Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1843
Hei, mange år siden jeg har lekt meg med elektronikk nå, men hvis jeg ønsker å bruke LEDs for å indikere om en lyspære (12v/21w) lyser eller ikke, er det mulig på en enkel måte?

Jeg tenkte i første omgang å bare koble LED i serie med pæren, spenningen inn på kretsen er opptil 16v, tenkte da i utgangspunktet å beregne og sette en motstand i serie for å gi riktig spenning til LED, men da mister jeg kanskje så mye spenning at glødelampen ikke vil lyse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, du kan ikkje gjere det slik. LED's har typisk straum på 20mA, som neppe er nok til å drive glødelampa.

Ei løysing er settje inn ein liten motstand i krinsen, slik at du kan ta ut ei spenning over den som signal. Dreg pæra 1A vil du ha 1V over ein motstand på 1Ohm, nok til å gje signal til transistor e.l. om at det går ein straum.

http://www.discovercircuits.com/DJ-C...s/bad-bulb.htm er variant av det.

Forøvrig så ville eg gjort det enklare: LED. Du slepp å tenke på at den tar kvelden i praksis.
Sist endret av vidarlo; 11. september 2014 kl. 09:04.
Trådstarter
2 0
Det skal brukes ifm test av hengere, så å bytte til LED pære er ikke en mulighet
Noe slikt du tenkte? Med en CMOS inverter vil jeg få et høyt signal når det ikke går spenning over motstanden, og vil da tenne en rød LED?
Kan du bruke optisk fiber? Lyser det i enden av fiberen (og den kan nesten være så lang du vil) er det lys i pæra. Ingen kobling, ingen feilkilder
Bruker 3 stk dioder 1N4001 til å detektere om det går strøm i kretsen. Dersom det er en 5W pære som skal testes så vil strømmen være ca. 0,33A. Med 0,33A så vil det legge seg ca. 0,8V over hver av diodene. I sum 2,4 Volt. LED-lampen bør ha rundt 2Volt og 10mA for å lyse pent, da vil det passe med en formotstand på ca. 39 Ohm. Dersom pæren er defekt så går det ingen strøm og da lyser heller ikke lysdioden.
Sikkerhetsklarert
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Bruker 3 stk dioder 1N4001 til å detektere om det går strøm i kretsen. Dersom det er en 5W pære som skal testes så vil strømmen være ca. 0,33A. Med 0,33A så vil det legge seg ca. 0,8V over hver av diodene. I sum 2,4 Volt. LED-lampen bør ha rundt 2Volt og 10mA for å lyse pent, da vil det passe med en formotstand på ca. 39 Ohm. Dersom pæren er defekt så går det ingen strøm og da lyser heller ikke lysdioden.
Vis hele sitatet...
Var det ikke 12V anlegg det var snakk om?
Ser ut som at du har skrevet 16V ?
Beklager, har svart og regnet ut fra 16V (så bare på skjemaet uten å lese teksten). Om du benytter samme metode men bruker 4 stk. SR5100 (eller SR560) dioder, samt øker formotstanden til 56 Ohm så vil det fungere for 12V. OBS: Spenningen over 21W pæren vil gå ned fra 12V til 9,4Volt. Dette vil gjøre at lamben nå yter ca 11Watt. Altså litt mindre lys. Dersom dette blir et for stort spenningsfall så kan vi lage en alternativ krets hvor vi bruker en transistor for å styre LED-spenningen og således bare tappe spenningen med 1,3 Volt.