Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2135
Først og fremst så vil jeg si at jeg mener ikke noe galt med dette spørsmålet.


Jeg og min far begynte og diskutere om bruken av rusmidler, og diskusjonen dreide seg hovedsaklig om hasj. Min far sa at når folk som røyker hasj sier at de klarer å begrense seg til bare hasj og klarer å sette grenser om hvor mange ganger man skal røyke i måneden så er det bare en unnskyldning for å skjule sitt bruk.

Og etter å ha lest en god del her på Freak så har ikke jeg det inntrykket av rusbrukere.

Så mitt spørsmål er: Er det virkelig sånn?

Unnskyld for rotete innlegg
Selvsagt er det ikke sånn for alle. Mennesker er forskjellige, du kan se på hasj på samme måte som sjokolade. Noen klarer å bare spise sjokolade et par ganger i måneden/uka, mens andre ikke klarer det. De fleste vil nok fint klare å å ha et fornuftig forhold til rusmidler, men noen med dårlig viljestyrke kan slite med å holde bruket nede.

Riktig nok har vi en følge av at hasj er ulovlig, som gjør at brukerne gjemmer seg, og ikke prater med så mange andre om bruket sitt. Herfra er det lett å røyke for mye. Det er ingen normer som sier at du ikke skal røyke hver dag i de fleste hasjmiljøer. Hadde det vært lovlig, og blitt sett på på en måte som minner om alkohol ville nok dette gå mye bedre. alkohol er såppas vanlig, og samfunnet har definert hva "sunn bruk" er.
Sist endret av Membranplan; 11. april 2012 kl. 11:00.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Det finnes et eget forum for rusmidler her.

og nei det er ikke sånn, fattern din tror bare på propaganda han har fått fra sine foreldre og andre, kanskje tv og myndighetene.
jeg har røyket i en periode før, jeg har vært rusfri i noen måneder nå og jeg føler ingen trang til å absolutt måtte ruse meg nå
Vil anbefale deg å se: run from the cure, The union, dette er veldig fine dokumentarer som vil svare mange av dine spørsmål =)
Sist endret av Dodecha; 11. april 2012 kl. 15:12. Grunn: Oversatt til Norsk (sms forkortelser)
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
De som nyter rusmidler er stort sett normale mennesker, med både gode og negative sider.
Her på forumet er det riktignok et par brukere med et ekstremt høyt kunnskapsnivå, som kanskje lager et bedre rykte rundt det (her inne).
armorking's Avatar
Trådstarter
33 5
Sorry for at jeg postet denne i feil kategori

Men ut av hvilken grunn har medier og foreldre + andre klart å si at rus brukere ikke kan begrense seg?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av armorking Vis innlegg
Sorry for at jeg postet denne i feil kategori

Men ut av hvilken grunn har medier og foreldre + andre klart å si at rus brukere ikke kan begrense seg?
Vis hele sitatet...
En god blanding mellom (skremsels)propaganda, manglende informasjon og det faktum at de fleste rusbrukere du ser ute offentlig ikke akkurat er svigemors drøm. Også er det jo selvfølgelig litt fakta og, da det er mange som sløver bort livet sitt.
Du kan jo ta alkohol f.eks., som gir forferdelige effekter i høye doser, og som over tid fører deg til et liv i avgrunnen, men dette blir det allikavel ikke advart noe spesielt mot i ung alder (annet enn "vent til du er 18").
Husker jeg fikk spørsmålet: Du trur vell du kan slutte når du vil du? Blir veldig paradoksalt, uansett hva du svarer blir det liksom feil.

Til spørsmålet ditt. Man skjuler ikke bruken sin ved og sette grenser, så ser ikke helt det poenget. Om han vil fram til at de som argumenterer for bruket sitt lever i en egen liten boble, tar han delvis rett, for noen av oss. Har selv hatt sånne tanker, og tatt meg selv i dem. Om man faktisk setter gode grenser og logiske restriksjoner på bruken sin, så er det en positiv ting, ikke noe å gjemme seg bak.

Det virker som faren din har grodd seg godt fast i anticannabis mentaliteten, så det er nok liten vits i å diskutere sånne ting med han. Om du røyker selv kan du gi han info og diverse, om du ikke holder på med annen rus en etanol er det bare å gi faen.
Faren din er jo ganske firkanta om han drar alle som røyker cannabis under samme kam, syns jeg. Men det er typisk for generasjonen hans, pga propagandaen de fikk trykt inn i hodet på skolen før. Når moren min ser Aune Sand på TV og utbryter "Han må ha tatt en hasjdose" fordi han er håpløs og manisk på kjøkkenet, blir jeg ganske oppgitt.

Din far tror det er umulig å bare nyte cannabis f.eks. en gang i mnd, men hva begrunner han det med? Det er jo tusenvis av mennesker i Norge som gjør det. Han drikker jo sikkert alkohol, og klarer å begrense det til anledninger det passer seg? Det er ikke enten/eller, og det gjelder alle rusmidler.
Sitat av armorking Vis innlegg
Sorry for at jeg postet denne i feil kategori

Men ut av hvilken grunn har medier og foreldre + andre klart å si at rus brukere ikke kan begrense seg?
Vis hele sitatet...
For USA ikke likte meksikanske innvandrere, kort sagt. De tok med seg cannabis fra Mexico, og brukte det i USA mens de arbeidet lange dager. USA prøve å finne en måte og få meksikanerne vekk, og da fant de ut at de skulle bannlyse cannabis. Rett etterpå lagde de filmer Reefer madness, som du kan se på Youtube.

Ikke ta meg helt bokstavelig, dette er bare veldig korte trekk, og det er sikkert ikke helt nøyaktig.
^Korrekt. Må ikke glemme afroamerikanerne. Alkohol = hvites dop. Cannabis = svartes dop. Å sette hasjbrukere i fengsel er en tilsynelatende legitim grunn for å bli kvitt dem. Søk på Google: "why is cannabis illegal?", så kan du lese litt. Det er en syk historie, men cannabis ble plutselig farlig. Det ble tidligere solgt cannabis, heroin etc på apotek (hasj i Norge til 1961) uten at vi hadde noe stort problem med det. Da det ble ulovlig, blusset problemene opp - akkurat som da man gjorde alkohol ulovlig.

Å forby rusmidler virker mot sin hensikt.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
^Korrekt. Må ikke glemme afroamerikanerne. Alkohol = hvites dop. Cannabis = svartes dop. Å sette hasjbrukere i fengsel er en tilsynelatende legitim grunn for å bli kvitt dem. Søk på Google: "why is cannabis illegal?", så kan du lese litt. Det er en syk historie, men cannabis ble plutselig farlig. Det ble tidligere solgt cannabis, heroin etc på apotek (hasj i Norge til 1961) uten at vi hadde noe stort problem med det. Da det ble ulovlig, blusset problemene opp - akkurat som da man gjorde alkohol ulovlig.

Å forby rusmidler virker mot sin hensikt.
Vis hele sitatet...
Jepp. Flere vintyper hadde heroin i seg, barn fikk heroin om de hadde søvnvansker, og ordet narkotika var ikke i vokabularet. Om cannabis ikke hadde blitt ulovlig, hadde det ikke hatt så mye oppmerksomhet som det har idag. Hvor mange nettsider, videoer, forumer () osv er om alkohol kontra cannabis?

Har du sett foredraget til Arild Knutsen, der han snakket i ca. en time om narkotikapolitikken og historien? Han hadde iallefall det samme poenget, at mange av problemene dukket opp etter det ble ulovlig.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Har du sett foredraget til Arild Knutsen, der han snakket i ca. en time om narkotikapolitikken og historien? Han hadde iallefall det samme poenget, at mange av problemene dukket opp etter det ble ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det foredraget til Unge Venstre? Det har jeg, vet du. Jeg var der. Er en av de mest aktive på forumet FHN har på Facebook, anbefales. Det foredraget er forresten noe av det beste du kan vise til en som vil lære mer. Det er på norsk og passer for alle aldre, og er nok spesielt tilpasset unge (totalt motsatte av tørt foredrag). Søk på "Arild Knutsen Unge Venstre" på YouTube nå, ts! Gjerne se sammen med din far, så får dere en del svar
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Det er ignorant å si at alle som prøver hasj prøver tyngere stoffer, og det er idiotisk å påstå at ingen går over til tyngere stoffer.
Det må jo ikke nødvendigvis være negativt, vi har stoffer som LSD som er populært blandt cannabisrøykere.
Sist endret av PerPerPerPer; 11. april 2012 kl. 20:19.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Jepp. Flere vintyper hadde heroin i seg, barn fikk heroin om de hadde søvnvansker, og ordet narkotika var ikke i vokabularet. Om cannabis ikke hadde blitt ulovlig, hadde det ikke hatt så mye oppmerksomhet som det har idag. Hvor mange nettsider, videoer, forumer () osv er om alkohol kontra cannabis?

Har du sett foredraget til Arild Knutsen, der han snakket i ca. en time om narkotikapolitikken og historien? Han hadde iallefall det samme poenget, at mange av problemene dukket opp etter det ble ulovlig.
Vis hele sitatet...

Sant som du sier. Forbudet har skapt en stonerkultur hvor cannabis missbruk blir legitimert av rappere som synger "smoke weed everyday", lurer på om rapperne hadde sunget "Drink beer everydaY" om det var det som var ulovlig.