Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5167
For en tid tilbake bestilte jeg noen sporer fra Østerrike (syringer). Disse har blitt stoppet i tollen, snakket med posten i stad, og de nevnte at de hadde blitt tatt inn for nærmere undersøkelse. Er litt nervøs, noen som vet hva som vil skje videre med dette?

Takk for svar.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvilke sporer?

Psilocybe Semilanceata, Cubensis og panaleous cyanescens er spesifikt definert i Narkotikalisten.
Sporene er også definert og er like ulovlig som soppene.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvilke sporer?

Psilocybe Semilanceata, Cubensis og panaleous cyanescens er spesifikt definert i Narkotikalisten.
Sporene er også definert og er like ulovlig som soppene.
Vis hele sitatet...
Cubensis som Golden Teacher og lignende.
Jeg hadde rydda huset mitt for alt som ikke burde være der og forventet et besøk av politiet, i vertfall om du ikke bor i noen stor by.
Sitat av Tripstil Vis innlegg
Jeg hadde rydda huset mitt for alt som ikke burde være der og forventet et besøk av politiet, i vertfall om du ikke bor i noen stor by.
Vis hele sitatet...
Bor i en større by. Eneste vi har er et growkit fra Gartnerbutikken. Vet ikke helt om det er tvilsomt eller ikke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sporene er like ulovlig som annen Narkotika, de kan vel også være frekke nok til å slenge med intensjon om.tilvirkning og salg på anmeldelsen.
Jeg fikk full hus-razzia ca 3 måneder etter at tollerne hadde stoppet en pakke med varer som de trodde var sporer, så jeg ville rydda huset. Nekt for at du har bestilt hvis det er mulig.
Sist endret av trippy; 5. september 2016 kl. 22:57.
Skal vel litt til for at den finner ut hva sprøyta inneholder. Hvertfall hvilken sporer det er?
Da må de jo gro shitten selv da får å se? Med mindre det står på sprøyta da
Sist endret av Alge; 6. september 2016 kl. 03:28.
De trenger vel ikke å vite 100% sikkert hvilken sporer det er for å plutselig stå på døra. Det er vel ikke feil av dem å trekke den konklusjonen at sporer fra østerike til en figgur i Norge ikke er kantarellsporer. Det holder jo med skjellig grunn. Hvis motakeren av sporene er en 52 år gammel soppdyrker som driver å dyrker matsopp i stor skala så kan det nok hende at man ikke kan ha skjellig grunn, men TS er vel ikke en matsopp dyrker?

Skal vel ikke se bort fra at de rett og slett bare sender det til noen med ett mikroskop og så ser man hvilke sporer det mest sansynelig er. Det er jo forskjell på sporer til de forskjellige soppene og det er sikkert ansatt en eller annen soppnerd i ett firma som tollvesenet kan benytte seg av vil jeg tro.
Sist endret av daffe; 6. september 2016 kl. 07:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Alge Vis innlegg
Skal vel litt til for at den finner ut hva sprøyta inneholder. Hvertfall hvilken sporer det er?
Da må de jo gro shitten selv da får å se? Med mindre det står på sprøyta da
Vis hele sitatet...
Den mest sikre måten å identifisere sopp på er å se på sporene i mikroskop. Trenger ingen heftig analyse.
De finner nok ut av hvilke sporer det er. Bli kvitt growkittet ditt og alt annet du kan ha i huset som kan være ulovlig eller brukt til ulovlige handlinger. Slett alle meldinger osv.. Så tar du bare å nekter for alt da politiet banker på døra. Bare lat som du er helt uvitende og at du ikke vet hva soppsporer er så går det nok fint.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Den mest sikre måten å identifisere sopp på er å se på sporene i mikroskop. Trenger ingen heftig analyse.
Vis hele sitatet...
Med kun sporer kommer man kanskje til slekt, men ikke
nødvendigvis til art. Men tenker det ikke skal så mye fantasi
til for å gjette hva det er.

Tipper denne kan ha blitt luket ut ved gjennomlysning.
Tenker risikoen er mindre hvis man bestiller prints.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Med kun sporer kommer man kanskje til slekt, men ikke
nødvendigvis til art.
Vis hele sitatet...
Å jo!, en kan ofte komme til art via sporer. Man tar det på tekstur og tegninger på overflaten, størrelse, ting inne i sporene (prikker o.l.) og reaksjon på div. kjemiske reagenser.

Dette vet jeg, da jeg har vært med å titte i mikroskop, og nøklet sopp noen få ganger. Riktig nok, kan jeg ikke kalle meg mykolog! Men kompisen min begynner å bli kjent innen sekksporesopper og slimsopp (han har funnet utrolig mye sjeldent og spesielt, bl.a. over 20 nye arter for Norge).

Så det du trenger er en mykolog med mikroskop og relevant litteratur. Der "Funga Nordica" og diverse publikasjoner på nett gjør susen.

Red: Jeg glemte å nevne formen i listen over kjennetegn. Altså om sporen er mandelformet, avlang, kulerund, med et nebb o.s.v. o.s.v.
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. september 2016 kl. 12:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Å jo!, en kan ofte komme til art via sporer. Man tar det på tekstur og tegninger på overflaten, størrelse, ting inne i sporene (prikker o.l.) og reaksjon på div. kjemiske reagenser.
Vis hele sitatet...
Jo, men i dette tilfellet, som hypotetisk sett handler om å skille
ikke-hallusinogene og hallusinogene arter innen Psilocybe, vil
det nok være vrient å skille f.eks. P. atrobrunnea fra P. semilanceata
kun ved hjelp av sporer, da disse (og flere andre
arter i slekten) har veldig like sporer.

Så da kan det jo bli litt kjedelig for en ung hobbymykolog som
blir narkomistenkt når h*n får sporer i posten fra utlandet.
Jeg føler meg liksom ikke helt sikker på hvor langt påtalemakten
vil gå rent teknisk for å bevise eller motbevise besittelse av
"narkotiske" soppsporer.

Sett at jeg bestilte en sprøyte med sporer for å dyrke østerssopp.
Sprøyten blir stoppet i tollen og beslaglagt.

Spørsmålet mitt er da - vil sporene bli sendt til f.eks. Naturhistorisk
Museum for laboratoriesjekk, "frikjent" og
returnert til meg?

Det er ikke til å komme forbi at lovverket på dette punktet er
ytterst paranoid og tåpelig, all den tid Psilocybe-sporer ikke
inneholder virkestoffene i soppen.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
En kompis av meg sendte noen trøfler og et par frø til meg, gikk 6mnd ish så slo de inn døra med rambukk.
Sitat av Carmex Vis innlegg
En kompis av meg sendte noen trøfler og et par frø til meg, gikk 6mnd ish så slo de inn døra med rambukk.
Vis hele sitatet...
Og hva var resultatet? "Nekt, nekt, nekt" - henlagt?

Med "trøfler" regner jeg med du mener P. mexicana/tampanensis-
sklerotier. Og med frø - ja, du skulle vel dyrke sukkererter, går jeg
ut fra?

Spøk til side - det er en vesentlig forskjell mellom sporer og
sklerotier, da sistnevnte inneholder virkestoffer.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Og hva var resultatet? "Nekt, nekt, nekt" - henlagt?

Med "trøfler" regner jeg med du mener P. mexicana/tampanensis-
sklerotier. Og med frø - ja, du skulle vel dyrke sukkererter, går jeg
ut fra?

Spøk til side - det er en vesentlig forskjell mellom sporer og
sklerotier, da sistnevnte inneholder virkestoffer.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja ble faktisk henlagt, nektet jeg

Men ja, var Mexicana og cannabisfrøene visste jeg faktisk ikke om, men litt overrasket over at de smalt døra for så å si ingenting, I would be careful