Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 17380
Noen som vet hva det koster å være medlem?
Er det sånn 50% av lønnen opplegg, slik som med Jehovas vitner?

Noen ulemper med å ha kontakt med medlemmer fra frimurerlogen?
Kom i snakk med en på jobb, så ble litt nysgjerrig på hva de driver med osv.
Jeg er ikke med i frimurerlogen, men en god venn av meg er med i logen og har vært med der i mange år.

Du kan ikke bare "melde deg inn" i frimurerlogen, du må bli anbefalt av et allerede eksisterende medlem.

Når du først er kommet inn i logen så vil du få utdelt en ring,(jeg vet ikke om dette gjelder for alle loger, men det gjelder i alle fall for denne) en enkel sølvring, og etterhvert som årene går og du får lenger ansiennitet i logen så vil loge-ringen din byttes ut med stadig mer eksklusive ringer samtidig som du vil få mulighet til å påta deg "verv" i logen og dermed gå gradene. Det er vanlig "etikette" i logen å kle seg pent og bære loge-ringen din så du må være forberedt på å gå stivpyntet.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Har du sjekket ut frimurer.no?
Det står mye informasjon på nettsidene deres.
petterb91's Avatar
Trådstarter
42 1
Ja drev å leste litt der inne, men fant ikke noe om hv det koster å være medlem. Det står bare i det ene søkeskjema "Jeg er en mann med ordnet økonomi". For meg tilsier dette relativt god og stabil inntekt.

http://frimurer.no/bli-medlem
Før noen spør vil jeg bare på det aller aller ALLER sterkeste avkrefte eventuelle rykter om at forumet styres av frimurlogen. Det er nemlig IKKE tilfelle! Bare så det er sagt altså. Sånn at ingen går rundt og feilaktig tror vi driftes av NWO.
Bare for aa kommentere paa det du sa med Jehovas Vitne, da flere medlemmer av familien min er det, det koster deg absolutt ingenting aa vaere medlem der!

De tror paa litt saere ting ja, og dem kan vaere irriterende paa doren, men de "skatter" ikke medlemmene noen ting, og dem er ogsaa noen av de snilleste folkene jeg har mott.

Ang frimurerne maa du bli invitert av ett eller flere medlemmer (kommer an paa hvilken losj og hvor i landet) for aa bli medlem, dem inviterer som regel personer som har utmerket seg innenfor sitt felt i lokalomraadet, (leger, advokater, osv osv)
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Før noen spør vil jeg bare på det aller aller ALLER sterkeste avkrefte eventuelle rykter om at forumet styres av frimurlogen. Det er nemlig IKKE tilfelle! Bare så det er sagt altså. Sånn at ingen går rundt og feilaktig tror vi driftes av NWO.
Vis hele sitatet...
Ikke hør så konspiratorisk ut, freak er da mye mer sannsynlig bare ett lite sideprosjekt til PST
Det måtte jo komme ut: Grunnen til dalende aktivitet på forumet den siste tiden, er en storopprydning blant forumets narkotika- og datakriminelle. De som ikke er her lenger, er i fengsel. Tiden vil komme for resten av dere også.
Det var en dum påstand som ikke har noe med tråden å gjøre kallisti..


Er det noen fordeler ved å være medlem i frimurerlogen?
Det er i mine øyne helt uetisk og umoralsk. Et lukket kameraderi er ikke bra.
petterb91's Avatar
Trådstarter
42 1
Sitat av Death&Taxes Vis innlegg
Ang frimurerne maa du bli invitert av ett eller flere medlemmer (kommer an paa hvilken losj og hvor i landet) for aa bli medlem, dem inviterer som regel personer som har utmerket seg innenfor sitt felt i lokalomraadet, (leger, advokater, osv osv)
Vis hele sitatet...
Dette opplever jeg som uriktig da jeg er i kontakt med de allerede. Men bare på info stadiet. Alle kan sende en søknads henvendelse på siden deres.
Såvidt jeg husker koster det rundt en tusenlapp eller to i året. I tillegg trenger du et skikkelig kjole og hvitt antrekk samt enkelte... symbolske gjenstander (pyntebånd, ringer, mansjettknapper, hansker, sverd (ikke skarpt), etc) til noen av ritualene / prosesjonene du skal delta i etterhvert som du går opp i gradene. Dette er spesielle typer du må kjøpe inn selv. En del av møtene kombineres med en middag man også betaler for. Så det er neppe noe å anbefale på et student-budsjett.

Det de selv sier de driver med (og som det står en del om på nettsiden) er "selvutvikling". Selv vil jeg heller kalle det for en "gutteklubb" med ritualer hovedsaklig designet for å skape samhold og appellere til stammeinstinktet. Også verdt å notere seg at den norske losjen krever at du sverger troskap til kristendommen (i motsetning til en del andre land som har sluttet med det kravet).
Sist endret av fuzzy76; 10. mars 2017 kl. 15:44.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Er det noen fordeler ved å være medlem i frimurerlogen?
Vis hele sitatet...
Frimurarar skal hjelpe kvarandre, så du får i det minste knytta kontaktar.
Sitat av petterb91 Vis innlegg
Dette opplever jeg som uriktig da jeg er i kontakt med de allerede. Men bare på info stadiet. Alle kan sende en søknads henvendelse på siden deres.
Vis hele sitatet...

Det er iallfall det faren til en kammerat av meg som er meldem i den lokale losjen sa da vi spurte om det, han er forsaavidt en Kiropraktor paa sor-ost landet.

Han nevnte disse ritualene naar man stiger i gradene som involverer sverd, eder osv.

Han viste oss ogsaa mye kule "dingsebomser" som et gullkjede med en metallball paa, hvor man kunne trykke paa to skjulte punkter, saa aapnet ballen seg og ble til frimurerlogoen

Edit: Glemte aa nevne at karen faktisk var medlem !
Sist endret av Death&Taxes; 10. mars 2017 kl. 15:59.
Losjen er en barnslig gutteklubb for voksne menn. Jeg finner hele konseptet mildt sagt komisk. At mange i politiet og andre viktige jobber får være medlem i en så lukket gruppe der man stiller opp og hjelper andre medlemmer er en gåte for meg.
Det kan virke som at det er forbeholdt VIP's i samfunnet, men i mine øyne er hele opplegget en vits.
Hjelper sikkert å være med i losjen om du eller firma/konsern skulle komme i rettsaker f.eks
Sitat av Death&Taxes Vis innlegg
Bare for aa kommentere paa det du sa med Jehovas Vitne, da flere medlemmer av familien min er det, det koster deg absolutt ingenting aa vaere medlem der!

De tror paa litt saere ting ja, og dem kan vaere irriterende paa doren, men de "skatter" ikke medlemmene noen ting, og dem er ogsaa noen av de snilleste folkene jeg har mott.

Ang frimurerne maa du bli invitert av ett eller flere medlemmer (kommer an paa hvilken losj og hvor i landet) for aa bli medlem, dem inviterer som regel personer som har utmerket seg innenfor sitt felt i lokalomraadet, (leger, advokater, osv osv)
Vis hele sitatet...
Jo, det er forventet av Jehovas Vitne at man donerer større deler av lønnen sin. I tillegg er det krav om å utføre arbeid til meningheten (gratis, selvsagt).

At en gjeng homo-hatende, kvinneundertrykkende og fordømmende ekstremister som ikke tar fem øre for å kutte kontakten med sine egne barn hvis barna er i stand til å tenke selv etter årevis med hjernevasking er "de snilleste folkene du har møtt", så forteller det oss mest om hva slags folk du har møtt enn noe annet.
Sitat av Coleslaw Vis innlegg
Jo, det er forventet av Jehovas Vitne at man donerer større deler av lønnen sin. I tillegg er det krav om å utføre arbeid til meningheten (gratis, selvsagt).

At en gjeng homo-hatende, kvinneundertrykkende og fordømmende ekstremister som ikke tar fem øre for å kutte kontakten med sine egne barn hvis barna er i stand til å tenke selv etter årevis med hjernevasking er "de snilleste folkene du har møtt", så forteller det oss mest om hva slags folk du har møtt enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Hva hvis jeg sier at jeg også har dette synet (ikke ditt) på dem? Veldig mange nære relasjoner er med i sekten, men de må hverken donere eller noe slikt for å være med. Har heller aldri hørt noe om dette den gangen jeg ble med på et slikt landsmøte av nyskjerrighet. Kanskje det heller er hva slags folk DU har møtt? Som alltid, ikke dra alle under en kam, ikke alle kaster ut poden fordi de er homofile Ikke alle muslimer er terrorister, og ikke alle ateister er rasshøl som elsker å bæsje på folks religion.
Sitat av Coleslaw Vis innlegg
Jo, det er forventet av Jehovas Vitne at man donerer større deler av lønnen sin. I tillegg er det krav om å utføre arbeid til meningheten (gratis, selvsagt).

At en gjeng homo-hatende, kvinneundertrykkende og fordømmende ekstremister som ikke tar fem øre for å kutte kontakten med sine egne barn hvis barna er i stand til å tenke selv etter årevis med hjernevasking er "de snilleste folkene du har møtt", så forteller det oss mest om hva slags folk du har møtt enn noe annet.
Vis hele sitatet...

Virker ikke som du har noe naer erfaring her med Jehovas vitne, de mest ihugga medlemmene vil "ignorere" dem som er utstott (merk dette er kun de medlemmene som har blitt "dopt" og deretter gjort noe for saa og bli kastet ut av menigheten), det er riktig men ikke om det er barn/foreldre i min erfaring, og dette med donasjon av lonn er helt paa jordet.

Frivillig arbeid er selvfolgelig en greie, som det er i alle kirker/tros-samfunn. Virker som noen har blitt plaget sondags morgen litt for ofte spor du meg
petterb91's Avatar
Trådstarter
42 1
Takker for svar ang frimurerlogen
Vet desverre ikke noe om frimurerlogen annet enn at de jeg har spurt som er med sier de ikke kan snakke om noe av hva som skjer der. Er vist hemmelig...

Jehovas vitner derimot er noe forbanna skvip spørr du meg. Gått på skole med flere oppigjennom oppveksten som er med der. De ungene så helt hjernevasket ut ass, helt fjerne, så å si ingen sosial omgang med noen av de andre barna og så ut som de var jævlig ulykkelige for å si det sånn.

Har også hørt flere som har vært med der som snakker jævlig mye dritt om jehovas vitner i etter tid og om hvordan de har oppført seg mot de som har hoppa av osv.

Liten artikkel jeg fant i farta også:
https://telen.no/nyheter/nyheter/hei...3402-1.8556362
Sist endret av Alge; 14. mars 2017 kl. 10:36.
- Du betaler en årsavgift på ca 4000.
- Du betaler forskjellige avgifter for opprykk. Du kan velge å ikke rykke opp. Avgiftene er vanligvis på ca 2000 for opprykk, men kan være noe mindre, eller mer.
-Du må investere i livkjole og svart dress. Kjolen (som de bruker i klassiske orkester, bl.a.) koster fra 3000,- og opp med skjorte og vest.

På møtene er det kollekt. Du velger selv beløpet.

Du trenger ikke være rik for å være med, men du bør ha en stabil økonomi og ha kristendommen som din tro (det siste er i Norge et ufravikelig krav).

Frimurere driver ikke kameraderi i rettsalen el.l. Det strider mot vanlig etikk og rettstatens prinsipper, prinsipper som frimureriet er tilhengere av.

Det er lite hemmelighold i frimureriet. Lover, medllemsregister med mer er åpent for interesserte. Kun møteritualer er tillagt hemmeligholdelse. Og akkurat det er det faktisk svært gode grunner for.

Med hilsen en med inngående kjennskap