Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2012
Hei

Jeg skal ringe en saksbehandler i en bank, og jeg har etter møter med andre banker fått en forståelse om at denne saksbehandleren gir meg uriktige opplysninger. Nok om det, over til spørsmål:

Jeg har lyst å ta opp samtalen når jeg snakker med han for å vurdere alt innholdet han har kommet med i løpet av samtalene.
Hva kan jeg bruke for å gjøre dette?

1. Er det en app jeg kan bruke for å ta opp samtalen?
2. Er det i det hele tatt lovlig?
1. Total Recall.
2. Ja, så lenge du selv deltar i samtalen er dette lov.
Du kan ta opp samtaler du selv er en del av, jf. strl. § 145 a.

Sitat av Straffeloven § 145 a.
Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1.ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2.ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3.anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.
Vis hele sitatet...
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Takk for rask hjelp

Er jeg pliktig å fortelle han jeg snakker med om at samtalen blir tatt opp?
Det står om i Straffeloven §205

§ 205. Krenkelse av retten til privat kommunikasjon
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget

a) og ved bruk av teknisk hjelpemiddel hemmelig avlytter eller gjør hemmelig opptak av telefonsamtale eller annen kommunikasjon mellom andre, eller av forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller som han uberettiget har skaffet seg tilgang til,

b) bryter en beskyttelse eller på annen uberettiget måte skaffer seg tilgang til informasjon som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler,

c) åpner brev eller annen lukket skriftlig meddelelse som er adressert til en annen, eller på annen måte skaffer seg uberettiget tilgang til innholdet, eller

d) hindrer eller forsinker adressatens mottak av en meddelelse ved å skjule, endre, forvanske, ødelegge eller holde meddelelsen tilbake.
Vis hele sitatet...
Som du ser er det kun hvis du selv ikke deltar i samtalen at dette er straffbart. Jeg tolker det dermed dithen at dette er fullstendig lovlig.

EDIT: Jeg brukte visst for lang tid på å formulere svaret og fikk ikke med meg at det var besvart fra før
Sist endret av Likyhane; 4. februar 2016 kl. 10:41.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
automatic call recorder pro er en veldig god app