Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2764
Hei.

Plages med at ingen av de kjente cloud tjenester ikke tilbyr windows lenger som owncloud og nextcoud. Har måtte gått over til linux som er relativt nytt for meg.

Akkurat nå kjøre jeg windows server 2012 å linux ubuntu gjennom hyper v. Sliter med å kunne dele mappene fra windows til linux, slik jeg kan sette dem opp mot cloud systemet.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Belønnes i øl KP
Sist endret av justastonedhuman; 17. januar 2018 kl. 18:50.
Windows: Del mappen på normal måte, som du ellers ville ha gjort.

Linux: Det er flere måter å få tilgang til den på. Hvis du har GUI på linux, så kan du åpne opp fil behandleren, f.eks Nautilus og skrive:

Kode

smb://<IP_ADDRESS>
i adressefeltet.

Eller så kan du montere den fra terminalen med smbfs.

Kode

mount -t smbfs -o username=<USERNAME>,password=<PASSWORD> //<IP_ADDRESS>/<PATH> /<MOUNTPOINT>
f.eks:

Kode

mount -t smbfs -o username=KaiN,password=topsecret //192.168.0.2/delt_mappe /media/delt_mappe
Da vil du finne den delte mappen under '/media/delt_mappe' på linux.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Windows: Del mappen på normal måte, som du ellers ville ha gjort.

Linux: Det er flere måter å få tilgang til den på. Hvis du har GUI på linux, så kan du åpne opp fil behandleren, f.eks Nautilus og skrive:

Kode

smb://<IP_ADDRESS>
i adressefeltet.

Eller så kan du montere den fra terminalen med smbfs.

Kode

mount -t smbfs -o username=<USERNAME>,password=<PASSWORD> //<IP_ADDRESS>/<PATH> /<MOUNTPOINT>
f.eks:

Kode

mount -t smbfs -o username=KaiN,password=topsecret //192.168.0.2/delt_mappe /media/delt_mappe
Da vil du finne den delte mappen under '/media/delt_mappe' på linux.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for hjelpen, ordnet seg nå