper du liker det. Har selv ikke noen erfaring med D40, ei har jeg lest noe spesielt om det så derfor har jeg unlatt å poste for ikke å drite meg loddrett ut
Sitat av Lundern
Gratulerer med nytt kamera, håper du liker det. Har selv ikke noen erfaring med D40, ei har jeg lest noe spesielt om det så derfor har jeg unlatt å poste for ikke å drite meg loddrett ut
Vis hele sitatet...
Takk.. Leste igjennom en god del tester osv før jeg kjøpte det, men uannsett er jeg newbie så dette er godt nok for meg uten tvil!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Edit: Hva er egentlig forskjellen på dette:

2.0 Mega Pixels CMOS sensor
(3.1MP Software Interpolation)


Så på et annet kamera at den hadde 5MP CMOS sensor, mens det stod 12MP på Interpolation) hva betyr det?
okay, det der skjønte jeg lite av. Får spørre på en annen måte: Er det verdt å kjøpe et kamera med 12MP by interpation og 5MP CMOS til 698? Spør gjerne etter mer info om kameraet, ting det bør ha. Er veldig sugen på et kamera nå!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg skal kjøpe stativ? Ta med i beregningen at jeg har lyst på et tele objektiv, men vil samtidig ha muligheten til å bruke det all-round.

Har ikke noen spesielle behov, er bare en amatør på nybegynner stadiet! Har forøvrig et Nikon D40 m medfølgende AF-S Nikkor 18-55 1:3,5-5,6 GII ED

Har også lyst på et nytt objektiv med mer zoom(brennvidde?). tenkte på opptil 200-300.. Men det gjelder vel også her at man får hva man betaler for, right? Ikke at jeg er så sugen på å gi 10 000,- for et objektiv, men villig til å gå opp litt om det gir merkbar forbedring for en amatør. Hvor mye vil dere anbefale meg å gi for et slik objektiv? (nå spør jeg hva dere vil andefale, jeg har selv vært inne og sett priser på akam)

Og sist men ikke minst, skyt meg om jeg har brukt noen begreper grådig feil her
Sist endret av LoOzR; 30. juli 2007 kl. 11:28. Grunn: Tjah, liten endring
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fikk meg akkurat et nikon D100. Skal snart få meg et D200! Gleder meg!
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg simpelthen har forelsket meg i dette forumet...

Men nå har jeg lest litt frem og tilbake, men finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på.

Jeg skal kjøpe nytt kamera. Har bestemt meg for at det må bli Canon EOS, men skal man velge 450, 500 eller 1000?
Jeg blir ikke klok på dette. Jeg vet 500 har videokamera i tillegg, og at det er litt flere pixler, men jeg har i utgangspunktet ikke planer om å lage plakater ut av bildene mine.

Nå setter jeg min lit til dere. Det er prisforskjeller ute og går, og jeg dør ikke om jeg sparer noen kroner heller...
Ja, her var det ikke mye svar å få...

Det endte opp med et Canon EOS 450D da dette var rimelig og passer til mitt behov.

Gratulerer til meg selv Min første gave til meg selv på et par år nå!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
På slikt funker det bra å google noe som "450d vs 1000d vs 500d" uten anførselstegn. Da de er ganske like er det rimelig å anta at noen har tatt seg bryet med å sette dem opp mot hverandre.

Gjelder forøvrig generelt for kamera, og får man ikke akkurat den modellen, men en litt eldre i samme serie, gjør dette mye av samme nytten.

I tillegg finnes dpreview.com sin kamerasammenligner. (Trykk på "Show All Cameras" nede til venstre om du vil ha med kamera som sannsynligvis ikke selges nye lenger).
Det har seg slik at jeg nå skal kjøpe meg et kamera. prisklassen er på 3000-5000 kroner.
Jeg har blitt anbefalt trykk her

Men jeg har litt lyst på speilreflekskamera, og har sett litt på Nikon D60 og Nikon D3000.

Det jeg lurer på er om dere har noe å anbefale en nybegynner? kan ikke serlig mye om foto.

mvh,
Sebastian
Sist endret av Slurpeedelic; 1. januar 2010 kl. 19:53.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Slurpeedelic: Finn ut hvilke som er aktuelle mtp. specs, tilleggsutstyr, garantier osv. Deretter tester du de resterende kandidatene ved å håndtere dem, endre innstillinger, ta bilder.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Oppdatere førsteposten? Canon EOS 20D er sikkert et flott kamera til sin tid å være, men jeg tror folk har interesse for nyheter.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av dobby Vis innlegg
Oppdatere førsteposten? Canon EOS 20D er sikkert et flott kamera til sin tid å være, men jeg tror folk har interesse for nyheter.
Vis hele sitatet...
Biip-biip, så lenge denne står som "Viktig", så mener jeg den burde fjernes eller oppdateres. Kan noen si seg enig i det eller?
Er det noen som kan anbefale ett godt Sony kamera? Har akkurat blitt litt interessert i fotografering, så det vil være mitt første speilreflekskamera.
Hvorfor ikke Nikon eller Canon? de dominerer jo speilrefleksmarkedet så du får både mer utstyr og du kan også ta vare på det når du kjøper nytt.
Kontakter.. Så rett og slett snakk om priser jeg ikke er i nærheten av å få hos de andre merkene.
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Jeg simpelthen har forelsket meg i dette forumet...

Men nå har jeg lest litt frem og tilbake, men finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på.

Jeg skal kjøpe nytt kamera. Har bestemt meg for at det må bli Canon EOS, men skal man velge 450, 500 eller 1000?
Jeg blir ikke klok på dette. Jeg vet 500 har videokamera i tillegg, og at det er litt flere pixler, men jeg har i utgangspunktet ikke planer om å lage plakater ut av bildene mine.

Nå setter jeg min lit til dere. Det er prisforskjeller ute og går, og jeg dør ikke om jeg sparer noen kroner heller...
Vis hele sitatet...
Hvis du har lyst til å bare fotografere og er 1000% sikker på at du ikke kommer til å noe nytte av videofunksjonen på 500D, så ville jeg gått for 1000D og investert pengene på objektiver istedenfor
Eller så burde du grovt sett se bort ifra kamera produsenten. Kjøper du nikon eller canon så har du stort utvalg av ekstra utstyr. Uansett hva slags kamera man kjøper så er det stort sett optikken det står på, så invester heller i dyr optikk en kamera.

Men viktigste av alt: Det står mye på den som står bak kameraet å. Uten noen som helst kunnskap ,og med kun en begrunnelse som at ''bildene blir bedre med speilrefleks'' så kan man nok heller bare holde seg til kompakt kamera, ettersom bildene ikke blir noe bedre på magisk vis ved bruk av speilrefleks om man ikke gjør litt research først
Sitat av Dead Maple Vis innlegg
Men viktigste av alt: Det står mye på den som står bak kameraet å. Uten noen som helst kunnskap ,og med kun en begrunnelse som at ''bildene blir bedre med speilrefleks'' så kan man nok heller bare holde seg til kompakt kamera, ettersom bildene ikke blir noe bedre på magisk vis ved bruk av speilrefleks om man ikke gjør litt research først
Vis hele sitatet...
Der tar du helt feil. Større sensor er alfa omega for bedre bildekvalitet. Bildene blir deretter bedre på magisk vis.

Men oppdatering av denne "Viktig"-posten. Noen som vil diskutere det med meg?
Sitat av dobby Vis innlegg
Der tar du helt feil. Større sensor er alfa omega for bedre bildekvalitet. Bildene blir deretter bedre på magisk vis.

Men oppdatering av denne "Viktig"-posten. Noen som vil diskutere det med meg?
Vis hele sitatet...
Jojo, kommer litt an på hvordan man ser det
Poenget mitt var vel mer rettet mot de som tror at man får bedre bilder ved ''pek og skyt'' ( full auto ) Med tanke på lys, motiv, osv.

Men kan vel si meg enig i at man har et bedre utgangspunkt om man har speilrefleks. Men en gråstein på bakken uten lys er fortsatt en kjedelig gråstein uten lys uansett om det er tatt med speilrefleks på auto, eller kompakt på auto
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Oh god not this guy
Shorono's Avatar
Denne posten trenger å bli oppdatert.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Shorono: Bare å oppdatere. Den mest effektive måten tipper jeg er å skrive posten, for så å sende PM til noen i crew (:
Sitat av haddip Vis innlegg
Hvis du har lyst til å bare fotografere og er 1000% sikker på at du ikke kommer til å noe nytte av videofunksjonen på 500D, så ville jeg gått for 1000D og investert pengene på objektiver istedenfor
Vis hele sitatet...
han har nok kjøpt seg kamera iom han spørte i 2009
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei.

Jeg har et Nikon D5100 systemkamera, og har lyst på nytt objektiv.
Problemet er bare at jeg generelt vet lite om objektiv, og hvordan finne et som passer. Spørsmålene jeg har er:

- Hva har filterstørrelse/filterdiameter å si?
- Hvordan finner jeg et objektiv som passer?
- Hva må jeg tenke på ved kjøp av objektiv?


Takker for alle svar.