Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5124
Hei elektrofreaks.

Har et basseng nedfelt i terrassen, med rør inn/ut til kjelleren, hvor det sitter et sandfilter og en pumpe, samt varmelement. Han som satte inn dette tidlig 2000-tall var elektriker, og laget et sikringsskap med kontaktorer og relèer for å styre pumpa, lys og varme. Varmelementet ligger rundt ut-røret, og er satt inn av han selv, hører ikke til anlegget.

Det er 3 brytere på skapet: Lys, Pumpe 1 og en uten merking, samt lamper for hver respektive bryter. Den siste bryteren er helt sikkert for varmelementet. Alt ser riktig koblet ut, men jeg er ikke akkurat noen ekspert så mulig jeg tar feil. Kickeren er at pumpa fungerer, hvis man holder inne bryteren på selve kontaktoren, men ikke med styrestrømmen. Varmelementet også. Lampen har jeg tatt vekk i bassenget da den var knust. Kan ikke skjønne at det skulle ha noe med saken å gjøre, den skal ikke være kortsluttet. Det er ingen ledninger som går videre fra pumpe eller filter som tilsier noen nivåvakt eller lignende, og pumpen skal nok startes og stoppes med vanlig stikkontakt hvis man ikke lager et slikt anlegg selv. Jeg vet at anlegget fungerte for få år siden og tror ikke at noen har tuklet med det i mellomtider. Jeg er tom for idèer på hva som er feil, så alle tips til feilsøking tas imot med takk. Legger ved et dårlig bilde av skapet, kan ta flere i morgen, av brytere og hvordan det er koblet.


Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må nesten ha kretsskjema for at vi skal kunne svare på det. Bilete av skapet er heilt uinteressant. Det viser ingenting.
Har du koblingsskjema?
Nei, har ikke koblingsskjema, det hadde jo selvsagt gjort saken noe enklere. Vet egentlig ikke stort mer enn det jeg skrev, og at kontaktoren til venstre er varmeelement, og høyre er pumpa/stikkontakten over. Ser nå på det usannsynlig dårlige bildet at de to releene til høyre ikke ser ut til å være koblet til noe som helst. Men det som er koblet, er det noen som kan se hva slags type rele det er, og gjette hva slags funksjon det kan ha i dette anlegget? Til info så har bryterne en manuell, en 0 og en auto posisjon, men ingen gir noe slags respons.