Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 7045
jeg bare lurer på hva som er mest farlig av weed og alkohol?
Noen venner av meg snakker om det, og sier at Alkohol er er mer farlig! men med tanke på at weed er ulovlig synes jeg det er litt rart.

takknemmlig for saklige og lange svar
vennene dine har helt rett, alkohol er mest farlig. Alkohol har en utrolig høy statistikk på dødsfall - dette har ikke weed(cannabis) derimot
Anbefaler heller å lese litt rundt temaet selv, istedet for at noen sier til deg akkurat hva som er sunnest. Noen klarer ikke å ha det samme sunne forholdet til Cannabis, som til alkohol/og omvendt. Døm selv
Trådstarter
8 2
Takk for informasjonen
Alkohol er mer skadelig for kroppen ja, det som jeg ser på som farligere med weed er at det er lettere å ta noen hits og bli stein enn å drikke 2 sicks packs for å bli full, og er derfor litt lettere å havne på kjøret med det. Men weed er ikke harmløst det heller, kan fort få store psykiske problemer om man har anlegg for det og trust me det er noe man ikke nødvendigvis føler før man har ett problem.
Begge deler kan være ganske usyklige i kontrollerte forhold, med bruk som er en sjelden gang. Ved misbruk er nok alkohol mer skadelig for deg, selv om begge deler absolutt ikke er bra å missbruke
De aller fleste forskere og leger sier at cannabis er et bedre alternativ. Men det er mange faktorer som spiller inn så gjør opp din egen mening.
Sitat av UrteEffekten Vis innlegg
alcohol kan gi en lignende heroin rus, for å dø av weed må man røyke så mye at d rett og slett er umulig.
men man kan såklart dø av andre ting også, som f.eks svekket tankegang, sovne med ovnen på og at d kan ta fyr.
men sjangsen for at d skjer er mye(mye mye mye mye mye) større med alcohol
Vis hele sitatet...
Ble litt nyskjerrig nå, dø av svekket tankegang?
True phreak.
http://www.livestrong.com/article/60...heart-disease/

Så man kan godt dø som følge av marihuanamisbruk i følge denne artikkelen (så det folk sier om at weed ikke har forårsaket dødsfall er i såfall feil), men i det store og det hele er nok alkohol ganske mye mer skadelig.
Alkohol er er gift som faktisk kan være direkte dødelig om en inntar alt for store mengder. Regelmessig bruk av alkohol er heller ikke bra for diverse organer, spessielt lever. Cannabis er "nontoxic", noe som vil si at det ikke inneholder gift. Det er umulig å ta dødelig overdose. Så med andre ord er alkohol mye mer skadelig enn cannabis fysisk sett. Alkohol kan også bli fysisk avhengighetskapende for enkelte.

På det det psykiske plan er diskusjonen en helt annen. Man kan bli avhengig av både alkohol og cannabis psykisk, cannabis vil jeg tro er hakket lettere å bli for glad i nettop fordi det ikke medbringer en helt jævlig dagen-der-på.
Du kan få hjerteinfarkt fordi blodtrykket øker? Like farlig som en joggetur, altså?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av wintip Vis innlegg
Ble litt nyskjerrig nå, dø av svekket tankegang?
Vis hele sitatet...
Nei, det er mulig å overdose på weed, men du trenger å røyke noe som 14 kg på en halvtime, og selv da vil du ikke dø av weeden, du vil dø av å få i deg for lite oksygen før du rekker å ha røyket dødelig dose.

Er ikke helt accurate dette her, men det er noe ala det.
Sitat av Cus Vis innlegg
vennene dine har helt rett, alkohol er mest farlig. Alkohol har en utrolig høy statistikk på dødsfall - dette har ikke weed(cannabis) derimot
Vis hele sitatet...
Men hvor mange her i verden er ikke et resultat av alkohol? Tror statistikken går i andre retningen da
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av hkr0016 Vis innlegg
Men hvor mange her i verden er ikke et resultat av alkohol? Tror statistikken går i andre retningen da
Vis hele sitatet...
Dette er idiotisk.
Hvis jeg husker korrekt dør 55000 amerikanere av alkohol-relaterte årsaker hvert år. Dette er 55000 som ville levd hvis det ikke var for alkohol, ikke sant?
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Kan diskuteres, men personlig syns jeg alkohol er farligere og forskning sier det samme så.

For og sidet enkelt så har ingen noen gang dødd av og inntatt cannabis, men alkohol derimot har høye dødstall og ikke minst alkohol relaterte dødsfall.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Orph Vis innlegg
http://www.livestrong.com/article/60...heart-disease/

Så man kan godt dø som følge av marihuanamisbruk i følge denne artikkelen (så det folk sier om at weed ikke har forårsaket dødsfall er i såfall feil), men i det store og det hele er nok alkohol ganske mye mer skadelig.
Vis hele sitatet...
Tjaaaah, er litt kritisk til kilden din. Det er en fittness side med slagordet
"Let Us Be Your Personal Guide To Becoming A Better, Healthier You!" og artiklene inne på siden ligner mye på dagbladet saker som; spiste BAAAaaaAare ost, tok av 12 kg på 3 dager, LES ALT OM KUREN HER"

Og kilden til artikkelen kom fra "The National Institute on Drug Abuse", aka den amerikanske federale staten. De har jo ikke akkurat en god historikk når det kommer til nøyaktig informasjon.
http://www.drugabuse.gov/drugs-abuse/marijuana

Her er siden deres om cannabis.

Dern amerikanske statens historikk på cannabisforskning inkluderer jo forsøk hvor aper rett og slett ble kvalt med gassmasker hvor de ga dem ekvivalenten til 30 joints per dag.
"Dr. Heath/Tulane study"
http://www.electricemperor.com/eecdr...5/ECH15_03.HTM

Men helt klart, du får økt puls under rusen, har du hjertefeil benekter jeg ikke muligheten for at du kan forværre noe, men på samme tid, da vil du vel ganske sikkert også segne om om du løper.
Begge er skadelige men på forskjellige måter. Det blir litt som å sammenligne å kutte seg og å slå seg med en hammer, det er to forskjellige skader så en kan på en måte ikke si det ene er skadeligere enn det andre. Derimot kan du si at alkohol er mere dødelig, da det er mulig å overdosere på alkohol. Om du skulle overdosere på alkohol i dødelig grad, så kommer du til å dø av CO2 forgiftning først. Det er rett og slett umulig å dø av cannabis. Som nevnt over, så kan dog cannabis utløse andre ting som kan forårsake død.

Det du må gjøre er å faktisk se hvilken skade begge stoffene gjør og lage opp din egen mening. Er viktig og være bevisst på nøyaktig hva man diskuterer. Om det er at hva som er mest farlig eller hva som er mest skadelig
Trådstarter
8 2
Tusen takk folken <3
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Kan diskuteres, men personlig syns jeg alkohol er farligere og forskning sier det samme så.

For og sidet enkelt så har ingen noen gang dødd av og inntatt cannabis, men alkohol derimot har høye dødstall og ikke minst alkohol relaterte dødsfall.
Vis hele sitatet...
Jada, det der er enkelt å si når du har en hamp-liknende blad som avatar.

At INGEN ha dødd av marihuana er vel så som så, det riktige å si er vel heller kanskje at vi ikke har særlig med kjente tilfeller der folk har dødd - der cannabisbruken var en direkte/indirekte årsak.
[CENTER]..........[/CENTER]
Uansett er alkohol farligere, spesielt mt.p fysiske skadevirkninger på egen kropp og hva du utsetter andre/miljøet rundt deg for.
Weed kan være farlig, men da er det mentale/kognitive det går ut over.
Altså, som det har vært nevnt her og andre plasser mange ganger,overdreven bruk av cannabis(uansett type) er IKKE godt for den psykiske helsa.

!!Anbefaler trådstarter å lese litt rundt om det på forumet. Søk. Du vil finne kjempemye som omhandler cannabis/weed/alkohol og 'farligheten' av dem.
Til sist vil jeg bare nevne kjapt, en av hovedgrunnene til at cannabis fremdeles er ganske uglesett - er at man ofte(ikke alltid) må inn i skumlere miljøer får å få tilgang. Og der starter det er ond sirkel for enkelte...
[CENTER].......[/CENTER]
Man er ikke kriminell hvis man bruker weed, men propaganda og bestemt feilinfo av myndigheter har bidratt til mye uforsonlighet
Sist endret av aeon_illuminate; 10. april 2012 kl. 23:29.
Hadde Cannabis kommet før Alkoholen ville nok Cannabisen vært lovlig og Alkoholen ulovelig. Vica Versa.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Patricia Vis innlegg
Hadde Cannabis kommet før Alkoholen ville nok Cannabisen vært lovlig og Alkoholen ulovelig. Vica Versa.
Vis hele sitatet...
Er egentlig dette et argument for noe som helst? Annet enn å si at cannabiskulturen hadde vært like inngrodd som alkoholkulturen pr. i dag? Sier jo ingenting om skadelighet av noen av stoffene...
ArbeidsledigProletar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jada, det der er enkelt å si når du har en hamp-liknende blad som avatar.

At INGEN ha dødd av marihuana er vel så som så, det riktige å si er vel heller kanskje at vi ikke har særlig med kjente tilfeller der folk har dødd - der cannabisbruken var en direkte/indirekte årsak.
[CENTER]..........[/CENTER]
Uansett er alkohol farligere, spesielt mt.p fysiske skadevirkninger på egen kropp og hva du utsetter andre/miljøet rundt deg for.
Weed kan være farlig, men da er det mentale/kognitive det går ut over.
Altså, som det har vært nevnt her og andre plasser mange ganger,overdreven bruk av cannabis(uansett type) er IKKE godt for den psykiske helsa.


!!Anbefaler trådstarter å lese litt rundt om det på forumet. Søk. Du vil finne kjempemye som omhandler cannabis/weed/alkohol og 'farligheten' av dem.
Til sist vil jeg bare nevne kjapt, en av hovedgrunnene til at cannabis fremdeles er ganske uglesett - er at man ofte(ikke alltid) må inn i skumlere miljøer får å få tilgang. Og der starter det er ond sirkel for enkelte...
[CENTER].......[/CENTER]
Man er ikke kriminell hvis man bruker weed, men propaganda og bestemt feilinfo av myndigheter har bidratt til mye uforsonlighet
Vis hele sitatet...

Nå er denne diskusjonen ganske dum, men i den grad koginitive og mentale evner faller under rus så er jo faktisk alkohol ti ganger værre, du skal være rimelig fjern før du ramler rundt, beinløs blir du aldri, du kan bli låst i couchlock dog. (du snakka jo om at dødsfallene av direkte årsak var ukjente, javel, nevn hvor disse mørketallene gjemmer seg?)

DØDSFALL av fallende kognitiv evne, hva tenker du? At folk ikke lærer noe og blir dumme og dør? (var det det du mente var mørketallene?)

Ser ikke hvilke store mentale skader du peker til, men det er jammen et fåtall av brukere som har. Og de som får mentale skader er ofte i GROV misbruk og selv de er ofte blandingsmisbrukere. Nå blir dette veldig anektodisk statistikk og bare observasjoner fra meg, klar over det.
Men min "erfaring" tilsier at de det går galt med nesten alltid misbruker eller bruker mye annet.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Patricia Vis innlegg
Hadde Cannabis kommet før Alkoholen ville nok Cannabisen vært lovlig og Alkoholen ulovelig. Vica Versa.
Vis hele sitatet...
Ville nok.
"Tro kan du gjøre i kirken".
Les deg opp om det, mann.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Er egentlig dette et argument for noe som helst? Annet enn å si at cannabiskulturen hadde vært like inngrodd som alkoholkulturen pr. i dag? Sier jo ingenting om skadelighet av noen av stoffene...
Vis hele sitatet...
Sant det, selvfølgelig er alkoholen værst når det kommer til fysikken. Men husk at cannabisen er mye lettere å misbruke enn Alkoholen da alkohol gir deg hangover osv. Cannabisen gjør deg sløv og mer keen på trekk for å ikke føle seg sløv.
Hadde samme diskusjon med en tidligere tungt narkoman, på fylla.
Han var ikke i tvil om at cannabis var det værste. Ikke bare i forhold til alkohol,men på mange måter i forhold til all annen form for narkotika. Poenget hans var at med cannabis vet du ikke at du blir gal i hodet på sikt, og man får aldri dårlig samvittighet av det da det er relativt greit i dagens samfunn å nyte cannabis. Bruker man tyngre stoffer er man klar over hvor på kjøret man faktisk er. Cannabis gir ikke den samme åpenbaringen.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Kan man lage Cannabis"brownies"/kake?
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av RydEN Vis innlegg
Kan man lage Cannabis"brownies"/kake?
Vis hele sitatet...
Ja, både med hasj eller marihuana, funker fint begge delene.. Søk det opp på google fins evig med enkle oppskrifter der
Cannabis er lettere og missbruke, men utgjør ikke en "stor" fare ved og missbruke.
Mens alkohol er vanskeligere og missbruke, mens det vil være mye farligere og missbruke.
Sitat av Orph Vis innlegg
http://www.livestrong.com/article/60...heart-disease/

Så man kan godt dø som følge av marihuanamisbruk i følge denne artikkelen (så det folk sier om at weed ikke har forårsaket dødsfall er i såfall feil), men i det store og det hele er nok alkohol ganske mye mer skadelig.
Vis hele sitatet...
"A study found that chronic marijuana users might increase their risk of heart attack and stroke"
Might increase their risk står det. Så nei, man kan ikke godt dø av marihuanamisbruk, men mindre du klarer og trylle fram en person der døden direkte kan knyttes til marihuana.

Når det kommer til ulempene med cannabis, er det snakk om psykisk ødleggelse. Har selv en kompis som havnet på kjøret av misbruket av marihuana, og nå befinner seg på lukket avdeling på psykisk sykehus. Det kommer helt an på psyken. For de aller fleste, går dette bra, men igjen, om ikke, kan flere år av livet ditt bli "ødelagt".
Vil tro du kan legge merke til dette før det går så langt, om du holder øynene åpne.
Som alt annet; Alt med måte.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Hadde Cannabis kommet før Alkoholen ville nok Cannabisen vært lovlig og Alkoholen ulovelig. Vica Versa.
Vis hele sitatet...
Alkohol må fremstilles, cannabis vokste en gang fritt.
Hva får deg til å tro at alkohol kom før cannabis?

Hva topic angår spørs er det egentlig et tolkningsspørsmål ift. faremoment..

I forhold til dødelighet - alkohol er det farligste
i forhold til faren for avhengighet - cannabis er det farligste
samfunnsproblem-messig - alkohol utgjør et synligere samfunnsproblem - men stonere som ikke kommer seg ut av sofaen og ikke gidder å jobbe er også et (skjult) samfunnsproblem.

my 2 cents..

Sitat av Orph Vis innlegg
http://www.livestrong.com/article/60...heart-disease/

Så man kan godt dø som følge av marihuanamisbruk i følge denne artikkelen (så det folk sier om at weed ikke har forårsaket dødsfall er i såfall feil), men i det store og det hele er nok alkohol ganske mye mer skadelig.
Vis hele sitatet...
Denne (dårlige) studien\artikkelen tar utgangspunkt i at urten utelukkende røykes.

Det finnes flere måter å innta cannabis på, selv om inhalering er den mest vanlige.
Inntaksmetode er høyst relevant for å fastslå skadevirkninger, mener jeg iallefall.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Hadde samme diskusjon med en tidligere tungt narkoman, på fylla.
Han var ikke i tvil om at cannabis var det værste. Ikke bare i forhold til alkohol,men på mange måter i forhold til all annen form for narkotika. Poenget hans var at med cannabis vet du ikke at du blir gal i hodet på sikt, og man får aldri dårlig samvittighet av det da det er relativt greit i dagens samfunn å nyte cannabis. Bruker man tyngre stoffer er man klar over hvor på kjøret man faktisk er. Cannabis gir ikke den samme åpenbaringen.
Vis hele sitatet...
Et godt eksempel på hvorfor jeg ALDRI tar eks-junkier seriøst i legaliseringsdebatter.....
ArbeidsledigProletar
Junkier er og forblir junkier, enten er de angrende med dårlig samvittighet eller det stikk motsatte.

Spesielt om de har nåddd det stadiet hvor de ønsker å bli fri fra lastene, da legger de gjerne skylda på cannabis og trykker den forbanna trappetrinnsteorien og whatnot i trynet ditt. Det er da deres egne forbanna feil at de tok steget videre, ikke cannabis. Du skal ikke ha en "åpenbaring" før du skjønner at ting har gått til helvette. Og det skal faen meg ikke være cannabis som trigger den.

Tafatte junkier som er frelst av jesus og aldri skal røre dop igjen kan ta seg en bolle. Greit at de kjemper for at andre ikke skal ha samme skjebne som de har hatt, men det må gjøres basert på saklig informasjon og ikke på synsing dems om hva som gikk galt med dem.
Sitat av wintip Vis innlegg
Ble litt nyskjerrig nå, dø av svekket tankegang?
Vis hele sitatet...
Han mener at du ikke tenker over hva du gjør når du er ruset som kan gjøre at du bestemmer deg for å gjøre noe dumt, f.eks hoppe ned fra taket eller kjøre bil mens ruset som kan du i værstefall ende opp død eller å ha drept noen.
Man ser en klar forskjell på de som begynte å røyke på vgs og har holdt det gående, og de som holdt seg unna. Noen mister personligheten sin og blir bare "noia", noen begynner med verre ting og noen klarer seg helt fint. Dog vil jeg si at prosentdelen av alkoholbrukerne som klarer seg helt fint er ekstremt mye høyere enn for hasj. Kunne jeg levd om igjen ville jeg holdt meg til alkohol. Sjansen for å dø av det var rundt 0,003 hvis jeg husker rett, så det er en sjanse de fleste kan ta med god samvittighet.
ArbeidsledigProletar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Man ser en klar forskjell på de som begynte å røyke på vgs og har holdt det gående, og de som holdt seg unna. Noen mister personligheten sin og blir bare "noia", noen begynner med verre ting og noen klarer seg helt fint. Dog vil jeg si at prosentdelen av alkoholbrukerne som klarer seg helt fint er ekstremt mye høyere enn for hasj. Kunne jeg levd om igjen ville jeg holdt meg til alkohol. Sjansen for å dø av det var rundt 0,003 hvis jeg husker rett, så det er en sjanse de fleste kan ta med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
sjansen for å dø av alkohol`? Hva faen prater du om? Det kommer jo helt an på hvordan du drikker, hvor mye, over tid osv. ALT for mange faktorer. Dessuten så kan du dø av alkoholforgiftning. Du kan ikke dø av cannabisforgiftning. Som Arild Knutsen sier "cellegifta alkohol".

Til slutt, kjente du alle som røyka på din VGS da? Tviler jeg på, de mest oppegående røykerne holder det for seg selv og du ville aldri gjetta det. Så jeg stiller meg meget uenig i dine anektodiske observasjoner. OG "om du kunne tatt valget om igjen?" du kan jo bare slutte å røyke og kaste deg på flaska nå, aldri for seint?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
sjansen for å dø av alkohol`? Hva faen prater du om? Det kommer jo helt an på hvordan du drikker, hvor mye, over tid osv. ALT for mange faktorer. Dessuten så kan du dø av alkoholforgiftning. Du kan ikke dø av cannabisforgiftning. Som Arild Knutsen sier "cellegifta alkohol".

Til slutt, kjente du alle som røyka på din VGS da? Tviler jeg på, de mest oppegående røykerne holder det for seg selv og du ville aldri gjetta det. Så jeg stiller meg meget uenig i dine anektodiske observasjoner. OG "om du kunne tatt valget om igjen?" du kan jo bare slutte å røyke og kaste deg på flaska nå, aldri for seint?
Vis hele sitatet...
Vel, det var et enkelt regnestykke hvor jeg tok antall som drikker i året:antall som dør i året. Ja, selvføgelig er det alkoholforgiftning vi snakker om. At man ikke kan dø av cannabisforgiftning sier ikke så mye, da sjansen for å dø av alkoholoverdose er forsvinnende lav. Du har større sjans til å dø mens du kjører bil.

Ja, jeg kjente nok alle som røyker på min VGS. Du har rett i at ikke alle så ut som slitne stonere, men det var ikke noe superhemmelig opplegg rundt det. Det er nok forseint ass, ble fucka i huet en gang jeg røyka og har vært i en retarded tilstand i 6 måneder nå. SÅNT skjer ikke med alkohol.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Vel, det var et enkelt regnestykke hvor jeg tok antall som drikker i året:antall som dør i året. Ja, selvføgelig er det alkoholforgiftning vi snakker om. At man ikke kan dø av cannabisforgiftning sier ikke så mye, da sjansen for å dø av alkoholoverdose er forsvinnende lav. Du har større sjans til å dø mens du kjører bil.

Ja, jeg kjente nok alle som røyker på min VGS. Du har rett i at ikke alle så ut som slitne stonere, men det var ikke noe superhemmelig opplegg rundt det. Det er nok forseint ass, ble fucka i huet en gang jeg røyka og har vært i en retarded tilstand i 6 måneder nå. SÅNT skjer ikke med alkohol.
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner poenget ditt og er helt enig, men og prøve å argumentere i mot Cannabis her på forumet er som å prøve og overbevise en BMW forhandler om at Volvo er mye bedre.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Samfunnsproblem-messig - alkohol utgjør et synligere samfunnsproblem - men stonere som ikke kommer seg ut av sofaen og ikke gidder å jobbe er også et (skjult) samfunnsproblem.
Vis hele sitatet...
Nå tviler jeg da sterkt på at det er cannabisen som er direkte årsak til at noen er arbeidsløse og ikke gidder å jobbe, det er andre faktorer som spiller en mye større rolle - og mange begynner også å røyke cannabis på grunn av at de ikke har arbeid.

Sitat av Verilon Vis innlegg
I forhold til faren for avhengighet - cannabis er det farligste
Vis hele sitatet...
Hva begrunner du denne påstanden med? Cannabis er ikke fysisk avhengighetsskapende mens alkohol i motsetning har både et sterkt fysisk og psykisk avhengighetspotensiale.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Mye av problemet til alkohol i samfunnet er ikke bare de direkte dødsfallene, men også all den indirekte skaden som oppstår. Måtte dette være helseskader, trafikkulykker, vold eller truende oppførsel.
Jeg har hvertfall aldri sett to rastafarier jule opp hverandre i taxikø.

Omgomg@ Ikke no problem å argumentere mot cannabis her, så lenge man kommer med litt mer substans enn "onkelen min røyket en gang og han sa det var farlig"
Sist endret av Screwdriver; 11. april 2012 kl. 12:46.
Min mening er da at alkohol er mer skadelig. Tror ikke jeg noen gang har sett en sinna stein person, men alkohol har noen ganger denne virkningen på folk. Begge deler er det mulig å bli avhengi av, men kanskje alkohol i en litt større grad. Det som er skummelt med weed, er miljøet du kommer i og faren for at du senere prøver noe sterkere. Cannabis kan man ikke dø av (kan kanskje ha en medvirkende årsak, men ikke av bare cannabis), noe som er fullt mulig av alkohol. Som sagt blir du også mer utsatt for vold hvis du er full.

Allikevel er det mange faktorer som spiller inn når du skal bedømme, men det ender som regel med at det er opp til enkeltmennesket selv
Relativt. Det kommer ann på mengde, hyppighet, individuelle faktorer osv.

Drikker du deg dritings hver eneste dag fra morgen til kveld i over en lengre periode og sammenligner de negative effektene mot å røyke deg stein fra morgen til kveld hver eneste dag over en lengre periode, vil alkoholen sannsynligvis komme verst ut.

Skadene er svært forskjellige.
Sist endret av sonmarak; 11. april 2012 kl. 13:21.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Tnh Vis innlegg
Hva begrunner du denne påstanden med? Cannabis er ikke fysisk avhengighetsskapende mens alkohol i motsetning har både et sterkt fysisk og psykisk avhengighetspotensiale.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om alkohol sin psykiske avhengighetspotensiale, har aldri følt behov for alkohol.
Men weed er noe du blir psykisk avhengig av, man får en tankegang om cannabis som er usunn: "starter sent i morgen, kan røyke tidlig på morgnen" etc. Det er jo et rusmiddel, noe som man burde selv begrense og når man benytter hver eneste mulighet til å ruse seg så har man defenitivt et problem.

Jeg vet ikke helt om kriminaliseringen bidrar til at folk som røyker kanskje røyker oftere/mer og er mere inne, men kan tenke meg selv at hvis det ble lovlig ville det definitivt vært noe jeg ville "gått på byen" for å bruke, sånn som folk gjør med alkohol. Men for nå er "det lureste" å gjemme seg unna, og det er det som blir "vanen".
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg vet ikke om alkohol sin psykiske avhengighetspotensiale, har aldri følt behov for alkohol.
Men weed er noe du blir psykisk avhengig av, man får en tankegang om cannabis som er usunn: "starter sent i morgen, kan røyke tidlig på morgnen" etc. Det er jo et rusmiddel, noe som man burde selv begrense og når man benytter hver eneste mulighet til å ruse seg så har man defenitivt et problem.

Jeg vet ikke helt om kriminaliseringen bidrar til at folk som røyker kanskje røyker oftere/mer og er mere inne, men kan tenke meg selv at hvis det ble lovlig ville det definitivt vært noe jeg ville "gått på byen" for å bruke, sånn som folk gjør med alkohol. Men for nå er "det lureste" å gjemme seg unna, og det er det som blir "vanen".
Vis hele sitatet...
Indeed. Alkohol er noe jeg drikker når jeg er på fest, ellers kjøper jeg ikke alkohol. Men jeg merker at om jeg har en flaske hvit vin i huset, blir det fort noen glass når jeg egentlig ikke burde drikke. Mens med Cannabis er det noe jeg må kjøpe relativt mange brukerdoser av på en gang. 5-10G. Du går ikke i butikken å kjøper en kasse med pils eller 5 liter sprit. Da er det jævlig lett å missbruke det. "Hadde vært chill med en liten buzz nå" - mentaliteten slår fort inn. Men siden det ikke alltid er like koselig/lett og kjøpe cannabis, så ender jeg alltid opp med nok til å holde en uke i strekk. Å det er ikke alltid lett å bare la ligge, spesielt når det er en uke der det skjer lite og man sitter mye inne.

Hadde det vært lovlig, og ikke så sett ned på av den generelle populasjonen, hadde jeg heller dratt til en stonerfest eller en "pub" og tatt meg en joint eller to sammen med gode venner. Akkurat nå er det et ganske asosialt rusmiddel, rett og slett for at vennekretsen min sverger til alkohol, og missliker cannabis. Nå er jeg så heldig at de fleste vet jeg røyker, og aksepterer det til en viss grad.

Sorry om det er rotete, lite søvn og mye koffein. Kanskje derfor innlegget er litt lengre en det jeg pleier og skrive også.
Sitat av Tnh Vis innlegg
Nå tviler jeg da sterkt på at det er cannabisen som er direkte årsak til at noen er arbeidsløse og ikke gidder å jobbe, det er andre faktorer som spiller en mye større rolle - og mange begynner også å røyke cannabis på grunn av at de ikke har arbeid.

Hva begrunner du denne påstanden med? Cannabis er ikke fysisk avhengighetsskapende mens alkohol i motsetning har både et sterkt fysisk og psykisk avhengighetspotensiale.
Vis hele sitatet...
Direkte årsak til arbeidsledighet er det ikke, men de blir ikke akkurat lystne på å søke jobb heller når de ligger i denne hasjtåka.

Det at Cannabis ikke er fysisk avhengighetsskapende må nok bare avfeies som en propagandamyte fra "ja-siden" av legaliseringsdebatten. Jeg har selv opplevd det, og sett det på så mange bekjente at jeg fint kan konkludere med at det ER avhengighetsskapende.
Hvordan forsvarer du det faktum at opphold etter en gitt mengde bruk gir abstinenser? Er ikke abstinenser en fysisk respons på akkurat avhengighet?

Det at faren er større for avhengighet ved cannabis kontra alkohol forsvarer jeg med det faktum at man blir fyllesyk av alkohol, og at det for de fleste smaker vondt og i det hele tatt frister svært lite dagen derpå. Cannabis derimot er like fint dagen etterpå som dagen før, og i verste fall får man en liten bakrus i form av at man er litt bakfjern, men det gjør ikke så vondt som å ligge kveila rundt ei porselenskål og brøle etter elgen som aldri - noen sinne - kommer til å befinne seg der nedi, mens man samtidig har tømmermenn som jobber på akkord.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Det at faren er større for avhengighet ved cannabis kontra alkohol forsvarer jeg med det faktum at man blir fyllesyk av alkohol,...
Vis hele sitatet...
... og da svarer jeg bare repareringspilsen? det er jo det "beste" mot fyllesjuke..
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
... og da svarer jeg bare repareringspilsen? det er jo det "beste" mot fyllesjuke..
Vis hele sitatet...
Eller bare en joint med no sweet weed, så er man omtrent like fin, hodepinen forsvinner kvalmen blir borte og matlysta skyter til og med til værs.!
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Eller bare en joint med no sweet weed, så er man omtrent like fin, hodepinen forsvinner kvalmen blir borte og matlysta skyter til og med til værs.!
Vis hele sitatet...
Liker det best selv. Men skrev det fordi han over bruker fyllesjuke som en grunn til at cannabis er mer avhengigskapene enn alkohol :P
Sist endret av Yayoisking; 13. april 2012 kl. 11:21.
At cannabis gir økt sjanse for hjerteinfarkt er en myte, dannet av en uvitenskaplig undersøkelse med dårlig metode aka propaganda. Søk på Google og les dere opp Det er vel mye mer sannsynlig å få et hjerteinfarkt mens man tar seg en tur ut eller ser på Dagsrevyen enn å røyke cannabis - for ikke å snakke om sex.

Fant en random kilde (vet den ikke er NPOV, men fokuser på innhold), som er overalt på nettet: http://stopthedrugwar.org/chronicle-...uanarisk.shtml
Sist endret av Chronic420; 13. april 2012 kl. 11:31.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Weed over alcohol anyday, errday!
Kommer jo litt ann på din definisjon av "farlig" men.

Hvis man snakker om dødelighet er det jo mye "enklere" å dø av alkohol enn av cannabis, det tror jeg både de på for og imot siden vet.
Hvis man snakker om avhengighetspotensiale så synes jeg selv det er litt vanskelig å sammenlignde de to.
Er man avhengig hvis man røyker en spilff eller to hver helg? Er man avhengig hvis man drikker alkohol hver helg?

Så er det jo mange utsagn fra anticannabis siden type: "Hvis du røyker hver dag er du avhengig! Det sier seg selv!"
Ok, den kan jeg godt være med på. Men daglig bruk i seg selv synes jeg ikke egentlig sier så mye. Jeg kunne for samme penga drukket alkohol eller snuset hver dag, og kunne fortsatt blitt betegnet som "avhengig". Er veldig mye man kan bli avhengig av.

Så etter det, synes jeg, det kommer et spørsmål om hvor avhengig man er eller hvor farlig det er å være avhengig av X. Det er vanskelig å svare på og kan være veldig individuelt.
Men personlig må jeg si at det fortsatt er alkohol som er mest "farlig", da jeg tidligere har vært "avhengig" av begge deler, nesten helt uavhengig av hverandre.
Da jeg sluttet med cannabis etter over ett års daglig bruk(hjemme, på skolen, hos venner etc.), hadde jeg abstinenser, type; svetting om nettene, økt drømme-aktivitet, generell slapphet og nervøsitet i sosiale sammenhenger.
Da jeg sluttet med alkohol etter nesten ett års daglig bruk(hjemme, på skolen, hos venner etc.), hadde jeg abstinenser, type; svetting om nettene, krampe-trekninger, ledd-smerter, feber, hodepine, oppkast, generell hyperaktivitet, aggresivitet og paranoia i sosiale sammenhenger.

Gateway-teorien holder ikke noe vann og er for meg helt irrelevant noe jeg synes den bør være for alle.

Skal også nevnes at jeg nå har begynt å drikke igjen, så å si daglig. Mens cannabis røyker jeg periodevis/kun i helger.

Som sagt, min personlige erfaring/mening.
Sist endret av Hatebreeder; 13. april 2012 kl. 16:31.