Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 791
Kjøpte noe sopp av en kar, som sa det va brasiliansk cubensis. lurer på om det er noe annerledes enn mexicansk? Han sa og at det var like mye virkestoff i hver sopp, selvom det er stor forskjell på størrelsen, noe jeg synes høres litt rart ut. Har lest at det er bedre å veie sopp enn å telle, nettop fordi større sopp har mer virkestoff enn små. Jeg har spist norsk flein flere ganger, og da veier jeg alltid. Noen forskjell på cubensis og norsk flein i forhold til virkestoff mengde?
Det er nok noen små forskjeller mellom mexicansk og brasiliansk, men de er nok såpass små at du skal ha testet endel psykadelia for å merke den.. Et eksempel er at den mexicanske jeg har prøvd var veldig fargerik, altså lyset i rommet varierte mellom alle regnbuens farger, mens den fra ecuador gjorde lyset i rommet veldig gult og holdt seg stort sett til det...

Uansett om han sier det er samme styrke ville jeg kjørt alle soppene i en kaffekvern to tre sekunder evt klippet de med saks, så er du sikker på at styrken er jevn om dere er flere eller du skal fordele det på flere turer, er alltid kjedelig å bli overrasket, både med for mye og ikke minst for lite....

Og ja det er forskjell på flein og cubensis... Du kan se forskjellen her: http://www.google.no/imgres?sa=X&hl=...art=40&ndsp=41
Det er like mye virkestoff pr. gram, ikke sopp.

Norsk flein er ikke cubensis, men semilanceata, og er sterkere pr. gram.
Sist endret av strikkball; 14. januar 2014 kl. 20:10.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Det er like mye virkestoff pr. gram, ikke sopp.

Norsk flein er ikke cubensis, men semilanceata, og er sterkere pr. gram.
Vis hele sitatet...
Nei, om du tar 5 gram med små sopp og 5 gram med store sopp, så er det ikke sikkert at styrken på trippen blir den samme...