Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 4348
Greide å ta feil plugg når jeg skulle sette strøm på en batterilader. 12V isteden for den med 3V. Resultatet ble en blåst kondensator. Den som sto på kortet er merket med 560uF / 10V
Vil det fungere om jeg setter inn en med høyere kapasitet, og som er merket med høyere spenning? Eller er slike ting følsomme på at det må være helt likt?
All the way up
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Greide å ta feil plugg når jeg skulle sette strøm på en batterilader. 12V isteden for den med 3V. Resultatet ble en blåst kondensator. Den som sto på kortet er merket med 560uF / 10V
Vil det fungere om jeg setter inn en med høyere kapasitet, og som er merket med høyere spenning? Eller er slike ting følsomme på at det må være helt likt?
Vis hele sitatet...
Det bør gå helt fint så lenge kontansatorens kun fungerer som rippel filter.

Om der derimot hadde vært snakk om en kondensator som fungerer som en tidskonstant i del av feks et RC ledd, kan det tenkes at det ikke ville fungert så bra =)