Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2203
Hei, prøver å finne noen der ute som har noe erfaring med medisinsk hasj-bruk ved PTSD, eller andre psykiske lidelser.

Har slitt med PTSD siden barneskole-alder, siden den gangen har det ballet på seg og jeg har forskjellige diagnoser, men på daglig basis sliter jeg helt klart mest med PTSD.

Siden jeg allerede har skrevet en god del om det tidligere viser jeg til den tråden.

Har gått i behandling i over et år nå hos Distrikt psykiatrisk senter, fremgangen er så treg at det kjennes ut som det knapt går framover, begynner derfor å bli litt desperat, har ikke mange gode dager.

Har fått utskrevet Valium for når ting går skikkelig til helvette, har fått utskrevet betablokkere for å få litt mindre ubehag ved møter, legetimer, avtaler osv.

Valium fungerer som angstdempende, men er ikke noe heldig å begynne å bruke daglig, får heller ikke utskrevet store mengder av legen akkurat pga. avhengighetsrisikoen.

Betablokkere er jo egentlig hjertemedesin som demper puls og adrenalin, som kan hjelpe på noen fysiske symptomer, greit at det ikke renner svette fra panna når man skal prøve å føre en samtale i et møte feks.

Sånn til daglig så har jeg da egentlig ingen medesiner.

Jeg har det siste året merket hvor godt det er å drikke alkohol, det er helt himmelskt faktisk. Sist uke var jeg hos en kompis i 3 dager og vi røyka mye sigaretter, drakk relativt mye og jeg hadde det som plommen i egget.

Nettopp derfor prøver jeg å holde meg unna alkohol til daglig, kombinasjonen nikotin+alkohol er helt fantastisk, jeg klarer å føle meg halvveis normal, jeg vet hvor kort vei det er til misbruk når man kjenner på det.

Jeg sitter nå å skjelver, har det helt jævlig, tror det er en kombinasjon av abstinenser og daglige symptomer på sykdom.

Det er uaktuelt å drikke, jeg vet det blir bra da, men jeg vil ikke begynne å dempe symptomene med alkohol.

Derfor tittelen, jeg har begynt å se litt på marihuana, har hørt snakk om at flere veteraner har brukt det mot PTSD, og at det har dempet mange symptomer.

Har ikke brukt det siden ungdomsskolen/videregående, og har ikke tenkt noe spesielt på det før noen nevnte det for ikke så lenge siden.

Noen som har noe erfaring med det? Hvordan fungerer det mot PTSD/angst?
Er ganske desperat på noe for å gjøre hverdagen lettere.

Ps: Gjerne still spørsmål, har litt vanskelig for å skrive veldig beskrivende, er i ganske dårlig form i kveld.
Kanskje du finner noe nyttig informasjon her Jeg vil tro at om du drar til Amsterdam/gror selv så kunne det ha vært verdt å forsøke en strain med høy CBD og lav THC. Dette fører til at du slipper de psykoaktive effektene og kun blir 'beroliget' (Altså, ikke noe rus). Skjekk deg litt opp på Medical Cannabis. Lykke til, håper kampen ikke blir for lang. Husk alltid at det går over til slutt, sakte, men sikkert.
Dette er ikke noen god løsning. Det er ingen dokumentasjon på at hasj kan hjelpe deg med noe annet enn å dempe symptomene. Det har ingen kurerende effekt og bærer med seg misbruksrisiko (rett og slett fordi man kan komme dit at man ønsker å dempe symptomene så mye som mulig).

Det er store positive resultater ved bruk av MDMA for PTSD. Google deg litt rundt på det. I korthet har folk stor effekt med følgende opplegg:
Finn noen du stoler på og som kan sitte sammen med deg. Ta 150-180 mg MDMA. Ligg i en stressless med bind for øynene. La de du stoler på sitte på en stol ved siden av deg. Når MDMAen virker begynner du å tenke over årsakene til PTSDen din og forteller til de(n) som sitter ved deg. De skal ikke gjøre noe, bare være der og hi trygghet - holde deg lett i hånda om nødvendig. Når virketiden til MDMAen har gått ut vil du ha ryddet godt opp i hodet. Gjenta så mange ganger dom nødvendig, men la det gå minimum fem uker mellom hver gang. Resultatene er ekstremt gode.

Du kan lese litt mer her. Veldig viktig at den som sitter sammen med deg er en som du stoler på og som får deg til å føle deg trygg. http://www.mdmaptsd.org
Cannabis hjelper meg, men et par dager etter å ha brukt det, så er jeg tilbake til denne kjipe tilstanden som jeg er i nå. Cannabis skrives i enkelte land, også i Nederland, ut mot PTSD. Husk at cannabis ikke løser noe, det er kun en midlertidig distraksjon, om man kan kalle det for det.

Effektene av cannabis er bl.a at det fortrenger drømmene. Man husker ikke drømmene når man våkner, og marerittene blir færre, eller faller helt bort. Om dagene så tenker man ikke like mye som vanlig, og man kan klare å fokusere på hverdagslige ting. Jeg har ved noen anledninger gitt cannabis til ett familiemedlem med kraftig PTSD, angst, fobier og whatnot, og vedkommende opplever da en stor lindring. Søvnen blir betraktelig bedre enn vanlig, og påfølgende dag blir mye lysere, er tilbakemeldingene.

Du får ikke cannabis som medisin i Norge (noen unntak finnes, men reelt sett, nei), så da må du i såfall hente det i utlandet, noe som er lovlig pga. Schengen-avtalen, som sier at alle i EU (og EØS) skal kunne ta med seg medisinen sin over landegrensene innenfor unionen. Du burde i såfall ta kontakt med en lege på forhånd for å høre om dine muligheter og hva han i såfall trenger av dokumentasjon fra din lege.

Har du forresten forsøkt gruppeterapi? DPS kjører samtalegrupper med oppstart ett par ganger i året. Det er nyttig fordi du, og andre i mer eller mindre samme situasjon, lærer å håndtere og gjerne redusere angsten. Medisiner demper symptomene, men her kan du også lære å dempe de ved å bruke tankene dine! Det er gull!

Ellers så er det bra å lese at du holder deg borte fra alkoholen. Den gjør det langt verre. Garantert!


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Husk alltid at det går over til slutt, sakte, men sikkert.
Vis hele sitatet...
PTSD og angst vil man aldri bli kvitt. Den kan bli fjernere, men den vil alltid være med deg.
Sist endret av caperno; 30. mai 2015 kl. 01:51.
Sitat av caperno Vis innlegg
PTSD og angst vil man aldri bli kvitt. Den kan bli fjernere, men den vil alltid være med deg.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette (Ikke venner/bekjente)? Da mener jeg en kilde for PTSD og en kilde for angst, hvor man kan lese i begge artikkler at man aldri kan bli kvitt hverken.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Har du noen kilder på dette (Ikke venner/bekjente)? Da mener jeg en kilde for PTSD og en kilde for angst, hvor man kan lese i begge artikkler at man aldri kan bli kvitt hverken.
Vis hele sitatet...
Jeg ble fortalt det av psykologene og legen under gruppeterapi på DPS.
Jo, du kan bli frisk av PTSD. Men det krever faen så mye!

Kilde: psykolog
10-12 år med PTSD her, 4 av dei med kannabis for helbredning . Fikk sobril og tilbud om SSRI av legen, men shit, CBD er bedre på alle måtar i mine auge (tho eg er ingen lege, kanskje borderline altruist).

For min egen del handlar det om å endre adferdsmønster og få fokuset vekk frå ei vond fortid slik at eg kan leve med livet i dag. Mange kallar det ein kjip "utveg" men eg supplerar berre kannabis når eg treng det. F.eks når hovudet har kokt i 4-8 timar og eg er heilt utmatta, men får fortsatt ikkje minna ut av skallen, då er det veldig greit å lette på trykket slik at det går an å sitje i ro med noko meir enn 10 minutt.

Eg vil ikkje forherlige kannabis, men djis, på eit eller anna punkt må ein spørje seg sjølv om det kanskje er verdt risikoen samanlikna med dei sterkare, lovlige alternativa. Berre ikkje røyk hasj - det får etter kort tid bivirkningar som kan forsterka PTSD.
Hva i alle dager snakker dere om? Så klart kan man bli frisk fra PTSD/kompleks PTSD. Hvis ikke hadde det jo ikke eksistert noen behandlingstilbud! Trodde dette i seg selv var logisk nok. Hvis ikke ville man kun fokusert på bistand og praktisk støtte. Sjansene for å bli frisk avhenger av f.eks traumets alvorlighetsgrad, når det inntraff, hyppighet, den enkeltes personlighet og så videre. Hvis det er svært alvorlig kan det jo tenkes at man ikke blir helt frisk men snarere kan dempe/lindre de fleste av symptomene. Å redusere symptomer slik at de ikke er så funksjonshemmende som man tidligere opplevde er et godt mål. Man må huske at å sette en diagnose i grunnen ikke er eksakt vitenskap. Det handler jo om hvordan man tolker kriteriene for lidelsen og hva man tolker at symptomene er et resultat av. Det hersker liten tvil om at det krever langvarig og profesjonell behandling, dog. Behandling av PTSD må tilpasses individuelt. Samtalebehandling er til god hjelp for mange pasienter. Mange ulike tilnærminger har vist seg virksomme for mennesker med PTSD plager; kognitiv terapi, psykodynamisk terapi, eksponeringsterapi, narrativ eksponeringsterapi, Eye movement desensitization reprosessing (EMDR), Sensorimotorisk psykoterapi og så videre. Jeg har selv kompleks posttraumatisk stresslidelse, og har hatt god nytte av kognitiv terapi. kognitiv atferdsterapi "retter seg mot problemløsning og innsikt i sammenhengen mellom tenkning, handlinger og følelser". Et viktig mål er å bryte selvforsterkende onde sirkler som opprettholder psykiske helseproblemer. Kan også anbefale Modum bad! Dette er en klinikk som har svært gode resultater. De har traumegrupper, og de fire gruppene har noe forskjellige behandlingsopplegg. Det blir under kurs- og utredningsopphold vurdert hvilken av de fire gruppene som er best egnet for den enkelte. Med andre ord tilpasset hvert individ, slik det skal gjøres. Det høres kanskje litt skremmende ut å bli lagt inn men jeg tror at det kan være lønnsomt når man sliter med noe så alvorlig som dette. Søkte selv om å få plass i samarbeid med en psykolog. Men på dette tidspunktet hadde jeg for alvorlige symptomer til at klinikken hadde mulighet til å ta meg inn. Her kan du også lære utrolig mye, og du møter andre i samme situasjon.

Må forøvrig nevne at i løpet av livet vil ca. 3-5% av befolkningen oppleve minst én episode med generalisert angstlidelse. Med andre ord vanligere enn man skulle tro, og absolutt noe man kan kvitte seg med. Ikke få panikk her. Jeg tror at mye av det som skal til for å hanskes med lidelser som dette rett og slett er innsikt og forståelse. For hva er det egentlig som skades ved traumer? Jo, verden er ikke lenger trygg og forutsigbar. Under en traumatiske hendelse kan en personen være ute av stand til å integrere inntrykk og følelser i eksisterende skjemaer. Følelsene som oppstår, kan da ikke assimileres, og kaos oppstår. Mangel på integrering på skjema-nivå kan føre til at opplevelsen blir lagret som avspaltede affekttilstander eller som kroppslige sansninger av traumet som aktiveres av «påminnere». Ville anbefalt å suge til deg så mye informasjon om temaet som mulig slik at du kan utvikle en større forståelse for egne problemer. Har forøvrig stor tro på medisinsk cannabis men ikke som en løsning. Dette kan stilles på linje med annen medisinsk behandling, rett og slett. Dempe eller redusere symptomer. Selv syns jeg at dette er et mye bedre alternativ enn f.eks benzodiazepiner. Noen leger later til å elske å skrive ut alt mulig tull til oss med PTSD. Noe man burde unngå for en hver pris (!). Har prøvd et lass av forskjellige preparater som i grunnen ikke har hatt særlig god virkning. Sier for all del ikke at det gjelder deg eller andre. Men min personlige erfaring tilsier at det er andre tiltak i hverdagen som faktisk kan løse problemet snarere enn å være en midlertidig løsning slik som piller. Hopp rett i det!

PS: Det beste er å skaffe en psykolog, psykiatrisk sykepleier, psykiater osv. En behandler er nødvendig.

Mvh
Lucy
- Som har slitt hele livet med Kompleks PTSD, og anser seg selv som friskere enn noen gang.