Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2091
Min gamle brødrister jeg ikke har funnet noen bedre erstatning for har ett problem: Fra en gammel installasjon hvor spenningen antakelig for det meste lå under 230V, bor jeg nå et sted hvor spenningen holder en solid 240 volt, og resultatet er at risteren har brent skivene får jeg får snudd meg rundt. Den er minst 40 år gammel...

En liten autotrafo kunne nok gjort nytten, men finnes slikt å få kjøpt? Før i tiden ville jeg ha viklet en selv, såvidt jeg vet står vel trafodimensjonering i forhold til spenningsdifferansen x strømmen = 20V * 8.2A = 164W.
(nominell strøm ved 220V, 1800W = ~8.2A)

Men en thyristor kunne vel gjort jobben på en bedre måte?
Sist endret av rolle; 17. oktober 2014 kl. 10:05.
Alvorlig talt. Du vil bruke mer tid og penger på å fikse den enn å kjøpe ny: http://www.elkjop.no/product/hjem-og...ister-m02tw12e

For å ikke nevne det at jordkloden vår har rotert ett par ganger siden den ble laget og det er stor forskjell på sikkerheten. Gamle elektriske produkter bør kastes til el-retur.
Haha, er dette en spøk? :P
Dessuten, forskjellen mellom svidd og perfekt ristet er ikke 20v.
Fossil
Trådstarter
Faktum er at der jeg bodde før i et boligstrøk og hus fra 1960 -tallet og der jeg bor idag i et område utbygget i 2011 er det en betydelig forskjell i ledningsnett og spesifikasjoner. Jeg har lang erfaring med denne brødristeren og der jeg bodde før funket det bra. Her hvor jeg bor nå blir brødet, avhengig av type og fuktighet, brent før den slår seg selv av.

Jeg trodde at en ny skulle være bedre så jeg kjøpte en for et par år siden, men sett utenfra var det omtrent samme teknologi, og resultatet var dårligere enn hva jeg var vant med. Så den gikk "i søpla".

Sikkerheten er god nok, resultatet er godt nok, og forskjellen mellom 220 og 240 er meget merkbar.

1800 watt ved 220 volt utgjør 8.1818 Ampere.
Det tilsvarer en motstand på 26.8888 Ohm.

En motstand på 26.888 Ohm og spenning på 240 Volt gir en trøm på 8.9256 Ampere.

240 X 8.9256 gir en effekt på 2.1414 Watt, altså over 300 watt høyere effekt.

Betyr ikke det noe?

(Tar forbehold om at jeg ikke har benyttet alle desimaler, nen av tallene har et uendelig antall av slike)

Ved det gamle nettet er det heller ikke umulig at spenningen kan ha vært under 220 ved belastning.

Joda joda, jeg hadde nok jøpt en ny brødrister om det fantes noen som var bedre men jeg har ikke sett noen troverdig type, og som tar 4 skiver.

Faktum er at der jeg bodde før i et boligstrøk og hus fra 1960 -tallet og der jeg bor idag i et område utbygget i 2011 er det en betydelig forskjell i ledningsnett og spesifikasjoner. Jeg har lang erfaring med denne brødristeren og der jeg bodde før funket det bra. Her hvor jeg bor nå blir brødet, avhengig av type og fuktighet, brent før den slår seg selv av.

Jeg trodde at en ny skulle være bedre så jeg kjøpte en for et par år siden, men sett utenfra var det omtrent samme teknologi, og resultatet var dårligere enn hva jeg var vant med. Så den gikk "i søpla".

Sikkerheten er god nok, resultatet er godt nok, og forskjellen mellom 220 og 240 er meget merkbar.

1800 watt ved 220 volt utgjør 8.1818 Ampere.
Det tilsvarer en motstand på 26.8888 Ohm.

En motstand på 26.888 Ohm og spenning på 240 Volt gir en trøm på 8.9256 Ampere.

240 X 8.9256 gir en effekt på 2.1414 Watt, altså over 300 watt høyere effekt.

Betyr ikke det noe?

(Tar forbehold om at jeg ikke har benyttet alle desimaler, nen av tallene har et uendelig antall av slike)

Ved det gamle nettet er det heller ikke umulig at spenningen kan ha vært under 220 ved belastning.

Joda joda, jeg hadde nok jøpt en ny brødrister om det fantes noen som var bedre men jeg har ikke sett noen troverdig type, og som tar 4 skiver.
Sist endret av rolle; 17. oktober 2014 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du ikke bare skaffe en variac, så kan du prøve deg frem?
Fossil
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kan du ikke bare skaffe en variac, så kan du prøve deg frem?
Vis hele sitatet...
En meget god ide, jeg kan låne av en kompis (LA1WI), så ser jeg hva som kan passe.

Han brukte å ha et lager av flotte brukte trafoer som hadde vært midt i blinken som autotrafo, men det var før i tiden det...
Har du en 1800 watts brødrister (fungerer den dobbelt som panelovn?)? Kan du ikke justere effekten eller ristetiden? Hvis du antar at du får et spenningsfall under last i den gamle boligen kan du regne med det i den nye og, så noe mer enn 10v forskjell vil jeg si er usannsynlig men det er du som sitter på tallene

Kan du ikke koble et par sterke lyspærer i serie?
Fossil
Trådstarter
Mekanisk termostat som alltid står på laveste. Avhengig av brød, så er det mye som må tas ut før termostaten sløår ut.
Forskjellen mellom gamle 1.5 mm2 og nye 2.5 mm2 tråder gjøre vel noe. Og ikke minst distribusjon fra trafo frem til skapet, den er nok adskillg bedre dimesjonert. Selv en 1 kW panelovn som slo inn/ut var merkbar før.

Installasjonen fra 1964 var dimensjonert med 35A sikringer, men med trefase fikk jeg jo ut litt mere enn med enfase.
Kabelen var vel dimensjonert tilsvarende. Jg tipper spenningen for det meste lå under nominell, om det var 220 eller 23o vet jeg ikke.

Lyspærer, det er jo et gammelt triks men det måtte vel flrere ganske 'store' pærer til. Men en drossel? Altså ganek enkelt en gamme trafo koblet i sere, det kunne kanskje gøre noe?

Buelampene i blåkopimaskiner brukte drossel, men jeg vet ikke om det bare var for å begrense kotslutningsstrømmen før magneten løftet kullstiften så det ble lysbue.

Med 27 ohm er det ikke så mange ohm man trenger for å oppnå tilstrekkelig reduksjon så lyspærer blir nok ikke en brukbar løsning. En gammeldags reostat, er det noen som har en slik?

Og spennningn her var altså målt til 241V da vi flyttet inn og det ligger omtrent der nå også.

Selv en 2kW stråleovn vil redusere alfor meget. Trafo er nok tingen.
Learning by doing
Undef's Avatar
nettet kan vanligvis ha spenninger som svinger mellom 5% over/under aka:
230 * 1,05 = 241,3v
230 / 1,05 = 219 v

nettet kan vanligvis ha spenninger som svinger mellom 5% over/under aka:
230 * 1,05 = 241,3v
230 / 1,05 = 219 v
Sist endret av Undef; 20. oktober 2014 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å bruke UPS? De har jo innebygget funksjon med å glatte spenningen til jevn 230V.
Koster ikke særlig mye heller, og har større funksjonalitet =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva med å bruke UPS? De har jo innebygget funksjon med å glatte spenningen til jevn 230V.
Koster ikke særlig mye heller, og har større funksjonalitet =)
Vis hele sitatet...
De fleste UPSer kjører bare "pass through" aka de ikke endrer noe på spenningen. De hjelper bare med stabilisering/ glatting.
De gjør iallefall alle fra APC og Liebert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HwT Vis innlegg
De fleste UPSer kjører bare "pass through" aka de ikke endrer noe på spenningen. De hjelper bare med stabilisering/ glatting.
De gjør iallefall alle fra APC og Liebert.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Du må såkalla on line UPS, som konverterer AC-DC-AC, med tilhøyrande 10% tap. Skal du ha ein UPS som takler 2kVA on-line koster det eit par lapper - f.eks. denne til 6000,-

Det er gjerne litt vel heftig for å få brødristeren til å fungere.... Ein enkel serieresistor av rett størrelse og effekt vil koste brøkdelen, og vere langt betre.