Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 8887
Etter å nå hatt lov til å bruke private laptoper på skolen, har skolen nå innført forbud mot bruk av alt annet enn Windows XP Pro brukt på det trådløse nettverket. Hvorfor får vi ikke vite noenting om. Jeg har sendt brev til rektor og klagd på dette, og fører ikke det frem vil jeg nok engasjere mine foreldre i saken. Altså får jeg ikke brukt det trådløse nettverket med Mac, noe jeg føler er rimelig urettferdig. Skolen bidrar også til å styrke et monopol i urettmessig grad.

Noen gode råd til hva jeg kan gjøre, og hvordan dette problemet kan løses på best mulig måte?

Skal komme tilbake til det ved svar fra rektor
Uhm, hvordan har de planer om å hindre deg fra å bruke maskinen? Kjører de programvare som gjør at du MÅ bruke XP for å logge inn på nettverket eller går de fysisk rundt og sjekker at du har XP?

Hint også frampå om at Win XP Pro koster 4000 kroner (eller mere) og at hvis skolen kjøper det OG en bærbar til deg så kan du sikkert bruke det
Sist endret av meitemark; 18. august 2005 kl. 14:20.
Jeg skal bare bruke internett med macen min, ikke snakk om noe mer, altså slik jeg hadde det i fjor.

De kjører mac-adresse opplegg og sperrer alt annet ute. De går ikke fysisk rundt og sjekker, men jeg må jo ha med maskinen til IT-folka for å få lagt inn mac-adressen.

Kaaaan jo ta med mac-adressen på en lapp, men kan de da se at jeg kjører OS X ?
Sist endret av Octavarium; 18. august 2005 kl. 14:22.
de har ikke gitt deg noen som helst grunn om hvorfor du ikke får lov til å kjøre MAC?

Det skal jo ikke være noe som helst problem med det, syns jeg hvertfall. er det piratkopiert så vil jo dette være ditt problem og ikke skolen sitt, siden det er din private maskin..:s
Nei, det er ingen problemer med det. Ikke for noen av partene. Det fikk jeg med i brevet til rektor, så jeg regner med det vil nå frem. IT-sjefen er rimelig håpløs å snakke med, så da får det heller gå til rektor.

Kjører OS X Tiger som jeg har betalt for, så det er heller ikke noe problem med piratkopi eller lignende. Dessuten er det nok en større andel av XP-brukerne som kjører piratkopier enn OS X-brukerne.
Har du faktisk prøvd å ta med Mac-en opp til IT-folka?
Sitat av Nichotin
Har du faktisk prøvd å ta med Mac-en opp til IT-folka?
Vis hele sitatet...
Ja, og det var da jeg fikk nei til svar.
be rektor slappe dem litt rundt så blir alt bra
Du kan jo finne/låne en laptop (XP) av en venn, og forandre macadressen på den til den macadressen Mac OSX-maskinen din bruker. Når denne så er registrert på nettet bytter du tilbake macadressen og bruker din Mac i skolens trådløse nettverk
Du kan jo kjøre virtual pc på macen din.
du kjører dett , går til itfolk, krever å få lagt til mac adressen din, så er det bare å surfe via osx.

De sa vell bare at det var påbudt å bruke Xp, ikke x86 arkitektur ?

-papa
kan bare tenker meg 4 grunner til det:
- ene er supporten. isåfall er det kansje en missforståelse siden du ikke trenger support.
- andre er at de ikke har peil å er redd alt som ikke har win logoen på.(isåfall gjørs om de andre sier å spoof macen)
- tredje er at de vil kontrolere pcene. men det er usansynlig siden de er private å dere ikke er meldt inn i noe domenet.
- fjerde å siste er at de har feks en klient programvare som dere ikke har på macen. kan være at de nå har innført den. feks isa clienten for access ut mot nettet.
Bruk ethvert smutthull, ja ;>

Som når jeg gikk VK1 IKT og fikk beskjed om at det ikke var lov å bruke mIRC...da brukte jeg X-Chat og irssi i stedet.
Sitat av Psych|Com
kan bare tenker meg 4 grunner til det:
- ene er supporten. isåfall er det kansje en missforståelse siden du ikke trenger support.
- andre er at de ikke har peil å er redd alt som ikke har win logoen på.(isåfall gjørs om de andre sier å spoof macen)
- tredje er at de vil kontrolere pcene. men det er usansynlig siden de er private å dere ikke er meldt inn i noe domenet.
- fjerde å siste er at de har feks en klient programvare som dere ikke har på macen. kan være at de nå har innført den. feks isa clienten for access ut mot nettet.
Vis hele sitatet...
isa clienten finnes også til mac!

Dette her hørtes ikke annet en håpløst ut! Enten er it-folka på din skole paranoide ellers så er de rett å slett dumme...

Edit: Dumme er de vel uansett
Sist endret av anderbor; 18. august 2005 kl. 15:10.
EFN vil sikkert høre om dette
Er det en offentlig eller privat skole?
Sitat av commie
Er det en offentlig eller privat skole?
Vis hele sitatet...
Offentlig. Hadde det vært privat, ville jeg antagelig ikke kunne sagt så mye.
Du må da i det minste kunne få et svar på hvorfor du ikke kan bruke Apple. Gå til elevrådet, få de til å gjøre noe fornuftig for en gangs skyld istedenfor å være supperådet til rektor.
Skolen har sikkert en en eller annen form for skoleregler/it-policy, om utstyr som ikke skal forekomme på nettverket. Om du ikke finner noe forbud av mac i disse har vel skolen ikke så mye de skal ha sagt. Regelverket kan ikke endres etter skolestart (tror jeg).
Sitat av voktern
Skolen har sikkert en en eller annen form for skoleregler/it-policy, om utstyr som ikke skal forekomme på nettverket. Om du ikke finner noe forbud av mac i disse har vel skolen ikke så mye de skal ha sagt. Regelverket kan ikke endres etter skolestart (tror jeg).
Vis hele sitatet...
Jeg har skrevet under på en sak i fjor angående bruk av privat PC. Da var det greit med mac, og jeg har ikke fått noen informasjon om kommende endringer i dette regelverket. Det står at OS skal være godkjent, og det var det da jeg skrev under. Det er først dette skoleåret de har begynt med dette tullet.
Jeg er ganske så sikker på at IT-ansvarlig på skolen din er en uvitende liten viktigper. Jeg tror problemet her er at han ikke vet hvordan man bytter MAC-adresse på en Mac, og i stedet for å si at han ikke kan det, så sier han bare at du ikke har lov til å bruke Mac på skolen. Jeg tror bare rett og slett han nekter å la andre vite at dette er noe han faktisk ikke kan.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Du kan jo høre med EO. Det er jo galt at du skal bli diskriminert fordi du vil bruke et alternativt OS.
Sitat av B3nd1k
Jeg er ganske så sikker på at IT-ansvarlig på skolen din er en uvitende liten viktigper. Jeg tror problemet her er at han ikke vet hvordan man bytter MAC-adresse på en Mac, og i stedet for å si at han ikke kan det, så sier han bare at du ikke har lov til å bruke Mac på skolen. Jeg tror bare rett og slett han nekter å la andre vite at dette er noe han faktisk ikke kan.
Vis hele sitatet...
Bytta MAC-adresse? Hvor i all verdens land og rike skulle han ønske å bytte MAC-adressa?
Sitat av commie
Bytta MAC-adresse? Hvor i all verdens land og rike skulle han ønske å bytte MAC-adressa?
Vis hele sitatet...
Beklager, leste litt feil i postene lengre oppe Teorien min er uansett den at IT-ansvarlig på skolen ikke kan en døyt OS X, og derfor bare lager en liten regel som sier at Mac ikke er godkjent på nettverket. Har selv hatt en slik IT-ansvarlig på den forrige skolen jeg gikk på, så jeg vet godt hva jeg prater om.
Hvilken skole er det dette gjelder egentlig ?
Sitat av SkiM
Hvilken skole er det dette gjelder egentlig ?
Vis hele sitatet...
Asker Videregående Skole

heh, skal ikke se bort fra at noen av IT-lærlingene holder til her, men det kan ikke skade å si navnet på skolen
For å legge til IvIs kommentar om EFN:



Send en mail om denne blasfemien til dem, de liker å få vite om sånt.
En "workaround" er som Øby nevnte. Å låne en PC fra en kamerat, få hans MAC adresse autorisert, og så skifte MAC adresse på mac'en din til den.
Eller kan du sniffe opp et par forskjellige pakker. Der er ikke MAC adressen kryptert, så kan du bare låne de.
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg har faktisk en aldri så liten mistanke om at de ikke har lov til å innføre sånne regler... har en neeesten-ferdigutdanna-advokat-kompis jeg eventuelt kan sette på saken hvis du ikke kommer noen vei. Han bruker også mac, og pleier å være glad i sånne småting å bryne seg på
Det hørtes virkelig fint ut, atomet

Nå har det gått 2 uker, og verken rektor eller IT-ansvarlig har gitt noe tegn til å ha lest brevet. Litt skuffende... Har ikke brevet til rektor tilgjengelig, men kan legge ut brevet til IT-ansvarlig, om det skulle være av interesse

God dag, *************.

Vi er blitt informert av ***** ********* om nye retningslinjer angående bruk av privat bærbar datamaskin ved Asker videregående skole. Vi er meddelt at vi ikke får tilgang til å bruke våre Apple Macintosh-maskiner på skolens nettverk, dette til stor forundring. For et år siden skrev vi under på retningslinjer ved bruk av datamaskin på skolen. Der var det spesifisert at maskinens operativsystem skulle være godkjent av "dataansvarlig", noe som gjorde Mac OS X godkjent brukt.

Vi går mer enn gjerne med på at Windows-maskinene skal ha nyeste virusoppdateringer og oppdateringer til operativsystemet ajourholdt. I midlertid finnes det ikke en eneste god grunn til at alternative operativsystemer som OS X ikke skal kunne brukes på skolens nettverk, slik som gjort forrige skoleår. I OS X kjøres ikke BAT, PIF, EXE-filer eller andre filformater for programmer kjent fra Windows-verdenen, noe som også gjør maskinene 100% trygge brukt med tanke på virus, spyware og adware. Virus er på ingen måte utbredt i Mac-verdenen, og skulle det oppstå vil de uansett ikke kunne kjøres på maskinen, og derfor heller ikke videresendes videre i skolens nettverk. Dessuten kan vi ikke bruke annet internett, da tilkobling til våre områder på nettverket ikke er mulig uten mye bry.

Da skulle hovedpunktene for kravene til Windows-PC på nettverket oppfyllt, ved bruk av Mac som nevnt over: Verken adware, spyware eller virus er et argument for å forby bruk av Mac. Dette bygger da under kravene til XP Pro og Norman Antivirus, som ikke er aktuelt i UNIX. Strengt tatt er det faktisk mindre sjanse for i noen som helst grad kunne føre til skade for skolens nettverk eller andre datamaskiner i nettverket, når vi bruker Macintosh.

Rektor er av oss skriftlig informert angående saken, for å kunne nå frem med dette. Skulle du ha spørsmål angående Mac, kommer vi gjerne opp en tur og forklarer mer om dette ikke skulle holde. Vi presiserer at vår bruk av Mac i stede for Windows-PC ikke har noen negative sider for noen av partene - verken skolen eller oss.

Vi håper å komme til enighet, i stede for å måtte lide av firkantede regler som ikke tjener noen parter, og som sagt slår vi gjerne av en prat om det skulle være flere spørsmål. Videre vil dette være en sak av interesse for Elektronisk Forpost Norge ( se http://www.efn.no/ ) om vi ikke når frem.

Håper på rask tilbakemelding, gjerne via It's Learning.



Vennlig hilsen

*****************, klasse 3E
*****************, klasse 3D
Vis hele sitatet...
Sist endret av Octavarium; 3. september 2005 kl. 21:40.
Mail utviklingsminister Morten Andreas Meyer. Han vil ha Mac & Linux inn sammen med Windows, og nå som det er valgkamp skal det neppe mye til for at han kan utale seg om Staten & Windows, samt andre systemer...
Herregud. Dette er bare sykt. Hva skal liksom poenget være? Om poenget er å stoppe OS som er mer "hackervennlige", så har de oversett det lille faktum at du kan kjøre dette i VMWare, eller rett og slett dual-boote. Det er helt meningsløst.

Du må behandle dette som om de forbøy deg å komme inn i kantinen med mindre du eier en bil. Se om du kan finne tilgangspunktene, og reset dem. Finn manualen på internet om du vil sette dem opp igjen. Hvis de har en annen form for beskyttelse vet jeg ikke hva du kan gjøre.

Vær aggressiv. Press dem hver dag. Krev forklaring! Hvis jeg hadde kunnet få fri fra skolen en dag hadde jeg kommet bort og snakket mer rektor/IT-ansvarlig selv, bare for å vise hvor sykt dette er.
Skal vi se.

Jeg er bare en av lærlingene på skolen og kan ikke snakke offisielt for IT-ansvarlig. Men jeg har vært registrert her en god stund og kan jo prøve å forklare deg situasjonen.

Hvorfor skolen ikke tillater MAC er egentlig ganske enkelt: Skolens ansatte får da ikke lagt deg inn i domenet. Når maskinen legges inn i domenet medfører det at IT-ansvarlig får Administrator rettigheter på maskinen så vi kan administrere skolens IT-system skikkelig.

Det hele er mest en sikkerhetsgreie sjefen min insisterer på, og med temmelig god grunn. Jeg vil understreke at dette ikke er ett personlig vendetta mot MAC brukere (En av de ansatte er faktisk veldig fan av MAC, dog ikke meg personlig.)

Når det gjelder trusler om EFN, søksmål og lignende så er dette en temmelig tåpelig affære. Ikke bare har skolen rettigheter til å sette hvilke IT regler de vil ha helt selv, men bruker du IT systemet på skolen har du også skrevet under på en kontrakt som vedkjenner at du går med på de kravene vi stiller.

The bottom line er ganske enkelt: Det er sørgelig at kjøpte en PC før du sjekket om den oppfylte de kravene skolen stiller til IT-systemet sitt. Systemet er der for en grunn og det er ikke noe som kommer til å bli forandret på med det første.

Mvh,

En IT-kar.
Sist endret av Neurook; 5. september 2005 kl. 18:00.
Sitat av Neurook
Det er ikke vår skyld at du kjøpte en MAC før du sjekket om hvilke krav vi stiller til IT systemet vårt, og det er ikke mye du kan gjøre for å forandre systemet slik det er nå.
Vis hele sitatet...
Macen har vært brukt hele forrige skoleår, og da var det godkjent av dere. Kom ikke her og si at jeg skal kjøpe ny bærbar hvert år! Stikker innom i morra og hører med dere. Fatter ikke hvorfor dere ikke kan svare på en enkel klage engang. 2 uker har det tatt hittil - ingen svar.

Litt av poenget er at jeg også har skrevet under disse retningslinjene og fikk lov å bruke mac da jeg gjorde det.
Sist endret av Octavarium; 5. september 2005 kl. 17:46.
Haha. Dette ble bare latterlig.

Kan jeg få høre hvorfor dere absolutt må ha full kontroll over elevenes private PC'er?

hvis man er ute etter å gjøre noe galt på nettet gjør man det.
Vet du hva du gjør har du god kontroll på nettet uten at alle maskinene bruker Windows XP.
Enkelt og greit.
Sitat av Neurook
Hvorfor vi ikke tillater MAC er egentlig ganske enkelt: Vi får da ikke lagt deg inn i domenet. Når vi gjør det med de andre pc-ene medfører det at vi får oss Administrator rettigheter på maskinene så vi kan administrere nettverket skikkelig.
Vis hele sitatet...
Ser jeg riktig her? skal dere ha admin rettigheter på de private PCene i nettverket?! Dere har absolutt ingenting å gjøre med admin rettigheter på private PCer.
Dette er krenking av privatliv, og det er for å "administrere nettverket skikkelig"?
Har en kompis som jobber innen IT på en videregående skole her i Trondheim, de har ikke noe slike regler...

At dere ikke får lagt de inn i domenet må jo være pga at dere kjører windows på serverene, og kjører windows nettverk? På tide at kommunen skaffer seg bedre IT-folk, så de kan få skikkelige nettverk i stedet for dette lego-settet.
Er nok bare snakk om uvitenhet blant IT-ansvarlige her...

(No offence Neurook)

Men har seriøst aldri hørt om noe slikt, Begynner som IKT-lærling på en plass jeg var utplassert nå snart.
Der kjører de MAC, Windows og Linux om hverandre. Og sikkerheten der er MYE bedre enn på normale norske skoler. Så ser ikke helt problemet.

Edit: Hvis ikke IT-ansvarlige skal ha tilgang til å snoke rundt på de PRIVATE laptopene til elevene da?

Edit 2: Lag en stor sak ut av dette. Ikke gi deg før du har fått viljen din. Du har min fulle støtte!
Sist endret av Forconin; 5. september 2005 kl. 17:56.
Selv synes jeg det virker som denne skolen prøver å bli veldig amerikansk. Dette kan jeg fint si ettersom jeg har gått et år på skole i USA. Under forhold som ligner veldig på det som gjelder denne skolen. Sier en ting og gjør en annen ting, enten fordi de skal ha kontroll eller fordi de skal verne om elevene.

Noen ganger har ikke utviklingen gått riktig vei, og noen ganger blir ny teknologi misbrukt. Dette er et prakt eksempel på at dette kan bli misbrukt. Skolen burde aldri lagt inn et slik system om det ikke la til rett for alle. Hvilken type skole er det her snakk om? En privat skolen, med diktatur? For meg høres dette ut som en skolen som er drevet av amerikanske myndigheter. Eleven har ingenting å si, og lederne skal ha all makt i himmel og jord.
bare før dette utvikler seg som en ren vendetta av brukere som ikke har peiling på hvordan skolesystemet faktisk fungerer mot den stakkars systemansvarligen.
1.Fylket bestemmer hvilke Os som skal legges inn på hver videregående skole.
2. Som en nettverksadministrator vil man alltid ha full kontroll over hva "dumme" brukere setter inn i ditt nettverk. Det er rett og slett slik at man vil ha kontrol for å minske feilrettingen etterpå.
3. har du skrevet under en kontrakt er det ikke mye du kan gjøre en å lese kontrakten i sømmene.
4. der jeg jobbet tillot vi ikke privat pcer i nettverket. vet heller ikke om så mange andre skoler her oppe som gjorde det da jeg jobbet med det,.....
5. denne diskusjonen hører til mellom bruker og administrator privat. at folk som ikke bor der eller ikke har noe med greia å gjøre prøver å komme med inspill er greit men prøv å hold det til et saklig nivå. ikke en vendetta...


edit: håper ikke dette ligna en wanna be crew post. men så hvor dette gikk å har kranglet med min del av elever som ikke forstår helt hva de krever
Sist endret av Psych|Com; 5. september 2005 kl. 18:00.
Psych|Com: Kan si meg enig der. Men når eneste grunnen er at nettverksansvarlig skal ha admin-tilgang på PRIVATE maskiner så går det for langt...

Alle skolene her i distriktet som jeg vet om lar deg bruke hva som helst av operativsystem og holder fin kontroll på nettverket uten å ha admin-tilgang på private pc'er..
Ja, dette er en privat sak. Men, jeg har spurt om råd her, for å få hjelp til hva jeg kan gjøre med dette. Det er på ingen måte meningen fra min side å henge ut noen.
Sånn. Editerte svaret mitt litt så man får frem det at jeg faktisk ikke kan bestemme noe da jeg bare er en ussel lærling. Jeg er derimot veldig intresert i å snakke om dette fra ett privat standpunkt.
Er ikke lett å være lærling alltid.
Menmen, håper det blir ordning på dette.
No offence intended i noen av postene mine. Bare finner det litt merkelig.
Skal vi se... Du bør ha fått med deg at skolen skiftet på lovverket sitt. Jeg tror det står noe i kontrakten om at de kan gjøre nettopp dette, dog jeg er ikke sikker.

Det jeg har fått inntrykket av er at oppskjerpingen som har blitt gjort på IT-systemet på skolen er pga at systemet som ble brukt året før ikke fungerte tilfredsstillende. Jeg personlig ser ikke noe problem med bruk av alternative operativsystemer... Jeg er selv en Linux zealot. Men som alle andre steder så kan faktisk folk sette sine egne regler. Det er ergerlig men sånn er det da.

Du kan jo fortsatt ta med deg pc-en din på skolen, dog du ikke vil få tilgang til nettet pga sikkerhetsmessige årsaker.

Når det gjelder rapportering til EFN etc etc så virker det noe tåpelig.
Jeg fikk ikke kjøre Linux på skolens nettverk når jeg gikk på bleiker og jeg følte ingen trang til å hente fakkel og høygaffel fra skapet.

Uansett så kan faktisk skoleverket gjøre som de vil, og jeg vil være oppmerksom på at skolen for øyeblikket har en 10-15 pc-er med skolelinux kjørende på biblioteket og har planer om å utvide. Tviler sterkt på at det er Microsoft som står bak for å si det sånn.

Når det gjelder Administrator rettigheter så er ikke dette noe å uroe seg over, dette skjer automatisk på alle maskiner som blir lagt inn i ett domene, uansett hvor du befinner deg og er der for at systemet skal fungere skikkelig. Den gratisversjonen av Norman dere får trenger dette bl.a

Siden dere ser så urolige ut ovenfor "snoking" så må jeg nesten spørre: Har dere noe å skjule? Ifølge kontrakten dere skrev under på skal dere ikke ha noe der som går imot skolens reglemang. PC-en er privat og dere må gjerne ha alle spillene dere vil ha i hele verden på den for min del. Skolereglementet er derimot veldig klar på hva angår spilling i skoletiden
Ikke ser jeg hvorfor noen skulle ville gå igjennom pc-ene deres. Skoleverket har sikkert nok av personlig informasjon om elevene sine fra før av og alle ansatte med tilgang til pc-ene deres har taushetsplikt.

Nei akkurat det der er bare for å kunne gi dere nytte av alle de tjenestene som er på maskinen, samt at dere slipper å stå der å si meg deres personlige passord hver gang dere kommer opp på kontoret med ett problem.

Høres ikke det smart ut?
Sist endret av Neurook; 5. september 2005 kl. 18:36.
Jeg har ikke sett hele diskusjonen, men har noen få innspill...

For det første, er det latterlig at dere skal kreve administratortilgang via domene på private maskiner. Tar jeg ikke helt feil vil heller ikke elevene selv ha mulighet til å slette maskinen fra domenet når de da slutter (for domene overstyrer vel lokal administrator om jeg ikke tar helt feil).

Jeg må samtidig si at man er litt priviligert om man faktisk får bruke laptop på skolen. Det er vel vgs det er snakk om? Det var wlan på den VGS'en jeg gikk på, men fikk vi bruke det? Nei. Det gjorde meg heller ingenting, har nok av internett hjemme.

edit: Neurook, det ang. snoking. Med mindre den avtalen faktisk sier at dere har lov til å se på diskene på de private maskinene, er det vel strengt tatt dere som bør passe dere
Sitat av Forconin
Psych|Com: Kan si meg enig der. Men når eneste grunnen er at nettverksansvarlig skal ha admin-tilgang på PRIVATE maskiner så går det for langt...

Alle skolene her i distriktet som jeg vet om lar deg bruke hva som helst av operativsystem og holder fin kontroll på nettverket uten å ha admin-tilgang på private pc'er..
Vis hele sitatet...
Da tviler jeg sterkt på at de legger PC-ene inn i skolens domenet. På Asker VGS nyter elevene godt av diverse fellesområder og private lagringsplasser for data samt en rekke printere. Det å legge pc-ene inn i domenet gjør dette mye enklere da de rett og slett kan bruke det passordet som de har blitt utdelt til bruk på resten av skolens pc-er og vil da ha en komplett synkronisert arbeidsplass hvorhen de befinner seg.

Sitat av |FSK|
Jeg har ikke sett hele diskusjonen, men har noen få innspill...

For det første, er det latterlig at dere skal kreve administratortilgang via domene på private maskiner. Tar jeg ikke helt feil vil heller ikke elevene selv ha mulighet til å slette maskinen fra domenet når de da slutter (for domene overstyrer vel lokal administrator om jeg ikke tar helt feil).

Jeg må samtidig si at man er litt priviligert om man faktisk får bruke laptop på skolen. Det er vel vgs det er snakk om? Det var wlan på den VGS'en jeg gikk på, men fikk vi bruke det? Nei. Det gjorde meg heller ingenting, har nok av internett hjemme.

edit: Neurook, det ang. snoking. Med mindre den avtalen faktisk sier at dere har lov til å se på diskene på de private maskinene, er det vel strengt tatt dere som bør passe dere
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke intrykket av at skolen "krever" noenting. Det å koble pc-en til nettverket er da helt vilkårlig, for ikke å snakke om ett temmelig stort privilegiet. Det er ytterst få videregående skoler som tilbyr noe slikt.

Avtalen sier dette temmelig spesifikt om jeg husker rett. Ikke det at jeg noengang har opplevd at vi har hatt bruk for å se på diskene til en av elevene. Administrator rettigheten kommer derimot temmelig godt med når eleven løper ut døra for å snakke med noen medelever mens jeg sitter og skal hjelpe han/henne med å legge til noen printere.
Sist endret av Neurook; 5. september 2005 kl. 18:48.
Jeg driter i om enkelte ønsker å legge til maskina si i domenet så du og kollegaene dine kan snoke rundt (teoretisk vel og merke). Det jeg reagerer på er at eleven er tvunget til å bruke _en_ platform (Wintel) og til å melde maskina inn i et domene hvor du og dine kollegaer får full tilgang til maskina. Hvorfor kan ikke trådstarter få lov til å koble til nettverket om han bare ønsker tilgang til internet?
Sitat av commie
Jeg driter i om enkelte ønsker å legge til maskina si i domenet så du og kollegaene dine kan snoke rundt (teoretisk vel og merke). Det jeg reagerer på er at eleven er tvunget til å bruke _en_ platform (Wintel) og til å melde maskina inn i et domene hvor du og dine kollegaer får full tilgang til maskina. Hvorfor kan ikke trådstarter få lov til å koble til nettverket om han bare ønsker tilgang til internet?
Vis hele sitatet...
Ingen tvinger han i å koble seg til skolens nettverk. Det er nok av andre steder å få tak i gratis internett på rundt omkring på skolen (Linux i biblioteket! Yay!)

Sitat av Octavarium
Macen har vært brukt hele forrige skoleår, og da var det godkjent av dere. Kom ikke her og si at jeg skal kjøpe ny bærbar hvert år! Stikker innom i morra og hører med dere. Fatter ikke hvorfor dere ikke kan svare på en enkel klage engang. 2 uker har det tatt hittil - ingen svar.

Litt av poenget er at jeg også har skrevet under disse retningslinjene og fikk lov å bruke mac da jeg gjorde det.
Vis hele sitatet...
Stikk gjerne innom, hyggelig å snakke med andre nerder. Jeg kan ta feil, for jeg vet det er en til på skolen med mac men jeg mener at jeg har gitt beskjed til deg om hvorfor reglementet er slik før. Har du sendt en skriftlig klage så er det langt over hodet mitt, men du bør ha fått samme svar med en gang hadde det vært opp til meg.

Jeg skjønner at du synes det er ergerlig dette. Men slik jeg ser det nå så virker ting bedre på stor skala. I fjor var det temmelig kaotisk, nå funker ting mye bedre.
Sist endret av Neurook; 5. september 2005 kl. 18:57.
Altså. Saken er den at skolen gir et tilbud som kun gjelder for de med "riktig" platform. Vår venn trådstarter har feil platform og blir nektet å benytte seg at tilbudet. Er ikke det trådløse nettverket et tilbud til elevene?

Hva om biblioteket nektet de med "feil" briller å benytte seg av tilbudet? Søk sammenligning, men du fatter poenget.
Sitat av Neurook
Ingen tvinger han i å koble seg til skolens nettverk. Det er nok av andre steder å få tak i gratis internett på rundt omkring på skolen (Linux i biblioteket! Yay!)

Vis hele sitatet...
Du er klar over at han antagelig betaler for Internettilkobling gjennom papirpenger, ikke sant?