Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 16553
Heisann.

Først og fremst, beklager om denne tråden ligger i feil forum.

Det har seg slik at jeg plutselig nå nettopp fikk en telefon fra ei dame som sa hun jobbet i politiet. Hun spurte først om jeg hadde noe jeg ville innrømme, hvorpå jeg svarte nei. Deretter sier hun at jeg er mistenkt for brudd på innføring av legemidler. Jeg får litt noia, men svarer iskaldt at jeg ikke aner hva det er snakk om, før hun plutselig sier at de står inne i leiligheta mi for bevissikring, og spør igjen om jeg har noe jeg vil innrømme. Jeg spør hva i allverden de gjør inne i min leilighet uten noe form for forvarsel, hun svarer at dette har de rett på ved mistanke.

Hun begynner deretter å ta en litt truende tone, at dette er alvorlig og prøver å tvinge meg til å innrømme noe, og at dette er lurt for å få eventuell strafferabatt. Jeg innrømmer ingenting, og sier at jeg heller kan ta kontakt når jeg kommer hjem fra ferie imorgen.

Dersom de faktisk har vært hjemme hos meg har de nok funnet noe phenibut, piracetam, muligens noe benzo (valium). De to førstnevnte er bestilt på nettsider, mens sistnevnte er bestilt illegalt på det svarte markedet.

Nummeret damen ringte fra kunne ikke søkes opp via 1881.

Jeg har ingenting på rullebladet fra før, aldri vært i kontakt med politiet tidligere.

Har endel spørsmål, og setter utrolig stor pris på svar.

Har de virkelig rett til å bare gå inn i hjemmet mitt uten noe form for forvarsel? Og hvis ikke, kan de finne på å lyge om det for å få meg til å innrømme noe?

Hva gjør jeg videre?

Igjen, har aldri vært i denne situasjonen før, og setter SVÆRT stor pris på alle svar.
Rediger innlegget ditt og fjern alt det du har sagt inntil nå.
Det vitale er:
"Det har seg slik at jeg plutselig nå nettopp fikk en telefon fra ei dame som sa hun jobbet i politiet. Hun spurte først om jeg hadde noe jeg ville innrømme, hvorpå jeg svarte nei. Deretter sier hun at jeg er mistenkt for brudd på innføring av legemidler. Jeg svarer iskaldt at jeg ikke aner hva det er snakk om, før hun plutselig sier at de står inne i leiligheta mi for bevissikring, og spør igjen om jeg har noe jeg vil innrømme. Jeg spør hva i allverden de gjør inne i min leilighet uten noe form for forvarsel, hun svarer at dette har de rett på ved mistanke.
Hun begynner deretter å ta en litt truende tone, at dette er alvorlig og prøver å tvinge meg til å innrømme noe, og at dette er lurt for å få eventuell strafferabatt. Jeg sier at jeg heller kan ta kontakt når jeg kommer hjem fra ferie imorgen.
Nummeret damen ringte fra kunne ikke søkes opp via 1881.
Jeg har ingenting på rullebladet fra før, aldri vært i kontakt med politiet tidligere.
Har endel spørsmål, og setter utrolig stor pris på svar.
Har de virkelig rett til å bare gå inn i hjemmet mitt uten noe form for forvarsel? Og hvis ikke, kan de finne på å lyge om det for å få meg til å innrømme noe?
Hva gjør jeg videre?
Igjen, har aldri vært i denne situasjonen før, og setter SVÆRT stor pris på alle svar. "

Før du redigerer ber jeg deg sammenlikne mitt sitat av din post for å se hva det er jeg har utelatt.

Du skulle ha spurt hvem i politiet det var du snakket med. Er en vanskelig situasjon å håndtere så jeg poster videre om jeg har mer å komme med.
Sist endret av zykonaut; 13. august 2019 kl. 22:54.
Ja, de kan ta seg inn i leiligheten uten forvarsel.
De kan godt si de har vært der bare for å få deg til å si noe som inkriminerer.
Lurofon er det første som faller meg inn.
Takker for svar sålangt. Hørtes egentlig ikke ut som noe lurofon, men man vet jo aldri nå til dags..

Har aldri bestilt noe store mengder fra deep web, og heller aldri fått noen pakker stoppet. Så skjønner virkelig ikke hvordan dette kan ha skjedd.
Det har blitt stoppet. Politiet kontaktet. De har grunn til ransakelse.

Det som har skjedd.
Skjønner, men allikevel merkelig. Alltid fått mine pakker etter svært kort tid.

Aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre videre her.
Sitat av knipsern90 Vis innlegg
Skjønner, men allikevel merkelig. Alltid fått mine pakker etter svært kort tid.

Aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre videre her.
Vis hele sitatet...
Om de virkelig har vært i leiligheten din og funnet tingene dine, så er det ikke så mye du får gjort heller. Bit i det sure eple og si det som det er.

Om de ikke har vært der, flott!

Siden du ikke er hjemme, så kan du ikke vite det. Hvis du er virkelig redd for at de kommer innom, så kan du alltids stashe greiene dine når du kommer hjem og ta en liten pause.
Sist endret av Sopphuet; 13. august 2019 kl. 23:38.
Takker for svar.

(Foreløpig) siste spørsmål fra meg: Når jeg kommer hjem imorgen, hvordan kan jeg se om de har vært der? Vil hele leiligheta være endevendt? Har de tatt noe derfra?
Sitat av knipsern90 Vis innlegg
Når jeg kommer hjem imorgen, hvordan kan jeg se om de har vært der? Vil hele leiligheta være endevendt? Har de tatt noe derfra?
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvor ryddige politiet er under en razzia, men den er neppe endevendt slik den blir under et innbrudd, nei.

Hvis dopet ditt er borte, så kan det jo være en god indikasjon på at de har vært der.
Hvis du ikke merker en eneste forskjell, og alt dopet er der fremdeles, så har de vel antakelig ikke vært der.
Du merker om de har vært der, enten vil de spør husverten din om å få en ekstranøkkel til å låse opp leiligheten din, eller bare bryte opp døra di, deretter vil de rasere tingene dine. Snakker av egen erfaring.
Bestilt fra utlandet eller innlandet?
Kun innlandet, og som sagt alltid fått pakken levert 2-5 dager etter bestilling. Bestillinger i svært små kvantum også.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Uansett hva de sier så sier du "jeg vil bruke min rett til å ikke forklare meg". Det har reddet utallige kompiser inkludert meg selv som har blitt tatt med buksa nede, og saken har enda blitt henlagt.

I verste tilfelle så mister du strafferabatten som sjeldent er på mer enn en tusenlapp for små mengder knarkotika. I beste tilfelle så slipper du helt unna.

Blir det rettsak så kan du enda godta forelegget også. Jeg godtok forelegget 2 dager før rettsaken for et forenklet forelegg en gang. Da fikk jeg beholde strafferabatten.
Takker.

Vil bare først og fremst komme meg hjem og se om de faktisk har vært der. Har de ikke det stiller jeg til avhør og kjører full nekt, litt avhengig av hva de har å komme med.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Å godta et avhør og nekte på alt kan virke som det er bedre for deg enn å nekte avhør.. har noen jeg kjenner som absolutt ikke er meg fått erfare. Kan være forskjellen på forelegg og henleggelse. Anekdotisk bevis, citation needed
Sist endret av Bothrops; 14. august 2019 kl. 02:57.
Sitat av knipsern90 Vis innlegg
Takker for svar.

(Foreløpig) siste spørsmål fra meg: Når jeg kommer hjem imorgen, hvordan kan jeg se om de har vært der? Vil hele leiligheta være endevendt? Har de tatt noe derfra?
Vis hele sitatet...
Hæ?? Hva mener du? Om dem har vært der har dem vel slått inn døra di med rambukk. Hvordan skulle dem eller kommet seg inn?

Trodde dem egentlig ikke hadde lov å slå inn døra til folk sånn uten forvarsel for sånne små ting men. Vet ikke hvor jeg har det fra så ikke ta det for god fisk
Sist endret av Alge; 14. august 2019 kl. 04:49.
I min tid da jeg bestilte litt smått fra SR, den tid det kostet ca 1 USD for 1 BTC. Stoppet en forsendelse med 1g MDMA(Tror jeg).

Hørte bare fra min mor at de kom på døren og hadde ransakelsesordre visstnok, men jeg bodde ikke der så det ble med at de bare preiket litt med mor og fortalte litt mer enn nødvendig. Var bare fortsatt reg. der. samt posten. Ellers hørte jeg ingenting ang den saken.
Sist endret av Naturgrønn; 14. august 2019 kl. 05:14.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Det har blitt stoppet. Politiet kontaktet. De har grunn til ransakelse.

Det som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Dette.

Ja så klart dem har lov til razzia uten forvarsel, hadde ikke vært noe poeng med razzia om de sa fra først og folk fikk tid til å hive ut dopet/våpna/input ulovlighet.


Sitat av knipsern90 Vis innlegg
Skjønner, men allikevel merkelig. Alltid fått mine pakker etter svært kort tid.

Aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre videre her.
Vis hele sitatet...
En gang går det gæli. Bare en gamble om det er første bestilling, fjerde bestilling eller tjuende bestilling.

Er det små mengder ringer dem deg igjen seinere å ber deg komme inn til avhør. Da kan du slippe unna med forelegg eller betinga dom kanskje. Er det store mengder sitter du i saksa. Forvent at dem kommer uanmeldt å arresterer deg ila en ukes tid, din oppgave i mellomtida er å finne ut hvem du vil bruke som advokat. Hvis du kan skylde på tilfeldigheter så gjør det men høres ut som at du har blitt tatt på ca fersk gjerning i og med at dem har funni pakke adressert til deg, og funni mer hjemme hos deg er det ikke akuratt troverdig å si at den sendinga ikke er din. Det er mulig dem har holdt øye med deg allerede fra tidligere sendinger.

Sitat av knipsern90 Vis innlegg
Takker for svar.

(Foreløpig) siste spørsmål fra meg: Når jeg kommer hjem imorgen, hvordan kan jeg se om de har vært der? Vil hele leiligheta være endevendt? Har de tatt noe derfra?
Vis hele sitatet...
Etter en razzia ligger ting som regel strødd utover, dette ekke folka som rydder etter seg. De har tatt dopet såklart og sannsynligvis pcen din om det er en alvorlig/stor sak.

Vil si det viktigste for deg nå er å beholde roen, prøv å ikke få noia i ditt eget hjem eller gå rundt å uroe deg, det hjelper ikke på noe uansett., Ikke ta noen rusmidler før du veit hva som skjer igjen og ikke bruk telefonen til kriminell kommunikasjon, og ikke få panikk. Du sier at det er små mengder så dette går nok helt greit!
Sist endret av celtseus; 14. august 2019 kl. 06:58.
Kjenner folk til ting du holder på med? Fikk en telefon for rundt 1 år siden da jeg nettopp hadde røyka hasj utenfor huset, var noe med at det var kommet klager angående hasjlukt, var nok noe tull men jævlig unødvendig å tilfeldig! Veit ikke om det er det samme men..
Lukter prank csll, om de ikke identifiserer seg, men politiet er kjent for å ta snarveier de ikke har lov til. Har selv fått politiet på dør fordi det var en fest hos meg hvor det kom masse randoms, og de hadde med seg speed og mdma. En av diss ble tatt på vei hjem og på tlf deres stod det "fest på følgende adresse xxxxx" og så står de der uten ransakelsesordre og krever innpass."nei den glemte vi visst igjen på kontoret" og dum som jeg var slapp jeg dem inn uten ransakelsesordre
Sist endret av Mokkasinen; 14. august 2019 kl. 10:28.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hæ?? Hva mener du? Om dem har vært der har dem vel slått inn døra di med rambukk. Hvordan skulle dem eller kommet seg inn?

Trodde dem egentlig ikke hadde lov å slå inn døra til folk sånn uten forvarsel for sånne små ting men. Vet ikke hvor jeg har det fra så ikke ta det for god fisk
Vis hele sitatet...

Nei, de bruker bare rambukk i nødstilfelle, hvis han ikke har vært hjemme så har de mest sannsynelig fått enten en låssmed eller brannvesenet på plass for å dirke opp låsen.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Etter en razzia ligger ting som regel strødd utover, dette ekke folka som rydder etter seg.

De har tatt dopet såklart og sannsynligvis pcen din om det er en alvorlig/stor sak.
Vis hele sitatet...
1- Kan man bestille rydde/vaskebyrå og sende regninga til politiet?

2 - Hvis man trenger pc til daglige og viktige gjøremål, kan man kjøpe ny pc i mellomtiden, bruke den til man får igjen den gamle, og sende regninga til politiet? Og dermed sende den man kjøpte til politiet.


Sitat av 420master Vis innlegg
Nei, de bruker bare rambukk i nødstilfelle, hvis han ikke har vært hjemme så har de mest sannsynelig fått enten en låssmed eller brannvesenet på plass for å dirke opp låsen.
Vis hele sitatet...
3 - Hvis døra eller låsen er ødelagt, kan man bestille håndverker som da ordner helt nytt, og sende hele regninga til politiet?
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
1- Kan man bestille rydde/vaskebyrå og sende regninga til politiet?

2 - Hvis man trenger pc til daglige og viktige gjøremål, kan man kjøpe ny pc i mellomtiden, bruke den til man får igjen den gamle, og sende regninga til politiet? Og dermed sende den man kjøpte til politiet.




3 - Hvis døra eller låsen er ødelagt, kan man bestille håndverker som da ordner helt nytt, og sende hele regninga til politiet?
Vis hele sitatet...
1. Nei.
2. Nei.
3. Nei.

Om de har tatt seg inn uten tillatelsen i orden er nok saken en annen, men det har trolig ikke skjedd her.
Sitat av 420master Vis innlegg
Nei, de bruker bare rambukk i nødstilfelle, hvis han ikke har vært hjemme så har de mest sannsynelig fått enten en låssmed eller brannvesenet på plass for å dirke opp låsen.
Vis hele sitatet...
åja... bare her på byne dem bruker rambukken for moroskyld sikkert da *sukk*
Vet at det har blitt brukt rambukk utenom nødstilfeller ja, men som regel skaffer de nøkkel fra husvert eller lignende.
Liten oppdatering:

Kom hjem her nå ista og innså at det har vært folk her. De har tatt alt av "ulovlige" greier, og jeg er vel sånn sett busted. Skal sies at det er ganske små kvantum, dvs 10 valium, noe phenibut og piracetam, så regner med det blir å gå fint.

Neste steg nå er avhør, og jeg har vel ikke noe annet valg enn å bare legge korta på bordet her og ta den straffen som kommer? Kan de finne på å kreve blodprøve før/etter avhøret? Hun dama var veldig på at vi måtte ta avhøret snarest mulig. Har jeg noen krav der?

PS: Svært takknemlig om noen som har vært i denne situasjonen kanskje kunne sendt meg en DM ellernoe.
Sist endret av knipsern90; 14. august 2019 kl. 19:13.
Sitat av knipsern90 Vis innlegg
Liten oppdatering:

Kom hjem her nå ista og innså at det har vært folk her. De har tatt alt av "ulovlige" greier, og jeg er vel sånn sett busted. Skal sies at det er ganske små kvantum, dvs 10 valium, noe phenibut og piracetam, så regner med det blir å gå fint.

Neste steg nå er avhør, og jeg har vel ikke noe annet valg enn å bare legge korta på bordet her og ta den straffen som kommer? Kan de finne på å kreve blodprøve før/etter avhøret? Hun dama var veldig på at vi måtte ta avhøret snarest mulig. Har jeg noen krav der?

PS: Svært takknemlig om noen som har vært i denne situasjonen kanskje kunne sendt meg en DM ellernoe.
Vis hele sitatet...
Drøy avhøre så lenge du kan sånn at dem ikke kan ta deg for bruk. Du blir nok tatt for oppbevaring, men ikke innrøm noe! Si at du velger å ikke forklare deg, nekt for at det er ditt etc.. urinprøve vil bli tatt.
R.i.p 23.04.2021
De som var på besøk oss han vil med engang se sammenheng med denne tråden vis dem leser på nff. Ikke for og virke Kjiip men det dummeste du har gjort hittil er og poste denne tråden her.
Du innrømmer kjøp fra darknet og oppbevaring av narkotika samt bruk i denne tråden.
Sist endret av Tarm; 14. august 2019 kl. 20:24.
de er nok ikke så nøye med forum, og de må faktisk gå gjennom veeeldig mye for å bevise at TS r den samme som de busta, og i en liten sak som detta så skjer d bare ikke.

TS, jeg ville drøyd og sjekka meg selv så ulovlige/reseptpliktige ting du ikke har resept på er ute av systemet før kontakt med snuten, så bare nekt nekt nekt.
de vil nok maks prøve pushe på deg bot å si altmulig for å få deg til å godta den, om du nekter alt så blir saken mest sannsynlig henlagt om det ikke er mer enn det du sier.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
de er nok ikke så nøye med forum, og de må faktisk gå gjennom veeeldig mye for å bevise at TS r den samme som de busta, og i en liten sak som detta så skjer d bare ikke.

TS, jeg ville drøyd og sjekka meg selv så ulovlige/reseptpliktige ting du ikke har resept på er ute av systemet før kontakt med snuten, så bare nekt nekt nekt.
de vil nok maks prøve pushe på deg bot å si altmulig for å få deg til å godta den, om du nekter alt så blir saken mest sannsynlig henlagt om det ikke er mer enn det du sier.
Vis hele sitatet...
Er ikke det bare å sjekke IP addrese for dem da?
Selv om det virker sykt at de skulle leti på freakforumet her etter bevis, hehe.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
1. Nei.
2. Nei.
3. Nei.

Om de har tatt seg inn uten tillatelsen i orden er nok saken en annen, men det har trolig ikke skjedd her.
Vis hele sitatet...
Du er 100% sikker? Det har aldri skjedd i domhistorien tidligere og hvis jeg ansatt verdens beste advokat til 1 million kroner, så ville jeg ikke få det gjennomført?
Du: har ikke kjennskap til hva som er saken her. Leiligheten har vært utlånt mens jeg har vært på ferie.
Politiet: til hvem?
Du: Det er de din jobb å finne ut.

Er jo bare småfjas..
Sitat av Itachi Vis innlegg
Er ikke det bare å sjekke IP addrese for dem da?
Selv om det virker sykt at de skulle leti på freakforumet her etter bevis, hehe.
Vis hele sitatet...
nei, IP må bekreftes via logger fra freak.
altså de må få rett til å få den infoen fra freak, så har de en IP..
i en rettsak ser d ikke pent ut, men fortsatt ikke 100% bevis før de har beslaglagt pc og finni ut at det er sikkert han brukte sin pc for å poste og ingen andre.

sånn jeg forstår d hvertfall, men har ingen utdanning el no innafor detta, så ta d med en klype salt.
Ja skjønner. Nei ingen peiling selv.
Trodde bare det var enkelt for politi å finne ut hva de vil, hehe.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Du må ikke legge kortene på bordet nei. Du må si at du vil bruke din rett til å ikke forklare deg, og det er alt du trenger å si. De må bevise at det er ditt, og ikke nødvendigvis noen andre som har vært der.

Jeg regner med 50% sjanse på at saken blir henlagt hvis du bruker retten til å ikke forklare deg for såpass små mengder. Blir den ikke det så godtar du bare forelegget da.
Sist endret av Dongerino; 14. august 2019 kl. 23:17.
Sitat av shalif Vis innlegg
Du: har ikke kjennskap til hva som er saken her. Leiligheten har vært utlånt mens jeg har vært på ferie.
Politiet: til hvem?
Du: Det er de din jobb å finne ut.

Er jo bare småfjas..
Vis hele sitatet...
Ja, så blir du hentet av politiet på flyplassen hjem fra ferie og rett til avhør, så kommer de til å hale ut tiden og spørre om alt mulig, lese kroppsspråket ditt, selv om du har advokat. Så blir du siktet for å hindre politiets arbeid. Og du får vel ikke advokat for "småfjas", så må du betale det selv.

Er nok ikke så lett.
Ikke innrøm noe som helst. Du aner ikke hvordan disse stoffene havnet der, og det er mulig en kamerat av deg har lånt leiligheten mens du var borte. Du benytter deg av din rett til å ikke inkriminere andre, og nekter derfor å si hans navn. Det er helt lov.

Politiets hovedtriks er å bli sure og gretne, og blåse seg opp som en fuckings by-due for å virke skremmende. Det er bare for å skremme deg til å spille på deres lag. Du har nesten aldri noe å tjene på det, spesielt ikke i slike små narkosaker.

Nekt kjennskap til stoffene, ikke si mer enn du må, men vær helt normal og hyggelig.
Høres svært amatørmessig ut å ringe noen under en razzia for å presse frem en tilståelse. Først ville jeg ikke engang tro på at det faktisk var snut som ringte deg, men hvis alt tyder på det der hjemme, så er det vel dem.
Men jeg tipper det er snakk om bygdesnut, for det her høres rimelig amatør ut...

igjen, nekt alt bekjentskap, ikke vær frekk og ha ballene til å ikke forklare deg mer enn du må (personalia er egentlig det eneste du MÅ oppgi). Men det kan lønne seg å late som du spiller på lag med dem for at dem ikke skal bli så personlig triggered, som mange av disse bygdesnutene har en tendens til å bli. De tror de er cowboyer vetdu.

Stor sjangse for henleggelse om du ikke innrømmer noe, og sier leiligheten har vært lånt ut til x antall kompiser, og du aner ikke og vil ikke si hvem det kan være. Som sagt er det helt lovlig å ikke inkriminere andre (så lenge du er innkalt som mistenkt eller siktet, vitner er faktisk lovpålagt å svare sant!)
Det er aldri en fordel for deg å innrømme noe som helst.
Ka e poenget med det?
Sitat av Legendbaris Vis innlegg
Det er aldri en fordel for deg å innrømme noe som helst.
Ka e poenget med det?
Vis hele sitatet...
Strafferabatt er vel en fordel, i større saker kan det utgjøre en stor forskjell. I ts tilfelle er det vel en vurdering hvor fort man vil få saken avgjort.
Nekt. Alltid nekt. Tilstår du, har du allerede tapt.

Du har jo ofte besøk, og det er jo en mulighet noen har gjenglemt noe greier du ikke vet noe om. Du vet noen av kompisene dine sliter litt med piller og diverse, men ønsker ikke å inkriminere noen da du ikke vet med 100% sikkerhet hvem av de det kan være, og nøyaktig hva h*n tar.

Ikke nekt å forklare deg i avhør. Forhold deg kald, men rolig og respektfull. Gi lite detaljer, men stå for det du sier. Husk da at du har hatt mye besøk som går inn og ut som de selv ønsker. I tillegg så kan jo hvem som helst bestille noe i ditt navn pass deg for lure spørsmål, politiløgner osv.

Her ville jeg ha satset på å dra ut så mye tid som overhode mulig, forså å satse på henleggelse.

Selv om du så skulle ende opp med å tilstå i en eventuell tingrett senere, så vil straffen neppe bli noe særlig mer en forelegget du nå kommer til å få.

Forsåvidt nekt i tingretten også, da vil saken sendes videre til lagmannsretten. En kompis av meg endte opp i lagmannsretten over 10g hasj, og der fikk han faktisk mindre straff en hva tingretten hadde foreslått. Jeg var med han til tingretten, og der fortalte dommeren hvilken straff hun kom til å gi, forså å spørre om han tilsto osv.

Saken kan bli henlagt for hvert steg som må tas fille saker blir som oftest henlagt med mindre det er en kjip etterforsker som sitter å pusher for å få viljen sin.

Her kan du forsåvidt lese om hva som skjedde med meg etter razzia tidligere i år.
https://freak.no/forum/showthread.php?t=306684
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Ja, så blir du hentet av politiet på flyplassen hjem fra ferie og rett til avhør, så kommer de til å hale ut tiden og spørre om alt mulig, lese kroppsspråket ditt, selv om du har advokat. Så blir du siktet for å hindre politiets arbeid. Og du får vel ikke advokat for "småfjas", så må du betale det selv.

Er nok ikke så lett.
Vis hele sitatet...
Du blir ikke siktet for å hindre politiets arbeid når det er du selv som er under etterforskning. Du kan ljuge så mye du vil om deg selv. Men ljuger du om andre personer så er det straffbart.

Mange advokater tilbyr en gratis prøvetime. Min advokat trengte 30 minutter på å skrive et brev som fikk saken henlagt. Jeg betalte ingenting for det. Tror uansett man har rett på fri rettshjelp om saken går til retten, selv om det kun gjelder "småfjas".

De henter deg ikke på flyplassen for slike saker...
Sitat av caperno Vis innlegg
Tror uansett man har rett på fri rettshjelp om saken går til retten, selv om det kun gjelder "småfjas".
Vis hele sitatet...
Da tror du feil. Det et bare "på papiret" at du har "fri" rettshjelp.
Du må med andre ord være fattig. Nav fattig.

For å få fri rettshjelp må du som hovedregel ikke ha årlig bruttoinntekt over 246x000 kronerxeller nettoformue over 100x000 kroner.
Vis hele sitatet...
Fri rettshjelp blir ikke gitt automatisk. Du må søke tilxfylkesmannenxi fylket ditt for å få slik støtte. Regelverket er komplisert, og noen ganger kan det være vanskelig å forutsi utfallet av en søknad.

Ordningen med fri rettshjelp gjelder bare i saker somxregnes somxspesielt viktige for folks velferd
Vis hele sitatet...
https://www.advokatenhjelperdeg.no/j...ri-rettshjelp/

Men jeg ser det slik da. En søknad om fri rettshjelp er med på å hale ut tida
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sorteloffen Vis innlegg
Da tror du feil. Det et bare "på papiret" at du har "fri" rettshjelp.
Du må med andre ord være fattig. Nav fattig.
Vis hele sitatet...
Det kan i det minste vere greit å vise til rett regelverk.

I straffesaker, som ein må anta at det dreier seg om her, har du krav på forsvarer (med visse unntak) når det er teke ut tiltale. Det har ingenting med rettshjelpsordninga å gjere, som omhandlar sivile tvister.

Dei nærare reglane finn du i straffeprosesslova kap. 9.
Ja da tok jeg kanskje feil der ja.

Mener uansett at kompisen min som endte i lagmannsretten over en bønne aldri fikk en forsvarer, til tross for at han forespurte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sorteloffen Vis innlegg
Ja da tok jeg kanskje feil der ja.

Mener uansett at kompisen min som endte i lagmannsretten over en bønne aldri fikk en forsvarer, til tross for at han forespurte.
Vis hele sitatet...
Antar han nekta å akseptere forelegg. Då har du ikkje krav på forsvarer.

Forøvrig havner ikkje slike saker i lagmannsretten. Dei må innom tingretten først i alle tilfeller, og anke over forelegg vert stortsett ikkje slept inn i lagmannsretten, med mindre du kan påvise klare feil eller prinsipielle sider som det ikkje er rettspraksis på.
Men da er det jo egentlig ikke fri rettshjelp for alle. Burde man ikke få hjelp fra en forsvar i akkurat den situasjonen som når man hevder sin uskyld?

Aksepterer du forelegget, så blir det jo ikke rettsak..

Nå husker jeg hva som skjedde me han. Han ble tatt under razzia. Lurt til å tilstå for å få saken raskt ut av verden. Politiet fortalte han at det kom til å bli et lite forelegg bare. Men han ble også innkalt til tingretten hvor dommeren fortalte at vis han tilsto, så kom han til å få en tilståelsesdom som samsvarte med politiets mening om straff, som da plutselig var forandret til 21 dagers ubetinget og 2 års prøvetid.. + forelegget.

Dermed gikk saken videre til lagmannsretten.
Sist endret av Sorteloffen; 16. august 2019 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sorteloffen Vis innlegg
Men da er det jo egentlig ikke fri rettshjelp for alle. Burde man ikke få hjelp fra en forsvar i akkurat den situasjonen som når man hevder sin uskyld?
Vis hele sitatet...
Forelegg er stortsett nytta som ei forenkling der rettspraksis er rimeleg klar, og bevisa tilsvarande. Lovgjevars intensjon er åpenbart å forhindre at rettsvesenet vert overbelasta med fillesaker som uansett ender med samme resultat i domstolen.
Sitat av Sorteloffen Vis innlegg
Nå husker jeg hva som skjedde me han. Han ble tatt under razzia. Lurt til å tilstå for å få saken raskt ut av verden. Politiet fortalte han at det kom til å bli et lite forelegg bare. Men han ble også innkalt til tingretten hvor dommeren fortalte at vis han tilsto, så kom han til å få en tilståelsesdom som samsvarte med politiets mening om straff, som da plutselig var forandret til 21 dagers ubetinget og 2 års prøvetid.. + forelegget.

Dermed gikk saken videre til lagmannsretten.
Vis hele sitatet...
Det er ting i den forteljinga du har gått glipp av. Du får ikkje tjueen dagers ubetinga for mindre kvanta hasj, og du får stortsett ikkje ei slik sak opp i lagmannsretten. Tilståelsesdom må tiltalte og samtykke til, og alternativet til tilståelsessak er vanleg rettergang i tingretten, ikkje lagmannsretten.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du får ikkje tjueen dagers ubetinga for mindre kvanta hasj, og du får stortsett ikkje ei slik sak opp i lagmannsretten. Tilståelsesdom må tiltalte og samtykke til, og alternativet til tilståelsessak er vanleg rettergang i tingretten, ikkje lagmannsretten.
Vis hele sitatet...
Det var vell snakk om innførsel, bruk og oppbevaring. Så sikkert derfor de var så streng.

Men joda. Først gikk han til tingretten, der trakk han tilbake tilståelsen. Fortalte at han hadde blitt lurt til å tilstå osv. Deretter gikk den videre til lagmannsretten.
Den historien angående 21 dagers ubetinget, 2 års prøvetid og forelegg er vanskelig å tro. Ble selv tatt med over 2000 rivotril under førersetet der jeg hadde spist 20-30 stk og kræsjet, fikk 20 dagers betinget og 160 timer samfunnsstraff pluss bot og saksomkostninger.

Fikk også forelegg for innførsel en gang, slike små saker avgjøres ikke med ubetinget fengsel.
Sist endret av bullshit..; 16. august 2019 kl. 22:17.