Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 6847
I like turtles
Skyfex's Avatar
I den siste tiden har jeg merket at det har vært mye oppstyr rundt Apple, og Mac her på dette forumet. Og jeg har også merket at enkelte av dere har blitt rimelig lei av alt maset. Å presse folk til å bytte til mac er som å presse en religion på andre. De fleste som bytter oppdager mac på egenhånd uansett. Ja, mac er skummelt nær religion. Tidligere har det kanskje vært vanskelig å skjønne, mac har aldri vært fryktelig mye mer attraktivt enn windows, og de har ikke akkurat samarbeidet så bra. Men mac har forandret seg, mange tenker fremdeles på OS 9 og eldre. De husker mac fra gamle dager, da de hadde større markedsandel enn i dag. Mac har forandret seg, Apple har forandret seg.. De har slått seg sammen med open source folket, og gitt mye tilbake. Det er noe alle dere linux mennesker burde være glad for. Det er kanskje noen som synes at Apple har stjålet fra open source prosjekter, ikke det at jeg har kommet over noen av dem. Men husk at Darwin (basen til Mac OS X) er open source, og apple har bidratt mye til blandt annet samba og opendirectory.

Grunnen til at jeg skriver dette er ikke for å prøve å presse på dere mac igjen. Jeg har nylig kjøpt en Powerbook 15", og jeg vil gi dere den nakne usensorerte sannheten om hvordan det er. Etter det skal jeg slutte å mase. Kanskje mac aldri var ment til å ha mange brukere. Det er liksom noe spesielt med å eie en mac. Det er litt kult å ha noe som er litt annerledes enn det alle andre har. Hvis alle hadde hatt mac hadde det ikke vært noe morro å eie en.

Forresten, om du har kommet så langt som hit, har du helt sikkert lest mer enn det enn gjennomsnittlig freakforumer leser av en post i dag. Jeg forventer ikke at denne tråden skal vare lenge. Men det hører til en helt annen diskusjon.

Jeg kjøpte Powerbooken for ca. en uke siden nå. Jeg var på ferie i australia, og på veien hjem stakk vi innom Singapore. Jeg har spart til Powerbook 15" en stund nå, og hadde fortsatt litt igjen. Jeg hadde tenkt til å kjøpe Superdrive versjonen på nettet og bytte superdriven med combi (superdriven har 0,25 Ghz mer og kommer med Airport Extreme (WiFi)). Men i Singapore kostet den nesten 5000kr mindre (de har nesten ingen moms). Så jeg lånte litt penger av pappa og kjøpte den der og da (med superdrive, den var fortsatt billigere). Da jeg kom hjem til hotellet, plugget jeg laptoppen rett i. Jeg startet opp, og den spurte meg om språk og hvor jeg bodde. Jeg valgte engelsk språk, men valgte selvfølgelig at jeg bodde i Norge. Den spurte meg om CD'en, og det eneste jeg trengte å gjøre etter det var å sette opp en bruker. Ikke noe produktaktivering, og ingen drivere eller noe som skulle settes opp. Maskinen startet opp, og jeg ble møtt av den kjente docken og et finder vindu. Ettersom det var engelsk tastatur var jeg glad for at den satt alt+ q, o og a til æ, ø og å. Selv om det var lett å bytte tastaturoppsett til norsk. En stund bare leket jeg meg, fiksa litt på docken og utseendet på OS'et. Men så tenkte jeg at jeg kunne skjekke bildene fra ferien, jeg hadde tatt rimelig mange bilder med digitalkameraet. Jeg var litt urolig for at den kanskje ikke ville støtte det, men da jeg plugget den i så startet iPhoto. Programmet spurte meg om jeg ville bruke iPhoto til kameraet mitt, og om jeg ville importere bildene. Det tok litt tid å importere bildene, kameraet bruker USB 1.1. Da jeg var ferdig lå alle bildene der, og jeg kunne bla igjennom dem med lysets hastighet... nesten. Og dette var iPhoto 2. Dette var rett etter Macworld San Francisco 2004, så den kom ikke med iLife '04. Etter å lekt litt med iPhoto, Enhance (en knapp som automatisk fikser fargene på bildet) er forresten verdt sine pixler i gull, tenkte jeg at jeg skulle prøve WiFi mulighetene til den nye laptopen min. Hotellet hadde trådløs internett til gang i lobbyen, en svindyr internettilgang om jeg får si det, 120kr for 100min. Nede i lobbyen fant powerbooken det trådløse nettverket med en gang, og logget seg inn siden det ikke var noe annet nettverk i nærheten. Ikke noe mas å begynne å surfe, startet safari og skjekket blandt annet etter et IRC program så jeg kunne chatte med dere. Til nå har dette vært den kjedeligste maskinen jeg noen gang har hatt. Den gjør nesten alt for meg, og om det er noe jeg vil gjøre annerledes så klager den ikke. Den har ikke hatt noe problemer med å snakke med noe av det eksterne utstyret mitt (jeg testet senere mamma sitt digitalkamera også). Jeg hadde ikke sett noe som lignet på en kræsj. Jeg var vandt til å måtte prøve å tvinge Windows maskinen til å gjøre det jeg ville, og klikke bort en armada av errors. Og den uendelige søken etter programmer som gjør akkurat det du vil. Okey, det var litt overdrivelse, men det er sant at Mac OS X nesten kjedet livet av meg. Men nå møtte jeg min første (og siste til nå) kræsj. Det var kanskje heller en bug, og sikkert noe jeg gjorde feil. Sherlock, et program som søker på internett uten at du behøver å besøke sidene du skal søke på, ga meg en error da jeg gikk ut. Da jeg gikk inn igjen, så var alle ikonene i Quickbaren borte. Det var selvfølgelig bare å dra dem tilbake, men litt irriterende. Etter det hjalp jeg fetteren min med å rippe inn alle CD'ene hans til den nye iPoden hans. Noe som gikk som en drøm med iTunes. Selv en CD som påsto at den hadde en slags piratbeskyttelse tok den. Jeg oppdaget forresten at det ikke var lurt å rippe mens jeg installerte programmer, det gikk utrolig treigt. Jeg får begynne å ta rådet Windows ga meg, og lukke alle programmer. Men det er ikke noe problem, nesten alle programmer kan du bare dra over i Applications mappen. Ingen systemfiler å bekymre seg over, å avinstellere er bare å slette filen. På flyet hjem så jeg på Matrix Reloaded DVD'én, som var null problem med DVD Player, nok et suverent apple program som følger med OS X. Batteriet gikk ut før jeg ble ferdig, men jeg hadde brukt litt tid på iPhoto før jeg startet filmen. Dessuten satt jeg den bare på sleep da flymaten (uff!) kom.

Opplevelsen siden det har ikke vært noe spesielt annerledes. Litt kjedelig, men Mac OS X er det vakreste, mest effektive, mest konfigurerbare, enkleste, mest integrerte operativsystemet jeg har sett noen gang. Den klaget ikke over å bli koblet i et windows nettverk, bare viste meg alle arbeidsgrupper og brukere, og jeg kunne velge om jeg ville dele mine filer og. Den kom med innebygget FTP, Windows deling, Web og Personal File sharing. Ingen av dem trengs å settes opp, bare å trykke start (du kan konfigurere dem om du trenger det). Jeg har prøvd tre forskjellige muser, og den fungerte med alle. Å bruke enknappsmus på mac blir man forresten fort vandt til om man vil, man trenger det ikke til programmene som følger med. Men alle støtter det.

Jeg kan godt si at mac ikke er noen god spilleplatform, men det er utrolig mange spill som kommer til mac nå, bare skjekk webstoren dems. Jeg installerte Quake 3, og både Urban terror og Rocket arena mod'ene fungerte supert. Det var litt lav framerate inntil jeg fant et lite script som ga Quake 3 litt høyere prioritet. Nå er det bedre framerate enn PC'en min (riktignok 1,4ghz med GF3), og grafikken er super. Men jeg kan ikke love at andre spill er like bra porta. Noen er rett og slett dårlige. Men du kjøper ikke mac for å spille, en Powermac G5 er sikkert super på Quake 3, Warcraft 3 og kanskje UT2003, men neppe bra på andre spill som er porta.

Jeg skrev dette i håp om at dere som fortsatt bruker windows, skal se hvordan det egentlig er å eie en mac. Jeg vil ikke at noen skal gå over til Mac og bli skuffet. Med unntak av spill gjør powerbooken min alt x86'en min gjør, og litt til. Jeg kan forresten nevne at den ikke har vært på mer enn 2-3 timer denne uken. Om dere er i utlandet, stikk innom et AppleCenter og ta en titt, det er alt jeg spør dere om. Om du synes de er dyre, tenk på at de kommer med blandt annet airport ekstreme og Gigabit ethernet. iMac'ene kommer med flatscreen display og powerbooken tar mindre plass og er lettere enn noen Windows laptop. De lager nesten ingen støy, og er vakrere enn noen modda x86 PC kan bli. Og alle kommer med Mac OS X, som kommer med de fleste programmene du har bruk for ut av boksen.

Før jeg sier takk for meg, må jeg nevne at jeg har hørt noen som sier Mac designet er dårlig. Jeg har slått ned på det tidligere, men alle har sin smak. Ja, du kan skinne Mac OS X. Om du har lyst kan du til og med få Luna fra Windows XP.

Jeg gidder ikke legge ved noen bilder, den er akkurat samme laptop som Gusto har, med engelsk tastatur (hater å programmere med norsk). Denne posten ble forresten mye mer appelativ enn jeg ville. Jeg kunne skrevet dobbelt så mye bra om mac, men jeg vil bare fortelle hvordan jeg opplevde det. For å balansere det litt kan jeg nevne at det eneste Mac OS X har stjålet fra windows er den irriterende egenskapen at Finder, en slags explorer til mac, nesten henger seg når du kobler til eksterne servere, spesielt treige FTP'er og iDisk hvis du har dårlig tilkobling. Jeg måtte restarte powerbooken en gang. Du bruker ikke finder som ftp klient over internet, men jeg bare nevner det.

Takk for meg, posten er allerede lenger enn det en gjennomsnittlig amerikaner leser i året.

Audun Wilhelmsen
Sist endret av Skyfex; 23. februar 2004 kl. 18:28.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det du skriver er ganske sant. I tillegg er det verd å nevne at AppleCare har meget variabel kvalitet (AppleDon'tCare, i blant), men maskinene er ganske råe, om du bruker dem til ting du skal.

Det er tull å si at mac eller PC er bedre til design, nå for tiden. personlig jobber jeg mer effektivt på min G4, men det er smak og behag. Spillmessig ligger PC tusen mil foran, men om du på død og liv vil spille, kjøp en Xbox eller noe slikt.

/me kommer nok ikke til å gi opp maccen på en god stund.

Rawk!

h
Jeg har alltid ønsket meg en mac, samtidig har jeg ønsket meg en bærbar, kanskje powerbook er en tanke. Jeg er jo tross alt en egnet mac-bruker ettersom jeg spiller lite og har brukt freebsd som primary workstation en stund.
Interesant og lese.
Jeg har veldig lyst på laptop, og har også lyst til å prøve mac.
Problemet er bare de sinnsyke prisene =/
Det er da ikke sinnsyke priser på lappisene til apple
23 tusen for Powerbook?
Det er vel egentlig ikke billig vil jeg si.
Har du muligens en side med god oversikt?
Jeg har også veldig lyst på en mac. Får vel lese litt om det, for å finne ut om det er verdt og bruke ca. 20.000,- på.
nå går det ann å kjøpe en ibook til 10k, de trenger ikke være kjempedyre! (på computercity i sandvika koster den faktisk 9k)
25000 for en 15" superdrive, er man medlem i ADC får man 20% rabatt (koster $99 å melde seg inn). Da ligger man på 20.000.

Personlig sikler jeg på en 12" ibook som koster meg i underkant av 11000 med den konfigurasjonen jeg vil ha
Jeg kan virkelig ikke se hvordan dette skal fremheve mac på noen som helst måte.
Jeg mener, alt som du ovenfor beskriver, er noe jeg tar som en selvfølge i windows, noe det også er.
Alt du i posten ovenfor beskriver, er akkurat det samme som man kan gjøre på en windows-basert maskin.

Jeg skjønner helt ærlig ikke hva som var poenget med denne tråden. Var det for å fortelle alle som tror at mac ikke kan brukes til slike ting, at den faktisk kan det?
Opprinnelig postet av Golder
23 tusen for Powerbook?
Det er vel egentlig ikke billig vil jeg si.
Har du muligens en side med god oversikt?
Vis hele sitatet...
Husk hva man får med da. wifi, gblan etc. De er aldeles ikke overpriset i forhold til hva man får med av kraft.
Men er ikke det man vanligvis trenger kraft til, spill? kanskje 3D design og sånn er det eneste andre jeg kan komme på for øyeblikket.
finens det noe program på mac som kommuniserer med msn ?? og støtter webcamera(isight)?
Powerbook/iBook er jo ideelle laptoper slik jeg ser det. Unix-basert OS som støtter all den sære hardwaren som følger med uten knoting, og gjennomført kvalitet hele veien igjennom. Det jeg stiller meg litt mer kritisk til er hele greia med at folk ser ut til å dra frem Mac/Apple som sin egen religion, og når de gjør det er de ofte mer militante enn den verste taliban-muslim. Bare fordi Apple lager noe er det nødvendigvis ikke bra, men de bærbare de lager er gjennomført kvalitet
Geokri: Microsoft lager MSN-messenger til Mac. Om cam'et ditt støttes skal jeg ikke spekulere i, men hvis det følger standarden så bør det fungere.
Men er ikke det man vanligvis trenger kraft til, spill? kanskje 3D design og sånn er det eneste andre jeg kan komme på for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Photoshop, selve OS'et, filmavspilling, nesten alle oppgaver krever juice av systemet for å gå knirkefritt. De ferreste powerbrukere spiller noe i det hele tatt, så det er egentlig ikke et spørsmål. Målgruppen til Apple er nok ikke gamere uansett hvor mye de prøver å late som om det finnes haugevis med spill.
Sist endret av ivioyner; 18. januar 2004 kl. 16:45.
Nichotin, hva skal man med gblan? En ting er at det ikke er så utbredt. Det andre er at hvis man faktisk først får utnyttet den, vil den bruke så og si alle resurser som er tilgjengelig.

Vil egentlig si meg enig med mange her, denne tråden/historien gav lite + for mac. Med en helt ny pc i dag og med preinstalled XP så får man noe lunde det samme.

Hvis man kjøper en x86 lappis til 20+k, så får man like mye, om ikke mer, for pengene.

Dere sier at iBook ike er så dyr, greit nok, men den yter ikke like bra, sett i mine øyne, like bra som en x86 i samme prisklasse.
Fint at du har det bra med mac, SkyFex! Selv har jeg ingen problemer med å gjøre akkurat som jeg vil med windows. Siden XP kom, har jeg heller ikke opplevd noen form for kræsj. Men! Den powerbook'en ser veldig fin ut :P Hvordan blir det å ha windows stasjonær og bærbar mac? Fungerer det godt sammen?
Nå skryter vel ikke SkyFex av krafeten til mac, snarere OS'et. Det han vil frem til er at OS X er ufattelig stabilt og krever få unødvendige innstillinger. Nesten slik at du slipper å tenke selv, dette er jo noe helt annet enn Windows.

Dere må skille litt fra OS'et og maskinvaren mac!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
tore-: Det er nettopp det som var poenget mitt. Samme til deg vidder. Jeg vil ikke overfremeheve mac selv om jeg kan det, jeg ville bare gi et litt mer realistisk bilde av mac.

Og nei tore-, det finnes ingen x86 laptop til noen pris som er som Powerbook. Jeg har aldri sett en tynnere laptop, eller en som er laget i alluminium, eller i det hele tatt en x86 laptop med alt utstyret (GBit Lan, 52Mbps IEEE 802.11g WiFi, bluetooth, usb, firewire 400 + 800, S-Video, DVI, Modem, DVD spiller/brenner + CD spiller/brenner, 4.5t batteritid, 64MB Radeon 9600 Mobility og PCMCIA slot) som Powerbook har og fortsatt veier mindre enn det powerbooken gjør. Powerbooken er verdt hver eneste krone! Og om du synes det er dyrt, kjøp en iBook. Eller en 12" Powerbook, de er digge hvis du bruker den mye til skole. At mac er dyrt er en myte, men de kunne godt laget litt mer low-spec maskiner. Kanskje de får litt bedre etterhvert når de har fått G5 i alle sammen, IBM kan sikkert lage bedre og billigere prosessorer enn det Motorola kunne. PowerPC prosessorene blir jo brukt til andre ting og (XBox 2 bla.a sier ryktene).

e-foo: Wow! Du er en av de få som aldri har opplevd XP kræsje. Gratulerer. Vel, jeg bruker ikke XP på stasjonære, men jeg har sett flere kræsjer og 3 bluescreens de få gangene jeg har brukt en XP maskin. Mamma sin maskin med XP kræsjet faktisk nettopp. Ja, de snakker supert sammen. OS X er faktisk bedre til å snakke med et windows nettverk enn det windows er.
Sist endret av Skyfex; 18. januar 2004 kl. 17:07.
Opprinnelig postet av SkyFex

e-foo: Wow! Du er en av de få som aldri har opplevd XP kræsje. Gratulerer. Vel, jeg bruker ikke XP på stasjonære, men jeg har sett flere kræsjer og 3 bluescreens de få gangene jeg har brukt en XP maskin. Mamma sin maskin med XP kræsjet faktisk nettopp. Ja, de snakker supert sammen. OS X er faktisk bedre til å snakke med et windows nettverk enn det windows er.
Vis hele sitatet...
Du sier at man ikke skal ha fordommer mot Mac, ikke ha fordommer mot Windows. Verken min windows xp-maskin, min mors, eller noen av mine venners maskiner kræsjer. Windows XP er stabilt og fint, og bluescreen er hardware-feil, noe som XP ikke har noe med å gjøre. Det kan ha noe med å gjøre at en del folk setter sammen maskiner uten å ha peiling, noe som ikke er tilfellet med Mac siden du ikke har alternativet.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Du sier at man ikke skal ha fordommer mot Mac, ikke ha fordommer mot Windows. Verken min windows xp-maskin, min mors, eller noen av mine venners maskiner kræsjer. Windows XP er stabilt og fint, og bluescreen er hardware-feil, noe som XP ikke har noe med å gjøre. Det kan ha noe med å gjøre at en del folk setter sammen maskiner uten å ha peiling, noe som ikke er tilfellet med Mac siden du ikke har alternativet.
Vis hele sitatet...
da lager mac bare bedre hardware da!

men det tror jeg ikke helt på, jeg har opplevd at iTune har kræsja på min XP maskin (ok, ikke hardware da, men software i dette tilfellet!). Dessuten er det jo mye av det du kan bruke til en pc som kna brukes på en mac, det virker jo ikke som OS X har noe problem med dette!
Opprinnelig postet av devotio
da lager mac bare bedre hardware da!

men det tror jeg ikke helt på, jeg har opplevd at iTune har kræsja på min XP maskin (ok, ikke hardware da, men software i dette tilfellet!). Dessuten er det jo mye av det du kan bruke til en pc som kna brukes på en mac, det virker jo ikke som OS X har noe problem med dette!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ærlig talt hva du vil frem til? Selvsagt fungerer Mac'er når de forlater fabrikken, akkurat som maskiner fra dell. Ferdigmaskiner har garanti og alt det der. En annen side ved at noen ting fungerer er jo at de er elendig kodet eller har problemer med dll-filer og registeret.
Det som Apple gjorde med Mac OS X var ganske genialt: De utraderte hele den gamle plattformen sin og laget et nytt OS basert en avart av freebsd og deres egen kode. Mange gamle programmer sluttet å fungere (og de eldre som fungerte ble kjørt i en form for kompabilitetsmodus under OS X), men det gjorde ikke stort siden de alikevel ikke hadde så stor brukermasse, og Mac-brukere antagelig var mer villige til å oppgradere uansett.
Windows derimot, sliter enda med arven fra win 9x i form av registeret og DLL: de to hovedårsakene til at man får problemer. Windows fungerer helt fint til du begynner å slenge inn masse dårlig kodet tredjeparts software som overskriver DLL'er, fucker registeret osv. Siden windows hadde en enorm brukermasse kunne ikke MS gjøre noe radikalt fra overgangen til xp/2k, alle de gamle programmene måtte kunne kjøres på neste utgave. Populæriteten til windows skapte egentlig problemene i form av at man tillot det gamle systemet og dermed dro med seg en arv som gjorde at systemet kunne bli ødelagt av tredjeparts software. Hadde de gjort slik apple hadde gjort hadde folk blitt rasende, men windows hadde virket perfekt selv for de med vane å legge inn Gator.

Selv om Mac har alle libs i programmet selv hindrer ikke det dårlig kode, som fremdeles kan skape fuckups på OS X. Det er bare det at så få folk skriver kode til OS X, og hvis de gjør det vet de antagelig hva de gjør.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
IvIoyner: Tja, men hva med: 3d kort, harddisker, minne, digitalkameraer, lydkort osv. osv. Ikke noe imot windows, men bare nevner det.

Og unnskyld, men jeg blir litt provosert når folk sier XP er stabilt. Du sier det er stabilt fordi du har brukt Windows 98. Men Windows har fortsatt en lang vei å gå. Jeg har aldri sett selv en software kræsj i freebsd, og freebsd bruker x86 maskiner.

Men det er et valg man tar (burde ta, mange har ikke valget), skal man spille og har lyst på mer programmer enn man kan peke på (ikke det at det er mangel på programmer på mac) så bruker man Windows. Enkelt og greit. Man ofrer mangfold for stabilitet og sikkerhet.
Prøver å trekke en parallell her:
---
Windows = VHS
Mac = Beta
Unix = LaserDisc
Linux/BSD = DVD
Det blir litt galt. For det lages ikke/nesten ike VHSer lengre, men det blir fremdeles laget mange programmer til windows.
Better than thou.
Jeg tror heller han tenker på kvaliteten på formatene, men det blir uansett ganske dumt.
10 poeng til Carlo, for det med kvaliteten,
minus 100 for bisetningen.
"Mac = Beta"
Hva er Beta i denne sammenhengen? Betamax?

Grei tekst SkyFex, men jeg fikk ikke bedre råd av å lese den
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Så HVA mener du da fxxked? For jeg forstår sjelden hva du noensinne mener. Kanskje det bare er meg.

Seriøst, du må begynne å skrive setninger som inneholder flere ord. Ingen av oss er tankelesere.
mac er jo klart en "jobbe pc" d er mer seriøst og profft vil jeg si. rent. du slipper alt d jævelskape du har som fucker XP. Gleder meg som en #"%&¤ til OS X kommer til pc (eller har det kommet) har ikke sett noe.)
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
eriksb: Det kommer ikke til å skje, ihvertfall ikke i de nærmeste årene.

Man ser at Apple satser mer og mer på programvareutvikling, men det er fortsatt HW og design som trekker folk til Apples produkter.

Dessuten er jeg sikker på at innen 5 år kommer ikke noen til å bygge PCer lenger, og spørsmålet om plattform forsvinner. Dette er fordi kompakte maskiner ikke kan bli bygget av mannen i gaten lenger. Alt av komponenter blir mindre og mindre. Plattform blir stadig mindre og mindre viktig - til og med allerede nå.

Apple kommer til å se hvordan markedet for deres arkitektur utvikler seg over de neste to årene før de vurderer å gå ut Marklar (kodenavnet til OS X for x86). Dette er fordi det er lenge til Longhorn kommer ut. Novell satser hardt med bl.a SUSE i mellomtiden. På disse to årene kan mye ha skjedd på OS X-siden - ikke minst stigende popularitet for OS X Server med Xserve. Hvis det går Apples vei, kommer OS X aldri til å dukke opp på x86.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Gusto: Dessuten.. Jeg ville aldri følt at det var riktig med OS X på PC. Fett design på stygg maskin? Nei takk.

Edit: Okey.. mente det ikke slik.. men jeg ville fortsatt ikke følt at det var "riktig" å ha OS X på en Dell f.eks.
Sist endret av Skyfex; 19. januar 2004 kl. 16:59.
joa mat mac er ikke dummt det, men det spørs veldig hva du bruker maskinen din til. Det er ikke alle som har satt seg ned og blitt über1337 i design og kreative ting som foto video 3ddesign og programering, og det er mange av oss som ikke har noen planer om det heller. for oss er nok PC tingen. dessuten er det en del ting med PC som du ikke vil få på noen mac:
personlig jobber jeg egnetlig mer på PCen enn med PCen:

og nei skyfex en skikkelig moda PC ser bedre ut enn en mac.
gir murligheten til å bygge en PC selv store murligheter til å få en maskin i AKKURAT den prisklassen jeg trenger. Dessuten gir det meg murligheten til å kjøpe den hardwaren jeg trenger til den prisen jeg har råd til når jeg trenger det.
DET kan du ikke på en mac.
Dessuten er ikke hverken XP eller 2k så ustabilt hvis du jobber etter deres kompremisser. (noe som tar lang tid å lære for n00bs som morra di, og inkluderer formatering hver 3 måned.)

dessuten er det en del software jeg tviler på at jeg vil kunne finne en tilsvarende til mac:
video codecs til ALLE filmene jeg har på PCen
audiocodecs til tilsvarende en mange formater
en nice mp3 spiller som jeg liker (ikke noe slikt quicktime sheet)
daemon tools
waresen jeg trenger

Men ja som jeg har nevnt har mac sine gode sider, og jeg skal fullkomment akseptere en hver mac bruker.
hysing: formatere maskinen hver 3. mnd? er ikke det litt drøyt! Man skal ikke trenge å formater maskinen hver 3 mnd bare for at den skal fungere ordentlig sier nå jeg!
hysing: daemon tools slipper du i osx. du har innebygd mulighet for å gjøre samme jobb.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
SkyFex: Jeg er ikke enig med deg. Nå vipper du over grensen til fanatiker.

hysing: Å formatere hver tredje måned er IKKE noe man skal godta i et operativsystem. Forøvrig har jeg aldri benyttet meg av hyppig formatering da jeg kjørte Windows. Kanskje det er DU ennå ikke har lært å kjøre på Windows' premisser?

hysing: Dessuten kan man bygge sin egen Macintosh. Det er ikke noe problem. Nesten all HW i en Mac er lik en PC's. Det er kun hovedkortet og CPUen som har en annen arkitektur. IKKE hdder, cd/dvd-spillere, mellomlager osv osv. Mange av dere beskylder Macere for å være fanatikere - men jeg ser like mange fanatikere i PC-miljøet. Get your facts straight!
▼ ... over en uke senere ... ▼
vil bare rose Skyfex for en sinnsykt bra post!!
er det mulig... alt er selvsagt bra til sitt bruk, og her kommer mitt inntrykk av ting:

Til design og denslags er mac'en så innarbeidet at det brukes som et verb: å macce (eller hvordan jeg nå skal skrive det), vil si det samme som å sette seg ned med photoshop/illustrator/et.c. for å gjøre hva du nå holder på med ferdig grafisk. Det er en grunn til dette, tro det eller ei. Det er også en grunn til at svært store andeler av folk som lager musikk (og bruker data i prosessen) ender opp med en mac før eller siden. De er vanvittig stabile siden hardwaren er laget for hverandre, i motsetning til myriadene av forskjellige varianter som finnes for pc'er. Du er dum dersom du kjøper en mac for å spille.

Unix/linux/bsd - her er jeg litt mer på tynn is, men det er stabilt som faan, og (mye pga dette) vanvittig bra til servere. Som workstation er det vel mer på samme nivå som windows, bortsett fra økt stabilitet og mengdene med gratis/inkludert programvare? Hadde alle programmer som finnes til windows også kunnet brukes, eller bare hadde funnes, til linux, så tror jeg ting (les: markedsandeler) hadde endra seg drastisk kjapt. unix/linux lider også under et stempel av å være vanskelig å installere, samt nerdefaktoren - har du linux på maskina hjemme, så blir du bortimot automatisk stemplet som nerd.

Skal man bare spille, så kjøper man ikke hverken pc eller mac, da er det en konsoll som gjelder.

PC/windows kan man vel heller beskrive som litt av alt? Den er ikke TOPP til noen av delene, men den derimot ålreit til det meste, kan fåes latterlig billig (og oppgraderes etterhvert) og det er vel derfor så mange ender opp med denne løsningen.

Jada jada, veit jeg blander sammen os og hardware her nå, men... poenget mitt er rett og slett - alt til sitt bruk.
Sist endret av atomet; 31. januar 2004 kl. 18:56.
Hmm.... har en kommentar på atomets innlegg.

Her er mitt syn:

Mac hvor mennesker skal jobbe sammen med maskinen.

Linux/Unix hvor maskiner skal jobbe sammen med hverandre.

Windows?!? hva er det?

Spill var noe som døde ut med Amiga 500, de UV tingene mange av dere regner som spill er bare kristenfundamentalisme uansett, og hører ikke hjemme i sjangeren spill, men moralsk forfall.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Mac = beta er jo ikke så dumt. Innen TV-produksjon er BetaCam SP og Betacam Digital fortsatt meget utbredte - dvs proffene bruker det, selv om amatørene har gått til andre formater

h
vil nå si at hd = mac jeg *sikle*

mitt første møte med mac, var da jeg var med en kamerat hjem. dette var vel for 4-5 år siden. og jeg må si; jeg var ikke akkurat meget imponert. menysystemet var kronglete, klikke like mye som windows, etc.
men så kom tiden da jeg fikk tilgang til G4 og G5 + pd-170, og da fikk pipen en annen lyd. mac osx panther med final cut og dvd studio pro er alle gutters drøm. og hakasleppet ble ikke akkurat mindre da jeg fant frem konsollen noen tastetrykk og apache var oppe å gå - noe jeg likte svææært godt!

jeg sikler selv etter en powerbook eller ibook, men grunnet skolegang etc har jeg ikke råd - eller mulighet - til å skaffe meg en med det første. men samtidig ser jeg at jeg er såpass "aktiv", at en bærbar mac ikke er det riktige valget for meg foreløpig. og prisforskjellen mellom bærbar pc og mac er stor, samtidig som jeg ser potensialet i en mac. har en god del venner med laptop, og jeg kan ikke akkurat si - uavhengig av hastighet/ytelse - at xp går knirkefritt. som regel går det greit, men innimellom har den noen unødvendige nykk som er plagsomt - og som på langt nær forekommer i mac.

med dette sier eg ikke at "mac er best" - for det beror helt på øyet som ser. selv har jeg klart å knele macosx, men det har ikke vært lett kan man si

(og for alle spillefriker; hvorfor ikke bruke tv-konsoller til det?)
Jeg må bare si;
iPhoto kan brenne i helvete (jeg vurderte faktisk å bruke caps-lock der)
Jeg har bare lovord om Mac. Min første datamaskin var en Performa 630 med en 33mhz CPU, 8 MB RAM, og 350 MB HDD – men det var en fornøyelse! Sammenliknet med 486-maskinene som var ”standard” den gangen, var Mac forut for sin tid. Jeg hadde så å si aldri brukt en datamaskin før, men lærte meg i løpet av noen dager hvordan jeg skulle installere programmer, forandre på hva slags kontrollpanel jeg ville bruke osv. Den som sier det er lett å installere Windows, skulle sett hvordan man installerer MacOS – tre setninger med dokumentasjon er nok, selv for en som aldri har tatt i en datamaskin før.

Det er bare så tragisk at Macintosh aldri fikk fotfeste på samme måte som i386-platformen. Jeg overdriver ikke når jeg sier at dersom Mac hadde vært ”standard”, ville det ha hatt en formidabel innvirking på folks holding til bruk av EDB. Slik det er i dag, finner du omtrent ikke ett menneske som ikke har et eller annet dataproblem, og slik hadde det ikke behøvd å være. Folk er fortvilt, og misstrives med å bruke PC-en sin; alt pga. et håpløst monopol.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Apple's PowerBook's er jo Ferrari mot MS Windows på HP som kan sammenlignes med Toyota - mest kjøpt, for folk flest men dessverre har Windows problemer med ytelse og kvaliteten på komponentene til PC'er er heller dårlig.

Interessant lesestoff var det!

"Backlight" på tastatur i børstet aluminum er mer en mørk/hvit plastikk.

Den som har lest EULA for Windows XP vet at operativsystemet ikke skal brukes i sammenheng der menneskeliv kan gå tapt, også om du tar selvmord etter bluescreen så er ikke ms ansvarlig for lidelsen som er påført. *ironi* Alle avisert og medier bruker Apple så det burde være godt nok, Peter Jackson redigerte LOTR der i Videoprogrammet Final Cut og ikke på Windows XP og Windows Movie Maker om noen lurte!

Edit:
Med alt innebygget (trådløst nettverk og mye mer..) er prisen stort sett den samme som PC. Kraftigere flatskjerm som har hengsle på en annen måte en PC laptopper som sprekker etter kortere bruksperioder og valuta hele veien - jeg kan heller ikke huske å ha sett maskinvare som ikke har CD eller drivere for OSX. Det er stort sett bare å plugge i, og har noen lurt på hva de skal med mobiltelefon og bluetooth? så får dere prøve den med OSX så finner du kompisen og!
Sist endret av OrIx; 18. februar 2004 kl. 06:23.
Opprinnelig postet av OrIx
Alle avisert og medier bruker Apple så det burde være godt nok, Peter Jackson redigerte LOTR der i Videoprogrammet Final Cut og ikke på Windows XP og Windows Movie Maker om noen lurte!
Vis hele sitatet...
Det er klart han ikke brukte Windows Movie Maker, det er et elendig gratisprogram som følger med XP, bare fordi han bruker PC betyr ikke det Windows Movie Maker. I så fall ville det å bruke Mac si at han bruker iMovie, som ikke er SÅ mye bedre.

Men mac er medias venn...
rekylvinyl.no
OrIx og andre;

ikke la dette bli en mac vs pc flametråd.
selvfølgelig greit med div. sammenligninger, men hold de da saklige.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av OrIx
Alle aviser og medier bruker Apple
Vis hele sitatet...
I VG er det bare designavdelingen som bruker Apple - resten bruker Dell og Compaq. I BBC er det stort sett Dell som brukes, og i Granada TV brukes det Compaq hele veien. Aftenposten bruker et virrvarr av systemer, men et mindretall Apple-maskiner (bare designavdelingen, igjen). NRK og TV2 bruker stort sett PC, og de aller fleste musikksystemene for radiostasjoner bygger utelukkende på PC-systemer.

...

h
Denne verden vil bli lurt.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg er selv Apple-menneske, og jeg synes OS X er det beste som har skjedd i dataverdenen siden musa ble oppfunnet og noen heiv en kake i ansiktet på Bill Gates, men det er bare å innse at Apple per dags dato bare har en veldig begrenset market-share i dataverdenen.

Det hjelper ikke på at XP har en mengde nyttige funksjoner, som for eksempel den innebygde (meget raske) bildeviseren hvor det er mulig å slette bilder - denne funksjonen alene gjør at jeg ofte sitter på PCen istedet for maccen, selv om mac skal være bedre til bilderedigering....

h
Opprinnelig postet av hysing
dessuten er det en del software jeg tviler på at jeg vil kunne finne en tilsvarende til mac:
video codecs til ALLE filmene jeg har på PCen
audiocodecs til tilsvarende en mange formater
en nice mp3 spiller som jeg liker (ikke noe slikt quicktime sheet)
daemon tools
waresen jeg trenger
Vis hele sitatet...
Hva har du røyka du 'a? Alt det får du lett tak i til mac. Det finnes et omfattende warez-miljø i mac-verdenen også.

"video codecs til ALLE filmene jeg har på PCen
audiocodecs til tilsvarende en mange formater
"
- VideoLAN er alt du trenger.

"en nice mp3 spiller som jeg liker (ikke noe slikt quicktime sheet)"
- iTunes.. hellooo? Du kan forresten få deg WinAMP til Mac også.

"daemon tools"
- Du trenger ikke daemon tools. OS X har innebygd image-mounting.

Tror du bør undersøke før du snakker.
Sist endret av Digital Hybrid; 18. februar 2004 kl. 11:20.
QuickTime er kanskje en av de mest versatile media redigering verktøyene som finnes, det koster riktignok $30 for å få serienummer, men det er det faktisk verd. Og hvis man skulle trenge non-proprietære codecs så er det som regel bare å laste det ned.

Er det bare til avspilling så stiller MPlayer i en egen klasse av medieavspillere.

MEncoder er også rå, tviler på at du finner en Windows basert PC som kan sjonglere like bra med medieformater.