Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5204
Jeg har en fortid med vold i hjemmet, og selv om jeg vet det nå, så trodde jeg at det var normalt i en hver familie og bli slått. Her var det far som var sjef i hjemmet, og far skulle bestemme alt. Far slo meg, kun meg.
Mor visste dette, hele tiden. Men hun var vel så redd for å si fra til noen for å bli slått selv.
Etter jeg fylte 16 år så begynte sinnet mitt å bli voldsomt ille. Altså jeg ble så sint at jeg kunne slå til hvem som helst. Kvinne eller mann, jeg bryr meg ikke. Står du i veien for meg når jeg er sint, får du en på tryne. Sånn var alderen i puberteten.
Greit nok det, så fikk jeg meg ei dame i slutten av 16 årene og var sammen helt til vi var noe og sytten, og vi slo opp fordi jeg var for voldelig. Jeg var utrolig glad i denne jenta, men hun fikk frem det verste i meg. Verre enn hva jeg trodde selv. Trodde aldri jeg skulle slå noen jeg var glad i, fordi jeg vet jo hvor ille det er å bli slått selv.

Fant meg ei dame igjen i begynnelsen av 18-årene, og jeg fortalte henne om min fortid angående at jeg var voldelig før, og at jeg gjør mitt ytterste for å hjelpe meg selv. Jeg fortalte henne omtrent alt om meg selv, sånn at hun skulle forstå. Og det gjorde hun. Jeg gikk til psykolog en gang i uken og hadde samtale om akkurat dette. Meldte meg på sinnemestring(art heter det vel?) og var sikker på at dette var til nytte.

Etter et halvt år i trygghet begynte sinne mitt å ta over. Jeg følte at jeg "ville" slå igjen. Men istedet, så begynte jeg å slå meg selv.
Vi kan krangle i kanskje tyve minutter, og etter 2 minutter krangling begynner det. Jeg tar frem knyttneven, og druser det jeg kan i kjeven. Jeg slår meg selv kanskje 15 ganger helt til jeg blir blå/brun og det gjør helt forjævlig vondt å bare snakke. Jeg har også prøvd å tatt livet mitt med en saks, kuttet kanskje 3cm rett over adamseplet, og blodet sprutet når jeg løftet hodet opp etter kuttet. I følge sykehuset var jeg en centimeter opp, så var jeg død. Men når jeg fikk beskjeden, var det som tok alt for lett på det, jeg brydde meg ikke.
Har slått hodet mitt i betongvegger så jeg besvimer.

Jeg er redd for at jeg er psykisk syk til å passe på meg selv, men mest av alt er jeg redd for å slå igjen. Jeg har en bakrunn med mye rus. Mest amfetamin. Har tenkt tanken på at jeg kanskje er i psykose, da jeg var våken i 8 døgn for å så fyre en jay. Etter jeg la meg i senga så jeg en baby bli kastet ut av 6etg av blokka forran. Jeg tror også at folk er etter meg hele tiden og at de skal ta meg, men det er kun i narkomiljøer. Om de sier til meg at vi skal hente xxx på sofienberg, så har jeg kanskje 50 tanker om hvordan og hvorfor de skal banke meg.

Er det noen der ute som slår seg selv, eller som har gjort det før og slutta? Jeg er jo ikke avhengig av å slå meg selv, men jeg i en frykt for å skade min kjære, eller drepe meg selv. Beklager for rotete post... Jeg er bare fryktelig engstelig om at jeg kanskje er en person som burde bli buret inne...

edit; vi har nå vært samboere i 2 år, så vi har vært sammen en stund..
Sist endret av desiigner; 5. november 2016 kl. 22:49.
Nei da du er ikke gal fordi du drar til deg selv, problemet er kanskje hvor ofte og hvor lite som skal til. Du kjenner vel ingen annen måte å løse problemer på, du trenger en verktøykasse. Kanskje legge deg inn en stund?

Bare ikke få barn før du har den verktøykassen, vi trenger ikke en mini deg som slår alt på sin vei.
Sist endret av SinHazzard; 5. november 2016 kl. 23:10. Grunn: språk
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Nei da du er ikke gal fordi du drar til deg selv, problemet er kanskje hvor ofte og hvor lite som skal til. Du kjenner vel ingen annen måte å løse problemer på, du trenger en verktøykasse. Kanskje legge deg inn en stund?

Bare ikke få barn før du har den verktøykassen, vi trenger ikke en mini deg som slår alt på sin vei.
Vis hele sitatet...

Det er det at jeg ikke vet hvordan jeg skal reagere. Normale mennesker klarer vel å mestre sinnet sitt og gå sin vei, men det er det jeg ikke greier.

Ingen baby nei, skal jeg love deg! må få livet på stell først
Tror nok dette er noe du ikke kan fikse selv, du trenger profesjonell hjelp. Jeg har også blitt utsatt for vold gjennom oppveksten og har slitt med mye pga det, men ikke akkurat de samme problemene som deg. Likevel tror jeg at jeg skjønner litt av hvorfor det blir sånn.

Forskning viser at å bli utsatt for vold i oppveksten er skadelig for hjernens utvikling. Man lever i en uforutsigbar og skummel verden og man opplever en frykt det ikke finnes noen løsning eller utvei på. Man overvåker den voldelige forelderen og registrerer alle endringer i stemingsleie. Når alt er så utrygt får ikke hjernen utviklet seg slik den skal, og det får konsekvenser også i voksen alder. Jo tidligere volden starter, jo verre konsekvenser. Barn som har blitt utsatt for vold kan få problemer med aggressivitet, impulskontroll, konsekvenstenking, evne til å organisere informasjon, relasjoner til andre mennesker og masse annet, og det går ikke bare over av seg selv. Noen sliter med de mest grunnleggende sosiale ferdigheter, som jeg vil si du gjorde da du slo ned alle som kom i veien for deg.

Du har lært mye dårlig om hvordan du løser konflikter, hvordan forholdet mellom familiemedlemmer bør være og hvordan man uttrykker sinne. Det du ikke lærte var empati, tillit til at andre vil deg godt, tålmodighet, selvkontroll og toleranse. En tilknytningsforstyrrelse som vil prege forholdet til andre mennesker hele livet er dessverre mer regelen enn unntaket.

At du slår deg selv - jeg antar det er en slags variant av selvskading som dukker opp når følelsene blir for overveldende og du ikke finner noen annen vei ut. Det er ihvertfall mye bedre at du slår deg selv enn at du slår andre, så du har jo kommet et godt stykke på vei siden du hadde den første kjæresten din. Jeg håper du fortsetter å gå til psykolog og kanskje ber om mer intensiv hjelp en periode for å finne andre strategier du kan ta i bruk når du merker at det rakner for deg. Man kan nok ikke forvente noen mirakler, men med små skritt kommer man forhåpentligvis i mål til slutt. Du har jo allerede kommet et stykke på vei.

Lykke til!
Sitat av Susa Vis innlegg
Tror nok dette er noe du ikke kan fikse selv, du trenger profesjonell hjelp. Jeg har også blitt utsatt for vold gjennom oppveksten og har slitt med mye pga det, men ikke akkurat de samme problemene som deg. Likevel tror jeg at jeg skjønner litt av hvorfor det blir sånn.

Forskning viser at å bli utsatt for vold i oppveksten er skadelig for hjernens utvikling. Man lever i en uforutsigbar og skummel verden og man opplever en frykt det ikke finnes noen løsning eller utvei på. Man overvåker den voldelige forelderen og registrerer alle endringer i stemingsleie. Når alt er så utrygt får ikke hjernen utviklet seg slik den skal, og det får konsekvenser også i voksen alder. Jo tidligere volden starter, jo verre konsekvenser. Barn som har blitt utsatt for vold kan få problemer med aggressivitet, impulskontroll, konsekvenstenking, evne til å organisere informasjon, relasjoner til andre mennesker og masse annet, og det går ikke bare over av seg selv. Noen sliter med de mest grunnleggende sosiale ferdigheter, som jeg vil si du gjorde da du slo ned alle som kom i veien for deg.

Du har lært mye dårlig om hvordan du løser konflikter, hvordan forholdet mellom familiemedlemmer bør være og hvordan man uttrykker sinne. Det du ikke lærte var empati, tillit til at andre vil deg godt, tålmodighet, selvkontroll og toleranse. En tilknytningsforstyrrelse som vil prege forholdet til andre mennesker hele livet er dessverre mer regelen enn unntaket.

At du slår deg selv - jeg antar det er en slags variant av selvskading som dukker opp når følelsene blir for overveldende og du ikke finner noen annen vei ut. Det er ihvertfall mye bedre at du slår deg selv enn at du slår andre, så du har jo kommet et godt stykke på vei siden du hadde den første kjæresten din. Jeg håper du fortsetter å gå til psykolog og kanskje ber om mer intensiv hjelp en periode for å finne andre strategier du kan ta i bruk når du merker at det rakner for deg. Man kan nok ikke forvente noen mirakler, men med små skritt kommer man forhåpentligvis i mål til slutt. Du har jo allerede kommet et stykke på vei.

Lykke til!
Vis hele sitatet...

Det var ett sånt svar jeg ville ha, Susa! Så takk for det! Ja, jeg kommer til å forsette med psykolog. Tenkte å søke meg inn i behandling på mandag, selv om jeg ikke har et stort rusproblem nå, så er det masse andre ting jeg må ta tak i. Burde jeg kanskje slutte å røyke weed i denne perioden? Altså fra idag til ...januar, februar kanskje?
Jeg tror det er veldig lurt å droppe weeden. Det passer stort sett aldri inn når man skal utvikle seg og lære.
Fortsett å gå til psykolog. Du må få hodet på rett kjøl. Du har hatt en trøblete oppvekst som du ikke kan gjøre noe med, men du kan gjøre noe med framtiden. Anbefaler deg å ta avstand fra narko miljøet det skaper bare stress og er ikke bra for huet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nei, du er ikke gal. Det er bra at du har en kjæreste som forstår, prøv å tenk på henne og hvor glad du faktisk er i henne når du begynner å bli sint. Som sagt over meg så burde du fortsette å gå til psykolog. Alltid greit med noen som er der for å sitte å høre på hva du har å si samt komme med tips og gode ideer/tanker. Men det viktigste tror jeg faktisk er kjæresten din, bare ver åpen med henne om alt. Cannabis er ikke for alle, styr unda dette en god stund fremover. Weed kan gjøre mye med hodet uten at en legger merke til det med det første, det kan være for noen godt og andre vondt. Jeg håper det kommer til å gå bedre med deg framover ! Får vi oppdatering om noen dager/uker om hvordan det går? -slappegodt
Ts fortsett hos psykolog. Noe av det viktigste en psykolog kan bidra med er å hjelpe deg å finne mer konstruktive måter å reagere på under press. Dette med å skape innsikt og forståelse for egne handlingsmønstre og bidra til å hjelpe deg med å finne nye og bedre mestringsstrategier er veldig viktig. Spesielt for de med traumer fra ung alder så er det endel i huet som ikke er utviklet og har modnet på rett måte - fordi det aldri var noen til å veilede og hjelpe. Dette kan psykologen hjelpe med. Og det vil på sikt gjøre at du finner mer rasjonelle måter å håndtere sinne, frustrasjon etc på en å ty til slag og spark. Enten de nå rammer andre eller deg selv.

Lykke til.

Du bruker uttrykket "gal" innledningsvis. Hva betyr det å være gal? Er det å ha en psykiatrisk diagnose? Personlig så er jeg da gal. Jeg tenker ikke på meg selv som gal, og det bør heller ikke du gjøre. Det ligger så mye negativt i ordet "gal". Vi forbonder det med alt fra gærne mordere til attentatmenn. Svært mange av oss (ca 50%) vil en eller annen gang i løpet av livet være i en situasjon hvor en psykiatrisk diagnose kan bli gitt. Feks depresjon. Depresjon er jo en sykdom. Ikke galskap. Du har opplevd traumer og pga av det så har du et handlingsmønster som bør endres. Men du er ikke gal. Du trenger bare litt hjelp. Akkurat som en med hjertefeil trenger litt hjelp og behandling. Eller en med sukkersyke.
Sist endret av frtoretang; 14. november 2016 kl. 03:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har vært i ca. samme situasjon minus narkotika. Hold dette på lang avstand som de andre også sier. Siden du kanskje må få sinne ditt ut fra kroppen, kan jeg tenke at en kampsport kan være noe for deg. Kampsport og trening har hjulpet meg endel, det får hodet til å tenke på andre ting. En eller annen form for aktivitet tror jeg hjelper mye. Har selv vært hos psykolog med sinne problemer og følte det hjalp, men trening eller en form for aktivitet hjalp meg mer.