Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 12451
Sitat av Obster Vis innlegg
Ja til mer politi i Norge så enda flere pokerspillere og hasjrøykere blir satt inn bak lås
Vis hele sitatet...
Nå gjaldt jo ikke spørsmålet om vi trenger mer politi eller ikke, men hvovodt snuten bør bære våpen i tjenesten.
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Ja, helt klart. Se for deg situasjonen hvor politiet rykker ut til et ran på en bensinstasjon og de ikke vet om gjerningsmennene er bevæpnet. Så kommer politiet, og gjerningsmennene er bevæpnet. Da er det ikke bare å si time out og spørre om de kan gå å hente våpenet i bilen sin om gjerningsmennene allerede har overmannet dem. Politiet er jo i dag nesten som vektere i praksis..
Vis hele sitatet...
KP til deg.

Er helt enig med deg.

Synes tankegangen til de andre som har postet her er helt latterlig med tanke på at da kan politiet forsvare seg også i sånne situasjoner, hvor gjerningsmennene er bevæpnet og politiet på spørre stasjonen om de kan låse opp kofferten hvor våpnene er lagret, innen da har enten politiet blitt holdt som gisler de også, ranerne har skutt eller så har de stukket av innen politiet har fått åpnet kofferten med våpnene.

Men, er enig med noen om at istedet for å bruke Pistoler med dødelige skudd kan de bruke "fake skudd" altså gummikuler eller så kan de bruke tazer guns.
Sist endret av VitoScaletta; 19. november 2012 kl. 08:32.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Synes tankegangen til de andre som har postet her er helt latterlig med tanke på at da kan politiet forsvare seg også i sånne situasjoner, hvor gjerningsmennene er bevæpnet og politiet på spørre stasjonen om de kan låse opp kofferten hvor våpnene er lagret, innen da har enten politiet blitt holdt som gisler de også, ranerne har skutt eller så har de stukket av innen politiet har fått åpnet kofferten med våpnene.
Vis hele sitatet...
I hvilken grad er dette et problem i dag? Hvor ofte har politiet behov for å løse skudd i dag?

Er det tåpelig å anta at mer våpen på den ene siden betyr mindre våpen på den andre siden? Eller er det mer logisk å tro at mer våpen på den ene siden også betyr mer våpen på den andre siden, altså mer våpen totalt?

Er det noen grunn til å tro at mer våpen til politiet betyr færre alvorlige skader på politi / sivile enn i dag?
Verden "oppgraderer" seg, de kriminelle "oppgraderer" seg selv, selvfølgelig skal politiet oppgradere de også istedet for å løpe rundt uten noe å beskytte seg selv med.

Jeg vet ikke om politiet i Norge har batong men innen politiet har trekt den så har vell gjengen/ranerne/gjerningsmennene rettet pistolen på de.

Det jeg mener er at politiet er ett yrke som skal forsvare samfunnet, hvordan skal de kunne forsvare samfunnet uten å kunne forsvare seg selv ?
Sist endret av VitoScaletta; 19. november 2012 kl. 08:41.
Personlig hadde jeg likt det best om de hadde hatt slike pittesmå pistoler som kan gjemmes bort, og noe kraftigere i bilen.

Den lille pistolen kan ikke brukes vedmindre det er nødvendig for feks. Dekkild så dem kan skaffe kraftigere skyts, eller i livsnødvendige situasjoner. Ikke-dødelige midler kan brukes ellers.
Syntes personlig at de burde hatt på seg El-Pistoler til enn hver tid istedenfor.
Etter personlige opplevelser mener jeg at en stor andel betjenter i dette landet er alt for dårlig opplært til at de skal kunne bære våpen til en hver tid.
Det skaper også en ukultur der skytevåpen blir mer akseptert og kriminelle må overgå dette med og bære enda tyngre og skarpere våpen.
Det burde derimot vært lettere for våre menn i blå og få tilgang til våpen, ved og ha det i hver en tjeneste bil.
Nå er det vell ikkje så lett for ola nordmann å anskaffe seg andre våpen enn jaktrifle og hagle. Eg meiner heller at politiet kan bære våpen med gummikuler, og bli opplærd i å bruke i situasjoner der det faktisk er nødvendig. Stunguns er også ikkje alt for dumt. Eg føler i alle fall ubehag når eg er rundt politi med skarpt.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Nå er det vell ikkje så lett for ola nordmann å anskaffe seg andre våpen enn jaktrifle og hagle. Eg meiner heller at politiet kan bære våpen med gummikuler, og bli opplærd i å bruke i situasjoner der det faktisk er nødvendig. Stunguns er også ikkje alt for dumt. Eg føler i alle fall ubehag når eg er rundt politi med skarpt.
Vis hele sitatet...
Men så er vell heller ikke Ola Nordmann den så går til innkjøp av andre våpen enn hagle og jaktrifle heller da.
Men både hagle og jaktrifle gjør vell også susen til det meste i kriminelle sammenhenger.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Verden "oppgraderer" seg, de kriminelle "oppgraderer" seg selv, selvfølgelig skal politiet oppgradere de også istedet for å løpe rundt uten noe å beskytte seg selv med.

Jeg vet ikke om politiet i Norge har batong men innen politiet har trekt den så har vell gjengen/ranerne/gjerningsmennene rettet pistolen på de.

Det jeg mener er at politiet er ett yrke som skal forsvare samfunnet, hvordan skal de kunne forsvare samfunnet uten å kunne forsvare seg selv ?
Vis hele sitatet...

Uten å forsvare seg selv? Hvor ofte har politimenn blitt drept på jobben i Norge av skytevåpen? Det kan søren meg ikke mange ganger de siste 50 år. I alle år har politiet gjort en kjempejobb helt uten at de har båret våpen. La dem fortsette slik.

Og tror du virkelig at verden blir en mer fredelig plass om bare politiet også bærer våpen? Du tror at da vil gjengen/ranere/gjerningsmennene slutte med kriminelle aktiviteter fordi de er redde for å dø? Det er ikke heller slik da, at om politiet bevæpner seg så vil også gjengen/ranerne/gjerningsmennene ha våpen som standard utrustning og dermed trekke våpen i mye større grad slik at vi ender opp med hyppigere skuddvekslinger mellom politiet og kriminelle? Og hva om slikt skjer på plasser med stor trafikk? Hva om uskyldige mennesker dør som følger av vill skyting mellom politi og røver?
Det norske samfunnet er ikke hverken USA eller dataspill. Vi er rett og slett et fredelig lite land. La oss beholde den roen.


Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Personlig hadde jeg likt det best om de hadde hatt slike pittesmå pistoler som kan gjemmes bort, og noe kraftigere i bilen.

Den lille pistolen kan ikke brukes vedmindre det er nødvendig for feks. Dekkild så dem kan skaffe kraftigere skyts, eller i livsnødvendige situasjoner. Ikke-dødelige midler kan brukes ellers.
Vis hele sitatet...
Selv en liten pistol og dekningsild vil jo gjøre at kriminelle også vil måtte gå med våpen og kanskje også trekke våpen langt oftere. Det vil bli hyppigere skuddvekslinger mellom "det gode og det onde" og uskyldige kan fort bli skadelidende.

Og jeg har ikke engang vært inne på det med at det nok slett ikke er alle politimenn som er skikket til å bære våpen daglig. Se for deg en lett nervøs polititjenestemann som føler seg presset, der skurken ennå ikke har vist noe våpen men kanskje er i overtall. En stressa og nervøs purk kan jo fort fyre av dødelige skudd og etterpå mene han var i livsfare selv om han ikke var det.


Norge er er svært fredelig hjørne av verden, og slik vil jeg at det skal fortsette å være. At politiet skal løpe rundt bevæpnet kan jeg ikke på noen måte se skal øke graden av fredelighet på. Tvert imot. Vold avler vold.
Ompapa: Nå snakker jeg om noe slikt godt gjemt, så om dem må reagere raskt/får panikk er det raskere og dra fram ikke-dødelige midler (feks. pepperspray). Og da ikke nødvendigvis alle, da snakker jeg om kanskje en av to betjenter (Her er det i allefall 2 pers. per bil), samtidig som at de blir opptrent med bruk av det på en god måte.

Dog, det er mine 2 cent, hadde kanskje også fungert med slike pistoler som skyter kuler med pepperspray/tåregass elns.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ompapa: Nå snakker jeg om noe slikt godt gjemt, så om dem må reagere raskt/får panikk er det raskere og dra fram ikke-dødelige midler (feks. pepperspray). Og da ikke nødvendigvis alle, da snakker jeg om kanskje en av to betjenter (Her er det i allefall 2 pers. per bil), samtidig som at de blir opptrent med bruk av det på en god måte.

Dog, det er mine 2 cent, hadde kanskje også fungert med slike pistoler som skyter kuler med pepperspray/tåregass elns.
Vis hele sitatet...

Så du ønsker altså at nervesvake politimenn som er skyggeredde skal gå med dødelige våpen slik at de kan fyre løs på en mulig kriminell om de svake nervene gjør at de får panikk?

Og tror du at det blir bedre av at halvparten av politiet er bevæpnet? Hvordan tror du kriminelle vil reagere? Kanskje bare halvparten av skurkene vil bære våpen?

Bruke våpen på en god måte? Hør på deg selv mann. Hva er det du egentlig sier? At våpen er bra og det blir mindre vold og drap om bare alle har våpen? Hvorfor går ikke du med våpen? Du kan jo få panikk og ville det ikke da vært greit å kunne skyte ihjel alle de som gjorde at du ble skremt? Hva skiller det fra politi? At politiet blir trent til å alltid ta korrekt avgjørelse? At politiet er så utrolige overmennesker at de ikke kan gjøre feil i en presset situasjon? At det norske samfunnet blir en tryggere plass bare "dirty harry" bærer håndvåpen?

Utrolig.
Sist endret av ompapa; 19. november 2012 kl. 16:56.
Sitat av LMELME Vis innlegg
De burde ha lang distanse strøm pisoler, som går minst 200 meter, et skudd og you're pwnd!
Vis hele sitatet...
umm 200 meter... de vi har i dag går vel bare 15-30 meter? men er helt enig at politiet burde ha tazere og slikt. kanskje ett håndvåpen i tillegg. er det ikke sånn at politi må skrive rapport hvorfor de vil ha/brukt våpen?
Ompapa: Er det så vanskelig og forstå?

Det jeg sier er at jeg hadde likt det om en liten del av politiets bemanning som ble sendt til steder hvor dem frykter det skal skje noe eller er en risikosone skal bære ett skarpt våpen som er lettere utilgjengelig, men med lettere tilgjengelighet til ikke-dødelige virkemidler som feks. pepperspray. Samt at de også skal bli opplært til og sikte etter ikke-vitale områder (feks. bein/kne) på personer som TYDELIG bærer våpen.

Våpene skal ikke være i en slik fancy "trekk meg fram" taske, men bæres under uniform, ikke tydelig, og utilgjengelig for paniske hender.

Send gjerne statistikk på at alle politimenn er skyggeredde og nervesvake, og samtidig henvis gjerne til setningen hvor jeg sa at politiet var übermensch.

EDIT: Som tydelig bærer våpen truende. (aka. sikter på onkel blå i trynet med feks. en jakthagle.)
Sist endret av Freddy_fred5; 19. november 2012 kl. 21:17.
Men det skjer så sjeldent at politiet blir truet med våpen at det faktisk ikke et problem.
De som har valgt å bli politi får faktisk bare klare seg uten våpen på jobb. Systemet var slik da de startet som politi og de viste at de skulle ut i jobb bevæpnet med håndjern og lommelykt. Det er yrket de har valgt så nå får de stå for valget.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Men så er vell heller ikke Ola Nordmann den så går til innkjøp av andre våpen enn hagle og jaktrifle heller da.
Men både hagle og jaktrifle gjør vell også susen til det meste i kriminelle sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Saken er berre at det er vanskelig for ola nordmann å få tak i tungre våpen som automat rifler, ect. Derfor trur ikkje eg at det blir noko særlig våpenkappløp.
Eks-politimester Anstein Gjengedal og Delta-sjef Anders Snortheimsmoen vil ikke ha bevæpning av politiet i Norge.
Det kommer frem i en artikkel i Dagbladet.

- Jeg mener det er en verdi i seg selv å ha et ubevæpnet politi, sier nylig avgått politimester i Oslo, Anstein Gjengedal, til Dagbladet.
Vis hele sitatet...

-Frykter flere drap
- - Jeg frykter at bevæpning vil bli en for rask løsning i mange situasjoner dersom patruljene bærer våpen til en hver tid. Og jeg er redd det vil bli flere farlige situasjoner der våpen blir brukt og jeg frykter flere situasjoner der politipersonell selv blir skutt, sier Gjengedal.
Vis hele sitatet...
Selv om du R0flcopter ikke tror det blir noe våpenkappløp fordi det er for vanskelig å få fatt i tyngre automatvåpen for ola nordmann så tror jeg de som evt ender opp skutt eller skada som følge av en evt. bevæpning av politiet vil synes det er like ille å bli skutt enten gjerningsmann stopper for å ta ledegrep eller fyrer løs på automatisk tømming av magasinet.


Jeg har sagt det før i denne tråden men vold avler vold det er kjent for de fleste. Jeg vil at vi bevarer Norge som det fredelige landet i nord. Uten væpnet politi.
Sist endret av ompapa; 20. november 2012 kl. 05:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Så du føler deg utrygg når du er i utlandet og ser politi? Ettersom Norge er et av de siste landene som ikke har bevæpnet politi
Vis hele sitatet...
ja det er det jeg mener.
Politi uten våpen er norskere enn brunosten og noe svært mange turister legger merke til når de besøker oss.
Synes det er flott at de ikke bærer våpen.
Sitat av Elshop Vis innlegg
KP til deg.

Er helt enig med deg.

Synes tankegangen til de andre som har postet her er helt latterlig med tanke på at da kan politiet forsvare seg også i sånne situasjoner, hvor gjerningsmennene er bevæpnet og politiet på spørre stasjonen om de kan låse opp kofferten hvor våpnene er lagret, innen da har enten politiet blitt holdt som gisler de også, ranerne har skutt eller så har de stukket av innen politiet har fått åpnet kofferten med våpnene.

Men, er enig med noen om at istedet for å bruke Pistoler med dødelige skudd kan de bruke "fake skudd" altså gummikuler eller så kan de bruke tazer guns.
Vis hele sitatet...
Politiet "relyer" da på at de må vite på forhånd at den mistenkte er bevåpnet, nei takk. JA TIL BEVÅPNET POLITI!
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Politiet "relyer" da på at de må vite på forhånd at den mistenkte er bevåpnet, nei takk. JA TIL BEVÅPNET POLITI!
Vis hele sitatet...
Det finnes sikkert svært ekstreme, men ytterst sjeldne, situasjoner der en kan tenke seg at det muligens hadde vært fordelaktig om en tjenestemann hadde bært våpen på forhånd. Behovet for dette er imidlertid ikke pressende, som selvsagt kommer av at slike situasjoner er så sjeldne. Det som derimot ikke er rent sjeldent, er hverdagslig møter mellom politiet og sivilbefolkningen, samt politiet og småkriminelle. At en tjenestemann bærer våpen i disse situasjonene vil neppe hjelpe på noen som helst måte.

Det er tross alt ikke så vanskelig å forestille seg ubehag hos sivile i møte med bevæpnet politi - våpen er jo ikke akkurat et symbol på fred, ro og trygghet som folk flest heldigvis assosierer politiet med i dag. Det er heller ikke vanskelig å forestille seg at terskelen, både hos politi og kriminelle, senkes når det kommer til å bruke skytevåpen. Dette blir fort en ond sirkel der begge parter er redde for at den andre skal skyte, og slike situasjoner ender som regel med uheldige utfall. I det hele tatt blir mange konfrontasjoner med politiet, enten du er uskyldig eller skyldig (men spesielt om du er skyldig), langt mer truende og stresset, og politiet vil miste mye av diplomatiet de har nå.

Politiet får våpen i hendene når det virkelig trengs, og i det store bildet vil generell bevæpnet politi ødelegge mer enn det hjelper. Nei takk sier jeg, og det bør saktens enhver etter litt tanke også gjøre. Det finnes ikke noe rasjonelt belegg for å la politiet gå med våpen til enhver tid her i Norge.
Sist endret av Sky; 5. desember 2012 kl. 17:58.
Sitat av Sky Vis innlegg
Det finnes sikkert svært ekstreme, men ytterst sjeldne, situasjoner der en kan tenke seg at det muligens hadde vært fordelaktig om en tjenestemann hadde bært våpen på forhånd. Behovet for dette er imidlertid ikke pressende, som selvsagt kommer av at slike situasjoner er så sjeldne. Det som derimot ikke er rent sjeldent, er hverdagslig møter mellom politiet og sivilbefolkningen, samt politiet og småkriminelle. At en tjenestemann bærer våpen i disse situasjonene vil neppe hjelpe på noen som helst måte.

Det er tross alt ikke så vanskelig å forestille seg ubehag hos sivile i møte med bevæpnet politi - våpen er jo ikke akkurat et symbol på fred, ro og trygghet som folk flest heldigvis assosierer politiet med i dag. Det er heller ikke vanskelig å forestille seg at terskelen, både hos politi og kriminelle, senkes når det kommer til å bruke skytevåpen. Dette blir fort en ond sirkel der begge parter er redde for at den andre skal skyte, og slike situasjoner ender som regel med uheldige utfall. I det hele tatt blir mange konfrontasjoner med politiet, enten du er uskyldig eller skyldig (men spesielt om du er skyldig), langt mer truende og stresset, og politiet vil miste mye av diplomatiet de har nå.

Politiet får våpen i hendene når det virkelig trengs, og i det store bildet vil generell bevæpnet politi ødelegge mer enn det hjelper. Nei takk sier jeg, og det bør saktens enhver etter litt tanke også gjøre. Det finnes ikke noe rasjonelt belegg for å la politiet gå med våpen til enhver tid her i Norge.
Vis hele sitatet...
Spot on!
Jeg skjønner at politiet får mye dritt og at de får mye ubehag. Men, hvor mange politifolk blir drept og hvor ofte? Jeg fant denne siden
http://www.politiet.org/
og den ser ut til å stemme sånn noenlunde med det jeg husker fra avisene. Et kjapt overblikk viser at
a) Tallet lavt allerede
b) Trafikkulykker er sterkt overrepresentert
c) "Freak episodes" (bomber som går av ved uhell, fall fra hest, drukning osv.) er overraskende "vanlig".
d) De som blir skutt er ofte bevæpnet allerede. For eksempel var A. S. Klungland, han som ble skutt under nokas-ranet bævapnet da han ble plaffet ned med en AG3

Alt i alt er det svært få tilfeller der våpen i belte ville ha utgjort noen forskjell.
Jeg vet ikke om denne oversikten er korrekt i sin helhet, men stikkprøvene jeg tok så ut til å stemme. 24 stykker fra etter krigen til 2010, rettferdiggjør det generell bevæpning?

En annen ting er at skytevåpen er ekstremt dødelige - det er farlig å bli stukket med kniv, men sjansene for å overleve er betydelig høyere enn hvis du blir skutt. Politiets pistoler mot dagens kriminelles kniver vil derfor i netto gi flere drepte. Pluss at de kriminelle vil følge etter da. Pr. i dag lar bandittene faktisk ofte våpenet være hjemme rett og slett fordi de vet de ikke trenger det og det fort blir mer pes, fengselsstraffer osv. av å ta det med seg i utide. Skjønner ikke nroske politifolk hvor heldige de er?!

Det er også en kjensgjerning at folk gjerne handler irrasjonelt når de tenker kort - f.eks har man sett at folk taper på å ta opp kortsiktige lån når de er presset økonomisk, men likevel gjør de det fordi de ikke tror de kan klare seg hvis de lar være. Hvis man derimot *fjerner* muligheten til å ta opp slike lån, så går det bedre med dem, stikk i strid med hva man tror når man sitter midt i det. Overfør til våpen i beltet - politimannen *tror* han er i ferd med å dø og ser ingen annen utvei enn å ta frem våpen og skyte. Men når han ikke har våpen og må"løpe i stedet, så går det stort sett bra likevel. Og det er sikkert kjipt å bli jaget av en rusa gærning, særlig hvis du er en stor og tøff politimann, men er det ikke bedre å få fyren gjennom rettsvesenet etterpå *uten* at noen blis skadd? For det er oftest det som skjer.

Avslutningsvis: for vedkommende som blir skutt, så spiller det ingen trille om kula kommer fra en forbryter eller politi. Eller vent, dersom han blir skutt av en kriminell kan i alle fall familien trøste seg med at gjerningsmannen kan bli dømt for det...
Ja, Det burde de få være. Som autoritet skal de ha en respekt, En respekt jeg føler de ikke har i dag. De er der, det er sant, men satt på kanten, så vil de i farlige situasjoner ha bruk for våpen, og da fungerer det bare ikke at de må dra å hente våpen eller gå tilbake noe sted for å få tilatelse eller lignende.
Nei.

De burde ikke få bære våpen før de har kompetente ansatte og utfører jobben sin på en bedre måte enn idag.

Jeg har selv erfaring med Politiet, Hvor de har oppført seg uakseptabelt med våpen. Ikke sikre våpenet sitt, Stå å hoie og heie over hva de gjorde i hjelpe og veive rundt med våpenet, Er bare noe av det jeg har opplevd.

Vi kan alle se på NOKAS, Politiet åpner ild mot ranere med AG3 and MP5 mens det er sivile i skuddlinjen. Nei Politiet i Norge skal ikke bære våpen.

Alle sakene de siste mnd burde være bevis nok, At de ikke engang klarer bakgrunnssjekke de som kommer inn på Politihøyskolen.

Jeg har også ett intrykk av at mange av de som blir Politi er bare maktsyke tullinger som ikke hadde så alt for mange venner i barn og ungdomstiden, Så nå vil de hevne seg ved å ha makt.

Politiet eier ikke våpendisiplin, Og jeg vil føle meg utrygg i ett samfunn der det Norske politi bærer våpen. Generelt så er det også flere ulykkessaker og drap i land der politi bærer våpen. Politiet vil bli mer utsatt blandt organisert kriminalitet som kan overfalle og stjele våpen.

Våpen vil generelt bli lettere tilgjengelig.
Sist endret av Rammlied; 11. desember 2012 kl. 22:09.
Sitat av Skullcrack Vis innlegg
Ja, Det burde de få være. Som autoritet skal de ha en respekt, En respekt jeg føler de ikke har i dag. De er der, det er sant, men satt på kanten, så vil de i farlige situasjoner ha bruk for våpen, og da fungerer det bare ikke at de må dra å hente våpen eller gå tilbake noe sted for å få tilatelse eller lignende.
Vis hele sitatet...
Feil. Det du her legger opp til vil ikke få folk til å respektere politiet, men å frykte dem. For all del, disse to tingene kan tidvis medføre samme resultat (du gjør som de sier osv.), men av helt ulike grunner. Respekt er noe man gjør seg fortjent til, og det er noe man må jobbe for, hardt og lenge. Politiet i Norge kunne sikkert nytt større respekt og anerkjennelse, men mitt inntrykk er at selv om de oppfatter situasjonen som begredelig, så har folk i Norge generelt MYE mer respekt for dem enn de fleste andre steder i verden. Frykten for politiet er også markant mindre her på berget.
De siste årene har politiet imidlertid jobbet aktivt og målrettet for å snu dette bildet, og man begynner å smått å se resultatene av denne strategien. Nå vil vil de stadig ha mer makt og sanksjonsmuligheter. Det ser ut til at de ønsker å erstatte respekt og samarbeid med frykt og lydighet. Ikke spør meg hvorfor de gjør de; på lang sikt er det rablende irrasjonelt, men jeg observerer at de underminerer sin egen største fordel så godt de klarer. Og nå vil de altså dra dette et langt steg videre ved å få seg pistoler.

Kanskje de bare ikke skjønner hvor heldige de egentlig er?
Uten å begrunne noe spesielt. Nei.
Hva godt bringer våpen?
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Nei.

De burde ikke få bære våpen før de har kompetente ansatte og utfører jobben sin på en bedre måte enn idag.

Jeg har selv erfaring med Politiet, Hvor de har oppført seg uakseptabelt med våpen. Ikke sikre våpenet sitt, Stå å hoie og heie over hva de gjorde i hjelpe og veive rundt med våpenet, Er bare noe av det jeg har opplevd.

Vi kan alle se på NOKAS, Politiet åpner ild mot ranere med AG3 and MP5 mens det er sivile i skuddlinjen. Nei Politiet i Norge skal ikke bære våpen.

Alle sakene de siste mnd burde være bevis nok, At de ikke engang klarer bakgrunnssjekke de som kommer inn på Politihøyskolen.

Jeg har også ett intrykk av at mange av de som blir Politi er bare maktsyke tullinger som ikke hadde så alt for mange venner i barn og ungdomstiden, Så nå vil de hevne seg ved å ha makt.

Politiet eier ikke våpendisiplin, Og jeg vil føle meg utrygg i ett samfunn der det Norske politi bærer våpen. Generelt så er det også flere ulykkessaker og drap i land der politi bærer våpen. Politiet vil bli mer utsatt blandt organisert kriminalitet som kan overfalle og stjele våpen.

Våpen vil generelt bli lettere tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Tiltredes!
Da jeg var i forsvaret, så hadde vi noen politifolk innom som skulle ha litt skytetrening. For å si det slik: når man ikke treffer blinken, så treffer man nødvendigvis noe annet - normalt noe det ikke er meningen at man skal treffe. Dette er nokså elementære saker som de fleste evner å resonnere seg frem til uten bistand, men hos politet var denne erkjennelsen totalt fraværende. Takket være vår sersjants fortreffelige pedagogiske egenskaper så greide vi dog heldigvis fall å redde mesteparten lunchen vår.
Nei. Det er noe helt spesielt ved Norge at politiet ikke har pistoler med seg.
Vi trenger ikke å tenke på sikkerheten bare på grunn av 22 juli, som er en dårlig unnskyldning for å håndheve loven og gjøre den enda strammere.

Friheten forsvinner når du blir stoppet og påsatt bot og ser politimannen med pistol.
Bevæpnet politi? Samme for meg. Tror ikke det vil gjøre stor forskjell. (Derimot mener jeg det bør deles ut våpen til pensjonister som bor alene).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja da ser det ut til at status i gullsmedranet i Sverige er at Politiet var de som avfyrte første skudd.
Svensk politi skjøt før helgen en raner i hodet da ranerne forsøkte å stikke av etter et væpnet ran hos en gullsmed i Sødertelje.

Hva tror dere som er så lydhøre for politiets ønske om å bære våpen skjer neste gang det blir en situasjon mellom kriminelle og politi i Sverige? Tror dere kriminelle vil forsøke å unngå å løse skudd? Nå når fasiten viser at kriminelle risikerer å bli skutt død av politiet selv om de IKKE løsner skudd? Eller tror dere det blir reneste ville vesten der det avfyres skudd umiddelbart ved slike trefninger? Jeg er overbevist om at dette bare gjør ranere hardere. De vet de risikerer livet, så hvorfor ikke skyte først og forsøke å komme seg unna?

Akkurat slike episoder er det jeg frykter vi vil se også i Norge om vi har politi som alltid bærer våpen.
Sist endret av ompapa; 7. januar 2013 kl. 08:33.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja da ser det ut til at status i gullsmedranet i Sverige er at Politiet var de som avfyrte første skudd.
Svensk politi skjøt før helgen en raner i hodet da ranerne forsøkte å stikke av etter et væpnet ran hos en gullsmed i Sødertelje.

Hva tror dere som er så lydhøre for politiets ønske om å bære våpen skjer neste gang det blir en situasjon mellom kriminelle og politi i Sverige? Tror dere kriminelle vil forsøke å unngå å løse skudd? Nå når fasiten viser at kriminelle risikerer å bli skutt død av politiet selv om de IKKE løsner skudd? Eller tror dere det blir reneste ville vesten der det avfyres skudd umiddelbart ved slike trefninger? Jeg er overbevist om at dette bare gjør ranere hardere. De vet de risikerer livet, så hvorfor ikke skyte først og forsøke å komme seg unna?

Akkurat slike episoder er det jeg frykter vi vil se også i Norge om vi har politi som alltid bærer våpen.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg. Jeg tror terskelen for å avfyre skudd blir lavere om politiet bærer våpen, og håper aldri de får lov til å gjøre det. Om politiet skulle bære våpen (det er et veldig stort om), så må de aldri avfyre skudd først.
Me 2 agree.

For oss vanlige folk som aldri har vært i en virkelig presset situasjon er det nok vanskelig å forstå det enorme presset som oppstår i det politiet kommer over et ran eller andre situasjoner der gjerningsmennene er bevepnet. En må likevel innse at politiet også er folk og kan være akkurat like skyggeredd som meg og deg. Det er en ting å stå på en skytebane å treffe blink, det er noe helt annet å holde hode kaldt som politi. I sverige har de funnet 18 tomhylser fra politiet og ikke en eneste fra ranerne. Det stemmer også helt med hva vitnene forklarte. Nå ser det ut til at det var lekegevær ranerne brukte.

I Danmark ble det skuddveksling mellom noen smuglere og politiet. En smugler død. Hva som utløste skytingen og hvem som avfyrte første skudd er ikke helt på det rene ennå, men om smuglerne så politiet var bevepnet og med episoden i sverige friskt i minne så er det ikke utenkelig at synet av politi med våpen var nok til at smuglerne løsnet skudd. Også i Danmark med dødlig utfall.

Jeg ønsker ikke at politiet skal bære våpen. Det er helt garantert at det vil medføre flere dødsfall og antakeligvis både blant politi og røvere. Dessuten vet en aldri hva som kan skje i forhold til vådeskudd. Se feks Nokas ranet. Ddødlig utfall. Og hvem skjøt først? Jo det var politiet. Ren galskap. Og det skjedde midt i sentrum i en ukedag. Med sivile spaserende forbi. Også i Nokas saken kunne andre alternativer vørt brukt. Veisperringer, eller helikopter. Stavangerregionen har landets største tetthet av helikoptre. Burde være mulig å leie inn luftassistanse i spesielle tilfeller heller enn å starte en gun-fight med automatvåpen midt i byen.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Me 2 agree.

For oss vanlige folk som aldri har vært i en virkelig presset situasjon er det nok vanskelig å forstå det enorme presset som oppstår i det politiet kommer over et ran eller andre situasjoner der gjerningsmennene er bevepnet. En må likevel innse at politiet også er folk og kan være akkurat like skyggeredd som meg og deg. Det er en ting å stå på en skytebane å treffe blink, det er noe helt annet å holde hode kaldt som politi. I sverige har de funnet 18 tomhylser fra politiet og ikke en eneste fra ranerne. Det stemmer også helt med hva vitnene forklarte. Nå ser det ut til at det var lekegevær ranerne brukte.

I Danmark ble det skuddveksling mellom noen smuglere og politiet. En smugler død. Hva som utløste skytingen og hvem som avfyrte første skudd er ikke helt på det rene ennå, men om smuglerne så politiet var bevepnet og med episoden i sverige friskt i minne så er det ikke utenkelig at synet av politi med våpen var nok til at smuglerne løsnet skudd. Også i Danmark med dødlig utfall.

Jeg ønsker ikke at politiet skal bære våpen. Det er helt garantert at det vil medføre flere dødsfall og antakeligvis både blant politi og røvere. Dessuten vet en aldri hva som kan skje i forhold til vådeskudd. Se feks Nokas ranet. Ddødlig utfall. Og hvem skjøt først? Jo det var politiet. Ren galskap. Og det skjedde midt i sentrum i en ukedag. Med sivile spaserende forbi. Også i Nokas saken kunne andre alternativer vørt brukt. Veisperringer, eller helikopter. Stavangerregionen har landets største tetthet av helikoptre. Burde være mulig å leie inn luftassistanse i spesielle tilfeller heller enn å starte en gun-fight med automatvåpen midt i byen.
Vis hele sitatet...
Nå ja, nå løsnet Nokas ranere ca 120 skudd først da. Dog ikke imot politi eller publikum, men noen kunne like godt ha bli truffet, og det viste at de var mer enn villige til å skyte.

Jeg er for at politiet skal gå bevæpnet, men jeg skriker heller ikke om ordningen forblir som den er, så lenge politiet kan anskaffe våpen innen rimlig tid.
Nei, de burde ikke bære våpen.
Men det burde vært lettere og nå våpen, og det burde blitt brukt oftere. Og opplæringen måtte selvsagt blitt bedre rundt bruk av våpen.
Min holdning er: Nei, Norge burde ikke ha bevæpnet politi. Grunnen til det er at jeg ønsker meg et politi med mest mulig sivilt preg, og at jeg synes at det sier noe om oss som et samfunn at polititjenestemennene våre ikke bører våpen på seg.

Det er dessuten ikke slik at sånn som det fungerer i dag så har ikke politiet tilgang på våpen. Politiet er allerede bevæpnet. Og det finnes diverse aktuttbestemmelser som fritar politiet fra å måtte ringe inn til sentralen, dersom situasjonen krever det.

Vi er ikke der hvor politiet har behov for våpen på sekundet. Og det skal vi være lykkelige over.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nei de burde ikke bære våpen. Men de burde ha det lettere tilgjengelig enn det er i dag. Type: en slags låst ordning inne i selve bilen som ikke tar for lang tid og komme til og ikke nedlåst i bagasjen.

Og politiet skjøt først foresten. Men det kommer de aldri til og innrømme.
Sitat av Malanthor Vis innlegg
Nei de burde ikke bære våpen. Men de burde ha det lettere tilgjengelig enn det er i dag. Type: en slags låst ordning inne i selve bilen som ikke tar for lang tid og komme til og ikke nedlåst i bagasjen.

Og politiet skjøt først foresten. Men det kommer de aldri til og innrømme.
Vis hele sitatet...
De har allerede våpen låst inn i bilen. Men om en situasjon oppstår og de møter en bevæpnet person, skal de da springe tilbake å hente våpen? Da er det vell forseint tror du ikke?

Selv mener jeg de skal gå bevæpnet med strømpistol og ha pistolene liggende i bilen.

Og det med at person får lavere terskel mot å avfyre skudd mot politiet er bare tull synes jeg, jeg *tror* at person vil få mer frykt når de vet at politiet kan reagere raskt og effektivt. De vil få mindre tid på seg til å utføre enaksjon som ran, fordi politiet kommer raskt og er bevæpnet fra første stund
Sitat av Dice Vis innlegg
Nå ja, nå løsnet Nokas ranere ca 120 skudd først da. Dog ikke imot politi eller publikum, men noen kunne like godt ha bli truffet, og det viste at de var mer enn villige til å skyte.

Jeg er for at politiet skal gå bevæpnet, men jeg skriker heller ikke om ordningen forblir som den er, så lenge politiet kan anskaffe våpen innen rimlig tid.
Vis hele sitatet...
Vel det er jo akkurat det som er poenget her. Politiet snakket hele tiden med folk i NOKAS på telefon og også ute på gatene. Politiet viste at ingen personer var skutt under ranet.

Likevel så åpner altså en politimann ild midt i Stavanger sentrum på en av de travleste gatene. Slik jeg ser det var en gedigen feilvurdering av politiet å starte med å løsne skudd. Basert på egen observasjoner og rapport fra vitner inne i bygget så viste politiet at ranerne var tungt bevæpnet med automatvåpen. Politiet klarte ikke engang å få til en fullstendig blokade av området. Det var altså trafikk av både mennesker, busser og biler i området rundt plassen og også kryssende trafikk direkte utenfor nokas bare minutter før politiet løsnet de første skuddene.

Sett i retrospekt er jeg helt sikker på at mange politimenn idag også vil si det samme, at å løsne skudd var en skrekkelig feilvurdering. Men det er klart at det er neppe noen som har baller nok til å si slikt offentlig mtp karriere og omdømmet på jobben.

Spesielt mtp på helikoptertettheten i Stavanger og Sola så burde det vært bedt om assistanse fra luft til å følge ranerne. Tipper hele ranet ville fått et helt annet utfall og det ville ikke gått tap av liv.

Men politiet var altså triggerhappy og skytekåte.......
Sånn jeg oppfatter det så er det flere våpen på gata nå enn det var før. Stadig fler jeg vet om som alltid går med kniv eller lignende, så selv om en situasjon ikke er så alvorlig, så kan den eskalere fort og hvis politiet er utstyrt til å håndtere situasjonen, så kan liv reddes. Dessuten så er politiet trent til å håndtere våpen, så tror ikke det er skadelig å la de bære dem.

Det er i hvert fall min mening, men tvinger ingen til å være enig med meg )
Vel det har jo akkurat vært 2 dødelige trefninger med politi nå så det er kanskje mange som har det friskt i minne og dermed ser at våpen gjerne ikke beidrar til økt sikkerhet men heller innfører nye problemer og mest sannsynlig også hyppigere skuddvekslinger mellom kriminelle og politi. Og det er jo det siste vi trenger. Vi lever og bor på klodens kanskje fredeligste plass. La oss beholde det også til neste generasjon.
Vel det er mange andre faktorer når det kommer til å bære våpen. Bl.a har undersøkelser vist at når man bærer våpen oppstår det en følelse av (falsk) trygghet og i situasjoner hvor man normalt ville ta et skritt tilbake og heller be om forsterkning eller tilogmed unngå vil man da heller bli værende i eller gå inn i selv. Og det er i slike situasjoner at ting some ikke nødvendigvis trenger og skje vil kunne skje.
Det er også et faktum at det ikke er veldig vanskelig og ta fra noen et våpen. Det er hele tiden et greit anntall politifolk som blir fratatt sitt eget våpen, og noen som attpåtil ender opp drept med det.

Jeg vil da heller senke grensen til og bevæpne seg for politiet i tilegg til et bedre lagringsalternativ i bilen som jeg nevnte tidligere(raskere mer tilgjengelig)