Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  229 145505
Linuxnerd
Trådstarter
Må vel kanskje bidra litt til tråden jeg startet (for snart en evighet siden)

Først vil jeg anbefale Terminator som terminal; den støtter bl.a tab's, men den nyttigste funksjonen er at du kan splitte opp terminalen i flere terminaler. http://www.tenshu.net/terminator/ (ligger også i repositoriet til de fleste distroer).

Oracle Virtualbox, om du også setter deg inn i hvordan denne fungerer fra kommandolinjen, så kan du kjøre dette på en headless server og bruke RDP til å koble deg til den virtuelle maskinen (dette kalles for VRDP). I tillegg kommer det hyppige oppdateringer til denne. Windows gjester har også eksperimentell 3D-støtte, men dette har jeg ikke testet selv.

Gpodder (www.gpodder.net), om du lytter mye til podcasts på forskjellige enheter hjelper denne deg å holde podcastene i sync. Er absolutt verdt en sjekk.

Sshfs. Hvorfor ikke bruke SSH til fildeling? Med sshfs mounter du en katalog som ligger på en annen maskin som kjører SSH serveren.

Remmina RDP-klient, http://remmina.sourceforge.net/. Om du bruker RDP mye er dette en klient som absolutt er verdt å sjekke ut.
▼ ... noen uker senere ... ▼
er det noen gode html/javascript editorer med alle definisjoner allerede innlagt?
vet det er ett til mac, men husker ikke hva det heter..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Xtrax Vis innlegg
Det finnes jo utallige Linux-programmer der "ute", og det er mange nyttige og bra programmer, men de er ikke bestandig like lett å finne, eller vite om. Så er det noen programmer du virkelig har likt, og som du kan anbefale?

Programmene jeg tenker på kan være alt ifra dockapps til avanserte "nettverks-analyse-programmer"
Vis hele sitatet...
Herlt erlig så har jegikke peiling på linux, men lasta ned ett som heter lime... Vasr helt ok det... Dere med peiling ler nok, he he, men men, kritikk er kult
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom nettopp over et genialt program, som jeg føler jeg må dele.

djmount

Dette programmet monterer upnp shares som filsystem automatisk.

Testet dette med min Nokia E52, HTC Desire og tversity (som er tilgjenngelig gjennom vpn). Fant alle!

Bare kjør "djmount /sti/til/mappe" (f. eks.: djmount /media/upnp i mitt tilfelle) og djmount vil søke og legge til upnp servere automatisk.

Til slutt: Trodde det var noe feil i starten da ls -l i mappen jeg monterte ga null treff. Men da jeg gikk inn i mappen med Dolphin så ble det montert med en gang.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som har et bra program for å style opp desktopen din i Linux? Bruker Ubuntu 11.04. Tenker på noe som Rainmeter og mootext eller hvafaen det heter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Inzide Vis innlegg
Noen som har et bra program for å style opp desktopen din i Linux? Bruker Ubuntu 11.04. Tenker på noe som Rainmeter og mootext eller hvafaen det heter.
Vis hele sitatet...
conky *ogmangeavde*
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av NAPse Vis innlegg
Jeg vil virkelig anbefale OnTv til alle TV-tittere.

Det er godt forklart hvordan du setter det opp med xmltv på ubuntuforums.
Vis hele sitatet...
OnTV er det for å se tv med tvkort eller for å se tv rett fra nett?
▼ ... over et år senere ... ▼
Bleachbit
For å slette logger ol. Som CCleaner på Windows.

BCWipe
Sletter fri plass og filer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noe annet program som i prinsippet gjør det samme som wine? Jeg har nettopp funnet ut hvordan det funker og ble nysgjerrig på om det finnes andre lignende programmer i linux verden og bruke.
Sitat av Xtrax Vis innlegg
Remmina RDP-klient, http://remmina.sourceforge.net/. Om du bruker RDP mye er dette en klient som absolutt er verdt å sjekke ut.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig i at Remmina er verdt å teste, selv om jeg hovedsaklig bruker VNC-plugin og ikke RDP. Selv ble jeg tvunget til å leite etter alternativer etter at vinagre sin integrerte ssh-tunnelfunksjon sluttet å fungere (bugreporten er vel fortsatt ikke løst) og jeg var lei av å måtte gjøre det manuelt.

Sitat av creavator Vis innlegg
Er det noe annet program som i prinsippet gjør det samme som wine? Jeg har nettopp funnet ut hvordan det funker og ble nysgjerrig på om det finnes andre lignende programmer i linux verden og bruke.
Vis hele sitatet...
Crossover? VMware Player/Workstation, VirtualBox?
Flere: http://alternativeto.net/software/wine/
Sist endret av JohnMichael; 11. mars 2013 kl. 06:12.
Jeg er en ny Linux-bruker.
Jeg kjører Lubuntu akkurat nå, den er skikkelig chill.

Programmer jeg liker:
Labyrinth Mind-mapping. (for å tegne tankebobbler osv)
KOrganizer. (kalender med alarmsystem for påminnelser av hva enn du vil)
Calibre. (Ebook program som lar deg organisere dine e-bøker og så kan du også søke og handle blant mange E-book forhandlere).
Rythmbox. (jukebox).

Det er de jeg kommer på nå.
▼ ... flere år senere ... ▼
Pikselbaserttegneprogram som gir deg orntlig verktøy; dette er et visuelt og estetisk program; i motsetting til Gimp/photoshop som er teknisk gode programmer http://krita.org fantastisk med wacombrett. Funker på Mac, Windows og linux.
Sist endret av fxxked; 18. juli 2017 kl. 20:18.
Tegneprogram (vektor-grafikk): Inkscape (må-ha program for meg)

Tekstbehandler: Geany

Notat-program (type treepad): Cherrytree.
Nb: .deb -fila fikk jeg fint installert i Mint 18.1 mate, men i Xubuntu x64 får jeg feilmelding når jeg prøver å installere.

For terminal-only:
Nettleser med bare tekst: Lynx (utrolig deilig å lese nyheter uten bilder, ads etc - minner litt om tekst-tv egentlig)
RPN-kalkulator: Orpie (veldig fint å slippe å balle med paranteser. . .)
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Tegneprogram (vektor-grafikk): Inkscape (må-ha program for meg)
Vis hele sitatet...
Har du prøvet SVGEdit?( HTML5 vektorbasert tegneverktøy ) https://github.com/SVG-Edit/svgedit
Sitat av fxxked Vis innlegg
Har du prøvet SVGEdit?( HTML5 vektorbasert tegneverktøy ) https://github.com/SVG-Edit/svgedit
Vis hele sitatet...
Prøvde det akkurat nå. SVGEdit er et mye enklere verktøy enn Inkscape, men holder nok for enkle tegninger.

Og så blir det en vanesak. Har brukt Inkscape siden 2008 og det skal mye til før jeg velger det bort til fordel for et annet program i samme kategori (Librecad, Geogebra, etc. mener jeg havner i kategori for rene CAD eller matte-programmer og konkurrerer derfor ikke med Inkscape direkte).

Og et par programmer til som allerede er nevn: Geogebra (java) og Librecad (gratis alternativ til Autocad).
Shooting expert
BrageP's Avatar
Amarok - musikkspelar
DevedeNG - program for å konvertere iso til video-DVD
K3b - brenneprogram
Gimp - redigering av bilete
kradio4 - høyr på radio
Okular - les pdf-filer
rtorrent - torrentprogram utan GUI
Dragon Player - videospelar
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er mitt favorittfjernstyringsprogram( den har telnet, ssh, VNC og MSRDP alt i HTML 5 ): http://guacamole.incubator.apache.org
Sickrage - sørger for at alt av serier jeg følger med på blir automagisk lastet ned og organisert med subtitles og alt man ønsker.

Coachpotato - gjør det samme som sickrage bare for filmer


Kodi - spiller av alt sickrage og Coachpotato ordner av underholdning til meg
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
rmlint er en av de beste verktøyene jeg bruker. Den fjerner duplikatfiler, tomme filer og tomme mapper.

keyring er også veldig praktisk for å kunne bruke en ssh-agent i flere sesjoner.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Sickrage - sørger for at alt av serier jeg følger med på blir automagisk lastet ned og organisert med subtitles og alt man ønsker.

Coachpotato - gjør det samme som sickrage bare for filmer


Kodi - spiller av alt sickrage og Coachpotato ordner av underholdning til meg
Vis hele sitatet...
Kan vel også nevnes her at det finnes to versjoner av "SickRage" (begge fork av gamle SickBeard), og at den ene er så og si forlatt fordi teamet som utviklet ikke taklet fyren lenger (og for ikke så alt for lenge siden fikk han repoet til "konkurrenten" tatt ned midlertidig pga bullshit copyright).

Den du bør bruke er altså denne: https://sickrage.github.io/ (som for øyeblikket viser stor rødt banner om copyright problemstillingen), og ikke den som heter SiCKRAGETV (fra idioten echel0n).

Bør også nevnes at CouchPotato så og si er forlatt kode. Utvikleren har hoppet av skipet for lengst (etter god inntjening på donasjoner), men så lenge det funker så avventer iallefall jeg å bytte til Sonarr/Radarr.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nettverk:
I2P (Invisible Internet Project)
Tor (The Onion Router)
DNSCrypt
Tor Browser Bundle - Anonym nettleser
Firefox med NoScript og HTTPS-Everywhere - Nettleser
Thunderbird med TorBirdy og Enigmail - E-Mail klient med Tor og PGP
Pidgin med OTR og lurch - XMPP/Jabber klient med Off-The-Record (OTR) og lurch (OMEMO)
HexChat med OTR - IRC klient med Off-The-Record (OTR)
Electrum - Bitcoinklient

Multi-Media::
VLC Media Player - Videospiller
PiTiVi - Videoredigerer
RhythmBox - Musikkspiller
Audacity - Lydredigerer
Eye of GNOME (EOG) - Bildeviser
GNU Image Manipulator (GIMP) - Bilderedigerer
InkScape - Bilderedigerer

Office:
LibreOffice - Word, PowerPoint, Excelt o.l.
Gedit - Grafisk tekstredigerer
LeafPad - Grafisk tekstredigerer
nano - Kommandolinje-basert tekstredigerer
vi/vim - Kommandolinje-basert tekstredigerer

Spill:
Steam - Spillplatform
Citra - Nintendo 3DS Emulator
DeSmuME - Nintendo DS Emulator
VisualBoyAdvance-M - Gameboy Advanced Emulator

Sikkerhet & Personvern:
BleachBit
MAT (Metadata Anonymization Toolkit ) - Fjerne MetaData fra filer
Seahorse - Lage, Slette, Endre og Importere PGP nøkler
OpenPGP Applet - Kryptere, Dekryptere og Signere meldinger
KeePassX - Kryptert passordhvelv
grsecurity / PaX - Sikkerhetspatcher for Linux-kjernen / Address space layout randomization
SELinux - Sikkerhetsmodul
AppArmor - Sikkerhetsmodul
Firejail - SUID Sandboxing
needrestart - Restarter bakgrunnsprosesser etter oppgraderinger
macchanger - Endre MAC-addresse

Pentesting:
aircrack-ng - WiFi-cracker
nmap - Portskanner
netstat - Nettverksniffer
THC Hydra - Nettverkscracker
Wireshark - Nettverksniffer
John The Ripper - Filcracker
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vil anbefale alle å prøve en tiling window manager. Det er minimalistiske alternativer til desktop environments(unity,gnome, xfce, plasma etc). Det som skiller de fra desktop environments er 1: vinduene blir lagt i ett slags rutenett, altså tar det første vinduet som åpnes opp all plassen på skjermen, neste halvparten osv. Du kan selvfølgelig styre størrelsen på vinduene utover dette. Det som er fint med tiling window managers er at de er laget for å bli kontrollert med tastaturet. Altså trenger du ikke musen til å bruke datamaskinen din med mindre programmene du bruker trenger det. Om du bruker mange terminal program er dette veldig fint.
2: De er minimalistiske. De inkluderer ingen programmer og tar derfor lite plass. Det er vanlig at man bruker tiling window managers sammen med andre programmer for å få oppsettet sitt til å se bra ut. For eksempel bruker jeg i3wm(window manager) sammen med compton for gjennomsiktighet.

Til nybeginnere anbefaler jeg i3-gaps
[/url]
▼ ... over en måned senere ... ▼
KeePassX: "

Password Manager med muligheten til å lage en keyfile(Kan gjøres manuelt ved å lage en .txt fil og vise til denne ved opprettelse av databasen) Legg den på en usb penn, og lag et sikkert passord ved siden av, deretter bruker du denne manageren til alle dine passord, da blir den "2fa" og mye mer sikker, enn en database med kun passord! Da kan du lage sterke passord til hver eneste nettside og applikasjon du besøker eller bruker! Og du vil aldri ha to like passord, og passordene er så sterke de kan være! ANBEFALES!!
"

Kleopatra:

"Sterk krypteringsmanager. Krypter, dekrypter, lag sikre nøkkelpar(PGP) med opptil 4096 Bits RSA Nøkler. Dette er uknekkelig!

Og selvfølgelig Tor-Browser om du ikke kjenner til den av en eller annen grunn! https://torproject.org

Anonym Nettleser som du også kan bruke til å komme deg inn på darknet, det er nettsider som ligger kryptert med .onion url's!

Et spennende sted, sjekk ut deepdotweb.com for mer info om sider der!

Og i tilegg til alt dette, den aller sikreste "messengeren" som finnes, og som også er spennende. Hvor alle nye sikkerhetsapplikasjoner kommer til å bli bygd oppå!

Bitmessage: https://bitmessage.org

Bitmessage is a P2P communications protocol used to send encrypted messages to another person or to many subscribers. It is decentralized and trustless, meaning that you need-not inherently trust any entities like root certificate authorities. It uses strong authentication which means that the sender of a message cannot be spoofed, and it aims to hide "non-content" data, like the sender and receiver of messages, from passive eavesdroppers like those running warrantless wiretapping programs. If Bitmessage is completely new to you, you may wish to start by reading the whitepaper.
Sist endret av Lunar; 24. april 2019 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Jeg vil anbefale DeaDBeeF, finfin mp3-spiller.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Lutris for de som vil spille spill på sin Linux maskin.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dette blir litt off topic, men jeg blir oppriktig glad av å se denne tråden i live den dag i dag, nesten 18 år etter at den ble opprettet. Snart kan den kjøpe øl!

Linux har jo også kommet ganske langt siden denne tråden ble opprettet. I 2002 kjørte vi Linux på våre stasjonære datamaskiner og våre servere, men i dag er Linux en nøkkelbrikke i alt fra Android-telefoner til elbiler fra Tesla.

Hvis jeg skal gå on-topic igjen og anbefale noen Linux-programmer så er mine tre mest brukte Linux-verktøy cat, grep og less. De ble alle sammen ble laget lenge før Linux ble oppfunnet, så de er ikke spesifikke for Linux på noen som helst måte, men de er nærmest universielt tilgjengelige i Linux og gjør operativsystemet langt rikere enn det hadde vært uten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Komplett idiot
Pruttnisse's Avatar
Den kan snart kjøpe øl, men kommer til å blåse alle sparepengene på en pingvin og judridisk navneskifte til Thorvald.


Conky!

Kjempegøy å fikle med, og bruker den så og si hver dag
med klokke og wttr.in værmelding:

curl -H "Accept-Language: nb" wttr.in/Oslo?format=+%C+%t


Geany

Etter å ha lastet ned, pakket ut og "innstallert" noen themes (med den linux-vennlige copy-paste-teknikken) og plugins (via synaptic), og etter å ha stilt den slik jeg liker den, så synes jeg den er en tipp-topp lett-vekts IDE til f.eks coky-scripting.


Dette skriptet

Når jeg er sånn ekstra lat. Ikke helt sikker på hvor kosher det er, sånn systemhygienemessig. Jeg er nemlig ganske dum. Kanskje skippe det hvis du ikke bytter distro 3-4 ganger i uka.
Sist endret av Pruttnisse; 24. mars 2020 kl. 15:27.
noen som har command til og bruke online wordlists isteden for og måtte laste dem ned ? aircrack-ng -??? www.wordlist.com 123.cap
▼ ... over et år senere ... ▼
NZB's everywhere
crf21's Avatar
18 7
ffmpeg
▼ ... over en måned senere ... ▼
BleachBit. Mint XFCE - ikke noe tull.
Sist endret av inge.n; 3. juli 2021 kl. 20:52.