Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 7709
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Vis du bare skal bruke det til kos og underholdning, vil jeg faktisk ambefale deg en iPad eller en annen type pad selvfølgelig! Mye billigere.
Vis hele sitatet...
Dette er da bare helt idiotisk vil nå jeg si.

Datamaskiner er til syvende og sist det beste å surfe på, laste ned, musikk, underholdning, u name it!
Jeg hadde utvilsomt kjøpt Mac.

Er lykkelig eier av Mac. Once you go Mac you never go back.

Mac har også veldig genialt originalprogram når det gjelder organisering av bilder, siden jeg ser du har bilder som bruksområde. Om du likevel skulle trenge noe mer avansert så har vi Aperture som kun er til Mac.

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Dette er da bare helt idiotisk vil nå jeg si.

Datamaskiner er til syvende og sist det beste å surfe på, laste ned, musikk, underholdning, u name it!
Vis hele sitatet...
Enig. iPad blir alt for mye knoting og er absolutt ingen erstatning for en god bruksdatamaskin.

iPad gjør nytten greit som en sofasurfer eller frokostsurfer. Fint til å lese små artikler og sjekke epost.
Etter min erfaring er det bare fattiglus og folk som vil snu på hver krone som kjøper en windows-basert datamaskin i disse dager.
Windows er designet for å selge til de som ikke har så mye penger, så om du er en gjerrig fattiglus, så kjøp windows laptop.
Om du er ute etter en maskin laget med kjærlighet, omtanke og ikke vil framstå som en taper, så kjøper du Mac.

Nesten ingen av vennene mine som bruker windows i dag, men nå har ikke jeg så mange fattige venner heller da xD
Sist endret av Affo; 24. juni 2011 kl. 17:48.
Mac er endel dyrere, men har mye bedre byggekvalitet
THE NIGHT OF THE LIVING FANBOYS

holy shit.


kjøp en så billig laptop som du finner. med windose. du vil ikke merke noen viktig forskjell, annet enn merkelige blikk fra Apple d-bags.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Affo Vis innlegg
Etter min erfaring er det bare fattiglus og folk som vil snu på hver krone som kjøper en windows-basert datamaskin i disse dager.
Windows er designet for å selge til de som ikke har så mye penger, så om du er en gjerrig fattiglus, så kjøp windows laptop.
Om du er ute etter en maskin laget med kjærlighet, omtanke og ikke vil framstå som en taper, så kjøper du Mac.

Nesten ingen av vennene mine som bruker windows i dag, men nå har ikke jeg så mange fattige venner heller da xD
Vis hele sitatet...
dette beskriver jo et så utrolig skrudd virkelighetssyn, basert på dine uttalelser er jo alle som ikke kjører en lexus, konigseegg eller andre "skjeldne" biler en taper.

velkommen til verden,flytt ut hjemmefra og få deg en jobb utenfor din fars bedrift.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
THE NIGHT OF THE LIVING FANBOYS

holy shit.


kjøp en så billig laptop som du finner. med windose. du vil ikke merke noen viktig forskjell, annet enn merkelige blikk fra Apple d-bags.
Vis hele sitatet...
Vits med å bruke penger på noe som mest sannsynlig kommer til å irritere deg hver bidige dag fra du åpner eska. Legg heller penger i å kjøpe noe ordentlig som er godt å bruke, og som vil vare lenge.
i motsetning til Apple-propganda, så "varer" en vanlig laptop like lenge som en Mac. den store forskjellen er at en vanlig laptop koster halvparten, og de fleste kommer med bedre programvare.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av alexanderb Vis innlegg
i motsetning til Apple-propganda, så "varer" en vanlig laptop like lenge som en Mac. den store forskjellen er at en vanlig laptop koster halvparten, og de fleste kommer med bedre programvare.
Vis hele sitatet...
Det er pissprat. Byggkvaliteten på laptoper er stortsett avhengig av pris, og apple er ikkje dårleg byggkvalitet på.

Det finst mange andre laptoper med tilsvarande kvalitet, men det er ikkje nevneverdig mykje billegare - og langt unna halv pris. Har du prøvd å miste en billiglaptop ned to meter? På betonggulv? Thinkpaden min overlevde det uten problemer. Har du tryna i ledningen så laptopen flakser et par meter bortover gjennom lufta? Uten å måtte gjere noko anna enn å skru den på igjen? Har du stått på laptopen din uten at den har blitt skada? Har du sendt den i innsjekka bagasje på fly og fått den heilt utigjen?

dersom du har ambisjoner om å kaste maskinen din i betonggulv - kjøp for all del Mac, eller en laptop egnet for dette. føler dog at jeg bør påpeke at de fleste derimot bruker laptops for å surfe o.l.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av alexanderb Vis innlegg
dersom du har ambisjoner om å kaste maskinen din i betonggulv - kjøp for all del Mac, eller en laptop egnet for dette. føler dog at jeg bør påpeke at de fleste derimot bruker laptops for å surfe o.l.
Vis hele sitatet...
For all del, men å påstå at apple er dobbelt så dyrt som tilsvarande er purt bullshit. Det blir omtrent som å konstantere at A6 har høgare toppfart enn land rover, og konkludere med at A6 er best til alt.

Forøvrig er det ikkje få ganger eg har sett folk her inne klage over sprukne skjermer, løse taster og alt slikt. Og mange dreg jo laptopen til og fra skule kvar dag. Da er faktisk holdbarhet viktig faktor.
Faktisk ikke... men Apple er ikke i toppen på gode laptopper (men i et 3-årsperspektiv så er de i topp 5)

Dette kommer fra Squaretrades analyse av eget virke (reparerer laptopper) med et datagrunnlag på omtrent 30'000 maskiner.

Titt i rapporten selv på:
http://www.squaretrade.com/pages/lap...iability-1109/
@slashdot jeg har hatt min nåværende laptop i over tre år. til og fra skolen daglig. ofte med fly, buss, tog. har til og med ramla i gulvet en del ganger da folk har snublet i kabler. har en løs tast. til og med Tux-stickeren min ligger fint på. når jeg kjøpte denne til c.a. kr 8.000 så sjekka jeg for morro skyld det nærmeste alternativet Apple hadde å tilby. det ble rundt kr 14.000, så du har rett. å si dobbelt så mye var å ta hardt i.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du tryna i ledningen så laptopen flakser et par meter bortover gjennom lufta? Uten å måtte gjere noko anna enn å skru den på igjen? Har du stått på laptopen din uten at den har blitt skada? Har du sendt den i innsjekka bagasje på fly og fått den heilt utigjen?

Vis hele sitatet...
Mac har magnet-kontakt, så du kan tryne så mye du orker i ledningen uten at maskina går i gulvet forøvrig enig i at thinkpad har ypperlig byggekvalitet, men det bør den jo også ha til 20 lapper
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Faktisk ikke... men Apple er ikke i toppen på gode laptopper (men i et 3-årsperspektiv så er de i topp 5)

Dette kommer fra Squaretrades analyse av eget virke (reparerer laptopper) med et datagrunnlag på omtrent 30'000 maskiner.

Titt i rapporten selv på:
http://www.squaretrade.com/pages/lap...iability-1109/
Vis hele sitatet...
Den rapporten har en alvorlig mangel. Den sorterer ikkje mellom modeller fra dei forskjellige. Apple lager jamt over bra kvalitet, mens andre som Dell, HP og lenovo har ekstremt variabel kvalitet. Alt fra konsumershit til et par tusenlapper, til businesslaptoper med titanrammer og shizzle.

petterpan2: du får thinkpads for _langt_ under 20 lapper. Det starter vel på 7-8 og går opp til ca. 20 om eg ikkje tar veldig feil.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Thinkpad starter på rett under 5k og går til >40k.

I statistikken MrBlaine lenker er det i tillegg snakk om kun 1,8 prosentpoengs forskjell mellom Apple og vinneren. Og som slashdot allerede sier: Den har mangler. Bl.a. ser den ikke ut til å opplyse om antall i forskjellige prissjikter.

alexanderb: Selv om din laptop skulle vare lengre enn det et Appleprodukt ville gjort hjelper anekdoter lite. Om du hadde sendt ut 500 alexanderb-er der halvparten hadde 8k-laptop, og den andre halvparten hadde 14k-MB(P) tipper jeg de sistnevnte ville fått flere dagers bruk ut av PC-en sin pr. krone.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
jeg de sistnevnte ville fått flere dagers bruk ut av PC-en sin pr. krone.
Vis hele sitatet...
Per krone er eg ikkje overtydd om at dei hadde fått meir utav det, med tanke p at en kan kjøpe to billiglaptoper for prisen av en god. Men en får en laptop en utan viare kan hive ned i senga og bruke, uten støynivå på linje med en F16. En får en laptop som stortsett funker, og som veg mindre enn tilsvarande maskiner. Og en slepp å kjøpe ny i hytt og gæver.
Jeg har brukt begge i mange år, og lenge hadde jeg en litt usunn instilling: pc til fritid, Mac til skole/jobb.

Nå bruker jeg pc til alt fordi: jeg skjønner ikke hvordan jeg installerer software, alt åpnes i egne små vinduer (som f.eks final cut der alt på skjermen er et eget vi ndu istedenfor at programmet er en helhet), når jeg bruker photoshop åpner først det seg en ramme rundt desktop som er selve programmet, det liker jeg ikke av samme grunn som finalcut.

På min pc ka jeg bare ved et klikk installere software, og alt er generellt mindre komplisert.
Jeg har hatt min laptop i 3 år, den funker fett enda, den er rask, kan spille de fleste nye spill, jeg kan scrolle med touchpaden like lett som på en mac, og batteriet varer godt over en time.

Jeg vet at Macbook air har en standby tid på en månede, men man er rimelig lat hvis man ikke gidder å labbe bort til nærmeste vegg får å dytte et par ståldingser inn i veggen mener hvertfall jeg.
Om meg: Jeg bruker begge. Oppdratt med PC, og har brukt Mac i 3 år sammenhengende snart siden jeg fikk et godt tilbud på MacBook ved universitetet. Jeg kjører Snow Leopard og har ikke sett bedre OS i hele mitt liv når det gjelder brukervennlighet. Etter det blir saken mer komplisert. Til jobb har jeg en PC, og jeg bruker Mac til gaming ved å bruke Cider. Folk på jobben min blander mye, og vi jobber med nettleserutvikling - så noen av programmerfolka har Pc, Mac, eller kjører full rulle på Linux. Jeg lager for det meste regneark og kalkulasjonene, så jeg har det lett.

Altså, Mac kommer direkte til kort med pc-spill, og dette er fortsatt et alvorlig problem. Med mindre du kan laste ned spill med Cider-klient så kan du ikke få alle pc-spill til å fungere på Mac. Spill lages rett og slett først og fremst til PC da det fortsatt dominerer desktop-markedet. Å ha to OS fungerer heller ikke så bra heller om du vil ha dual boot. Og dersom du kan og vil mekke mye så er den ikke særlig brukervennlig. Apple handler om å lage brukervennlige produkter med ferdige innstillinger, og det er få virus ute etter din Mac. Design made simple, rett og slett. Du kan tukle med den og ha Ubuntu installert, men dette er veldig sært og for spesielt interesserte. (Jeg liker Ubuntu, men bruker det ikke. Ser ikke poenget egentlig.)

Det som er bra med Mac er derimot - meget god service, god funksjonalitet, en utsøkt mediaopplevelse for bilde og film-redigering, og sånt. Jeg kjenner mange fotografer som bruker Mac.

Når det gjelder PC så er den, alt i alt, den enkleste å få hjelp med av venner - og service avhenger av leverandør og merke + forsikringen din. Det er lett den overlegne spillmaskinen, og du kan mekke heftige ting med den. Det er lett å bygge ny PC, og den vinner på en annen særklasse: Pris.

Riktignok blir OS Lion verdens billigste OS (tror jeg), men alt i alt så er din Mac+programvare+forsikring(Applecare) dyrere enn en PC. Men la oss si at du reiser mye med jobben, da er Mac sin Applecare, en verdensomspennende forsikring, den klart overlegne. Så du vinner kun prismessig på Mac om du har mye spenn eller reiser mye, og da har som oftest jobben din en god forsikring til deg. Hva angår batteri og utseende må du bestemme selv.
Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Riktignok blir OS Lion verdens billigste OS (tror jeg),
Vis hele sitatet...
Hva regner du da som prisen på Linux/FreeBSD/etc?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg har brukt begge i mange år, og lenge hadde jeg en litt usunn instilling: pc til fritid, Mac til skole/jobb.

Nå bruker jeg pc til alt fordi: jeg skjønner ikke hvordan jeg installerer software, alt åpnes i egne små vinduer (som f.eks final cut der alt på skjermen er et eget vi ndu istedenfor at programmet er en helhet), når jeg bruker photoshop åpner først det seg en ramme rundt desktop som er selve programmet, det liker jeg ikke av samme grunn som finalcut.

På min pc ka jeg bare ved et klikk installere software, og alt er generellt mindre komplisert.
Jeg har hatt min laptop i 3 år, den funker fett enda, den er rask, kan spille de fleste nye spill, jeg kan scrolle med touchpaden like lett som på en mac, og batteriet varer godt over en time.

Jeg vet at Macbook air har en standby tid på en månede, men man er rimelig lat hvis man ikke gidder å labbe bort til nærmeste vegg får å dytte et par ståldingser inn i veggen mener hvertfall jeg.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det egentlig MULIG å ikke forstå hvordan du installerer et program på mac? Det er jo faktisk ENDA enklere enn i windows, de aller fleste er det bare å trekke over til den mappa du vil ha dem i, mens større programmer gjerne har praktisk talt IDENTISK installasjonsløsning med windows - dobbeltklikk på en installasjonsfil og resten skjer mer eller mindre automatisk...
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Hva regner du da som prisen på Linux/FreeBSD/etc?
Vis hele sitatet...
Haha, godt poeng! Joda, jeg har brukt Ubuntu flere ganger og liker det også. Skal gi KP og redigere innlegget.

EDIT: Får ikke endret innlegget. 24timers lås? Er ny på forumet deres. Funka på denne.
Sist endret av Toby Christ; 28. juni 2011 kl. 18:31.
Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Haha, godt poeng! Joda, jeg har brukt Ubuntu flere ganger og liker det også. Skal gi KP og redigere innlegget.

EDIT: Får ikke endret innlegget. 24timers lås? Er ny på forumet deres. Funka på denne.
Vis hele sitatet...
Tror det er 5min limit.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tydeligvis, jeg tok denne for god fisk.

http://www.apple.com/no/macbook/design.html - polykarbonat er vel finSPROG for plast.
Vis hele sitatet...
Selv om Apple selger denne enda så kan du forsatt se at det sitter en C2D cpu i den og hvis du ser her: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook vil du også se at Apple ikke har brukt noe mer tid på denne. Er vel bare et spørsmål om tid før denne er helt borte fra Apple sine hjemmesider. Hvor mange kjøper en plast macbook til 8.5k når du får air evt pro til noen lapper mer