Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1576
Hei!
Skal nå på nyåret kjøpe ny PC, og har allerede begynnt å planlegge.
Har blant annet funnet ut at jeg skal ha AMD Athlon 64 X2 4400+ og S-ATA2 disker...
Men det jeg lurer på, er om hvilket merke av hovedkort dere anbefaler for denne CPU'en, om det er noen som har erfaring med denne?

Hovedkortet burde ha:
nForce4 (sikkert standard)
SLi
DDR2 (om det finnes hovedkort med dette for AMD)
S-ATA2
Mulighet for overclocking


Har funnet endel hovedkort som ser bra ut, men dette med at de kun støtter DDR SDRAM opp til 400 MHz synes jeg er litt dårlig.

Hvis noen har gode erfaringer med andre komponenter så er det bare å spytte ut, spesielt skjermkort og harddisker, skal skifte ut alt foruten om PSU(OCZ 520W, den burde holde).

Har foreløpig satt en grense på ca 23 000 kr for den nye PCen uten skjerm.
Sist endret av aphex; 26. november 2005 kl. 17:32.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
23000? Da vil jeg anbefale 2 stk. 7800GT kort i SLi, sammen med 4400+'n din og 2 giggs ram. Nå vet ikke jeg ditt primære bruksområde for PCn din, men med det budsjettet ville jeg nok vurdert og kjøpt to 7800 GTX 512. Da har du en sinnsyk spill/3d ytelse med PLENTY potensiale for overklokking og massive 1 GB DDR3 på skjermkortene
nForce 4-kort støtter ikke DDR2-RAM.
Har selv dette hovedkortet fra MSI, veldig bra kort, med funksjoner ++, og det er kjempestabilt.
Edit: Har ikke prøvd det med den spesifikke prosessoren der, men jeg har testet det med min egen (3500+).
Sist endret av classic_war; 26. november 2005 kl. 19:11.
23k!!#€ Da får du en konge pc! Et hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...&view=detailed
aphex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Polar-
23000? Da vil jeg anbefale 2 stk. 7800GT kort i SLi, sammen med 4400+'n din og 2 giggs ram. Nå vet ikke jeg ditt primære bruksområde for PCn din, men med det budsjettet ville jeg nok vurdert og kjøpt to 7800 GTX 512. Da har du en sinnsyk spill/3d ytelse med PLENTY potensiale for overklokking og massive 1 GB DDR3 på skjermkortene
Vis hele sitatet...
Kan legge til at det jeg vil satse stort på, er harddisker, vil ha topp ytelse og stabilitet, akkurat nå har jeg 4 Maxtor disker IDE ATA-133 som ikke akkurat er de beste jeg har prøvd.

Tenkte på 7800GT ja, men hvilken produsent, har sett litt på gainward, er de noe bra?

Sitat av Septimus
23k!!#€ Da får du en konge pc! Et hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...&view=detailed
Vis hele sitatet...
Leste produktanmeldelser til et annet hovedkort av Asus at dette hadde noen feil...


Forresten, er S-ATA II og S-ATA 300 det samme?

I følge en kompis av meg, så har dette kortet her støtte for DDR2 RAM, men kun fra produsenten OCZ:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313795&cks=PRL


Har nå satt sammen dette, hva synes dere?
http://www.tuckbros.org/~turbotuck/files/nff/nypc.jpg
Sist endret av aphex; 26. november 2005 kl. 23:48.
[quote=aphex]I følge en kompis av meg, så har dette kortet her støtte for DDR2 RAM, men kun fra produsenten OCZ:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313795&cks=PRL


JEg har hørt at folk har hatt problemer med det hk, når det gjelder slisystemet, at det fucka opp kortene, men det er på en billigere version da.... Vet ikke om det har noe å si, fordi det er jo den samme type kort...

Du glemte vist strømforsyningen!

På den der lista di.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Septimus: Han hadde strømforsyning fra før av.

aphex: S-ATAII og S-ATA 300 er det samme ja. Hovedkortet du viser til har DDR(1)-støtte, ikke DDR2. Hadde vel stått tydelig skrevet hvis kortet hadde både DDR og DDR2 slots på hovedkortet.
hehe! Ja, det hadde han vist! Så det ikke
aphex: Jeg ville heller gått for (et) skjermkort fra XFX, istedetfor ASUS, dette med bakrunn i personlige erfaringer med asus skjermkort, som ikke var helt gode. Av det jeg har sett av tester i det siste slår også XFX asus.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Evt. kan du gå for Gainwards 7800GT. Uansett, kjøp 2! På et såpass budsjett må du helt klart gå for en SLi løsning. Ellers så PC'en veldig bra ut, med den setupen der ror du lett ifra det meste
aphex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias
Septimus: Han hadde strømforsyning fra før av.

aphex: S-ATAII og S-ATA 300 er det samme ja. Hovedkortet du viser til har DDR(1)-støtte, ikke DDR2. Hadde vel stått tydelig skrevet hvis kortet hadde både DDR og DDR2 slots på hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Ja, vet at hovedkortet ikke støtter DDR2, men det ser ikke ut til at noen hovedkort med socket 939 støtter dette, så må nok gi meg der.

Men er det ingen hovedkort som støtter raskere DDR SDRAM da? f. eks. PC3500?


Sitat av otaku
aphex: Jeg ville heller gått for (et) skjermkort fra XFX, istedetfor ASUS, dette med bakrunn i personlige erfaringer med asus skjermkort, som ikke var helt gode. Av det jeg har sett av tester i det siste slår også XFX asus.
Vis hele sitatet...
Hmm... ja, tenkte litt på dette med asus, for tiden har jeg Asus GeForce FX5200(dårligste invistering noensinne) som jeg har hatt endel problemer med.
Det kortet jeg sendte deg støtter DDR PC3500.

Linjken jeg sendte til hk..
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Det FX5200 kortet må nok nVidia stå endel for, Asus sitt kort er 99% basert på referansedesignen fra nVidia. Tror man skal være forsiktig med å generalisere et helt selskap basert på et par råtne egg-- men det kan jo alltid lønne seg å google litt rundt på spesifikke kort for å sjekke om de er forbundet med noen problem.
Hvilken cpu vifte og kjøle-løsning skal du gå for?
Hadde vært kult om du kunne kjøre 3dmark03/05 når du evt. får PC'en din og postet resultatet.

PS: Styr unna LAN-party HK'et. Jeg ville (og har) gått for MSI's nforce4 ultra SLi kort, de er stabile og veldig raske.
Sist endret av Polar-; 30. november 2005 kl. 01:00.
Jeg har hørt at det skal ha vært endel problemer med MSI, bla. defekt kort kom i posten osv....
Anbefaler ASUS hovedkort, har Asus A8N selv, og fire av vennene mine har også gått for asus i de nyinnkjøpte pcene (i deler) sine i det siste, og ingen har hatt ett eneste problem så langt!
har også Asus, <3!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
^^ nok en dustete påstand. Det finnes sikkert mange som har fått et defekt ASUS kort i posten som sier det samme. "STYR UNNA ASUS!!!" "OMGOMG". Det er alltid en mulighet for å få et defekt kort, derfor har man noe som kalles 'garanti'.
Det er da ikke hoverkortets feil at ddr2 ikke er støttet.
Athlon sine 64bits prosessorer har nemlig minnekontrolleren på cpu'en i motsenting til intel som har en front-side-bus på hk.

Derfor må du nok vente til sommeren og kjøpe a64x2 på m2 sokkel hvis du skal ha ddr2-støtte.
Intel sin høyere frekvens og ddr2-støtte vipper i intels favør.
Pa den andre side så er Amd sin "on-die" minnekontroller jævla effektiv og drar frekt ifra intel i en god del minne-hastighets-tester...

Les mer på tomshardware.com.
Sitat av Odne
Det er da ikke hoverkortets feil at ddr2 ikke er støttet.
Athlon sine 64bits prosessorer har nemlig minnekontrolleren på cpu'en i motsenting til intel som har en front-side-bus på hk.

Derfor må du nok vente til sommeren og kjøpe a64x2 på m2 sokkel hvis du skal ha ddr2-støtte.
Intel sin høyere frekvens og ddr2-støtte vipper i intels favør.
Pa den andre side så er Amd sin "on-die" minnekontroller jævla effektiv og drar frekt ifra intel i en god del minne-hastighets-tester...

Les mer på tomshardware.com.
Vis hele sitatet...

Så det kommer DDR2 støtte på AMD socket hovedkort til sommeren?

Når det gjelder Intel, så sliter jo de sinnsykt me dual-core teknologien sin, har testet en PC med 3,2 GHz dualcore CPU, og den var faktisk tregere enn min 3200+(kan jo også ha noe med andre deler i PCen å gjøre), og den var veldig ustabil... Har også sett endel andre som har utrykt misnøye med Pentium D CPU'ene.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Dert kommer litt an på bruksområde, men A64'ern/X2 drar som regel lett ifra tilsvarende p4 cpu'er.
Sitat av Polar-
^^ nok en dustete påstand. Det finnes sikkert mange som har fått et defekt ASUS kort i posten som sier det samme. "STYR UNNA ASUS!!!" "OMGOMG". Det er alltid en mulighet for å få et defekt kort, derfor har man noe som kalles 'garanti'.
Vis hele sitatet...
Ja, må si meg enig der...
MEN jeg har nå Asus hovedkort og asus skjermkort, og ting er ikke helt som de burde være, f. eks. på hovedkortet skal jeg ha støtte for dual-channel opp til PC3200 minne med blant annet TwinMOS brikker, men det er det ikke... IDE-kontrolleren er ustabil til tider osv...

Når det gjelder skjermkortet, har det seg sånn at hele PCen blir tregere med asus driverene lagt inn og spill blir ustabil. Så må bruke nVidia sine drivere, som egentlig ikke er noe stort problem, men når du først legger inn asus driverene er det ikke bare å slette de å legge inn nVidia drivere...

Har asus langt opp i vrangstrupen... men hører de får mye skryt av nye hovedkortene sine, så det er jo verdt å gi de en ny sjanse...
aphex, om du venter til januar med å bestille denne, kan du kjøpe ASUS' nye hovedkort med Sli-x16 som yter raskere grafikk enn de vanlige. i tillegg må du ha 2stk XFX Nvidia 7800GTX
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
^^ nei, GTX 512