Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 878
Heisann fotofreaks!
Har i lange tider nå hatt lyst på et eller to nye objektiv og har hørt veldig mye bra om objektivene nevnt ovenfor. I tillegg har jeg erfart og hørt mye bra om 70-200 f/4 og tenker derfor å kjøpe denne, ettersom jeg har forstått at det er en selvfølge å ha Men tilbake til disse to andre objektivene. Har selv prøvd 24-70 og var grisefornøyd og gliste sikkert fra øre til øre, men lurer da på hvordan en 24-105 er i forhold om man ser bort fra at 24-70 tar inn mer lys enn 24-105. Noen som kunne svart meg på dette med enten personlige erfaringer eller "rykter"?
For meg er det et spørsmål om distanse. Jeg er glad i de ekstra 35 millimeterne og jeg bruker skjelden f/4. For noen kan det være greit med enda større blender på konserter og plasser med veldig dårlig lys men da mangler man plutselig også 35mm som kan utgjøre et blinkskudd.

Begge objektivene er skarpe men 24-70mm er litt mere skarp men du har ikke den lille ekstra friheten med å være lengre unna for å ta samme bilde.

Se på behovet ditt:
Trenger du ekstra (ikke veldig mye) skarpe bilder og/eller tar bilder med dårligere lysforhold: 24-70mm
Trenger du ekstra spillrom men fordet ta bilder under litt bedre lysforhold: 24-105mm

Håper det hjalp litt
Valget mitt stod også mellom 24-70 og 24-105 og jeg valgte sistnevnte pga. den ekstra brennvidden. Skulle såklart hatt f/2.8 men får heller gå opp på isoen.

70-200 f/4 er også et godt objektiv, men det er ikke en selvfølge å ha. Man kjøper det hvis man har behovet for det, ikke bare for å ha det Som jeg pleier å si: Vet du ikke hvorfor du trenger det, så trenger du det ikke.
24-105mm blir jo ofte omtalt som det objektivet man hadde valgt om man bare kunne hatt et stk objektiv. Kommer nok till å ta 24-105mm når pengene kommer.