Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6540
Hei!

Jeg har nettopp oppgradert fra Get S (10mb) til Get M (30mb).
Dette gjorde jeg for å øke nedlastingshastigheten min, men mest av alt fordi oppgraderingen tilbyr 4 IP-adresser.

Det står som følger på Get sin hjemmeside:


"Hvor mange ip-adresser får jeg hos Get?

Dette avhenger av ditt abonnement. Abonnementene XS og S har kun èn ip-adresse. For M, L, XL og XXL er det fire ip-adresser. Get anbefaler å bruke router, da den mottar en IP-adresse fra Gets DHCP-server og deler ut egne lokale IP-adresser til et høyt antall tilkoblede enheter."



Altså, jeg skal kunne bytte mellom 4 IP-adresser.
De skriver også på hjemmesiden sin at man enkelt kan få ny IP-adresse ved å skrive følgende i CMD: ipconfig /release, etterfulgt av ipconfig /renew.

Dette har jeg forsøkt flere ganger, samt å restarte routeren, holde den avslått over lenger tid, osv.
Da jeg etter flere forsøk ikke fikk det til ringte jeg til Get Support.
Kundebehandleren sin konklusjon var da at det ikke var sikkert jeg kunne få ny IP-adresse, men at det kunne skje hvis jeg var heldig. Og det var heller ingenting hun kunne gjøre for å hjelpe meg å få ny.


Hva er da poenget med å avertere med 4 forskjellige IP-adresser ved oppgradering til en større pakke? Altså, hva er poenget med å skrive det slik, i stedet for: "Er du heldig, så kanskje IP-adressen din endrer seg en eller annen gang".. Jeg blir frustrert..

Hjertelig takk for svar!
Hilsen en ikke så veldig datakyndig kar..
Du får 4 IP-adresser, men hver IP knyttes opp mot MAC-adressen til nettverkskortet. Sålenge du kobler til med en enhet som har samme MAC-adresse vil den prøve å gi deg samme IP som sist. Du må altså bytte MAC-adressen hver gang du vil ha ny IP.

Edit: poenget er at du kan ha 4 maskiner tilkoblet, som får 4 ulike IP-adresser (eksterne), og ikke trenge å ha alle maskinene bak NAT. Enkelte har behov for at utstyret har ulike IP-adresser. Det er ikke ment for folk som har lyst til å bytte IP hele tiden.
Sist endret av etse; 10. januar 2013 kl. 19:13.
Trådstarter
7 0
Ja, allright.
Jeg har nå forsøkt å endre MAC-adresse via SMAC 2.7, uten at jeg får en ny IP.
Jeg har googlet litt rundt, uten å finne en enkel måte å gjøre det på.
Det virker som om du har en del peiling på dette.. Så hva nå..?

Tusen hjertelig takk!
mac-adressen på din pc, eller på routeren? GET har ingen forhold til alle enheter som står nat-et bak routeren din.
Trådstarter
7 0
Uhm.. Jeg må innrømme at jeg ikke er så god på dette her.. Jeg har nå forsøkt å endre MAC-adressen på nettverkskortet i PCen min, uten at det ga meg en ny IP.
I dette tilfelle har du to typer IP-adresser og forholde deg til.
LAN (local area network) og WAN (wide area network)

LAN IP-en din styres av noe som DHCP i routeren din.
WAN IP-en din styres også via DHCP, men denne styrer Get.

Du kan enkelt sjekke din WAN IP-adresse ved å foreks google "myip"
Trådstarter
7 0
Yes, det er jeg klar over.
Sitat av Kaizers Vis innlegg
Yes, det er jeg klar over.
Vis hele sitatet...
Har du en router koblet i? Altså mellom datamaskinen og modemet du fikk av get. I så fall må du endre mac-adresse på denne. De fleste routere jeg har vært borti lar deg enkelt gjøre dette via web-interfacet.
Sist endret av etse; 10. januar 2013 kl. 19:58.
Trådstarter
7 0
Nope, ingen ruter tilkoblet. Kun boksen fra Get. Mulig å endre MAC-adresse på den?
Det er boksen fra GET som du må endre MAC-adressen på.

Men jeg kan ikkje se noen hensikt i å bytte IP-adresse, hvis du har gjort noe kriminelt, så vil dem uansett finne ut at det er din hustand som har hatt den IP-adressen i gjerningsøyeblikket, slik informasjon skal lagres i 3 månder i dag, og når DLD trer i kraft, så er det 6 månder.
spørsmålet er vel heller om det er nødvendig og bytte ip?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
slik informasjon skal lagres i 3 månder i dag
Vis hele sitatet...
Nei. det skal den ikke. "Etter norsk personvernlovgivning er en IP-adresse per definisjon en personopplysning, som det ikke er lov å lagre. Datatilsynet har til nå likevel godtatt at aksessleverandører kan lagre dette i opptil 21 dager av drifts- og faktureringshensyn."
Trådstarter
7 0
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er boksen fra GET som du må endre MAC-adressen på.

Men jeg kan ikkje se noen hensikt i å bytte IP-adresse, hvis du har gjort noe kriminelt, så vil dem uansett finne ut at det er din hustand som har hatt den IP-adressen i gjerningsøyeblikket, slik informasjon skal lagres i 3 månder i dag, og når DLD trer i kraft, så er det 6 månder.
Vis hele sitatet...
Haha, det er ikke snakk om noe kriminelt som har blitt gjort.

Jeg har googlet en del på endring av MAC-adressen til routeren, men det ser ikke ut til å være så enkelt..
Det er en slik jeg har:

Cisco EPC3925 EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway.
Sitat av moridin Vis innlegg
Nei. det skal den ikke. "Etter norsk personvernlovgivning er en IP-adresse per definisjon en personopplysning, som det ikke er lov å lagre. Datatilsynet har til nå likevel godtatt at aksessleverandører kan lagre dette i opptil 21 dager av drifts- og faktureringshensyn."
Vis hele sitatet...
My bad. Bra at noen retter meg, for jeg var litt usikker når jeg skrev det innlegget.
Sitat av moridin Vis innlegg
Nei. det skal den ikke. "Etter norsk personvernlovgivning er en IP-adresse per definisjon en personopplysning, som det ikke er lov å lagre. Datatilsynet har til nå likevel godtatt at aksessleverandører kan lagre dette i opptil 21 dager av drifts- og faktureringshensyn."
Vis hele sitatet...
Og bare for å gjøre det lit mer korrekt/avklart:

Informasjon om en IP-addresse tillates lagret i 21 dager ETTER nedkobling av den aktuelle IP-addressen. Så har du en IP-addresse i månedsvis vil ISPen vite hvem du er i månedsvis, inntil 3 uker etter endring av IP.

Kilde: Personverinformasjon fra Telenor.


Ellers kan jeg bekrefte at GET er generelt vanskelige på dette. Jeg klarte å sperre meg selv ute fra en tjeneste og ba i sin tid GET om å få en ny IP. Svaret jeg fikk var av type "hvorfor i huleste skal vi gidde det, fiks opp i problemet sjæl". Så ønsker man å kunne få ny IP-addresse en gang er ikke GET rette firma å være kunde av.
Sist endret av Ueland; 10. januar 2013 kl. 20:45.
For guds skyld, ikke endre mac adressen på modemet fra get, da vil provisjoneringen i get's systemer fucke seg opp, og modemet vil ikke lengre ha nett på seg under neste strømbrudd på modem.
Om du vil, så kan jeg sjekke dette opp for deg imorgen via get's systemer. Om du pm'er meg kundenummeret ditt, så skal jeg sjekke opp saken i lunchen.
Trådstarter
7 0
Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
For guds skyld, ikke endre mac adressen på modemet fra get, da vil provisjoneringen i get's systemer fucke seg opp, og modemet vil ikke lengre ha nett på seg under neste strømbrudd på modem.
Om du vil, så kan jeg sjekke dette opp for deg imorgen via get's systemer. Om du pm'er meg kundenummeret ditt, så skal jeg sjekke opp saken i lunchen.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg holde meg unna..
PM er sendt!

Tusen takk!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jeg får ny IP på min ruter dersom jeg trykker på "IP release" > "IP Renew", men om jeg ikke gjør dette har jeg samme eksterne IP hele tiden. (Selv etter strømbrudd/kontaktproblemer)
Burde jo være null problem for GET's kundebehandlere å legge deg i ny pool.
Men hva skal du egentlig med en annen ip-adresse uansett?

Spør GET hvor lenge DHCP-leaset er aktivt.
Skru av enheten frem til leaset er utgått og vent til perioden er over med å skru på utstyret - regner med du får en ny ip da.
Sist endret av junkpal; 10. januar 2013 kl. 22:57.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Og bare for å gjøre det lit mer korrekt/avklart:

Informasjon om en IP-addresse tillates lagret i 21 dager ETTER nedkobling av den aktuelle IP-addressen. Så har du en IP-addresse i månedsvis vil ISPen vite hvem du er i månedsvis, inntil 3 uker etter endring av IP.

Kilde: Personverinformasjon fra Telenor.


Ellers kan jeg bekrefte at GET er generelt vanskelige på dette. Jeg klarte å sperre meg selv ute fra en tjeneste og ba i sin tid GET om å få en ny IP. Svaret jeg fikk var av type "hvorfor i huleste skal vi gidde det, fiks opp i problemet sjæl". Så ønsker man å kunne få ny IP-addresse en gang er ikke GET rette firma å være kunde av.
Vis hele sitatet...
Vil tro de fleste ISPér er vanskelige på dette. Det er jo som kjent mangel på ipv4 adresser, og dersom de da hadde gitt deg en ny adresse vil jo den gamle adressen bare gå til spille, for dersom de gir din gamle adresse til en tilfeldig ny kunde så er plutselig den nye kunden sperret ute fra tjenesten.