Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 7281
Heisann.

Jeg har brukt pc i ca 10 år nå, har tre stk og lurer på å kjøpe meg en mac. Uansett er det alltid noen som sier at Pc knuser Mac og omvendt. Jeg vil høre fra Pc-elskere og Mac-elskere hvorfor jeg skal kjøpe mac og hvorfor jeg ikke skal kjøpe mac.

Jeg er ikke typen som spiller mye data. Jeg driver med musikk og film redigering o.l.
Liker også photoshop. Trenger en rask, bra oversiktlig og flott data.

Takk for svar til de som kaster seg i krigen.
jeg vil ha sverige og ny dvd spiller, og så vil jeg at folk søker, det er en hel del tråder om AKKURAT det du tenker på her på bruket så om du ser litt opp nå, kanskje litt til høyre, alt avhengi av hvilket template du bruker på nFF så skal det stå søk der.
tingene du gj;r er vist det mac er bra til.
Personlig mener jeg PC ownZ, Mac suX
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Apple er bare en datamaskinleverandør, og Mac-serien er bare PC-modeller. Mac = PC, altså.
Ja hvor har folk det fra at MAC ikke er en PC? Og hvorfor skal folk sette PC = windows. Alle sammenlingningen mellom PC og MAC er MAC OSX vs. Windows.
ikke helt rett det Tias.
Man bruker annen hardware, ikke barebare a apne en mac og oppgradere.
dvs
mac er en PC
PC er ikke en mac
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dj_Evelen
ikke helt rett det Tias.
Man bruker annen hardware, ikke barebare a apne en mac og oppgradere.
dvs
mac er en PC
PC er ikke en mac
Vis hele sitatet...
Jaså?

Macbook (pro) bruker Intel Core 2 Duo og Intel Chipset?

Hva skiller den fra PC utenom det faktum at den bruker EFI (som mange intel servere allerede gjør) og at den kjører OSX ? :-)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Dj_Evelen
ikke helt rett det Tias.
Man bruker annen hardware, ikke barebare a apne en mac og oppgradere.
dvs
mac er en PC
PC er ikke en mac
Vis hele sitatet...
Bullshit, det er sikkert ti år siden Mac hadde så forskjellig hardware fra PC. I dag bruker de PCIe, x86 som AtXbYeA nevner, standard ram (DDR2), ATA / SATA, USB og Firewire og ellers alt annet som gjør de 100% kompitable med andre PCer. Jeg har selv oppgradert flere Macer de siste årene, både bærbare og stasjonære.

Tho, selv om de VAR forskjellig hardwaremessig så er Mac-serien laget for privatpersoner og hjemmebruk, og er dermed en PC uansett om de er IBM-kompitable eller ei. Xserve-serien er derimot IKKE PC, da dette er en serverserie.

Forøvrig er sammenligningen din riktig, men argumententet ditt er såpass feil at jeg holder en knapp på at det er tilfeldig. Selv om Mac er en PC så er ikke ALLE PCer Macer.
Det du egentlig lurer på er om du skal ha en maskin med OSX eller Windows på.
Denne diskusjonen ender aldri. Hva med at du heller stikker til nærmeste Apple-forhandler og prøver en maskin selv?
Jeg vet ikke hva dere diskuterer en gang,
problemstillingen blir nesten som: hva er best uland eller iland?
Sitat av fxxked
Jeg vet ikke hva dere diskuterer en gang,
problemstillingen blir nesten som: hva er best uland eller iland?
Vis hele sitatet...
I-land selvfølgelig. Dårlig eksempel.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Digital Hybrid
I-land selvfølgelig. Dårlig eksempel.
Vis hele sitatet...
Kommer jo ann på hvem du er og hva du skal gjøre. Er du f.eks. en bedriftseiger som vil ha masseprodusert noe jævla billig så er jo uland best.
Trådstarter
Poenget mitt med denne tråden var bare at jeg ville få frem positive og negative sider med både mac og vanlig pc, da snakker vi ikke en apple mac. jeg ville se hvem som var god på forskjellige områder. ikke noe med i land og u land og at mac var en pc, jeg er ikke dum, jeg trodde ikke mac var en gameboy.

Jeg vil bare høre synspunkter fra folk som har brukt begge deler og hva de likte best og hvorfor... relax!

Har lite personlig erfaring med MAC, men det jeg har lest meg til er:

+ Pene
+ MAC OSX er veldig bra visst
+ God support
+ Bra til foto og video
- En smule dyrt
- Kun de nye takler windows
- Litt sære på HW (internt) tror jeg
Trådstarter
Har også hørt at det aldri er noe problemer med virus og sånt er det sant?

takk for respons!
Sitat av qtex
Har også hørt at det aldri er noe problemer med virus og sånt er det sant?

takk for respons!
Vis hele sitatet...
Hvis du skal klare å få virus på OS X, må du selv kjøre det. Det er uansett ikke en trussel.
Sitat av qtex
Poenget mitt med denne tråden var bare at jeg ville få frem positive og negative sider med både mac og vanlig pc, da snakker vi ikke en apple mac. jeg ville se hvem som var god på forskjellige områder. ikke noe med i land og u land og at mac var en pc, jeg er ikke dum, jeg trodde ikke mac var en gameboy.

Jeg vil bare høre synspunkter fra folk som har brukt begge deler og hva de likte best og hvorfor... relax!

Vis hele sitatet...
Gjør som det har blitt skrevet her - SØK! Det er blitt tatt opp mange ganger, og resultatet er som oftest: Vil du ha en Mac, kjøp Mac, du blir fornøyd. vil du ha en Windows-basert PC, kjøp det, du blir fornøyd.
Har aldri prøvd en MAC eller en maskin med OSX på, men har hørt fra andre at det egner seg for det du skal holde på med. Musikk, film- og bilde-redigering.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Tias
Apple er bare en datamaskinleverandør, og Mac-serien er bare PC-modeller. Mac = PC, altså.
Vis hele sitatet...
Plis! Den diskusjonen endte når Apple begynte med Mac vs. PC reklamene sine. En PC er nå offisielt en PC som ikke er en Mac Hvis du skal snakke om personal computer som i Mac og PC, må du nesten skrive det fullt ut (evt bruke bare computer/datamaskin).


Tilbake til topic. Min mening er at Mac (som i OS X) stort sett er best så lenge programmene du trenger er tilgjengelig. Man kan diskutere opp og ned om forskjellige funksjoner, teite eller smarte implementasjoner. Men alt i alt er Mac OS X enklere og greiere å bruke enn Windows, samtidig som det er (foreløpig) sikrere og UNIX-basert (STORT pluss hvis du vet hvordan du bruker en terminal).

Så hvis du finner en Mac som er i din prisklasse, og passer dine behov (ingen mid-range utvidbar stasjonær Mac enda, sorry gamers) så er det ikke så stort spørsmål hva du bør kjøpe. Om Mac OS X ikke passer deg kan du installere Windows, så har du en Windows maskin av relativt god kvalitet.

Sitat av qtex
Har også hørt at det aldri er noe problemer med virus og sånt er det sant?

takk for respons!
Vis hele sitatet...
Ikke foreløpig, mulig det kommer etterhvert som Apple blir mer populært. Men hvis det kommer et skadelig, selvspredende virus til Mac vil du GARANTERT høre om det. Mediene går jo bananas nå bare det kommer proof-of-concept malware eller exploits til Mac "OMG! Macs n0t secure lol!"
Sist endret av Skyfex; 26. juli 2007 kl. 17:49.
Dette er en latterlig diskusjon. Det er nøyaktig de samme greiene som kommer opp hver eneste gang, og det kan alltid konkluderes med at du selv får gjøre deg opp en mening om hva du liker å bruke. Som Mac-bruker foretrekker jeg Mac fremfor PC, men det er vanskelig å objektivt si at noe er bedre enn det andre - selv om jeg har mine personlige meninger om dette, og egentlig ikke kan fordra Windows.

Det finnes jo forøvrig tonnevis av like tråder om dette, hvor det bare kveruleres frem og tilbake. Min erfaring er at folk med kompetanse noe over gjennomsnittet har sin favoritt, men klart ser fordelene mellom de to forskjellige operativsystemene.
Sist endret av Octavarium; 26. juli 2007 kl. 17:50.
Windows ligger jo flere år etter; "Redmond start your photocopiers" - Steve Jobs, jeg forstår ikke at dere i det hele tatt kan diskutere emne. Og er det noe du på død og liv må gjøre på en PC så last inn remote desktop og installer W2K3 på en server, slik at regnskapsføreren blir medgjørlig. Eller hvis du er et enkeltmannsforetak er kanskje parallels like greit?

Det eneste jeg kan se at ikke er no gunstig på Mac er den manglende AutoCAD pakka, hvis man er avhengig av biblioteker med norsk standard.

Selv bruker jeg Mac OS X til arbeidsstasjoner, debian til servere, og en ubuntu applikasjonsserver som kjører noen windows programmer i wine.

Selv om innkjøpskostnaden på Mac er marginalt høyere enn på en Wintel, så er driftskostnadene langt lavere og den totale kostnaden på 5 år er omtrent halvparten, hvis man regner med tiden man bruker på systemadministrasjon.

Bare se på iPhone, bare dens intuitivitet er verdt prisen alene.
Sist endret av fxxked; 26. juli 2007 kl. 17:52.
Fant denne lille filmen på YouTube. jeg kan ikke velge for deg, men jeg kan vise deg en liten film http://www.youtube.com/watch?v=iEAGmBRC1dc

Du får bestemme selv, siden du liker å redigere filmer, tror jeg du vil like det han sier på slutten
Sist endret av Remien; 26. juli 2007 kl. 18:00.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Skyfex
Plis! Den diskusjonen endte når Apple begynte med Mac vs. PC reklamene sine. En PC er nå offisielt en PC som ikke er en Mac Hvis du skal snakke om personal computer som i Mac og PC, må du nesten skrive det fullt ut (evt bruke bare computer/datamaskin).
Vis hele sitatet...
Ja jo, Apple selv påstår jo at Mac er noe "annet", men jeg personlig mener dette er bullshit og et dårllig (om enn suksessfult.. hm) forsøk på å distansere seg fra resten av leverandørene.
Selvfølgelig vil de distansere seg fra de andre. Når de ikke kan konkurrere på f.eks pris og valgfrihet så må de jo nesten skape en følelse av at mac-eiere er medlemmer i en eksklusiv forening for overmennesker.

Nå har jeg en bærbar mac selv, men jeg ser ikke noe stort poeng i å sitte i et hjørne på nFF som verdens mest trangsynte fanboy og lovprise alt Steve Jobs har tatt hendene sine i. Spesielt morsomt er det med alle som nevner at Mac er foretrukket i kreative yrker som f.eks grafisk designere. Har dere i det hele tatt fått med dere hvor søplete Adobe CS2 kjørte på mac'er med intel-cpu'er ?

Mac er ikke svaret på alt, Microsoft er ikke definisjonen på ondskap. Fanboys er jævla fitter uansett om det handler om OS-kriger, hvilken spillkonsoll som er best, Hvem som har den sterkeste pappaen eller mobiltelefoner.

Hele denne tråden er direkte latterlig.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Tias
Ja jo, Apple selv påstår jo at Mac er noe "annet", men jeg personlig mener dette er bullshit og et dårllig (om enn suksessfult.. hm) forsøk på å distansere seg fra resten av leverandørene.
Vis hele sitatet...
Det er bare fornuftig markedsføring, folk begynte å bruke PC om alt annet enn Mac (hvorfor? fordi man ikke hadde noe alternativ), så da ble Apple nesten nødt til å følge etter. Hvis du kan komme med en god grunn til at folk ikke skal bruke uttrykkene slik så kanskje folk ville ombestemt seg, og mens du er i gang, hva skal folk si istedenfor? Siden Mac og PC er omtrent helt like blir det eneste riktige uttrykket på det vi nå kaller PC "Ikke-Mac OS X kompatibel PC". Vil du at folk skal gå rundt å si det?

Sitat av Remien
Fant denne lille filmen på YouTube. jeg kan ikke velge for deg, men jeg kan vise deg en liten film http://www.youtube.com/watch?v=iEAGmBRC1dc

Du får bestemme selv, siden du liker å redigere filmer, tror jeg du vil like det han sier på slutten
Vis hele sitatet...
Bare sånn at du ikke driter deg ut neste gang:
Denne filmen ble laget for mange år siden, han snakker om Mac OS 9, som er Mac sin Windows ME.
Filmen er morsom, men for guds skyld, ikke dra den inn i en Mac vs PC diskusjon >_<
Sist endret av Skyfex; 26. juli 2007 kl. 18:26.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av moridin
Selvfølgelig vil de distansere seg fra de andre. Når de ikke kan konkurrere på f.eks pris og valgfrihet så må de jo nesten skape en følelse av at mac-eiere er medlemmer i en eksklusiv forening for overmennesker.
Vis hele sitatet...
Akkurat! At folk biter på markedsføringen sier mer om de enn om teknologien som brukes.

Sitat av Skyfex
Det er bare fornuftig markedsføring, folk begynte å bruke PC om alt annet enn Mac (hvorfor? fordi man ikke hadde noe alternativ), så da ble Apple nesten nødt til å følge etter. Hvis du kan komme med en god grunn til at folk ikke skal bruke uttrykkene slik så kanskje folk ville ombestemt seg, og mens du er i gang, hva skal folk si istedenfor? Siden Mac og PC er omtrent helt like blir det eneste riktige uttrykket på det vi nå kaller PC "Ikke-Mac OS X kompatibel PC". Vil du at folk skal gå rundt å si det?
Vis hele sitatet...
Joda, absolutt. Jeg har ingenting imot at folk påstår at Mac er en Mac, en Sun er en Sun, en SGI en SGI og en Dell en Dell. Men å påstå at Mac som vi kjenner det ikke er PC blir bare feil - selv om Apple også leverer serverløsninger så er det til de grader forbrukerprodukter som OS X og Mac Apple er mest kjent for.

Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hva folk velger å kalle maskinene sine for, det som egentlig plager meg er at folk velger å tro at *RANDOM PC = Windows og Mac = OS X, når begge deler fint kan kjøre både OS X, Windows, Linux, BSD, Solaris eller et eller annet valgfritt operativsystem. Det eneste Mac har som skiller seg ut per i dag er EFI, og selv det er det ingenting som hindrer at andre leverandører kan bruke helt uten videre.

Hva med å kalle det for produktnavn? Macbook, Pavilion, Thinkpad og så videre? Det er i alle fall ingenting magisk med Mac og Apple-produkter som gjør at de fortjener å settes i en helt annen kategori enn andre PCer, for i bunn og grunn gjør alle platformene akkurat det samme: hjelper privatpersoner og profesjonelle til å få gjort det de ønsker å gjøre med maskinen. Mac har ingenting fasjonabelt som alle andre platformer ikke har, annet enn et pent grensesnitt integrert med kraftig UNIX-bunn. Det er ingenting man får gjort på en Mac som man ikke får gjort på en hvilken som helst annen PC.

Edit: Ser i ettertid at jeg antakeligvis overreagerer litt her :-P Jeg har feber, allright? Vel, kall det hva dere vil, jeg er i bunn og grunn bare bitter på at folk urettmessig tror PC = Windows.
Sist endret av Tias; 26. juli 2007 kl. 18:45.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Tias: Yeah, forstår argumentet ditt. Men for folk flest er det betydelige valget mellom en Mac og en PC med Windows. Hvis man skal ha en PC med Windows vil jeg tro de fleste bare går til Elkjøp eller lign. og plukker ut den som passer i pris og ser kulest ut. Og da er det relativt naturlig å forkorte "PC med Windows" til PC. Det er ikke riktig, men det er ikke noe vits å mase over at det er feil heller. PC har blitt de facto "PC med Windows", og er ikke stor vi geeks kan gjøre med det.

moridin: Ironisk nok er den eneste posten jeg ser her som ikke er relativt objektiv DJ_Evelen sin, og han er PC fanboy
Om man er usikker, hvorfor ikke bare kjøre Mac med Boot Camp? Da får man både OS X og Windows.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Skyfex
Tias: Yeah, forstår argumentet ditt. Men for folk flest er det betydelige valget mellom en Mac og en PC med Windows. Hvis man skal ha en PC med Windows vil jeg tro de fleste bare går til Elkjøp eller lign. og plukker ut den som passer i pris og ser kulest ut. Og da er det relativt naturlig å forkorte "PC med Windows" til PC. Det er ikke riktig, men det er ikke noe vits å mase over at det er feil heller. PC har blitt de facto "PC med Windows", og er ikke stor vi geeks kan gjøre med det.
Vis hele sitatet...
Noe jeg alltid biter meg merke i er at Mac-brukere tror at Windows-brukere er så mye mindre intelligente. Såklart er det mange som går til Elkjøp og kjøper seg laptop, tross alt så dominerer Windows markedet med langt over 90%, og ikke alle er eksperter. De går der det er greiest for dem. Faktisk så latterlig argument du kom med der at jeg lo ut høyt.
Jeg har gitt opp, og ser på nå som Mac og PC som det samme - Diskusjonen burde være OS X eller Windows, for det er der _FORSKJELLENE_ ligger, nå som maskinene er så like. Og om du vil ha OS X eller Windows? Tja, ta det du er fornøyd med! Hvorfor ikke Linux? Jeg trives best med Windows - og har brukt OS X i 3 år også. Kan ikke fordra det. Måten alt skal være så tilgjengelig og lettvint på, gjør bare at jeg mister kontrollen. Linux var greit, men gjordet det tungvindt på mange måter. Fakta er jo at dette er vanesak. Hvorfor skal man bruke QWERTY f.eks, det finnes jo andre layouter som er raskere å skrive med? Sjå kor da bryr meg, jeg skriver ikke saktere enn noen av de som bruker andre systemer av den grunn. På samme måte gjør jeg ikke en dårligere jobb ved bruk av Windows heller.

Og til alle som påpeker at Mac er så bra til design/foto: Hvorfor?
I mine øyne egner MacBook med OS X seg veldig godt til skolebruk, på grunn av at den
a) er liten og lett
b) starter opp veldig raskt
c) er veldig god å se på, og stilren.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Mushy
Og til alle som påpeker at Mac er så bra til design/foto: Hvorfor?
Vis hele sitatet...
1. Fordi du må emulere siste versjon av Adobe sin programvare i paralells.
2. Fordi det ikke finnes en skikkelig tekstbehandler. Microsoft Office 2007 kommer ikke til Mac. Og ja - den er milevis foran OOo hva grensesnitt og brukervennlighet angår.
3. AutoCAD har aldri likt deg noe godt på Mac.
Sitat av Deezire
1. Fordi du må emulere siste versjon av Adobe sin programvare i paralells.
2. Fordi det ikke finnes en skikkelig tekstbehandler. Microsoft Office 2007 kommer ikke til Mac. Og ja - den er milevis foran OOo hva grensesnitt og brukervennlighet angår.
3. AutoCAD har aldri likt deg noe godt på Mac.
Vis hele sitatet...
Var på en konferanse med en Adobemann på Høgskolen i Molde for en tid siden, han mente at CS3 var fullt ut støttet i OS X, på helt lik linje med Windows.
Han kjørte for øvrig demonstrasjoner over storskjerm via en MacBook Pro, hvilket innebar å kjøre 6-7 CS3-applikasjoner paralellt.

Oh, and by the way - Spotlight i OS X Tiger har den funksjonen at de kan søke gjennom så å si alle CS3-filer. Du kan med andre ord hente opp et psd-dokument ved å søke på hva det ene layeret het.
Sitat av Deezire
1. Fordi du må emulere siste versjon av Adobe sin programvare i paralells.
2. Fordi det ikke finnes en skikkelig tekstbehandler. Microsoft Office 2007 kommer ikke til Mac. Og ja - den er milevis foran OOo hva grensesnitt og brukervennlighet angår.
3. AutoCAD har aldri likt deg noe godt på Mac.
Vis hele sitatet...
1. ?!? Emulere adobe programmer ?!? De er da nativei OS X
2) Haha, LittlePulp™ Bird® 2007, bra lissom, når der finnes orntli programmer laget av ekte mennesker ala: Open Office, Neo Office, RagTime( kanskje en av de beste ), AppleWorks
3) AutoCAD funker på Mac, bare så synd det var versjon 12... i MacOS 9, men nyere versjoner eksisterer ikke til Mac så vidt meg bekjent.
Sist endret av fxxked; 27. juli 2007 kl. 11:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Samme kva du hevder fxxed, så er ikkje OO.o på høgde med MS Office. Openoffice er brukbart til det dei aller fleste privatpersoner gjer, og det er brukbart i en del mindre bedrifter.

Det har imidlertid ikkje like god støtte for maler, og dei malane som måtte finnast for MSO funker ikkje utan viare i OO.o.

Men like fullt bruker eg OO.o når eg må bruke officeprogramvare, fordi den er god nok, og prisen på 5k for office er litt vel stiv for meg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nå utvikler jo heldigvis Microsoft Office også for OS X, så det er bare et tidsspørsmål før neste versjon av Office kommer til plattformen.
Sitat av Deezire
1. Fordi du må emulere siste versjon av Adobe sin programvare i paralells.
2. Fordi det ikke finnes en skikkelig tekstbehandler. Microsoft Office 2007 kommer ikke til Mac. Og ja - den er milevis foran OOo hva grensesnitt og brukervennlighet angår.
3. AutoCAD har aldri likt deg noe godt på Mac.
Vis hele sitatet...
Øøøøøhh...
1: du har fått med deg at cs3 har kommet vel?
2: Ja, det er helt utrolig at folk har klart å skrive bra ting fram til nå, ikke sant?
3: ja, alle trenger jo auto cad.

Forøvrig er det et par andre fordeler med mac, som har litt å gjøre med noen av ulempene. Nei, du kan ikke velge og vrake i hva du vil putte inn av hardware, men til gjengjeld, så kan du også glemme alt av driverkaos - ting bare virker. Og gjett hva - nettopp fordi hardwareløsningene er så nazi, så slipper du også at ops, det skjermkortet du kjøpte var visst egentlig ikke så bra kombinert med akkurat det hovedkortet - ting er plukka ut og tilpassa hverandre.
Sist endret av atomet; 27. juli 2007 kl. 12:14.
1. Stemmer
2. Hvis du tror at MS har utviklet 2007 uten grunn, og at de ikke har gjort forbedringer, så ønsker jeg deg lykke til.
3. Nei, men noen gjør. En av grunnene til at jeg ikke kjøpte mac til VGS, var at MathCad ikke er støttet. Men poenget er at det er mange programmer som ikke er støttet, så må du ha et spesielt program kan du få problemer. Men privatpersoner har somregel større fleksibilitet og kan bruke de som finnes.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Deezire
Noe jeg alltid biter meg merke i er at Mac-brukere tror at Windows-brukere er så mye mindre intelligente. Såklart er det mange som går til Elkjøp og kjøper seg laptop, tross alt så dominerer Windows markedet med langt over 90%, og ikke alle er eksperter. De går der det er greiest for dem. Faktisk så latterlig argument du kom med der at jeg lo ut høyt.
Vis hele sitatet...
Wtf.. Jeg prøvde på ingen måte å si at Windows brukere automatisk er dumme. Hvordan i helvete klarte du å få det ut av posten min? Noen av de smarteste folkene jeg kjenner bruker Windows (men nå kan de fleste av dem bruke linux og). Har du tenkt til å argumentere mot at når en non-geek (som vet om Mac) skal kjøpe laptop, så står valget mellom Mac og en tilfeldig Windows PC fra en tilfeldig elektronikk-sjappe?
Sitat av Myhre
a) er liten og lett
Vis hele sitatet...
Hvor får folk det fra?
Den er jo et monster til å være 13,3".
Jeg bestemte meg for å ikke poste mer i denne tråden, men Deezire... seriously... man må emulere Adobe's programmer i parallels? De fleste adobe-programmene har vært tilgjengelig for Mac veldig lenge. Og da snakker jeg før Creative Suit-eraet. Du bør hoppe ut av diskusjonen mens leken er god, og ikke komme med så skrullete argumenter.
Creative Suite 2 og tidligere måtte emuleres på intelmac'er (altså via Rosetta) siden de ikke kom i Universal Binary. Ergo var disse suppetreige.

CS3 er Universal Binary og kjører helt fint både på Intel og PPC
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
«Ånei, det tar ekstra ressurser å emulere noe som ikke skal fungere på dette systemet»
Uten å skulle virke som en fanatisk fanboy, vil jeg si det ikke er et tilstrekkelig argument mot verken Mac og Adobe. Intel-Mac kom en god stund etter CS2 ble lansert, og med CS3 i utvikling og forventet lansert i løpet av de neste 6-7 månedene kan man ikke forvente at de kaster alt fra seg for å fikse dette.

Hvorfor Apple Mac er «best» til grafisk produksjon er vel primært å se det i et historisk og samarbeidsmessig perspektiv. Mac (med Xerox) «introduserte» desktop publishing til verden, og ble defakto standard i bransjen ettersom Apples standardiserte hardware gjorde det enklere for Adobe å utvikle programvare for å utnytte hardwaren optimalt. Det er en liten sirkelrunk som vokste sterkere og sterkere, Adobe lanserte programvaren sin tidligere for PPC enn de gjorde til PC, de som ville ha det siste og beste i programvare måtte også holde seg til Apple. Selv om programvaren nå er like tilgjengelig for PC kommer nok Adobe til å utvikle primært for Apple Mac så lenge grafisk bransje holder seg til Apple.

Personlig tviler jeg på bransjen vil ta til seg vanlig PC med det første; fortsatt med forsøk på å forholde meg objektiv. OsX er et operativsystem man mer bekymringsfritt kan holde, og i en bedrift som er avhengig av operativ maskin- og programvare for å utføre sitt virke sier det segselv de ikke skifter til noe som betyr virusfiksing og adaware-patching i arbeidstiden.

Enda viktigere er det vel kanskje at Apple legger mye vekt på nettopp design. Det ligger litt i en designers hverdag å holde seg oppdatert på det som er stilriktig, trendy og pent, foreløpig er det ikke mange andre produsenter som legger mye vekt på design av maskinene sine. Kall det forfengelighet eller hva du enn vil, men så lenge bransjen holder seg til Apple vil også Adobe utvikle primært for Apple, og dermed oppnår man nok «bedre» ytelse på en Mac. Joda, man kan sikkert kjøpe en fullspeccet Dell som har tilnærmet samme styrke som en Apple-maskin …

Jeg er ikke sånn overstadig interessert i hvordan hardware fungerer, men selv har jeg en stasjonær maskin som kjører Windows XP, med AMD 64 2.2Ghz, 1024MB RAM og generelt god futt i forhold til kravspec for CS2. Jeg har også en Powerbook med 1.5Ghz PPC, 512 MB RAM. Jeg opplever selv at CS2 kjører mer knirkefritt på Windowsmaskinen, men det skulle bare mangle ser man hardwaren mot hverandre. På skolen brukte jeg en Power Mac G5 med 1.8Ghz med 1024MB RAM, og denne overgikk Windowsmaskinen min med en gang arbeidsoppgavene var særlig krevende. Åpning og redigering av bilder på rundt 400MB f.eks. Sier ikke dette for å preke Apples hellige budskap, men jeg er overbevist om at Adobe har triks som gjør at man får litt ekstra ytelse på Apples maskiner.
@devine: et lite tips, ta deg råd til å stappe inn 1gb-brikke ekstra i powerbooken din, det er himmelrike av forskjell! Jeg kjøpte bare en ganske billig en fra en eller annen dansk sjappe, funker gull, og alt går helt sinnsykt mye kjappere.

Sitat av eriksb
1. Stemmer
2. Hvis du tror at MS har utviklet 2007 uten grunn, og at de ikke har gjort forbedringer, så ønsker jeg deg lykke til.
3. Nei, men noen gjør. En av grunnene til at jeg ikke kjøpte mac til VGS, var at MathCad ikke er støttet. Men poenget er at det er mange programmer som ikke er støttet, så må du ha et spesielt program kan du få problemer. Men privatpersoner har somregel større fleksibilitet og kan bruke de som finnes.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med 1: stemmer, så jeg hopper rett til
2: Hvorfor ms har utvikla office 07? Tja, det er sikkert et og annet nytt bloatdilldall, så trenger du garantert dobbelt så mye minne som før for å kjøre det, akkurat som alt annet de lager, også tjener de massevis av penger på idioter som tror de absolutt MÅ ha nyeste utgave av office. Men vet du hva? Ernest Hemingway skrev på mekanisk skrivemaskin han, men det ble jammen noen bra bøker for det. Faktisk, så kan du helt fint skrive like bra bøker i både Notepad, Wordpad, og TextEdit, eller for den saks skyld for hånd, som i en hvilken som helst office-utgave, enten du tror det eller ikke.

3: Ja, det finnes et og annet man ikke får kjørt i OSX, akkurat som det finnes et og annet man ikke får kjørt i windows. For de aller aller fleste, så er ikke dette et stort problem. For noen veldig få, så er det et program de må ha, og for de aller fleste av disse igjen, så ville det holdt fint å kjøre dette programmet i f.ex. paralells, vpc, eller evt at de i værste fall måtte fyre opp bootcamp. Så kunne de ihvertfall ha fått nyte OSX resten av tida.
Sist endret av atomet; 31. juli 2007 kl. 15:22.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg satt i samme kvalet for et par år siden, og valgte Mac.

pro's:

meget godt egnet for bilderedigering, (PhotoShop osv.)
Funker meget godt til musikk behandling
utmerket til andre bruksområder som film, office-relaterte oppgaver (her stiller vel Mac og PC någenlunde likt)
Du får ikke virus
hærlig bateritid
lekkert design (du ser kool ut på cafe)
den blir ikke "sein" på samme måte som PC om den står på et par dager.

cons:
du må finne Mac progz når du laster ned programvare
du finner ikke alle programmer til mac (3'hånds pc progz)
kan klusse med overføring av pc-filer til mac.

min bedømmelse
Bare for å nevne det er en mac den eneste datamaskinen som kan kjøre både Mac OS X og Windows. Det er jo alt du noen gang vil trenge, i en og samme boks.
Mac er akkurat som windows, bortsett fra:
  • Den er penere
  • Sikkrere fordi det ikke er så mange som har det
  • Bedre til multimediabehandling
  • Dårligere på spill, fordi langt flere spill lags til windows enn mac
  • Får ikke "Blåskjerm" så ofte, men får isteden "Gråskjerm" av og til...

Sitat av krompraft
Bare for å nevne det er en mac den eneste datamaskinen som kan kjøre både Mac OS X og Windows. Det er jo alt du noen gang vil trenge, i en og samme boks.
Vis hele sitatet...
OT: Jeg har bestillt en Mac Book Pro, med 2,2 ghz og 2 GB RAM...
Vil den kunne boote windows xp?

I så fall, vi den "virtuelle" windowsen ha den samme prosessor og RAM hastigheten?

Hvis: "Ja, den virtuelle windows'n er like rask som mac'n" vil en _ny_ macintosh i utgangspunktet være i stand til å gjøre alt windows-maskiner kan i tilegg til alt det en macintosh kan!
Sist endret av Turbolego; 10. september 2007 kl. 23:14.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av atomet
@devine: et lite tips, ta deg råd til å stappe inn 1gb-brikke ekstra i powerbooken din, det er himmelrike av forskjell! Jeg kjøpte bare en ganske billig en fra en eller annen dansk sjappe, funker gull, og alt går helt sinnsykt mye kjappere.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde egentlig tatt meg råd til å bestille MBP via WSoC sin løsning (fordi jeg trenger nedbetaling framfor 20k kontantkjøp), men av en eller annen grunn har ikke bestillingen min gått gjennom, så jeg får se om jeg utsetter kjøpet til Leopard kommer eller hva jeg gjør, men PB-en er ikke helt up-to-speed for CS3 uansett om jeg kaster i ram tipper jeg.

Sitat av panserjohan
du må finne Mac progz når du laster ned programvare
du finner ikke alle programmer til mac (3'hånds pc progz)
kan klusse med overføring av pc-filer til mac.
Vis hele sitatet...
De fleste programmer finner man et program med tilsvarende funksjoner for OsX, om ikke de ser helt like ut.
Når det gjelder det andre punktet, så er det nok heller motsatt har jeg erfart. Man sliter med å åpne filer laget på Mac på en PC, men selv har jeg aldri hatt problemer med arbeidsflyt fra PC til Mac (nå skal det sies at dette primært har vært innen Adobe sine programmer, som nok fungerer temmelig sømløst mellom OS-ene).