Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 26889
En ny søketjeneste, iam.no, som i disse dager lanseres gir en informasjonsmengde man sjeldent har sett på en og samme side. Ved søk på personer kan man få oppgitt adresse, skatteinformasjon, roller i næringsliv, fødselsdato og mye mer.

All denne informasjonen er jo generelt tilgjengelig på nett, men jeg er litt kritisk til at alt er samlet på ett sted, ergo mye lettere å finne. Det var jo en sak med eniro og utlegging av fødselsdatoer for en tid tilbake; http://forbruker.no/digital/article3115207.ece.

Hva mener dere?

http://www.nettavisen.no/it/article2713800.ece
http://www.iam.no/
Jeg likte dette dårlig! Alt for mye info på et sted.
Blir nesten litt skremt, det burde være innmelding på sånne ting som dette.
Jeg vet vertfall at jeg og mine skal meldes ut(hvis mulig)
Jeg registrerte meg der(man må dette for å kunne redigere sin egen profil), i håp om at det var en "slett-min-info"-knapp, men så langt har jeg ikke kommet lenger enn at jeg kan legge til mer informasjon, i stedet for å fjerne..
Tja, føltes jo bare ut som 1881.no på steroider? Infoen er liksom bare dandert penere med en tekst, og det er googlet navnet ditt.
hahahahah! Hva faen!
Jeg skrev under på en kampanje for 7 måneder siden om at jeg ønsket låsbare skap i en treningshall like i nærheten.
Denne listen har nå gjort at jeg og alle mine venner som gjorde det samme ikke kan komme på iam.no
Sykt, det er folk som har skrevet under med prell prell prell og så bruker de den lista.
HAhaha jeg ler høyt nå!
Mye av dette er jo bare informasjon som finnes på andre nettsider.

adresse+telefonnr - 1881
skatteinformasjon - Skattelistene
roller i næringsliv - 1881+brreg
fødselsdato -facebok.

selv har jeg fjernet meg fra 1881 + har sperret profil på facebook, så iam fikk ikke opp annet enn det som kom frem fra ett helt vanlig googlesøk..
Sist endret av LazySunday; 24. september 2009 kl. 10:33.
Den der finner ikke mer enn jeg kan finne ved 2-3 minutters lesning googling, men det var da praktisk å få alt på ett sted.

edit: det ser ikke ut til at de bryter norsk lov, det er bare en samletjeneste.
Sist endret av meitemark; 24. september 2009 kl. 12:00.
sick!!!! det står jo tilogmed hvaslags aksjer man eier!!!!! dette burde ikke vært lov!
Sitat av Gunnaren Vis innlegg
sick!!!! det står jo tilogmed hvaslags aksjer man eier!!!!! dette burde ikke vært lov!
Vis hele sitatet...
Som sagt, det er en samletjeneste og all informasjonen er allerede offentlig tilgjengeliggjort på div. internettsider.

Sitat av Latechs Vis innlegg
Jeg registrerte meg der(man må dette for å kunne redigere sin egen profil), i håp om at det var en "slett-min-info"-knapp, men så langt har jeg ikke kommet lenger enn at jeg kan legge til mer informasjon, i stedet for å fjerne..
Vis hele sitatet...
http://www8.iam.no/graphics/flash_fi...esent_01-2.swf
Sist endret av Exmagician; 25. september 2009 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ruta med fornavn, etternamn, street osv. er gråaktig og låst. Kan ikke fjerne. Dette gjelder legg til/fjern elementer.
Denne tjenesten fant ingenting om meg nesten, syntes ikke det var så bra.
Fant heller ikke noe om meg, annet enn det jeg står oppført under Google (twitter, linkedin osv). Men utifra det jeg har funnet på andre navn, er dette informasjon jeg like lett kunne funnet et andre steder - kanskje tilogmed raskere, fordi denne tjenesten er helt forbanna treg.

Det eneste jeg stusset på, noe som ser ut til å være fjernet fra i går, var en liste på forsiden over siste søkte personer. Den andre boksen "Se hva vi har funnet ut om disse personene" er jeg også skeptisk til, og ser ikke hvordan den kan være nyttig eller interessant for en vanlig bruker av siden.

Kom dog over denne underholdende artiklen: http://www.5080.no/2009/09/stresset-...-fjordlandmat/
Sist endret av Digital Hybrid; 25. september 2009 kl. 22:00.
Sitat av Jaudaa Vis innlegg
Ruta med fornavn, etternamn, street osv. er gråaktig og låst. Kan ikke fjerne. Dette gjelder legg til/fjern elementer.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper tjenesten har snappet deg opp fra en telefonkatalog e.l.

Spørsmålet er jo faktisk om iam.no lagrer personopplysningene som blir crawlet. Da blir det hele en litt annen sak.
den virker ikke 100% oppdatert fant ikke noe på meg.
men men happy stalking.
Sist endret av lucifer92; 25. september 2009 kl. 22:05.
ang iam..

Enten er hele norge på søk etter nabo'n eller så ligger den på en skikkelig donald server som går på sirup...

Den går rævva treigt iallefall, får ikke søkt noe her
Fatter ikke greia.. Søkte på meg selv, og fikk noen av treffene som kommer på google. + noen som ikke hadde noe med meg å gjør o,O
Edit: Til de som vil reservere seg: http://www.iam.no/Fjerneopp
Sist endret av preboa; 25. september 2009 kl. 22:27.
Hmm, begynner mer og mer å lure på om dette er et forsøk på å tjene penger på informasjon om andre eller et skjult forsøk på å få folk til å forstå hvor mye informasjon de egentlig etterlater seg på nett. Kanskje en kombinasjon?
jeg har sett denne. men jeg kom ikke så langt. går så treigt at 1881 er bedre. skal se videre senere. se hva jeg finner på meg selv.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
jeg har sett denne. men jeg kom ikke så langt. går så treigt at 1881 er bedre. skal se videre senere. se hva jeg finner på meg selv.
Vis hele sitatet...
Tjenesten har kanskje fått litt mere trafikk enn forventet pga alt mediastyret. Så er det sikkert noen som har funnet en måte å rippe den på også...
Bedriften er etablert i en boligblokk.
Daglig leder er en kvinne som har tidligere jobbet i Telenor, Nettavisen, TV2 og hatt ansvaret for f.eks Yahoo! sine nettsider i Norge.

Vil tro at dette er et av Nettavisen ( med andre ord TV2) sine påfunn, for å skape litt fun i media, slik som Nettavisen er så flink til å gjøre.
Ser ingen betenkeligheter med dette. Faktisk så kom bare Google resultatet opp når jeg søkte på meg selv. Når jeg søkte på naboen fant jeg ut mye gøy, så dette var bare gledelig. Kudos til IAm.no!
iam fant ingenting på meg...
Men det gjør derimot google.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Som sagt, det er en samletjeneste og all informasjonen er allerede offentlig tilgjengeliggjort på div. internettsider.



http://www8.iam.no/graphics/flash_fi...esent_01-2.swf
Vis hele sitatet...
Takk, fant det nå Var jo begrensa hva man kunne ta vekk, men nå fremstår iallefall siden min som en og annen 1881-side.

Med tanke på alt medieoppstyret er det tydeligvis mange som misliker dette. Jeg ser også at i stedet for å ramse opp kontaktinfo og diverse i ei liste, så skriver de f.eks.; xxx er x år gammel, bor i xxx i xxx, og kan treffes på telefon xxx. Er nok kanskje pga den skrivemåten at mange reagerer også, virker mye mer personlig da, enn om det bare hadde stått ei infoliste, som hos 1881.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg synes det er bra at folk reagerer på slike ting som dette her.
Folk har bare godt av å tenke to ganger igjennom hva de legger igjen på Internet.
Jeg tror dette er tidenes største PR-Jippo for de som står bak. For å si en ting først: Det er ikke noe nytt at nettsteder samler info om deg. Det finnes allerede tusenvis av nettsteder som logger brukernavn, navn og hva du foretar deg på internett. (Eksempler: http://knowem.com/, spokeo.com. pipl.com, og google samler veldiug mye mer enn det iam.no klarer å samle sammen) Veldig utbredt i utlandet også dette her.

Men det at de tok med fødselsdato er veldig betenkelig. Jeg tror de har fjernet det nå (correct me if I'm wrong), men å ha med fødselsdato på mennesker medfører en betydelig risiko som ikke altfor mange er klar over. Det finnes nettsteder som kan gi deg passordtilgang dersom du kjenner brukernavnet og fødselsdatoen til en gitt person. Yahoo mail er et slikt eksempel. Derfor er det forkastelig å inkludere fødselsdatoer. Skjønner ikke hvorfor det skulle komme opp nok en side med fødselsdatoer etter at telefonkatalogen fikk så hard medfart. Eller var det nettopp derfor? Jagge og co eier jo et PR-firma, så det spørs om ikke dette er nok et PR-stunt for å få oppmerksomhet.
Jeg er ikke på den lista, men det kan vel være fordi jeg har reservert meg fra forskjellige ting fra før av.
Det eneste den fant om meg var random ting som avisartikler der navnet mitt har blitt nevnt eller noen andres navn som lignet
HOORAY

Edit: ja, hemmelig nummer ja
Sist endret av Stayneh; 27. september 2009 kl. 01:16.
Heh. Man finner mye rart der. Prøv å søk etter "test".
Mulig jeg overser noe viktig. Hva er morsomt med å søke på "test"?

Litt rart at ikke flere henger seg opp i dette med fødselsdatoer. Det er jo noe som facebook også tilbyr. Har du første delen av en yahoo-adresse og en fødselsdato så kan du tilbakestille passord så lett som ingenting. Jeg gjorde det for flere år siden med en eks av meg og avslørte utroskap.....Morsomt...

Sitat av meitemark Vis innlegg
Heh. Man finner mye rart der. Prøv å søk etter "test".
Vis hele sitatet...
Rent info messig er det ikke noe jeg svetter over det der, men det er ikke å legge skjul på at det gjør det lettere for nebws å gjøre leksa si; greit nok at folk som er litt hendig bak tastaturen kan finne ut det meste, men nå kan jo praktisk talt enhver idiot hente opp hva som helst om deg.

Om ikke den sia der går ned på et par uker må man ta saken i egne hender.
Søket "Betalingsterminal" gir også opp noen spesielle treff.

Selv har jeg smått begynt å bruke deres egen tjeneste "mot dem" ved å legge ut "Stopp iam" som profilbilde, linke til facebook-grupper mot siden og diverse artikler. Endringene har ikke skjedd enda, så de ligger vel til verifisering(?). Så vidt jeg forstår bryter ikke dette med noen regler eller "krenker andres personvern eller andres immaterielle rettigheter", så kanskje vi kan få i gang en liten aksjon her?
gulesider
skattelistene
google
og evt facebook

Så har man minst like mye info om samme person, om ikke mer informasjon.

Ser ikke problemet med å samle alt slikt på en side?
Vel, jeg fant bosted, telefonnummer, stjernetegn og min enorme formue på et par tusen. Er generelt skeptisk til slike tjenester, men all informasjonen er offentlig fra før av.

Håper den bare crawler direkte, men jeg tipper de har database på dette. Det er jeg mer skeptisk til
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
gulesider
skattelistene
google
og evt facebook

Så har man minst like mye info om samme person, om ikke mer informasjon.

Ser ikke problemet med å samle alt slikt på en side?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at de som er så imot dette ser for seg et fremtidig liv som mafiaboss...eller har noen veldig funky tanker om seg selv
Sist endret av tafsern; 27. september 2009 kl. 18:35.
Hvor får de fødselsdato fra? Min er på iam.no, selv om jeg ikke har registrert fødselsdatoen på facebook. Skattelistene for 2006, 2007, 2008 hadde kun alder, ikke dato
Sitat av Cahl Vis innlegg
Hvor får de fødselsdato fra? Min er på iam.no, selv om jeg ikke har registrert fødselsdatoen på facebook. Skattelistene for 2006, 2007, 2008 hadde kun alder, ikke dato
Vis hele sitatet...
Dette lurer jeg også på ja. Facebookprofilen min er stengt for andre enn medlemmer, om jeg søker på mitt eget navn i google, får jeg ikke opp noe relatert til facebook. Så hvor de tar fødselsdatoen fra lurer jeg og på.
Sitat av Cahl Vis innlegg
Hvor får de fødselsdato fra? Min er på iam.no, selv om jeg ikke har registrert fødselsdatoen på facebook. Skattelistene for 2006, 2007, 2008 hadde kun alder, ikke dato
Vis hele sitatet...

Kanskje de søker opp personsnummeret ditt?
Sist endret av Verdaling; 28. september 2009 kl. 14:15.
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Kanskje de søker opp personsnummeret ditt?
Vis hele sitatet...
Hvor skulle de få det fra? De kunne regne det ut til 250 kandidater går jeg ut fra, men det er vel ingen tjenester som oppgir personnummer direkte?
Man finner nok slikt på offentlige servere...
Men er ikke sikkert at man finner det så lett på google ;P



www.finnfirma.no oppgir f.eks fødselsdatoen til folk.
Sist endret av Blackkoz; 28. september 2009 kl. 14:26.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Man finner nok slikt på offentlige servere...
Men er ikke sikkert at man finner det så lett på google ;P



www.finnfirma.no oppgir f.eks fødselsdatoen til folk.
Vis hele sitatet...
Aha! Snedig. The google-fu is strong with this one http://forums.house-shivering.com/images/emoticons/biggrin.gif

Ser ut som de baserer mye rundt telefonnummer. Ser at venner som har hemmelig nummer ikke dukker opp på iam.no, selv om jeg finner dem på skattelistene.
LOL! dette er jo bare patetisk... 10 år gamle adresser og telefonnumre som ikke har vært i bruk på denne siden av 2000-tallet! lykke til med snokingen!!!
Sitat av bb001984 Vis innlegg
LOL! dette er jo bare patetisk... 10 år gamle adresser og telefonnumre som ikke har vært i bruk på denne siden av 2000-tallet! lykke til med snokingen!!!
Vis hele sitatet...
Dette gjelder ikke alle, følg med i timen.
Sitat av Cahl Vis innlegg
Aha! Snedig. The google-fu is strong with this one http://forums.house-shivering.com/images/emoticons/biggrin.gif

Ser ut som de baserer mye rundt telefonnummer. Ser at venner som har hemmelig nummer ikke dukker opp på iam.no, selv om jeg finner dem på skattelistene.
Vis hele sitatet...
Google er et mektig troll ;P

ALT er egentlig basert på gulesider.no / finnfirma.no
Og så blander man inn skattelistene for å få enda mer informasjon.

Alt kokt ilag av Nettavisen/TV2 for å lage oppstyr
De hadde fødselsdato publisert tidligere. Nå som det er borte er dette nok et kjedelig tilskudd i rekken av ubrukelige tjenester.
synes egentlig det er helt forkastelig!

Bengt egil kan du finne der, mer nøyaktig her, å kan nås tak på dette nr. *nummer*

pf.. men, over 500 stk, har meldt de inn til datatilsynet da
Er jo ingenting å klage på?

Er bare et funny påfunn ifra nettavisen/tv2, som er laget for at folk skal få opp øynene over hvilken info man kan finne på nettet...

Som sagt tidligere:

www.finnfirma.no <- bosted, fødselsdato og tlf-nr til folk
www.google.no <- Alt av info sånn ellers
www.skattelista.no <- skatte info

www.iam.no <- Alle de 3 sidene samlet i ett søk
Det er nok et gjesp på tilskuddet i ubrukelige norske tjenester. De bruker ikke engang sin egen søketjeneste, men baserer seg på google. Ergo Alt man finner på iam.no kan man finne på

telefonkatalogen.no
google.no
skattelister.no


Dette er bare blåbær i forhold til hva utenlandske søketjenester driver med.
Har du brukernavn eller personlig navn på en blogg, facebook e.l. brukt på internett så må du finne deg i å bli søkt etter. Det er en del av kulturen. Det er bare det med fødselsdatoer jeg reagerte på, men de har delvis fjernet det. De viser bare stjernetegn nå, og det kan man ta kontroll på ved å logge seg inn og slette denne delen av opplysningstjenesten.